Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 4:e April, break-even dagen  (läst 3834 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
4:e April, break-even dagen
« skrivet: 04 april 2015, 12:19:22 »
 8) Idag är första dagen som solen värmer sÃ¥ mycket att solen helt klarar uppvärmningen av huset trots att utetempen är ganska lÃ¥g( +4 °C).
Härligt att titta på elmätaren, just nu förbrukar huset 48w, och temperaturen i acktanken är +37 °C och på väg upp.
Alla radiatortermostater på sydsidan av huset är stängda pga solinstrålningen från fönstren så det är bara sovrummet och kontoret som kräver lite stöd från värmesystemet..
Glad påsk
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: 4:e April, break-even dagen
« Svar #1 skrivet: 04 april 2015, 13:34:14 »
 tummenupp Cougar
Inte sÃ¥ dumt med termostaterna som reducerar flödet och minskar rörelsen i tanken,  har du sÃ¥ att du kan se skiktningen ?
Med vänlig hälsning,
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: 4:e April, break-even dagen
« Svar #2 skrivet: 04 april 2015, 13:57:05 »
 tummenupp

Tyvärr så finns det folk som säger att man inte sparar något med solfångare när man har värmepump.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: 4:e April, break-even dagen
« Svar #3 skrivet: 04 april 2015, 15:43:44 »
tummenupp Cougar
Inte sÃ¥ dumt med termostaterna som reducerar flödet och minskar rörelsen i tanken,  har du sÃ¥ att du kan se skiktningen ?
Med vänlig hälsning,
Cc
Njae.. jag har en givare i toppen och en i botten, men skiktningen är ganska bra så länge bara solfångarna laddar.
Shunten +radiatortermostaterna gör att det inte rör om så mycket i tanken trots att jag inte har någon skiktplåt i mina BORÖ tankar.
När värmepumpen startar sÃ¥ blir det virvel  ::)

tummenupp

Tyvärr så finns det folk som säger att man inte sparar något med solfångare när man har värmepump.
det sparar när man väl monterat det, men frÃ¥gan är om investeringen nÃ¥gonsin kommer att betala sig  dontknow
nu när allt redan är betalt så smakar det gott när gratisenergin ramlar in
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: 4:e April, break-even dagen
« Svar #4 skrivet: 04 april 2015, 15:47:22 »
Är det slinga eller växlar för solen?
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: 4:e April, break-even dagen
« Svar #5 skrivet: 04 april 2015, 22:13:19 »
Växlare, men pumpen laddar på lägsta hastigheten
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 4:e April, break-even dagen
« Svar #6 skrivet: 06 april 2015, 09:37:59 »
Vår värmepump förbrukade 15 kWh senaste dygnet, varav ca 1/4-del var tappvarmvatten.
Tror vi betalar runt 70 öre för strömmen, så det blir 10.50 kr/dag i möjlig besparingspotential under några månader/år för mig om jag skulle kunna ersätta det med solvärme.
Tappvarmvattnet ligger på 2-4 kWh/dag hela sommarn, så där är ju potentialen (högt räknat) 4 X 70 öre/dygn = 2.80 kr/dygn.
Om vi räknar med att solenergin skulle spara ca 10.50 (vv+värme) i 60 dagar/år så ger det 630 kr.
Delen med enbart tappvarmvatten kanske är 5 månader, alltså ca 2.8 kr X 150 dagar = 420 kr.

I VÅRT hushåll skulle solfångare med dagens elpris spara ca 1050 kr/år om man bortser från eventuella driftskostnader på cirkpumpar, samt reinvesteringar.
Om investeringen ligger runt 10 000 kr är det en rätt skaplig kalkyl.
Vad har du Cougar lagt ut på solvärmen?

Det finns självklart inget bättre än gratis energi, och jag skulle nog egentligen kunna tänka mig att investera 200 000-300 000 kr på att bli helt självförsörjande på energi, men som jag ser det skulle det i så fall behöva göras med kombo värmepump och elektriska solfångare, och payoff-tiden skulle bli rätt lång, runt 15 år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: 4:e April, break-even dagen
« Svar #7 skrivet: 06 april 2015, 10:05:44 »
Ja, som jag skrev så tror jag det blir svårt att räkna hem rent ekonomiskt.
Jag betalade betydligt mer än 10.000kr för solfångarna.

Nu har jag beställt en solcellsanläggning pÃ¥  drygt 10 kw, och den intressanta knorren är att solfÃ¥ngarna faktiskt bättrar pÃ¥ pay-off tiden pÃ¥ solcellerna.
Det beror ju på att just nu betalar vattenfall 1kr plus spotpriset för all el man säljer ut på nätet plus att man får dra av 60 öre per såld kwh i deklarationen.
Alltså jag säljer för ca 1.70 och köper för 0,9 kr så ju mindre el jag gör av med på sommaren ju mer kan jag sälja.
Jag har redan halverat driftkostnaden på huset sedan jag flyttade hit, jag har gett mig fan på att minst halvera den igen...

« Senast ändrad: 06 april 2015, 10:10:03 av cougar »
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!