Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kärvande kägla i vattenutkastare?  (läst 11402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kärvande kägla i vattenutkastare?
« skrivet: 06 mars 2015, 15:53:32 »
Jag har en vattenutkastare av märket FM Mattson där vattenflödet är mycket dåligt. Om jag ansluter en högtryckstvätt kan jag få upp normalt flöde efter en stund. Vattentrycket är bara 1,8 kp/kvmm. Jag gissar att käglan kärvar och att högtryckstvätten hjälper till med lite sug. Rinkaby rör har en hel spindel plus kägla för 305 kronor, men jag tror min utkastare är för gammal (före 2001). Jag kan inte hitta någon typbeteckning. Kan det vara en vanlig krankägla i änden? Kan det vara något annat som strular?
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kärvande kägla i vattenutkastare?
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2015, 18:26:36 »
Är det dåligt flöde om du inte ansluter nått utan bara öppnar kranen?
Kan det vara nån packning som behöver bytas?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kärvande kägla i vattenutkastare?
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2015, 19:47:25 »
Är det dåligt flöde om du inte ansluter nått utan bara öppnar kranen?
Kan det vara nån packning som behöver bytas?
Ja, det är dåligt flöde direkt från kranen. Det kan dock plötsligt bli fullt flöde om jag har anslutit högtryckstvätten, som väl har lite sug. Jag vet inte hur den ser ut invändigt. Den har en blå plastkrage på utsidan.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Kärvande kägla i vattenutkastare?
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2015, 21:01:03 »
Jag hade problem med en FMM vattenutkastare från tidigt 90-tal, inte dåligt flöde utan att den läckte. Men innan jag hade fått ordning på den (lösningen blev att köpa två O-ringar och byta) så grävde jag naturligtvis ner mig en del i problemen kring den, lyckades googla fram monteringsanvisningar mm. Vad jag då fick klart för mig är att den där utkastaren har ett inre och ett yttre kopparrör, där det inre används som tryckstång för ventilkäglan. Vid monteringen ska rören kapas för anpassning till väggens tjocklek, och då är det viktigt att båda rören kapas exakt lika mycket. Skulle det inre röret vara några mm för långt, så kan det leda till att utkastaren inte öppnar fullt. En annan möjlig orsak till problem är om ventilkäglan (standard 1/2" med pinne, inte modellen med invändig gänga) skulle ha svällt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!