Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VLVP med CoolStore  (läst 40551 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
VLVP med CoolStore
« skrivet: 11 februari 2012, 18:10:11 »
Nu har jag byggt om min andra kompressor till vattenväxlare på förångaren.

Jag skall köra den med CoolStore teknik, alltså acktank på kalla sidan.

Kompressorn kommer att kyla tanken när man plockar ut värmen.
Sedan så kan man värma tanken igen med markslingor eller solfångare.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: VLVP med CoolStore
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2012, 19:00:21 »
Är poängen med det att magasinera energin vid låg temp för att minska förluster till omgivningen?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: VLVP med CoolStore
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2012, 19:03:54 »
Är poängen med det att magasinera energin vid låg temp för att minska förluster till omgivningen?

Ja, om uppställningsrummet för tanken har högre temp så går värmen in i tanken istället för tvärs om.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VLVP med CoolStore
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2012, 19:09:02 »
Ja, om uppställningsrummet för tanken har högre temp så går värmen in i tanken istället för tvärs om.

Fast rummet blir ju nedkylt, hur tänker du här egentligen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: VLVP med CoolStore
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2012, 21:31:20 »
Fast rummet blir ju nedkylt, hur tänker du här egentligen?

Tanken är förstås isolerad.
Primärt så kyls den.

Men hans fråga var om förlusterna och ja, de går åt andra hållet och kyler rummet.

Normalt har man en tank i pannrummet och förlusterna värmer pannrummet.
Varför vill man värma det?

Jag vill inte ha förluster i pannrummet som skulle ha värmt min boyta.
Om nu mitt koncept kyler rummet så är det i pannrummet och inte i boytan.
« Senast ändrad: 11 februari 2012, 21:36:09 av GDS-Jan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VLVP med CoolStore
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2012, 21:11:02 »
En ide skulle ju kunna vara att värma "isklumpen" med spillvatten från tvätt/disk eller liknande.
Verkningsgraden på energitervinningen på avloppsvatten är annars ganska dålig.
Man kanske kan få ut en kWh eller en halv ur en disk/tvätt maskin?(jag bara gissar efter en snabb googling)
Om det går några maskiner om dagen så borde det räcka ganska långt beroende på hur stor effekt du har på din kompressor.

kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: VLVP med CoolStore
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2012, 22:57:35 »
Man får ut ganska mycket från gråvattnet i en barnfamilj. När jag renoverade separerade jag detta från toaavloppet , satte ett hydroforkärl med bräddavlopp och sänkte ner 6 st kylelement som förvärmde kallvattnet som sedan skulle eftervärmas i beredaren. Fungerade utmärkt, med temperaturer mellan 20-40 grader, tills den dag man lyfte på locket och såg hur behållarens innanmäte bestod av en dallrande gegga av slem. Det var bara att koppla in traktorn mot tanken och fullkomligen slita ut den genom källarnedgången. Det finns rörväxlare som fungerar ner direkt och rensar sig själva men som naturligtvis inte får samma verkningsgrad.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: VLVP med CoolStore
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2012, 09:29:32 »
Nu kommer jag nog inte få någon isklump eftersom min lilla kompressor bara har en kyleffekt på 350w och det krävs nog mer än så för att frysa 25l vatten eller att tanken i princip är en termos.

Problemet med gråvatten är att det innehåller massor med fett som har en fryspunkt långt över 0 ºC.
Man riskerar nästan alltid igensatta växlare.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: VLVP med CoolStore
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2012, 09:13:58 »
Inte för att tanken kommer att frysa men jag är rädd att jag kan få is i förångaren.

Vad tror ni om att blanda i 10% etanol i vattnet för att sänka fryspunkten till -5 ºC ?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: VLVP med CoolStore
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2012, 10:55:06 »
jag har gjort en liknande lösning på min fastighet.
där har vi två 15KW bergvärmepumpar på ett borrhål på 250m, det är ju givetvis för lite, men huset huserar en pizzeria och över pizzaugnen monterade vi ett fläktbatteri som laddar en gammal 500l VVB i pannrummet.
därifrån hämtar vi värme till brinet via VVladdslingan.
fungerar otroligt bra och borrhålet har aldrig frysit trots ett väldigt stort effektuttag vissa tider
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: VLVP med CoolStore
« Svar #10 skrivet: 14 februari 2012, 11:04:40 »
jag har gjort en liknande lösning på min fastighet.
där har vi två 15KW bergvärmepumpar på ett borrhål på 250m, det är ju givetvis för lite, men huset huserar en pizzeria och över pizzaugnen monterade vi ett fläktbatteri som laddar en gammal 500l VVB i pannrummet.
därifrån hämtar vi värme till brinet via VVladdslingan.
fungerar otroligt bra och borrhålet har aldrig frysit trots ett väldigt stort effektuttag vissa tider

Smart  Thumbsup
Pizzaugnen lär väl vara igång 12h/dygn och el för den betalar väl pizzerian?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: VLVP med CoolStore
« Svar #11 skrivet: 14 februari 2012, 11:48:51 »
Smart  Thumbsup
Pizzaugnen lär väl vara igång 12h/dygn och el för den betalar väl pizzerian?
jupp, den är på 27KW när alla ugnar är igång.
Desssutom klagade pizzabagarn på att det blev för varmt i lokalen, så detta arrangemang löste två problem
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: VLVP med CoolStore
« Svar #12 skrivet: 15 mars 2012, 11:34:13 »
Jag hittar väl nåt användningsområde för den här värmepumpen också så småningom.

Iom Peltier sÃ¥ blev allt med kompressor helt plötsligt hopplöst omodernt  8)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: VLVP med CoolStore
« Svar #13 skrivet: 30 november 2012, 18:26:41 »
Jag hittar väl nåt användningsområde för den här värmepumpen också så småningom.

Iom Peltier sÃ¥ blev allt med kompressor helt plötsligt hopplöst omodernt  8)

Eller inte  :)

Den står nästan färdig.

25l tank.

Skall bara få dit kanalfläkten och den kan provköras.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: VLVP med CoolStore
« Svar #14 skrivet: 16 december 2012, 21:17:41 »
Jag köpte en dränkbar pentrypump på Biltema.
Kommer säker att gå sönder med kontenuerlig drift men kör jag den på 6volt så kanske den håller ett tag och låter mindre.

Skall kolla sÃ¥ min förÃ¥ngare moddad för vatten inte läcker sÃ¥ jag pumpar ut 25l vatten pÃ¥ golvet  ::)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!