Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kakelugnspanna  (läst 7788 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roger Halmstad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Kakelugnspanna
« skrivet: 29 december 2011, 16:27:25 »
Hej alla här pÃ¥ forumet, jag har äntligen efter lÃ¥ng tids sökande fÃ¥tt klarhet ang, mitt projekt att koppla ett system med kakelugnspannan ihop med Nibe f750.  Huset är snart klart men jag har ännu inte beställt kakelugnen sÃ¥ innan jag gör det undrar jag om nÃ¥gon här har erfarenhet av en sÃ¥dan, bra eller dÃ¥liga,, ?

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Kakelugnspanna
« Svar #1 skrivet: 30 december 2011, 15:39:33 »
Om det är en plåttank med inbyggd spis och påklistrade kakelplattor,
så borde den inte få kallas kakelugn. Kolla noga vad det är du köper.
I värsta fall får du all värmestrålning direkt ut i det rum "pjäsen" står.
En bra vattenmantlad kamin och en riktig, isolerad tank är i så fall
mycket bättre.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Roger Halmstad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Kakelugnspanna
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2012, 17:12:43 »
Hej, finns det verkligen ingen som har eller känner någon som har en kakelugnspanna i drift ??

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kakelugnspanna
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2012, 17:41:44 »
Jag har monterat en sådan åt en kund http://www.kakelugnspannan.com/kakelugnar/ och den fungerar bra förrutom den anmärkningen som sobris noterade, den avger väldigt mycket värme i rummet den står i.
Det bästa är om man kan ansluta den mot några ackumulatortankar då den egna tanken inte är så stor och blir fort uppvärmd+att det inte finns någon slinga för varmvatten i den vilket också gör det svårare att montera SYR ventil för nödkylning.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kakelugnspanna
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2012, 18:24:21 »
Visst, det funkar, men det är inget som ingår i själva pannan utan man får bygga allt med shuntar, säkerhetsventiler, pumpar, laddomater och SYR ventil.
och det är ju en fördel om pannan står i ett stort rum.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Roger Halmstad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Kakelugnspanna
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2012, 18:28:53 »
jo jag vet att inget ingår, men jag har forskat länge och jag tror kakelugnspannan gör sig bäst i vårt hus.

Utloggad Ingvar.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kakelugnspanna
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2012, 19:13:19 »
Jag har själv en 370 L kakelugnspanna som jag eldat med i tre år. Den laddar en 750 l tank.
Jag styr laddningen med en sÃ¥n här http://www.conrad.se/UNIVERSALTERMOSTAT-UT-100.htm?websale7=conrad-swe&pi=615910&ci=SHOP_AREA_37360_0812041&Ctx={ver%2F7%2Fver}{st%2F3ec%2Fst}{cmd%2F0%2Fcmd}{m%2Fwebsale%2Fm}{s%2Fconrad-swe%2Fs}{l%2F01-aa%2Fl}{sf%2F%3Cs1%3EUNIVERSALTERMOSTAT+UT+100%3C%2Fs1%3E%2Fsf}{p1%2Fc4f77d9bcda1be7ed66574e042612bad%2Fp1}{md5%2F1e19210190eacfceed7e36e90c0bfdf9%2Fmd5}.  Laddomat funkar inte, dÃ¥ fÃ¥r man bastu inne och ingen värme i tanken. Det verkar som att mÃ¥nga som inte prövat tvivlar pÃ¥ spisen. Ingvar

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kakelugnspanna
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2012, 19:19:58 »
jorÃ¥, laddomat fungerar, man fÃ¥r bara byta termostat till en kallare, tex 60gr  Thumbsup
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Ingvar.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kakelugnspanna
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2012, 19:28:53 »
För mig funkade det inte, hela spisen blev 60 grader innan det började ladda så det gick ett helt ilägg innan man fick ut något till tanken. Tillverkarn rekommenderar difftermostat. Nu startar laddningen vid 71 och stoppar vid 68. Då är endast toppen varm när brasan brunnit ut.
Ingvar

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Kakelugnspanna
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2012, 21:17:41 »
Jo, men det var det cougar skrev. Det är så en laddomat fungerar.Vattnet som passerar ventilen måste överstiga öppningstempen innan den släpper över till tanken.Det som behövs för att få en bra förbränning i en eldstad är att vedgaserna kommer över 800 grader där de kan antändas genom tillförsel av sekundärluft. Mycket därför används laddventiler. Man kan inte ha kallt vatten runt eldstaden om man vill ha nåt vettigt utbyte av veden.För den som inte kan tolerera att dessutom rummet som den sk "kakelugns"-pannan står i blir varmt får nog inse att det gjorts en felinvestering.

Utloggad Ingvar.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kakelugnspanna
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2012, 06:16:08 »
Man eldar ju inte direkt mot plåten, det är ju rökgaserna som värmer upp spisen. Eldstaden är "isolerad" med eldfast tegel och vermekuliteskivor.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Kakelugnspanna
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2012, 07:24:25 »
Visst fasen funkar det,
Jag har 2 st, en 600 liters hemma och en 150 liters på landet. Den styrs via en differentialtermometer. Temperaturen i toppen på kakelugnen ligger på mellan 60-80 grader normalt sett när jag eldar men i övrigt så är den ganska hyffsat "sval" i halva kakelugnen under eldning. Det blir inte supervarmt i rummet iaf. Brukar elda 2 Ikea kassar om dagen nu när det är så kallt ute. Den ena körs mot en 750 liters tank och den lite mindre körs mot en 500 litare på landet.
Hemma har jag en blandningsventil som gör att jag får ~30º förvärmning innnan det går in i värmepumpen som lyfter denna temperturen lite till innan det går ut till golvvärmen. Innetermometer gör så att värmepumpen stannar relativt fort och sedan har jag termostatventilerna också som kan stänga ifall det blir för varmt i något rum. Detta sker dock inte så ofta eftersom vi mest eldar när det börjar bli några minusgrader grader ute.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kakelugnspanna
« Svar #12 skrivet: 16 februari 2012, 07:47:58 »
Man eldar ju inte direkt mot plåten, det är ju rökgaserna som värmer upp spisen. Eldstaden är "isolerad" med eldfast tegel och vermekuliteskivor.
Jo, fast fukten i rökgaserna kommer ju ändå att kondensera mot rökgaskanalerna om pannan är kall.
"rätt" installation av en kakelugnspanna är så vitt jag förstår att man tar ut hetvatten till shunten från själva kakelugnspannan och har acktanken som slav med en sådan här laddomat mellan: http://www.termoventiler.se/index.php?sida=produkter&undersida=laddomat&produkt=laddomat_4030
då laddar pannan acktanken när pannan är full och sedan hämtar den tillbaka värmen från acken när den börjar kallna
så har jag gjort och det fungerar kanon
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!