Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tacksam för hjälp med förslag Berg alt. Mark VP  (läst 8110 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tacksam för hjälp med förslag Berg alt. Mark VP
« skrivet: 29 december 2011, 00:06:28 »
Hej!

Min gamla trotjänare Mecaterm Flash 900 gav upp häromdagen.

Behöver alltså ny VP-anläggning och inser att en luft/vatten kanske inte är det optimala. Har Ni några bra förslag så är jag tacksam.

Lite uppgifter:
Ort i Västra Götaland, nära Vättern.
Suterränghus från 1982 (tror ngt bättre isolerat än vad som var "standard").
Inredd boyta 2 plan x 160 -165 m2 .
Garage 55m2 + verkstad 15 m2 på övre plan värms av separat luft/luft VP. Motsvarande yta i bottenvåningen (enkel källare) tillförs nästan ingen värme alls idag. Av bottenvåningens inredda yta utgörs en del (knappt 50 m2) av gästrum mm som för det mesta har reducerad temp.
Golvvärme finns endast i badrum o toaletter.

Har ju i 20 år alltså haft en enkel Luft/vatten VP, kompletterat med en del vedeldning i kaminen och när kallare än 8-10 minusgrader har vi eldat i kombipannan som VP dockad mot. Har de senaste 2 kalla vintrarna förbrukat sådär 7-10 m3 ved, häften under mer normal vinter. En liten skvätt olja varje vinter också - fyllde nämligen oljetanken med 3 m3 olja 1988 och har kört på olja om vi rest bort någon helg när ordentligt kallt, 600 liter kvar nu efter 23 år…. (en del säger att gammal olja blir dålig men jag märker ingen egentlig skillnad(!) ).

Föregående ägare körde garanterat endast el-patron och förbrukade 40 000 Kwh/år. Troligen ingen hushållsström annat än till ljus och för att värma glöggen... Åt mest flytande....

Satsar vi på en rejäl anläggning så vill vi nog dimensionera för att kunna ha fullvarmt i hela nuvarande bostaden, och även i den del (70 m2) som nu är källare, har en tanke att bygga bastu och spa/relax där. OBS - kan acceptera att anläggningen inte räcker till att hålla även spa/relax ordentligt fullvarmt vid hård vinter. Kan spetsa lite då t.ex genom att elda i väl placerad och effektiv kamin.

De som har borrat i näromrÃ¥det har haft 40-50 meter till berg och väldigt mycket vatten (ca 2000 lit/MINUT), sÃ¥ det blir ju en ordentlig kostnad för stÃ¥lrör och borrarna har inte kunnat gÃ¥ ned under ca 190 m  pga problem att fÃ¥ upp allt vatten.

Någon bedömde att vi skulle behöva borra 2 hål vilket blir dyrt naturligtvis. Ett alternativ är väl då markslinga, har ca 2000 m2 tomt men frågan är väl om det räcker, känns också tråkigt att gräva sönder allt. Man kan väl då t.ex borra ett hål och komplettera med slang i den delen av trädgården som huvudsakligen utgörs av gräsmatta, kan väl få ned 300-400 m där gissar jag?

Vill gärna få till en riktigt bra anläggning, men det får ju inte kosta hur mycket som helst, tänker därför göra så mycket jag kan själv. Lite dumt tidsmässigt nu bara, har för mycket annat på gång . Ett alternativ är naturligtvis att nu köpa en ny enkel luft/vatten maskin (ej split - vad kallar man den då, typ CTC), som ersättning så att det hela tuffar på vintern ut och kanske nästa. När jag sedan har bättre med tid att få till en riktigt bra anläggning (berg eller mark eller kombination), skulle jag kunna få nytta av luft/vattenmaskinen för fritidshuset .

Vad säger experterna och andra intresserade på forumet?

/Micc

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tacksam för hjälp med förslag Berg alt. Mark VP
« Svar #1 skrivet: 29 december 2011, 01:19:19 »
Hej!
Jag skulle uppskatta totala effektbehovet till ca 17-19 kW så du behöver nog en 15 kW VP.
Men med 2000 m2 tomt så borde det gå att plöja ner sisådär 600 m (2 x 300) jordvärmeslang.
Räkna med att det behövs ca 1000 m2 tomt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tacksam för hjälp med förslag Berg alt. Mark VP
« Svar #2 skrivet: 30 december 2011, 00:18:00 »
OK. Elpatronerna som finns nu utgörs av 3x6kW, men alla går nog väldigt sällan in om man skulle köra bara el-värme, vid normala vintrar här. Innan jag satte in Mecatermen för 20 år sedan kopplade jag ur så att endast 6 kW kunde ligga på och testade på så vis hur långt det funkade, och om jag minns rätt så höll det huset varmt ned till nollan eller om det var någon/några få minusgrader. Men skall jag inreda så som jag ev. tänkt så verkar ju Ditt förslag rimligt, med 15 kW Carl N.

En fråga som antagligen ställts tidigare; räknar man olika vad gäller värmeupptagning för "bergslinga" respektive markslinga (har nog fläskig fin lera - det låg tegelbruk här för 100 år sedan).

....och skulle en borra om ca 190 m (eller så långt man tycks komma ned här pga den stora vattenmängden) + markslinga på 300 m vara tillräckligt för en VP på 15 kW?

Man borrar aldrig grövre hål och knölar ned 2 omgångar slang va´? Antar att det skulle kyla ned för hårt, men ibland kan man ju ha lite önsketänk om det där med massor av vatten - om det nu går att plocka upp så mycket vatten (2000 lit/minut), kan man ju tänka sig att det susar förbi mycket stora mängder av vatten som för in ny värme i borran... Det går ju inte att veta förstås, men vad är teorierna???

/Micc

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tacksam för hjälp med förslag Berg alt. Mark VP
« Svar #3 skrivet: 30 december 2011, 00:35:58 »
du kan borra grövre och ha dubbel slang. Mins inte men det ger väl ca 15 procent mer pulver. Någon vet nog mer exakt.

alternativet till minst 16kw vp är väl att släcka ner och börja dricka lite mer som föregående ägare valde att göra.

att borra två hål blir ju väldigt dyrt med sådant avstånd till berg. (upp till ca 30 000 bara i foderrör per hål?)
Så du bör ju helt klart fundera över hur du kan få ner bra med slang på tomten.

Alternativt helt enkelt välja att borra dina 190meter och köra med en 12kw VP som då är bättre anpassad till hålet och helt enkelt köpa att det blir lite mer spets.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tacksam för hjälp med förslag Berg alt. Mark VP
« Svar #4 skrivet: 30 december 2011, 04:56:04 »
....och skulle en borra om ca 190 m (eller så långt man tycks komma ned här pga den stora vattenmängden) + markslinga på 300 m vara tillräckligt för en VP på 15 kW?

Jag tror det skulle räcka fint.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Tacksam för hjälp med förslag Berg alt. Mark VP
« Svar #5 skrivet: 30 december 2011, 16:05:39 »
Om du väljer en VP där du själv kan bestämma köldmedium så går det fint att kombinera
markslinga på den yta som känns lämplig, med ett fläktbord för att ta energi ur uteluften.
På så sätt kan du få en fulldimensionerad VP utan att borra.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tacksam för hjälp med förslag Berg alt. Mark VP
« Svar #6 skrivet: 30 december 2011, 16:15:35 »
Ja, vet inte - men vore det ett enpersonshushåll så kunde ju spritalternativet ev konkurrera med hållavarmt-alternativet. Det uppstår ju en spinnoff-effekt också när tempen kommer ned till 5-7 grader, för då drar ju inte kylskåpet, nån ström heller.... Vid -20 och helt öppna fönster o dörrar kan slutar frysen dra ström!

Skämt åsido - lägger man en slinga ned i borran och en annan i marken då (dvs ej i serie)? Tror jag läste att man sedan anpassar flödet i dem så bästa brine in uppnås..?

Ja, jag får väl forska vidare, skall kolla vad grannen har för brine in o ut. Det är intressant det där med mycket eller lite vatten, ingen har kommenterat det. En borrare jag talade med sa att det spelar ingen roll alls - finns det inget vatten så fyller vi i vatten (och sand). Men jag har ju svårt att tro att det skulle bli lika bra som om det är stor rörelse på vattnet. Men det finns kanske massor av trådar med den diskusionen...
/Micc

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tacksam för hjälp med förslag Berg alt. Mark VP
« Svar #7 skrivet: 30 december 2011, 16:21:55 »
Om du väljer en VP där du själv kan bestämma köldmedium så går det fint att kombinera
markslinga på den yta som känns lämplig, med ett fläktbord för att ta energi ur uteluften.
På så sätt kan du få en fulldimensionerad VP utan att borra.

Det där lät intressant, men jag är inte helt med. Du menar att det alltså är samma köldmedium i utedelen av Luft VP och detta går in till markVP:n ? Och fläktbord är alltså inte en komplett luft/vatten VP? Tacksam om Du utvecklar...!
/Micc

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tacksam för hjälp med förslag Berg alt. Mark VP
« Svar #8 skrivet: 30 december 2011, 16:50:56 »
Köldmedium, vad spelar det för roll?  Köldbärare OK.  Finns färdiga lösningar för sÃ¥nt här. Qvantum gör saker och kör med en kylmedelkylare.  Du kan kombinera ditt hÃ¥l med kylmedelkylaren.  Thermia Atria har samma lösning, men den är för liten sÃ¥ dÃ¥ kan märkesriddaren INTE rekommendera denna ;D

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Tacksam för hjälp med förslag Berg alt. Mark VP
« Svar #9 skrivet: 30 december 2011, 18:46:40 »
Ett annat alternativ till att borra är kompaktkollektor

Denna kollektor kan du koppla mot i stort sett vilken mark VP som helst
kanske en 16kW Diplomat? om den inte är för stor då vill säga eller vad säger du Oraklet
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tacksam för hjälp med förslag Berg alt. Mark VP
« Svar #10 skrivet: 30 december 2011, 18:58:22 »
Hehe en 16 diplomat blir aldrig för stor ;D.  I detta hus kan vi köra med Robust 25H och fÃ¥ grym internet styrning Thumbsup.

Det finns hur mÃ¥nga lösningar som helst.  Men du ska ju definitivt använda det hÃ¥l du har.

 

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tacksam för hjälp med förslag Berg alt. Mark VP
« Svar #11 skrivet: 30 december 2011, 21:23:53 »
Jag håller med TS och tycker ju att ett hål med grymt bra flöde borde vara bättre än ett relativt statiskt hål.

som du säger ligger ju svaret i grannars brine-temp. Sett till djup och förbrukning, har dom en högre in-temp än andra med vanliga hål.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Tacksam för hjälp med förslag Berg alt. Mark VP
« Svar #12 skrivet: 30 december 2011, 21:54:52 »
Jag menade faktiskt köldmedium eftersom vi vill att VP skall fortsätta jobba även
om luften vi skall ta energi ur blir riktigt kall. I en Qvantumpump väljer man då
R404A. Köldmediet håller sig hela tiden inne i VP och en köldbärare (t.ex. etanol)
går ut i markslinga och/eller luftbatteriet.

Förresten så har borraren helt rätt. Det spelar ingen roll för funktionen hur stor tillrinning
det är till brunnen. Vattnet kommer med största sannolikhet att stå tämligen stilla
så länge man inte pumpar ur vatten. Energitransporten sker genom berget. Skulle man
råka få vattenflöde förbi sin brunn så är det bonus. Däremot kan du räkna med att energitransporten
mot brunnen i lerlagret är i princip obefintlig.....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Tacksam för hjälp med förslag Berg alt. Mark VP
« Svar #13 skrivet: 30 december 2011, 22:01:54 »
Atria har R404A ocksÃ¥, men det funkar fint med R407c eller R410A om man vill det   En kompis kör sin R134a maskin ner till 20- utetemp och den hÃ¥ller hela hans hus utan spets Thumbsup

Räknar pÃ¥ en lite större grej just nu och det kanske blir R134a där ocksÃ¥, fast jag mÃ¥ste förÃ¥nga i -17 grader.   *vinkar*

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tacksam för hjälp med förslag Berg alt. Mark VP
« Svar #14 skrivet: 30 december 2011, 23:18:44 »
Jag menade faktiskt köldmedium eftersom vi vill att VP skall fortsätta jobba även
om luften vi skall ta energi ur blir riktigt kall. I en Qvantumpump väljer man då
R404A. Köldmediet håller sig hela tiden inne i VP och en köldbärare (t.ex. etanol)
går ut i markslinga och/eller luftbatteriet.

Qvantum var ett okänt märke för mig, sÃ¥g pÃ¥ hemsidan att de gör riktigt stora maskiner, antar att det är bra  kvalitet dÃ¥? Men vem installerar en mindre sÃ¥dan pÃ¥ landsorten. Mindre VVS-firmor brukar ju bara ha de mer (av "gemene man") välkända fabrikaten.

Men tanken att kombinera markväme med luftvärme låter ju onekligen rätt smart. Tidig höst och framför allt på våren är ju luften varmare än vad det är i backen! Det måste ju innebära en stor fördel!?

Ett annat alternativ till att borra är kompaktkollektor

Denna kollektor kan du koppla mot i stort sett vilken mark VP som helst
kanske en 16kW Diplomat? om den inte är för stor då vill säga eller vad säger du Oraklet

Nu står jag där igen... kompaktkollektor ???

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!