Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.  (läst 25697 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.
« skrivet: 17 september 2011, 14:01:52 »
Om det lukar mögel i krypgrunden men man hittar inget synligt mögel varken på betongen eller trossbotten. Hur går man vidare.

Det är plast lagt, har även efter råd isolerat muren utvändigt samt under balken. Så ingen fukt kommer in i själva betongbalken.
Har dock nu under sommaren ändå haft fuktigt över 80% (vet att under sommaren så är det högre)
Har en acetec avfuktare installerat.

Lukten börjar gå en på nerverna, speciellt när man inte vet hur man ska gå vidare.
Riva upp hela golvet känns som kostsamt ifall det inte skulle finnas något mögel.
Samma sak ifall man skulle ta bort allt under plasten och fylla på med nytt singel eller sand.

Har funderat på lägga markisolering (som även ska skydda mot radon) samt installera ett ozon aggregat.
Men det kanske bara tar bort lukten och inte orsaken till det.

NÃ¥gra som har tips eller erfarenhet?
Btw så kommer en anticimex kille och besiktar till veckan, men han lär ju knappast berätta nått mer än det jag redan vet.
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.
« Svar #1 skrivet: 17 september 2011, 14:18:28 »
Är du säker på att det luktar mögel och inte impregnering? Kan vara att syllen är impregnerad och vid hög fuktighet kan den ge ifrån sig en unken lukt som kan leta sig in i bostaden. Det har en kompis till mig råkat utför. Han installerade en kondensavfuktare och när rh sjönk blev lukten borta.
Du kanske har en för klen avfuktare eller inte tätat ventilerna rätt eftersom du har en rh runt 80%? Du kan ju testa att hyra en bättre avfuktare för att se om det funkar och om det blir bättre vet du vad du ska köpa :-)

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.
« Svar #2 skrivet: 17 september 2011, 16:27:27 »
Nja är rätt hundra på att det inte är syllen (den kan ju också bidra till lukt, det vet man ju inte)
Men luktar även i huset/i krypgrunden även på vintern då jag ligger på ca 50% fuktighet under.

Det är som en ond cirkel då man inte riktigt vet vars man ska börja.
Speciellt då det kostar pengar och mycket pengar också. Är som inte bara att börja riva upp golvet hur som helst.
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.
« Svar #3 skrivet: 17 september 2011, 17:26:52 »
Kanske kan vara värt att prova med en mögelhund för att se var den markerar?
Tex: http://www.strandvallenshundskola.com/index.html
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.
« Svar #4 skrivet: 17 september 2011, 19:51:43 »
Isolerat utv? Trodde man ska isolera inv. Och försöka skapa tätt utrymme?  Acetecen skapar ett litet undertryck. Och det bör räcka om allt är noga gjort o tätt.
P.s. Har du 150 eller 250? Och hur
 stor volym pÃ¥ grunden?

Edit. Stavfel
« Senast ändrad: 17 september 2011, 22:49:32 av BigGitt »
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Megajool

  • Vet mer och mer men fortfarande nästan ingenting...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.
« Svar #5 skrivet: 17 september 2011, 22:47:42 »
Prova att mäta med en fuktmätare, t ex en Tramed från ISN AB (jag har ingenting med det företaget att göra, har bara mätt fukt i väggar och tak med en lånad mätare som marknadsförs av dom, det finns säkert andra mätare också!). Du kan mäta utan att göra åverkan på mätobjektet. Finner du ett område där det finns höga fuktnivåer kan du ju överväga att bryta upp golvet eller väggen just där och undersöka hur det ser ut, känns och luktar. Finns kraftig mögellukt är det ett dåligt tecken och i värsta fall kan du bli tvungen att göra en ordentlig sanering vilket tyvärr kan bli mycket kostsamt. Kolla om villa/hemförsäkringen kan ge hjälp!
Är det bara lukten du känner obehag av eller märker du andra symptom är det nog läge att ta itu med problemet på allvar innan ni drabbas av allergier.
Villa, 1-plan med källare, tvÃ¥glasfönster, självdragsvent, byggd 1937 Danderyd, 3 pers. NIBE 1245/8 kW med 6 kW spetsvärme (16 A). Borra: 160 m. VP i drift sedan 1 december 2011, VÃ¥ningsplan 108 m2, uppvärmd källardel 106 m2 varav garage, 30 m2, (sparsamt uppvärmt).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.
« Svar #6 skrivet: 17 september 2011, 23:01:22 »
Vilket hus har du?
Älvsbyhus?

Hussaneringar i norr har sanerat en villa i byn där vi bor, kostade drygt 50 000 kr, företaget lämnar garanti, och det blev mycket bra - trots att det var en mycket besvärande lukt innan saneringen.
Företaget: http://www.hussaneringarinorr.se/index.php?sida=start (95% säker på att det var den firman)

Städning av krypgrund, ozonbehandling av krypgrund, trossbotten och bostadsutrymme, följt av avfuktning och undertrycksventilation löser problemen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.
« Svar #7 skrivet: 17 september 2011, 23:43:15 »
Kunde inte hitta hur de gör. Men tydligen ökar inte el förbrukning. Hur kan man uppnÃ¥ det utan en konstant  (nästan) gÃ¥ende avfuktare?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.
« Svar #8 skrivet: 17 september 2011, 23:47:25 »
Man pluggar tilluften, men blåser ut luft = luft tas inifrån huset = varmare krypgrund = varmare golv = lägre uppvärmningskostnader.
Avfuktaren behöver inte gå så mycket när du inte tar in luft utifrån.

Den enda gång vi sänkt vår elförbrukning sedan vi köpte huset var vintern efter installationen av vår krypgrundsavfuktare (munters) och när vi installerade värmepumpen..
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.
« Svar #9 skrivet: 18 september 2011, 00:11:21 »
Aaa. Ok. Tack.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.
« Svar #10 skrivet: 18 september 2011, 01:01:48 »
Isolerat utv? Trodde man ska isolera inv. Och försöka skapa tätt utrymme?  Acetecen skapar ett litet undertryck. Och det bör räcka om allt är noga gjort o tätt.
P.s. Har du 150 eller 250? Och hur
 stor volym pÃ¥ grunden?

Edit. Stavfel

Det är isolerat utanpå balken med cellplast samt platon matta, så inget regnvatten eller markfukt går in i betongen utan rinner ner i dräneringen istället. Samt har jag cellplast och ålderbeständing plast under själva balken också. Detta av tips från Ljungby Fuktkontroll & Sanering AB, och det blev bättre fukt mässigt mot tidigare men tyvär långt ifrån tillräkligt.

Har planer till nästa år att som sagt lägga isolering även på insidan samt mot marken, då det då även blir radon tätt vilket kan vara bra när man liks håller på.

Acetec är 250 eller rättare sagt 270 heter den. (tydligen den första modelen som dom sen döpte om till 250, enligt acetec själva.)
Krypgrunden bör vara ca 105 kvm. Är tätat överallt. Kan då inte se några ljusinsläpp när jag är där nere.
Och ja det är ett älvsbyhus.

Vad jag vet av föregående ägare så hade det varit en vattenläcka, men det blev sanerat, bytt sand under samt trossbotten/isolering. När vi flyttade in så fanns det en viss lukt, dock inte direkt mögel och som det luktar nu, utan denna lukt har blivit sämre på de senaste två åren.

Rickard: Jag ska ta och kolla in Hussaneringar i norr, Tackar :)
Får som sagt en från anticimex till veckan som ska besikta så få höra vad han säger med.
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.
« Svar #11 skrivet: 18 september 2011, 14:42:56 »
Har du luktat på jorden under plasten? Det kan vara humus som luktar! Humus luktar "jordaktigt" och i min näsa påminner det om unk/mögel. Man kan få detta bättre genom att vattna ut en 5%ig lösning av bensaltensid under plasten och även slänga ut vägsalt på marken. Bensaltensid = ca 1liter 5% till 2-3m2 mark, salt = 4kg till 10m2 mark. Sedan lägger man tillbaka plasten. Har hållt på i flera år här med luktbekymmer i ett LB-hus, jag har konstaterat att jag har och haft flera källor till dålig lukt.. Allt från gamla torkade fuktskador, dolda äckliga heltäckningsmattor under parkettgolv, tryckt syll, mögelangrepp i krypgrund och nu senast konstaterade jag även att marken innehåller mycket humus. Jag upptäckte detta när jag för någon månad sedan grävde runt kåken för att göra som du: Isolera kantbalken. Marken utanför huset luktar peck! (och även under huset). Även jag kör med Acetec PD-250. Ett tips till dig ang avfuktaren, om du har tillgång till en elmätare som man sätter i stickproppen så sätt i den och kolla förbrukningen på din acetec. När du sätter i kontakten och avfuktaren startar så skall mätaren peaka på maxeffekten som står på typskylten på acetec. Tror det är runt 1800W. Om den inte når över 1000W kan det vara fel i något eller båda PTC-elementen som torkar sorbtionsblocket och då får du avsevärt lägre kapacitet på avfuktaren. Observera att den bara skall maxa en liten stund.. Elementen är självreglerande och efter en liten stund sjunker förbrukningen. Det är helt normalt. Sen kan det o andra sidan vara normalt med 80% rf EN KORTARE PERIOD under sommarens varmaste och fuktigaste period.. Det varierar beror på huskonstruktion, täthet osv.. 1-2veckor med 80%rf är ingen panik!

Jag kan varmt rekommendera dig att installera en undertrycksfläkt i din krypgrund. Dock bör du se till att på ett smidigt sätt kunna stänga av den om rf skulle bli väldigt högt på sommaren, det ökade undertrycket hjälper till att suga in fuktig luft från omgivningen. Jag har satt en trådlös sändare/mottagare till min fläkt som införskaffades på claesohlsson, funkar perfekt! En av flera fördelar med ökat undertryck (med kombination av markiso) är att vintertid blir det mycket varmare i utrymmet.. = Varmare golv Thumbsup

Val av undertrycksfläkt bör vara en med hyfsat kap.. 100-200m3/tim beroende på storlek på utrymmet osv.. Jag har en liknade denna fast av märket fresh till mitt 90m2 utrymmet -> http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Ventilationsflakt/

Även jag har kört ozonsanering i min krypgrund.. Lånade en Airmaster omx 500 som fick gå på fullt spett i 2 veckor och visst gör det skillnad! Luktade badhus nere i krypgrunden men nu börjar jordlukten komma tillbaka, därav mitt kommande försök med bensaltensid och salt.

Jag har bara isolerat utsidan av min balk änsålänge, skall göra undersidan, behandla med bensaltensid + salt och lägga markisolering innan vintern kommer.
« Senast ändrad: 18 september 2011, 14:45:50 av dennisson »
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.
« Svar #12 skrivet: 18 september 2011, 15:12:54 »
Tänk på innan ni häller ut bensaltensid. Har ni fiske vatten i närheten, kan det bli slutet för fisken!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.
« Svar #13 skrivet: 18 september 2011, 15:40:08 »
Tänk på innan ni häller ut bensaltensid. Har ni fiske vatten i närheten, kan det bli slutet för fisken!

Får vara bra nära då eller? Har man en sjö så nära sin krypgrund så är nog humus minsta bekymret?

Men du har helt rätt att bensaltensid är skadligt för levande vattenorganismer.
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig lukt i krypgrund samt huset.
« Svar #14 skrivet: 18 september 2011, 15:40:30 »
Tackar för svar dennisson!

Ska absolut kolla och lukta underplasten, ev byta ut den helt då jag tycker den är dåligt skarvad på vissa ställen av tidigare ägare.
Och ev pröva med salt som du säger.

När det gäller att kolla acetecen så var ju det inte en dum idé, ska liks införskaffa en elmätare för att kunna hålla koll på el-elementen i förådet i vinter så.

När det gäller ozonaggregat nån som har erfarenhet av dessa?
Airsteril, som finns i tre storlekar.
http://www.lfs-web.se/luftrenare.htm
tanken är då att köra med två lampor en som ger bra med ozon under saneringstiden sen den mindre lampan får gå året om. Tills man ser att lukten försvinner.
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!