Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Provtryckning av golvvärmeslingor  (läst 13403 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gryvel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Provtryckning av golvvärmeslingor
« skrivet: 25 augusti 2010, 18:56:53 »
Hej!

Misstänker en läcka någonstans i golvet. Har lånat en handpump av min röris så jag kan provtrycka varje enskild slinga separat. Jag ser när jag pumpar upp trycket hur det "skummar" överst i golvslingan där pumpen är ansluten. Kan denna luft som stängs in påverka provtryckningen? Jag har tryck varje slinga under 24 timmar och varje slinga har tappat ca 0.1 MPa på denna tid. Har bara hunnit med 3 av 10 slingor än...

Om det visar sig vara skadade rör, finns det någon lösning a la kylarcement för att fixa detta?

Golvvvärmen är ingjuten i plattan...

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Provtryckning av golvvärmeslingor
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2010, 18:30:50 »
Varför började du misstänka läckage ?

Mig veterligen finns ingen reparationsmöjlighet.  Jag fick lägga om ett helt system som hade frusit sönder.....inte kul.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad RMK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +1/-0
SV: Provtryckning av golvvärmeslingor
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2010, 22:48:35 »
Vilken golvvärme leverantör/ tillverkare har du installerat!?. Luft är oerhört känsligt i ett golvvärme system. Har du slang anslutning ½" motsv. på fördelarna!?.. Bästa sättet att lufta ur är med vattentryck, stänga alla slingor och köra igenom dem en i taget, koppla en annan slang till ex. retur fördelaren och drag den till golvbrunn eller kärl och kör på vattentryck genom slingan tills du ser att strålen är klar och utan små bubblor, tips; lägg "utlopps slangen" i kärl så att vatten täcker en bit över "utloppet" på slangen för då kan man se i vattnet om det kommer små bubblor lättare. För sedan efter urluftning bör du följa tillverkarens provtrycknings rek. De brukar har utförliga beskrivningar som du steg för steg följer. (först ett angivet tryck i 30 min, sedan sänker man trycket till ett annat angivet tryck för en längre tid, och det trycket brukar stiga efter ett antal timmar enligt inkopplat manometer ställ. (avst. ventil/mini kulventil mot met. T-rör m. invändig gänga och ned bussad till motsv. gänga på manometer mot likadan avst. ventil) , lätt att tillverka med lin/pasta. Tycker att provtrycknings pumpen kan ljuga och speciellt om man inte är van att arbeta med den. Är du osäker kontakta firma för urluftning, provtryckning/ läckage test.

//RMK

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Provtryckning av golvvärmeslingor
« Svar #3 skrivet: 16 september 2011, 19:44:31 »
En fråga angående provtryckning gennerellt: vilket tryck skall man använda vid provtryckning av golvärme?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Provtryckning av golvvärmeslingor
« Svar #4 skrivet: 17 september 2011, 09:19:47 »
En fråga angående provtryckning gennerellt: vilket tryck skall man använda vid provtryckning av golvärme?
vid provtryckning av slang gäller generellt att man höjer trycket till nära maxtrycket, tex PN6 så höjer man till nära 6bar, och sedan låter det stå så i ca 20min, sedan sänker man trycket till provtryckningstrycket som är 1.3Xsäkerhetsventilens utlösningstryck.
för en säkerhetsventil med utl.tryck på 1,5 blir provtryckningstrycket 2bar.
systemet lämnas med 2 bars tryck i en timme och under den tiden får inte trycket sjunka, givet att temperaturen är konstant.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Provtryckning av golvvärmeslingor
« Svar #5 skrivet: 18 september 2011, 20:45:34 »
vid provtryckning av slang gäller generellt att man höjer trycket till nära maxtrycket, tex PN6 så höjer man till nära 6bar, och sedan låter det stå så i ca 20min, sedan sänker man trycket till provtryckningstrycket som är 1.3Xsäkerhetsventilens utlösningstryck.
för en säkerhetsventil med utl.tryck på 1,5 blir provtryckningstrycket 2bar.
systemet lämnas med 2 bars tryck i en timme och under den tiden får inte trycket sjunka, givet att temperaturen är konstant.

Riktigt bra svar, perfekt. Spelar det någon roll om man kör tex 6 bar i typ 12 timmar (över natten) för att få en längre provtid. Systemet skall ju klara det?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Provtryckning av golvvärmeslingor
« Svar #6 skrivet: 19 september 2011, 06:51:21 »
Det första höga trycket har till uppgift att spänna ut slangen så den inte kan vidgas mer och ge en falsk trycksänkning, så man behöver sänka trycket lite efter "utvidgningsfasen" för att få en korrekt avläsning.
Men du kan ju köra med högre tryck än 1,3xsystemtrycket om du vill när du sänker trycket.
Problemet med att provtrycka under ett helt dygn är att man inte vet om temperaturen i systemet är konstant, eftersom vattnet är statiskt så skiljer det ganska mycket i tryck för varje grads tempskillnad.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Provtryckning av golvvärmeslingor
« Svar #7 skrivet: 21 september 2011, 13:50:30 »
ok bra.
Systemtrycket har väl att göra med byggnadens höjt dvs meter vattenpelare och 10 meter är ju 1 bar
så i en tvåvåningsbyggnad på ca 5-6 meter behöver ju systemtrycket egentilgen inte vara högre än ca 0,5 Bar?
Eller den högsta punkten i systemet så det kanske inte blir mer än 3 meter så då bör ju 0,5 Bar vara ett
systemtryck som räcker bra?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Provtryckning av golvvärmeslingor
« Svar #8 skrivet: 21 september 2011, 14:00:10 »
Man brukar säga att 0,1 bar per meter + ca 0,5 bar är lagom.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!