Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tyst Kanalfläkt  (läst 19315 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 600396584

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Tyst Kanalfläkt
« skrivet: 25 mars 2010, 22:04:44 »
Jag har idag en frånluftsvärmepump, Nibe 310P som jag ska skifta ut mot en bergvärmepump Thermia G2, jag behöver ju då behålla min frånluftventilation och kommer antingen installera Thermia Vent (frånluftmodul med återvinning) eller en tyristorstyrd kanalfläkt.
Jag vill då ha en så tyst fläkt som möjligt, boytan är ca 185 kvm.
Är det då en radialfläkt som gäller? har ni några tips på en bra och mycket tyst fläkt? har idag 125mm spiro.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Tyst Kanalfläkt
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2010, 22:12:21 »
Kolla databladen på te.x. östbergs fläktar, min icke-vetenskapliga undersökning gav vid handen att det inte skiljde nämnvärt mellan fabrikaten. Generellt är väl fläktar med lägre varvtal tystare.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Tyst Kanalfläkt
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2010, 07:19:50 »
Montera en ljuddämpare mellan fläkten och kanalsystemet (på sugsidan) så spelar det ingen roll vilken du väljer ljudmässigt.
Men Östberg, Systemair mfl. har bra fläktar så jag skulle välja någon av dom.
Sedan ska du montera fläkten med svep och inte direkt i kanalen med popnit eller skruv. DÃ¥ slipper du vibrationer och ljudvandring  i kanalsystemet.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tyst Kanalfläkt
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2010, 09:15:18 »
Och vill du ha den extra tyst....

så kan du dessutom köra med frekvenomriktare istället för tyristorstyrning.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
SV: Tyst Kanalfläkt
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2010, 09:28:29 »
Bytte själv från en ES480 (med frånluftsåtervinning) till bergvärme och då kalkylen för en frånluftsåtervinningsmodul inte såg så tilltalande ut installerade jag en kanalfläkt istället.

Valde en "boxad" fläkt med stegtrafo och gummistosar. Boxad=inbygg i en ljudisolerad låda. Stegtrafo=varvtalstyrning med 5 fasta läge då tyristorstyrning kan orsaka brum. Gummistosar och flexibel upphängning för att förhindra stomljud.

Fläkten installerades på vinden nedbäddad i isoleringen.

Det går inte att höra fläkten ens om man står någon meter ifrån den.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad 600396584

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Tyst Kanalfläkt
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2010, 21:57:50 »
Är det nån som vet om dessa tysta kanalfläktar, typ Östbergs låter mindre än de som är installaerade i Frånluftsmoduler som Thermia Vent och Nibes Frånluftsvärmepumpar?

Så man bör alltså satsa på en 5-stegs transformator varvtalsstyrning istället för en Tyristor för att få ner ljudnivån?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tyst Kanalfläkt
« Svar #6 skrivet: 28 mars 2010, 23:12:05 »
Är det nån som vet om dessa tysta kanalfläktar, typ Östbergs låter mindre än de som är installaerade i Frånluftsmoduler som Thermia Vent och Nibes Frånluftsvärmepumpar?

Så man bör alltså satsa på en 5-stegs transformator varvtalsstyrning istället för en Tyristor för att få ner ljudnivån?

Bör och bör...

det beror ju mycket på var fläkten sitter monterad - och hur känslig för ljud man är.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tyst Kanalfläkt
« Svar #7 skrivet: 29 mars 2010, 00:52:13 »
Är det nån som vet om dessa tysta kanalfläktar, typ Östbergs låter mindre än de som är installaerade i Frånluftsmoduler som Thermia Vent och Nibes Frånluftsvärmepumpar?
Så man bör alltså satsa på en 5-stegs transformator varvtalsstyrning istället för en Tyristor för att få ner ljudnivån?

Hej 600396584!  Ja jag har dÃ¥ aldrig förstÃ¥tt att en 5-stegs tranformator istället för en steglös tyristorstyrning skulle kunna pÃ¥verka ljudnivÃ¥n pÃ¥ fläkten vare sig till eller ifrÃ¥n även om vissa pÃ¥stÃ¥r detta. Jag har själv 3 st fläktar igÃ¥ng med med tyristorstyrningar och dessa fungerar alldeles utmärkt kan jag säga, och nÃ¥got ljud pga av just tyristorstyrningarna har jag aldrig nÃ¥gonsin varit med om pÃ¥ mina fläktar ivf. Sen skall man se till om man nu väljer tyristorstyrning att det är en tyristorstyrning som verkligen är anpassad till resp fläkt givetvis för annars kan det kanske ev uppstÃ¥ vissa ljudfenomen. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
SV: Tyst Kanalfläkt
« Svar #8 skrivet: 13 juni 2010, 20:56:28 »
Är det nån som vet om dessa tysta kanalfläktar, typ Östbergs låter mindre än de som är installaerade i Frånluftsmoduler som Thermia Vent och Nibes Frånluftsvärmepumpar?
Så man bör alltså satsa på en 5-stegs transformator varvtalsstyrning istället för en Tyristor för att få ner ljudnivån?

Hej 600396584!  Ja jag har dÃ¥ aldrig förstÃ¥tt att en 5-stegs tranformator istället för en steglös tyristorstyrning skulle kunna pÃ¥verka ljudnivÃ¥n pÃ¥ fläkten vare sig till eller ifrÃ¥n även om vissa pÃ¥stÃ¥r detta. Jag har själv 3 st fläktar igÃ¥ng med med tyristorstyrningar och dessa fungerar alldeles utmärkt kan jag säga, och nÃ¥got ljud pga av just tyristorstyrningarna har jag aldrig nÃ¥gonsin varit med om pÃ¥ mina fläktar ivf. Sen skall man se till om man nu väljer tyristorstyrning att det är en tyristorstyrning som verkligen är anpassad till resp fläkt givetvis för annars kan det kanske ev uppstÃ¥ vissa ljudfenomen. :)

Mvh Raffen.

Det har du nog rätt i Raffen. Fläkten som sådan påverkas inte. Vad jag förstått så är det istället själva tyristorn som kan brumma om man ställer den på lågt varvtal och bara i vissa situationer/kombinationer dvs fel tyristor till fläkten.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Tyst Kanalfläkt
« Svar #9 skrivet: 16 juni 2010, 12:27:57 »
Jag kan gå i god för att motorn i fläkten kan brumma om man kör matning via tyristor.
I de fallen har det ändå varit tyristorer och fläktar som skall passa ihop och som har köpts från samma leverantör.
Fick byta samtliga tyristorer på några flerbostadshus efter massiva klagomål på missljud.
Detta trots att det var nybyggnation med färdiga handlingar från en bra konsultfirma.

Så nog kan det låta alltid.

Det står till och med i en av det större tillverkarnas katalog: "Vid låga fläktvarvtal kan ett visst motorbrum uppstå. För ljudkänsliga miljöer rekommenderas femstegstransformatorer."

Det vill nog mycket till innan man skriver det under produktinformationen för tyristorn, så problemfritt har det nog inte varit.

/ 5-stegsRaptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Tyst Kanalfläkt
« Svar #10 skrivet: 16 juni 2010, 16:33:40 »
Finns EC-motorer i nya fläktar tillgänliga. Inbyggt vred för hastigheten, pris som en vanlig kanalfläkt med 5-stegsstyrning. Har inte hört hur de låter i verkligheten men de drar mindre ström. Systemair har fläktarna.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tyst Kanalfläkt
« Svar #11 skrivet: 16 juni 2010, 23:30:09 »
Helt fel...

är det inte, att använda en liten frekvensomriktare. Visserligen ganska mycket dyrare än en femstegstrafo, men man kan ibland hitta dom på Tradera till bra pris.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Tyst Kanalfläkt
« Svar #12 skrivet: 17 juni 2010, 07:13:49 »
Helt fel...

är det inte, att använda en liten frekvensomriktare. Visserligen ganska mycket dyrare än en femstegstrafo, men man kan ibland hitta dom på Tradera till bra pris.

Håll bara koll på att lagren är isolerade och klarar frekvensomformardrift. Annars låter fläkten som en Panasonic L/L efter ett år.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Tyst Kanalfläkt
« Svar #13 skrivet: 17 juni 2010, 08:55:13 »
Helt fel...

är det inte, att använda en liten frekvensomriktare.

Går det att använda frekvensomriktare på enfasmotorer? Jag är tveksam.
« Senast ändrad: 17 juni 2010, 08:56:51 av Keld »
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Tyst Kanalfläkt
« Svar #14 skrivet: 17 juni 2010, 13:40:36 »
Gå in på http://catalogue.systemair.com/SE/productgroup/201.aspx titta på EC-fläktar. Steglös vartalsreglering eller möjlighet till extern styrning 0-10v varför krångla till det mer än nödvändigt.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!