Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är Thermia Atria 10 i smÃ¥hus (70 m2) i Stockholmstrakten rätt?  (läst 3052 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gemlin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Har ett småhus, byggår 1945, ca 70 m2 med hel källare (Stockholmstrakten) där oljepannan skall bytas till värmepump. Oljeförbrukning idag ca 2,5 m3/år
Vi har fÃ¥tt en offert pÃ¥ 128 000 kr inklusive borttagning av oljepanna  och tank, all el och vvs.
- Thermia Atria 10 Stainless
- Utjämningskärl 100L

Är Atria 10 rätt val? Kan inte Atria 8 eller 6 fungera?
Finns det inga nackdelar med att ta en för "kraftig" pump?
Vad är ett utjämningskärl? Duger inte den gamla expansionskärlet?
Är det rätt pump? Är priset rätt?

Vore intressant att höra vad ni som kan det här med värmepumpar tycker om denna offert.
E9EKEB

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har gjort en kalkyl med Nibes program, baserat på din nuvarande förbrukning.

Bifogar en kalkyl på NIBE 2020-10 kW.
Besparingen blev ca 300 kWh mindre/år när jag räknade på den mindre 2020-8 kW

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Utjämningskärlet är antagligen till för att kompensera för den överdimensionerade pumpen. Jag tycker nog att en 8 kW skulle räcka men troligen kommer det att funka ändå.

Har du kvar de gamla radiatorerna från 1945 (sektionsradiatorer)?
I så fall har du nog så bra med vattenvolym i ditt system så att du skulle slippa utjämningskärlet (volymkärlet) med en 8 kW VP.

Priset är högt (som brukligt i Stockholm). Kostar alltid ca 15-25% mer där.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gemlin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Pumpkillen tycker att vi skall ta en för kraftig pump för att vara förberedd för att bygga ut huset. Det är inte aktuellt för vår del men vi får igen mellanskillnaden vid en försäljning av huset, säger han? Håller det argumentet?

Elementen är original från 1945. Har inte hört det där med utjämningskärl förrut, varför behövs det om pumpen är överdimesionerad?
E9EKEB

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Utjämningskärlet ger en större vattenvolym, vilket gör att värmepumpen får lite längre gångtider.
En stor värmepump som arbetar mot en liten vattenvolym kan få extremt många start och stopp/år vilken kan antas vara skadligt för kompressorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!