Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förbättra ventilation?? Var placera ventiler? Till/FrÃ¥n?  (läst 20392 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Superteddan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Den som aldrig ställer dumma frÃ¥gor, förblir..ja..
Hej! Har ett 1½ plans radhus på 143kvm i Göteborg, byggt -73 uppvärmt med direktel. Skall nu (på fredag) få en Panasonic L/L installerad (E9DKE-SPK "nya" mod), placerad ovanfär entredörren. Blir nog bra, har väldigt öppen planlösning så det borde inte bli några större problem (ritning bifogad). Dock skule jag vilja förbättra ventilationen med utgångspunkt från detta - jag gissar att det är lite skillnad på hur man tänker när man har en VP istället för element. Idag har jag bara självdrag, utom i köket förstås. Dels behöver jag förstärka i badrummen med fläkt för att kunna få ut fukten när man duschar/badar, och det är väl bara att sätta dit fläktar (dock har jag förstått att man inte skall ha kallrasskydd på dem, eftersom det skrotar självdraget - man skall väl istället se till rören är bra isolerade så att man får självdraget att funka?). Räcker det som frånluft, eller skall man förstärka någon stans? Med självdrag eller en fläkt som går lite på lågvarv för jämnan?
Och slutligen - var skall man sätta tilluft/friskluft? Som vanligt, ovanför elementen/fönstren i sovrum och vardagsrum? Kallraseffekt när man inte har elementen igång?
Många frågor blir det....tacksam för alla tips!!!
/Ted

Markeringar i ritning: blå cirklar är frånluft/självdrag. Fyrkantiga blå på plan2 är "trumman" där imkanalen från köksfläkten går.
« Senast ändrad: 01 mars 2005, 11:21:43 av Superteddan »
1½ plan villa 190kvm plus källare 120kvm, byggt 1975. Radiatorer, ettrörssytem i 5 slingor. Tidigare värmt av kombipanna el/olja, men sedan juni-07 med en CE65L + KV500. Tidigare förbrukning 35-40MWh/år. Allt i Göteborg.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej! Har ett 1½ plans radhus på 143kvm i Göteborg, byggt -73 uppvärmt med direktel. Skall nu (på fredag) få en Panasonic L/L installerad (E9DKE-SPK "nya" mod), placerad ovanfär entredörren. Blir nog bra, har väldigt öppen planlösning så det borde inte bli några större problem (ritning bifogad). Dock skule jag vilja förbättra ventilationen med utgångspunkt från detta - jag gissar att det är lite skillnad på hur man tänker när man har en VP istället för element. Idag har jag bara självdrag, utom i köket förstås. Dels behöver jag förstärka i badrummen med fläkt för att kunna få ut fukten när man duschar/badar, och det är väl bara att sätta dit fläktar (dock har jag förstått att man inte skall ha kallrasskydd på dem, eftersom det skrotar självdraget - man skall väl istället se till rören är bra isolerade så att man får självdraget att funka?). Räcker det som frånluft, eller skall man förstärka någon stans? Med självdrag eller en fläkt som går lite på lågvarv för jämnan?
Och slutligen - var skall man sätta tilluft/friskluft? Som vanligt, ovanför elementen/fönstren i sovrum och vardagsrum? Kallraseffekt när man inte har elementen igång?
Många frågor blir det....tacksam för alla tips!!!
/Ted

Markeringar i ritning: blå cirklar är frånluft/självdrag. Fyrkantiga blå på plan2 är "trumman" där imkanalen från köksfläkten går.

Satsa gärna på en varvtalsreglerad fläkt i det badrummet där duschen används mest.  PAX-fläktarna med inbyggd kallras är inte att rekommendera, däremot kan du sätta in backspjäll (utan fjädrar) i övriga frånluftskanaler för att undvika att luft kommer in den vägen. Springventiler vid fönstrena kan innebära att man får lite kallras men var ska man annars ha dem?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Superteddan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Den som aldrig ställer dumma frÃ¥gor, förblir..ja..
Någon som kan rekommendera någon (tyst) varvtalsstyrd fläkt i storlek 125-200 mm? Större med lägre varvtal är väl sannolikt smaratare än tvärtom....
1½ plan villa 190kvm plus källare 120kvm, byggt 1975. Radiatorer, ettrörssytem i 5 slingor. Tidigare värmt av kombipanna el/olja, men sedan juni-07 med en CE65L + KV500. Tidigare förbrukning 35-40MWh/år. Allt i Göteborg.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag vet inte varför Carl N inte gillar pax-fläkterna men jag är själv mycket nöjd med min fläkt.
Har precis monterat en ny pax 200-serien med kallrasskydd och fuktstyrning i badrummet och det funkar kanon.
Tyst är den också 8)
Jag tycker nog att du ska ta en titt på Pax sortiment, tror du kan få varvtalsstyrning på deras fläktar också.

"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Ta bort kallraskyddet det stoppar allmänventilationen... man behöver ständigt frÃ¥nluft o tilluft... men vid viss drift tex om man kör spisfläkten dÃ¥ kan det rasa in kall luft bakvägen men kallrasskydd är inge bra.  Som jag sa allmänventilation är mycket viktig.. har man dessutom kallrasskyddet inmonterat pÃ¥ sin köksfläkt (en liten plastflärp) dÃ¥ har man ju inget där heller....
Tecken på dålig ventilation...
Se ventilation...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,56.0.html
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nja, jag tycker nog inte att man behöver ta bort kallrasskyddet om man som jag kör vädringsfunktionen som fläkten har.
Fläkten går 30min var 12timme om inte fukthalten överstiger inställt värde, då går den till det värdet är uppfyllt.
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Citera
Nja, jag tycker nog inte att man behöver ta bort kallrasskyddet om man som jag kör vädringsfunktionen som fläkten har.
Fläkten går 30min var 12timme om inte fukthalten överstiger inställt värde, då går den till det värdet är uppfyllt.
Ok finns det en sån!! moderna grejor!
Men man brukar räkna med att det behövs en halv omsättning/timme konstant.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nja, jag tycker nog inte att man behöver ta bort kallrasskyddet om man som jag kör vädringsfunktionen som fläkten har.
Fläkten går 30min var 12timme om inte fukthalten överstiger inställt värde, då går den till det värdet är uppfyllt.

Problemet med detta är att man får inte nåt konstant undertryck i huset, är det dåligt tätskikt mot vinden så läker fukt upp i alla fall.

Jag vet inte varför Carl N inte gillar pax-fläkterna men jag är själv mycket nöjd med min fläkt.
Har precis monterat en ny pax 200-serien med kallrasskydd och fuktstyrning i badrummet och det funkar kanon.
Tyst är den också 8)
Jag tycker nog att du ska ta en titt på Pax sortiment, tror du kan få varvtalsstyrning på deras fläktar också.


Jag tycker om PAX-fläktarna men de med backspjäll borde tas ur sortimentet, ett riktigt backspjäll ska vara fjäderlätt och tillåta självdrag åt ena hållet.

Ta bort kallraskyddet det stoppar allmänventilationen... man behöver ständigt frånluft o tilluft... men vid viss drift tex om man kör spisfläkten då kan det rasa in kall luft bakvägen men kallrasskydd är inge bra. Som jag sa allmänventilation är mycket viktig.. har man dessutom kallrasskyddet inmonterat på sin köksfläkt (en liten plastflärp) då har man ju inget där heller....
Tecken på dålig ventilation...
Se ventilation...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,56.0.html

Det är inge bra att dra in kalluft bakvägen genom imkanalen om den går via skorstenen, skorstenen kan frysa sönder.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Citera
Det är inge bra att dra in kalluft bakvägen genom imkanalen om den går via skorstenen, skorstenen kan frysa sönder.
Håller helt med dig! men det brukar bara bli korta stunder tex med köksfläkten på max, men det krävs ju tilluftsventiler, många äldre hus har inga såna då kan det bli kallras snabbare....
mitt hus... jo det fick springventiler i höstas, jag har bara haft det sen 1977  ;)
Men det är av riktigt gammalt snitt, fin spontan tilluft bÃ¥da här o där mest överaltt!! som sagt det behös dock.  ;D men en paradox är att tex golven kan bli liite varmare om man sätter in springventiler... bättre att ta in luften kontrollerat ovan fönstren än att det ska va kalldrag i bjälklagen  :o
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Vad säger NI om att ventilera sin bostad via sitt uterum så slår man två flugor på samma gång.
Blir av med sin dåliga fuktiga luft och så värmer man upp sitt uterum ( mitt fall vinterträdgård)samtidigt.
Denfuktiga luften är där bra för ens växter så att man får därmed ett tropiskt klimat. Då kan man odla apelsiner o citroner och sitta under sina palmer med sin bärbara dator och tjatta och läsa VP forumet.

Uterummet blir en mycket stor värmeväxlare, för sen ser man till att ventilera uterumet så där ej blir så fuktigt.

Vi lever i sverige med dess kalla klimat så då får vi skapa vår tropiska miljö.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Citera
Vad säger NI om att ventilera sin bostad via sitt uterum så slår man två flugor på samma gång.
Blir av med sin dåliga fuktiga luft och så värmer man upp sitt uterum ( mitt fall vinterträdgård)samtidigt.
Låter ok vissa fuktriker kan finnas men med god volym så...

Här uppe i kallhelvet finns dom som tar in tilluften via sitt uterum på vintern.... fin solkollektor på våren, redan från slutet på februari!!!

Här kallas dom pensionärskuvös bara så du vet  *vinkar*

Medger att det såg jättefint ut  *hehe* *hehe* (Sub)tropiskt klimat jo ja tackar jag
Här är det Arktiskt klimat som gäller...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Ni ser att vi i söder kör vår luft tvärtemot vad NI gör i norr. Motsatt riktning av luften.

/JANNE
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad kåke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!Men fjärrvärme är bra
Hej
Fukt upp på vinden är inte bra,men vad har du för hus har du fuktspärr typ plast eller en förhylningspapp

Har man en murstock så får man ett konstant undertryck, om än litet

Det där med att isolera vinden kan sluta med en förskräckelse om man inte har ett tätskikt,såsom plast
Den varma luften som tar sig ut igenom isoleringen,vi säger att det är kutterspån tar med sig fukten ut på vinden
och ventileras bort,men om du tilläggsisolerar såflyttar du daggpunkten in i isoleringen,värmen och fukten stannar där
med fukt och mögelskador som följd.
Gammla hus ska inte tilläggsisoleras för mycket,för då krävs diffspärrar och balanserad ventilation
För att förbättra ventilationen en smula kan man sätta in en pax i badrummet som får gå för jämnan
MVH L-Ã…
86m2 + 40m2 inredd vind 86m2 källare 10-högtemp element+2 i källaren

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej! Har ett 1½ plans radhus på 143kvm i Göteborg, byggt -73 uppvärmt med direktel. Skall nu (på fredag) få en Panasonic L/L installerad (E9DKE-SPK "nya" mod), placerad ovanfär entredörren. Blir nog bra, har väldigt öppen planlösning så det borde inte bli några större problem (ritning bifogad).


Väldigt öppen planlösning.....Hi hi hi  *roflmao*
Din vän i nöden.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Superteddan

Fint som snus.. luften trycks rakt fram på nedervåningen osså går den tillbaka via köket det är bra...
Hos en kompis är det liknande planlösning han är MYCKET nöjd med värmespridningen...   liiite svÃ¥rare upp till övre plan dock... men hyfsat fubkar det ocksÃ¥..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!