Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta huvudtermostat för direktelen?  (läst 3171 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Byta huvudtermostat för direktelen?
« skrivet: 20 november 2006, 16:01:05 »
Jag har direktverkande el som uppvärmning med en central termostat på nedervåningen. Varje element har förstås sin egen termostat. Jag har bytt ut de flesta gamla elementen till nya LVI-element med vegetabilisk olja.

Det slog mig dock att jag kanske borde byta den gamla 'huvudtermostaten' också? Har det någon betydelse (ny/gammal termostat)?
Vad ska jag isf tänka på? Vem kan göra detta? Vilken elektriker som helst?

(För info: Jag står i begrepp att investera i en Luft/Luft-värmepump nu innan jul.)
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Byta huvudtermostat för direktelen?
« Svar #1 skrivet: 20 november 2006, 23:36:12 »
hej
sitter det termostater på dom nya radiatorerna så varför använda central termostaten
eller tvärtom var för använda termostaterna på radiatorerna då du har centraltermostat om den funkar...

antingen vrider du på radiatorerna på max å styr dom centralt eller så drar du på central termostaten på max å använder radiatorernas inbyggda termostat för att få rätt temp i varje rum

ska du in med en luft/luft sÃ¥ skulle jag använda radiatorernas inbyggda termostat,det blir lättare Ã¥ kompensera om inte luft/luft pumpen riktigt fixar att värma alla rum 


Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta huvudtermostat för direktelen?
« Svar #2 skrivet: 21 november 2006, 09:06:40 »
Nej, jag struntar i huvudtermostaten hädanefter.
Jag har ju tänkt o ställa elementens termostater till ca 17/18 ºC för att slippa kallraset sen när LVPn kommer. Det jag mest funderade på var om det var nån vits med att byta huvudtermostaten. Men, om jag bara ställer upp den lite och låter varje elements termostat själv bestämma temperatur, så antar jag att det inte spelar någon roll.
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Byta huvudtermostat för direktelen?
« Svar #3 skrivet: 06 december 2006, 16:42:28 »
Nej, jag struntar i huvudtermostaten hädanefter.
Jag har ju tänkt o ställa elementens termostater till ca 17/18 ºC för att slippa kallraset sen när LVPn kommer. Det jag mest funderade på var om det var nån vits med att byta huvudtermostaten. Men, om jag bara ställer upp den lite och låter varje elements termostat själv bestämma temperatur, så antar jag att det inte spelar någon roll.

Skall du inte använda den borde det gå att koppla förbi den bara, och sedan ta bort den. Låter onödigt att köpa en ny ifall du inte skall använda den....
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!