Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställning i samband med kamineldning ?  (läst 2580 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Can-man

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Inställning i samband med kamineldning ?
« skrivet: 29 oktober 2006, 00:00:15 »
Hej.
Lade märke till att när min ras 13 var inställd på auto började blåsa kallluft när vi eldade i kaminen
Började läsa i manualen och vad jag förstår så i läget auto börjar pumpen kyla om temp överstiger 1 grad det inställda. Tanken var att när vi eldar så ska pumpen bara fläkta runt den varma luften inte kyla den ! Om man istället ställer in den på värmning med manuellt inställd fläkthastighet så antar jag att den hela tiden står å blåser in varm luft fadst den kanske inte skulle behöva det utan bara cirkulera den varma kaminluften då vi eldar. Tanken var ju att spara ännu mer ström de dagar man eldar i kaminen men det fungerar ju inte om pumpen jobbar på som vanligt fastän vi eldar !
Hopas någon kan reda ut det här åt mig och rekommendera någon lämplig inställning vid kamineldning resp. inte kamineldning ?

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Inställning i samband med kamineldning ?
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2006, 09:04:20 »
Hei
Ved manuellt valgt viftehastighet og varmemodus ( solsymbol ) sÃ¥ vil ved oppnÃ¥dd temperatur varmeproduksjon opphøre og det er kun vifta som sirkulerer lufta i rommet . Og vifta drar sÃ¥ Ã¥ si ingenting av strøm slik at du trenger ikke bekymre deg om dette . Og det som er veldig fint er at nÃ¥r du ikke lenger fyrer med vedovn sÃ¥ vil pumpa starte sin varmeproduksjon nÃ¥r temperaturen har falt til innstilt nivÃ¥ . Toshiba er alldeles prima tilpasset denne slags bruk . Har en RAS 13 selv , eneste ulempen med den er at jeg ikke anskaffet den lenge før  *roflmao* SÃ¥ sett pumpa pÃ¥ solsymbol og manuellt valgt viftevalg hastighet 2 sÃ¥ blir det bra , ellers fÃ¥r du prøve Ã¥ øke eller minske viftehastigheten , avhenger av hvordan pumpa er plassert i forhold til ovn og hvor langt du vil "kaste" varmen .
Raptus
« Senast ändrad: 29 oktober 2006, 09:12:54 av raptus »
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad hunkyduude

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställning i samband med kamineldning ?
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2006, 20:25:07 »
Hejsan. Jag fick ett tips om att köra min pump på kyla +31 grader (max), då skulle den bara blåsa luft hela tiden.
Jag har dock ej hunnit testa detta själv ännu.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Inställning i samband med kamineldning ?
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2006, 21:09:07 »
Hejsan. Jag fick ett tips om att köra min pump på kyla +31 grader (max), då skulle den bara blåsa luft hela tiden.
Jag har dock ej hunnit testa detta själv ännu.

Luft blåser den ju....................... men då blir det ju kalluft som motverkar kamineldningen och som dessutom drar en massa energi ??
Ingenting som jag skulle föreslå.

Heatläge skall det vara och då går pumpen ned i effekt automatiskt om värmen stiger vid eldning, för att seda gå upp i effekt igen när värmen sjunker.




Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad jman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Personlig text:Personlig text:Personlig text:
SV: Inställning i samband med kamineldning ?
« Svar #4 skrivet: 01 november 2006, 14:35:53 »
Hej.
Lade märke till att när min ras 13 var inställd på auto började blåsa kallluft när vi eldade i kaminen
Började läsa i manualen och vad jag förstår så i läget auto börjar pumpen kyla om temp överstiger 1 grad det inställda. Tanken var att när vi eldar så ska pumpen bara fläkta runt den varma luften inte kyla den ! Om man istället ställer in den på värmning med manuellt inställd fläkthastighet så antar jag att den hela tiden står å blåser in varm luft fadst den kanske inte skulle behöva det utan bara cirkulera den varma kaminluften då vi eldar. Tanken var ju att spara ännu mer ström de dagar man eldar i kaminen men det fungerar ju inte om pumpen jobbar på som vanligt fastän vi eldar !
Hopas någon kan reda ut det här åt mig och rekommendera någon lämplig inställning vid kamineldning resp. inte kamineldning ?


Kör med fläkten inställd på manuellt läge alltså inte auto, när pumpen märker att du eldar, alltså tillför energi så går utedelen ner i varv, medans innerdelen fortsätter att cirkulera inomhusluften!
Rätta mig om jag har fel.. men jag har aldrig fel. Jo en gång hade jag fel, fast det visade sig senare att jag hade rätt!

[läses med en stor portion av humor]

--[ Jman ]--

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!