Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Väggkonsol för köldbärarrör  (läst 5642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Digger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Väggkonsol för köldbärarrör
« skrivet: 06 oktober 2006, 08:48:57 »
Hej,
letar med ljus och lykta efter någon slags väggkonsol för två kopparrör 28 + armaflex.
Rören skall gå horisontellt ovanför varandra (så att det inte bygger ut så mycket), längs en vägg.

Nog måste väl detta finnas färdigt någonstans?

Mvh Stefan

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Väggkonsol för köldbärarrör
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2006, 18:48:39 »
Syskonklammer är ngt som skulle passa dig, ser ut som ett uppochnervänt fotbollsmål med olika mått mellan stolparna och hur långa stolparna ska vara.
Beställer mina genom Ahlsell
Mest kyla men lite värme också

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Väggkonsol för köldbärarrör
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2006, 21:57:26 »
syskonklammer är bra samt att du skall ha 28/13 insul support distansskål + klamsvep för 28/13
 annars fÃ¥r du problem med kondens...

Utloggad Digger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Väggkonsol för köldbärarrör
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2006, 11:11:50 »
Citera
28/13 insul support distansskål + klamsvep för 28/13
Ajajaj, vad man känner sig stel i hjärnan, nu hängde jag inte med, vad betyder detta på ren svenska?

Mvh Stefan

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Väggkonsol för köldbärarrör
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2006, 17:52:14 »
förlåt...Distansskålar är frigolithylsor som sätts runt röret där upphängningen är.
För att inte röret skall komma i kontakt med annat änn isolerande material, då kondens inte kan uppstå. Alltså brinerören (det som går ner i berget) får aldrig komma i kontakt med ledande material.

http://www.vvsguiden.se/catalog/?command=showCatalogItems&nodeId=9328

http://www.vvsguiden.se/catalog/default.asp?command=search&searchText=klamsvep&x=24&y=8
« Senast ändrad: 20 oktober 2006, 17:56:08 av errol404 »

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Väggkonsol för köldbärarrör
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2006, 19:05:24 »
Vad ni krånglar till det ;)

Billig och enkel lösning:

En Konsol mellan rören
http://www.rinkabyror.se/prodimg/large/5745.jpg

En kort pendel med svep uppåt (så det inte blir ostabilt) och en lite längre pendel med svep nedåt
http://www.rinkabyror.se/prodimg/large/5721.jpg
http://www.rinkabyror.se/prodimg/large/5494.jpg

Lätt som en plätt och smidigt att få tag i...

Sen har vi ju kondensen då.. Istället för alla frigolitskålar och grejjer köper du tunn cellllplast a la armaflex på rulle och gör ett litet bandage om ingången och pendeln. Garaneterat inte en droppe kondens.
« Senast ändrad: 20 oktober 2006, 19:18:10 av maha6305 »

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Väggkonsol för köldbärarrör
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2006, 19:39:11 »
japp, hehe  det är skillnad pÃ¥ proffs och ....du  Jag är en seriös installatör och använder
det som skall användas.

Man kan i princip använda en toarulle som distansskål, men det ser skitkonstigt ut.

En självpysslare behöver inte bry sig om hur det ser ut...

Hoppas att du inte är installatör ?

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Väggkonsol för köldbärarrör
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2006, 21:55:12 »
Du behöver inte vara riktigt så tyken. Två bekanta, som liksom du räknas till proffs och yrkesmän, har besiktigat anläggningen och sagt ord som "överarbetat snyggt" Det räcker för mig.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Väggkonsol för köldbärarrör
« Svar #8 skrivet: 20 oktober 2006, 22:54:45 »
Säg nån kund som INTE vill ha det ÖVERARBETAT snyggt!!

Dom besiktningsmännen skulle jag vilja tala med....Att man utför ett jobb alldeles för bra är väl alldrig negativt??? huvuddunk

Det är skillnad på folk o folk, jag har aldrig haft en missnöjd kund....och det är sant...att jag använder det som skall användas KAN inte vara fel, det finns för mycket självpulare på detta forum som inte vet ett skit..

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väggkonsol för köldbärarrör
« Svar #9 skrivet: 20 oktober 2006, 23:05:51 »
Säg nån kund som INTE vill ha det ÖVERARBETAT snyggt!!

Dom besiktningsmännen skulle jag vilja tala med....Att man utför ett jobb alldeles för bra är väl alldrig negativt??? huvuddunk

Det är skillnad på folk o folk, jag har aldrig haft en missnöjd kund....och det är sant...att jag använder det som skall användas KAN inte vara fel, det finns för mycket självpulare på detta forum som inte vet ett skit..
Hur många kunder har du ( haft ) ??
 Alla är vi nybörjare i början
man lär så länge man lever
och det här forumet har nog många som inte vet ett ( skit ) lärt sig mycket ?
 Kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Väggkonsol för köldbärarrör
« Svar #10 skrivet: 20 oktober 2006, 23:26:28 »
Detta forum är väl till för folk som vill lära sig?
Att rekomendera lösningar som inte är bra eller rent av vansinniga är inte bra.
Nivån på detta forum är jättebra, men det finns alltid nån som skall gå emot strömmen.
I ett tandläkarforum rekomenderar man inte folk att göra lagningar själv, eller hur?
Lyssna på folk som vet vad de gör och inte på folk som inte vet.

Jag försöker hjälpa folk, men det finns de med egna lösningar och om dom inte är 100% bra så skriv inte då.
Du behöver inte vara riktigt så tyken. Två bekanta, som liksom du räknas till proffs och yrkesmän, har besiktigat anläggningen och sagt ord som "överarbetat snyggt" Det räcker för mig.

Dagens, kanske årets citat.


Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Väggkonsol för köldbärarrör
« Svar #11 skrivet: 23 oktober 2006, 19:53:00 »
förlåt...Distansskålar är frigolithylsor som sätts runt röret där upphängningen är.
För att inte röret skall komma i kontakt med annat änn isolerande material, då kondens inte kan uppstå. Alltså brinerören (det som går ner i berget) får aldrig komma i kontakt med ledande material.

http://www.vvsguiden.se/catalog/?command=showCatalogItems&nodeId=9328

http://www.vvsguiden.se/catalog/default.asp?command=search&searchText=klamsvep&x=24&y=8


Detta är seriöst och riktigt... och det är väl så det ska vara eller hur? Men det är så många som säger så mycket om hantverkare som bara slarvar, som sen när dom ser hur det skall göras tycker att det verkar onödigt och dyrt.
Precis som MAHA säger men där har han fel.... Kollar man i rörama om rördragning av köldbärarrör så skall det göras med dessa skålar annars är det inte godkänt...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Väggkonsol för köldbärarrör
« Svar #12 skrivet: 01 november 2006, 21:12:22 »
I så fall skall alla ventiler (ventilpaket) och liknande också sitta i skålar av frigolit... eller åtminstone vara inlindade i armaflexband.
Dom leder annars ut mer kyla än vad en liten pendel gör.

Det jag reagerade över var inte om det var normmässigt utfört eller inte - utan påståendet att amatörer per automatik gör fula jobb.

En annan aspekt pÃ¥ köldbärare är HUR kalla brine eller köldmedium dom hanterar. Jag fattar väl att ett fryssystem i livsmedelsindustrin som hÃ¥ller minus 40ºC  mÃ¥ste isoleras till 100% för att det inte skall frysa isklumpar nÃ¥nstans.

Ett KB för en värmepump hamnar kanske lite under nollan, och jag kan efter snart ett års drift försäkra att inte en daggdroppe kondens visat sig på dessa infästningar. Ibland handlar ett arbete mer om att vara ändamålsanpassat än följa en precis norm.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Väggkonsol för köldbärarrör
« Svar #13 skrivet: 01 november 2006, 22:03:53 »

Har ju svårt att se en enklare lösning än syskonklammer och insultube svep.

Ventiler ska ju också isoleras, enklast är att ta en grövre armaflexslang och limma på över ventilen.
Har man en R25 ventil så brukar en 42mm armaflexslang passa bra tex.
Armaflexband ánvänder jag bara i nödfall.

Hemmapulare kan göra riktigt fina jobb, men materialvalet brukar avslöja dom. ^-^


Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Väggkonsol för köldbärarrör
« Svar #14 skrivet: 11 november 2006, 00:44:46 »
I så fall skall alla ventiler (ventilpaket) och liknande också sitta i skålar av frigolit... eller åtminstone vara inlindade i armaflexband.
Dom leder annars ut mer kyla än vad en liten pendel gör.

Det jag reagerade över var inte om det var normmässigt utfört eller inte - utan påståendet att amatörer per automatik gör fula jobb.

En annan aspekt pÃ¥ köldbärare är HUR kalla brine eller köldmedium dom hanterar. Jag fattar väl att ett fryssystem i livsmedelsindustrin som hÃ¥ller minus 40ºC  mÃ¥ste isoleras till 100% för att det inte skall frysa isklumpar nÃ¥nstans.

Ett KB för en värmepump hamnar kanske lite under nollan, och jag kan efter snart ett års drift försäkra att inte en daggdroppe kondens visat sig på dessa infästningar. Ibland handlar ett arbete mer om att vara ändamålsanpassat än följa en precis norm.

jag tvivlar inte ett dugg pÃ¥ att din anläggning funkar Ã¥ är fint installerad MEN jag ser mer än 15 värmepumpsanläggningar i veckan och med den erfarenhet det ger sÃ¥ kan jag säga att ventilernas vred tex  ibland inte ens existerar pga rost...
Kondens gör så pendlar rostar av etc.etc.. så det är inte med illvilja vi som vart med lite säger att det finns bara några få sätt som är helt rätt.. jag ska nästa vecka när jag ger mej ut visa bilder på hur det kan se ut där det är taskigt isolerat...
Du kommer ändra uppfattning :,v(
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!