Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?  (läst 38487 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #75 skrivet: 25 oktober 2012, 16:27:39 »
Borde gå att lösa med tex en kw500 till både vv samt konvektorn om man ansluter ut till konvektorn tex 200 liter upp på kw500 men som sagt skaffa en till fläkt istället om det inte räcker men det tror jag det gör.

Fläkten tror jag inte är problemet det är att det måste finnas tillräckligt med mängd och temperatur på vatten.
Att köra in 30 grader varmt vatten i den borde väl inte ge så mycket värme om det blåser ut i ett 85kvm stort garage med 4m i takhöjd?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #76 skrivet: 25 oktober 2012, 17:18:44 »
Vet inte hur mycket den ger vid 30 grader men den ska ju inte stå för all värme endast höja tempen några grader borde gå att kolla på liknande fläktkonvektor och få fram hur mycket effekten sjunker från 50 till 30 grader. Det tar inte lång stund innan tempen kommer att sjunka i acktanken om du kör fläktkonvektorn så visst en buffert kanske är bra men det ska laddas upp också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #77 skrivet: 25 oktober 2012, 20:19:54 »
Precis, sätter du in en acktank för fläktkonvektorn som måste värmeproduktionen växla över till den tanken direkt du startar fläktkonvektorn, energin i tanken kommer sannolikt inte att räcka länge, utan allt bygger på att du kontinuerligt tillför de 10 kW som värmepumpen kan leverera - om du snabbt vill värma upp garaget 10 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #78 skrivet: 29 oktober 2012, 17:46:48 »
Hjälp mig och se om jag tänkt rätt nu.

Nibe 1145-10kW
Nibe VPB 300l
Nibe UKV 500l
Borö TIV 500L 

Det jag är osäker på är vilka egenskaper acktanken som ska vara till fläktkonvektorn ska ha.
Kikat på denna http://lundagrossisten.se/catalogue/i1731.html?search=bor%C3%B6%20tiv%20500


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #79 skrivet: 29 oktober 2012, 17:58:23 »
Jag tycker det är fel att varmhålla en tank för att kunna höja tempen i garaget till ett sämre cop. Jag skulle satsat på en rejäl arbetstank och kört ut samma temp till fläktkonvektorn som till golvvärmen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #80 skrivet: 29 oktober 2012, 18:16:51 »
Jag tycker det är fel att varmhålla en tank för att kunna höja tempen i garaget till ett sämre cop. Jag skulle satsat på en rejäl arbetstank och kört ut samma temp till fläktkonvektorn som till golvvärmen.

Ja håller nog med ju mer jag tänker på det.

Bara rädd att det kommer ge för lite till konvektorn och så står det bara och blåser runt 25-30gradig luft. Det kommer väl kännas som kalldrag?

Då nöjer jag mig med Nibe UKV 500l arbetstank.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #81 skrivet: 29 oktober 2012, 18:25:15 »
I ett garage brukar man inte vilja ha så varmt runt 15 grader räcker bra undantaget om man ska måla. Det kommer nog inte blåsa storm av fläktkonvektorn så tror 30 graders framledning räcker bra till den och den ska ju bara höja tempen några grader inte stå för all uppvärmning och får man fart på luften kan golvet ev lämna mer effekt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #82 skrivet: 29 oktober 2012, 20:18:23 »
I ett garage brukar man inte vilja ha så varmt runt 15 grader räcker bra undantaget om man ska måla. Det kommer nog inte blåsa storm av fläktkonvektorn så tror 30 graders framledning räcker bra till den och den ska ju bara höja tempen några grader inte stå för all uppvärmning och får man fart på luften kan golvet ev lämna mer effekt.

Kloka åsikter!
Jag får prova utan den. Det är ju lättare att utöka om det skulle visa sig att det inte räcker till.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #83 skrivet: 29 oktober 2012, 20:28:24 »
Grovt sett brukar man ju säga att en fläktkonvektor kräver ungefär samma framledning som golvvärme.

Om jag förstår det rätt ska du ha underhållsvärme via golvvärmen. Därutöver ska du ha spetsvärme som behovsstyrs mha fläktkonvektor. Denna kommer du justera in så att den har ett stort flöde men som medelst en termostat är fullt strypt när behov inte föreligger.

Så fort du önskar ha det lite varmare ställer du termostatvredet på 20 och den öppnar upp för fullt och sätter på fläkten. Om det behövs startar detta även en för konvektorn specifik cirkulationspump som säkerställer dess flöde.

Värmepumpens styrdator kommer säkerställa att arbetstanken har den energi som krävs för att tillgodose det behov som fläktkonvektorn har kapacitet att leverera vid inställt flöde och kurva.

Gissningsvis kan du bomba på med ett högre flöde på konvektorn än standard för att plocka så mycket som möjligt.

EDIT: gissningsvis kommer du alltid ha ett flöde genom konvektorn sÃ¥ vida du inte har en separat CP men fläkten kommer inte gÃ¥. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #84 skrivet: 30 oktober 2012, 06:21:54 »
Grovt sett brukar man ju säga att en fläktkonvektor kräver ungefär samma framledning som golvvärme.

Om jag förstår det rätt ska du ha underhållsvärme via golvvärmen. Därutöver ska du ha spetsvärme som behovsstyrs mha fläktkonvektor. Denna kommer du justera in så att den har ett stort flöde men som medelst en termostat är fullt strypt när behov inte föreligger.

Så fort du önskar ha det lite varmare ställer du termostatvredet på 20 och den öppnar upp för fullt och sätter på fläkten. Om det behövs startar detta även en för konvektorn specifik cirkulationspump som säkerställer dess flöde.

Värmepumpens styrdator kommer säkerställa att arbetstanken har den energi som krävs för att tillgodose det behov som fläktkonvektorn har kapacitet att leverera vid inställt flöde och kurva.

Gissningsvis kan du bomba på med ett högre flöde på konvektorn än standard för att plocka så mycket som möjligt.

EDIT: gissningsvis kommer du alltid ha ett flöde genom konvektorn så vida du inte har en separat CP men fläkten kommer inte gå.

Tack vad bra du förklarar. Det uppskattas. Jag kommer göra som ni säger. Insåg det när jag fick era åsikter och sen resonerade högt för mig själv. Jag ska trots allt försöka ha 8-10 grader vintertid och så får det bli lite spetsvärme via konvektorn om jag vill jobba längre tid i garaget.

Du nämner konstant cirkulation via konvektorn men att fläktmotorn inte går när den inte behövs.
Kan det inte vara några nackdelar med det? Tänkte om det var bättre att ha någon växelventil som gör att vattnet aldrig går fram till den när den inte används och sen när man blåser på så växlar den och ger varmvatten.

Nästa fråga är hur mycket varmvatten fläkten ska få? Låt säga att jag drar igång den och glömmer den på över natten. Volymtanken tar slut ganska fort, sedan går VP in med sina 10kW men till slut borde den väl inte hänga med och golvvärmen i både hus och garage börjar få för kallt vatten till sig. Eller det kanske inte är ett problem att behöva tänka på.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #85 skrivet: 30 oktober 2012, 06:24:40 »
En annan fråga när man köper en 1145a vad ingår?
Kommer ju ha flytande kondensering, har termostater i alla rum i huset i stort sett för att jag vill
i .t.ex sovrum kunna ha några grader kallare än övriga rum.

Behöver jag köpa till utegivare eller något annat eller ingår det jag behöver?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #86 skrivet: 30 oktober 2012, 06:27:52 »
Det framgår på sidan 3 här: http://www.nibeonline.com/pdf/639319-3.pdf
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #87 skrivet: 30 oktober 2012, 12:26:18 »
Tack vad bra du förklarar. Det uppskattas. Jag kommer göra som ni säger. Insåg det när jag fick era åsikter och sen resonerade högt för mig själv. Jag ska trots allt försöka ha 8-10 grader vintertid och så får det bli lite spetsvärme via konvektorn om jag vill jobba längre tid i garaget.

Du nämner konstant cirkulation via konvektorn men att fläktmotorn inte går när den inte behövs.
Kan det inte vara några nackdelar med det? Tänkte om det var bättre att ha någon växelventil som gör att vattnet aldrig går fram till den när den inte används och sen när man blåser på så växlar den och ger varmvatten.

Nästa fråga är hur mycket varmvatten fläkten ska få? Låt säga att jag drar igång den och glömmer den på över natten. Volymtanken tar slut ganska fort, sedan går VP in med sina 10kW men till slut borde den väl inte hänga med och golvvärmen i både hus och garage börjar få för kallt vatten till sig. Eller det kanske inte är ett problem att behöva tänka på.

Endera låter du fläktkonvektorn få sitt "vatten" via den övergripande cirkulationspumpen. Då kommer vatten strömma genom konvektorn även när behov inte föreligger. Då är dock konvektorns möjlighet att avge effekt avsevärt förminskad varför det kanske inte spelar någon roll.

Det andra alternativet är att den termostat som behovsstartar fläkten i fläktkonvektorn även startar en för fläktkonvektorn specifik cirkulationspump. Då blir det bara ett flöde när termostaten indikerar ett behov. Då går flödet och fläkten igång.

I båda fallen kommer termostaten som startar fläkten så klart stängas av så fort den temperatur du angivit är uppnådd.

Om du normalt sett har 8-10 grader i garaget och har termostaten inställd på 17 grader. När du kommer in och sätter på fläktkonvektorn (mitt fall off/1/2/3 där tre är högsta hastighet på fläkten) så kommer den jobba tills dess att temperaturen är just 17 grader. Hur lång tid det tar beror på hastigheten du valt.

Huruvida värmepumpen klarar av detta utan tillsatts beror på hur den är dimensionerad i förhållande till huset och garagets totala behov vid dimensionerade utetemperatur.


EDIT: Självklart kan du, om du inte har en egen CP för konvektorn, välja att ha någon möjlighet till strypning via vred eller någon annan variant. Men man vill ju ha så få grejer som möjligt.
« Senast ändrad: 30 oktober 2012, 12:28:34 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #88 skrivet: 30 oktober 2012, 13:26:11 »
Vad skulle jag behöva för att reglera konvektorn
och tillhörande extra CP?

Hittade dessa
E-9737    Reglerpanel 0-1-2-3    
E-9738    Reglerpanel med termostat    
E-9725    Ventilsats DN20 KVS 2,8.    


E-9721    Varvtalsstrafo 1,0 A    
E-9722    Varvtalsstrafo 2,2 A    
E-9723    Rumstermostat IP20    
E-9724    Kapslad termostat, inv. vred.
E-9725    Ventilsats DN20 KVS 2,8

http://www.lundagrossisten.se/catalogue/i14250.html
« Senast ändrad: 30 oktober 2012, 13:33:57 av suhagg »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #89 skrivet: 31 oktober 2012, 09:43:31 »
jag har en ciat tror jag dom heter. Från dahl. Så vitt jag noterat har jag bara en styrpanel med ett termostatvred och off/1-2-3. I den lilla dosan finns ju logiken som startar fläkten i fläktkonvektorn och denna startar även cirkulationspumpen typ.
 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!