Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?  (läst 38501 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #45 skrivet: 18 oktober 2012, 07:47:57 »
Jag vill vara tydlig med att jag inte rekommenderar ett specifikt fabrikat, anledningen till att jag ofta använder Nibe som exempel i mina beräkningar beror enbart på att deras dimensioneringsprogram är det enda jag har tillgång till.
Deras priser finns även lätt tillgängliga på internet, vilket gör det möjligt att ge prisexempel på vad det skulle kosta.
När det gäller cirkpumpar har jag ingen erfarenhet utöver det jag läst i forumet, Grunfoss Alpha 2 eller Wilo pico? är väl de två som nämns mest, vilken som är bäst/mest prisvärd vet jag inte.

Ska du ha vvc så skulle jag nog rekommendera en lösning med separata enheter för kompressor och vvb, risken finns annars att din värmepump får jobba rätt ofta med varmvattenproduktion.
Arbetstanken gör att du kan sätta in en 10 kW värmepump, även om den troligen blir lite överdimensionerad.
Om du inte väljer separata enheter för kompressor och vvb så anser jag i alla fall att du bör komplettera arbetstanken med en förvärmningsslinga för tappvarmvattnet, det gör att värmepumpen inte behöver göra tappvarmvatten riktigt lika ofta.

Du har hamnat i en lite knepig sits med din redan införskaffade kamin, och jag förstår om det känns tråkigt.

Ditt val nu är att göra det så enkelt och billigt som möjligt, men ändå få till en bra funktion, och goda driftsförutsättningar för värmepumpen, ELLER en lösning som integrerar din vattenmantlade kamin, men som komplicerar det hela en del.
Jag vågar inte lova att de lösningar vi diskuterat och som inkluderar den vattenmantlade kaminen kommer att fungera, och jag gissar att avsaknaden av andras kommentarer kan bero på att de är fler som kan säga tvärsäkert vad som skulle fungera bäst.
En riktigt duktig installatör skulle kunna ge dig funktionsgaranti, men då kostar det kanske mer än du vill betala, då denna troligen vill/kräver att du inte bara köper dennes tjänster - utan även varorna av honom/henne.

På något sätt känns det som att du själv måste kunna rita upp det hela och känna dig trygg i att det kommer att fungera för att våga ta ett beslut.
Det du sparar pÃ¥ att göra stora delar av planeringen och inköpen själv ger dig ju faktiskt lite utrymme för efterhandsÃ¥tgärder om det skulle visa sig att nÃ¥got inte fungerar som tänkt.  dontknow

Andra får väldigt gärna komma med sina synpunkter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #46 skrivet: 18 oktober 2012, 09:00:47 »
Jag vill vara tydlig med att jag inte rekommenderar ett specifikt fabrikat, anledningen till att jag ofta använder Nibe som exempel i mina beräkningar beror enbart på att deras dimensioneringsprogram är det enda jag har tillgång till.
Deras priser finns även lätt tillgängliga på internet, vilket gör det möjligt att ge prisexempel på vad det skulle kosta.
När det gäller cirkpumpar har jag ingen erfarenhet utöver det jag läst i forumet, Grunfoss Alpha 2 eller Wilo pico? är väl de två som nämns mest, vilken som är bäst/mest prisvärd vet jag inte.

Ska du ha vvc så skulle jag nog rekommendera en lösning med separata enheter för kompressor och vvb, risken finns annars att din värmepump får jobba rätt ofta med varmvattenproduktion.
Arbetstanken gör att du kan sätta in en 10 kW värmepump, även om den troligen blir lite överdimensionerad.
Om du inte väljer separata enheter för kompressor och vvb så anser jag i alla fall att du bör komplettera arbetstanken med en förvärmningsslinga för tappvarmvattnet, det gör att värmepumpen inte behöver göra tappvarmvatten riktigt lika ofta.

Du har hamnat i en lite knepig sits med din redan införskaffade kamin, och jag förstår om det känns tråkigt.

Ditt val nu är att göra det så enkelt och billigt som möjligt, men ändå få till en bra funktion, och goda driftsförutsättningar för värmepumpen, ELLER en lösning som integrerar din vattenmantlade kamin, men som komplicerar det hela en del.
Jag vågar inte lova att de lösningar vi diskuterat och som inkluderar den vattenmantlade kaminen kommer att fungera, och jag gissar att avsaknaden av andras kommentarer kan bero på att de är fler som kan säga tvärsäkert vad som skulle fungera bäst.
En riktigt duktig installatör skulle kunna ge dig funktionsgaranti, men då kostar det kanske mer än du vill betala, då denna troligen vill/kräver att du inte bara köper dennes tjänster - utan även varorna av honom/henne.

På något sätt känns det som att du själv måste kunna rita upp det hela och känna dig trygg i att det kommer att fungera för att våga ta ett beslut.
Det du sparar pÃ¥ att göra stora delar av planeringen och inköpen själv ger dig ju faktiskt lite utrymme för efterhandsÃ¥tgärder om det skulle visa sig att nÃ¥got inte fungerar som tänkt.  dontknow

Andra får väldigt gärna komma med sina synpunkter.
Jag har snöat in lite på Nibe så det är helt ok att du rek dem. Jag får nettopris på Nibe och alla rörisar jag pratat med jobbar med deras produkter så jag håller mig till dem. Cirkpump får bli Grundfors.
 
Om vi säger Nibe 1145 10kW vilken tank passar bäst då?
Vilka funktioner ska den ha tillsammans med 1145an?
http://www.lundagrossisten.se/catalogue/i6905.html
Borö TIV 500L FC/FR ackumulatortank med inbyggd tank för varmvatten...
L-7692    Volym 500L, 15m VV-slinga, 10m förvärmningsslinga & 10m solslinga.    700x700x1750    

Jag ställer in mig på att skippa den vattenmantlade kaminen och tänka vidare då jag börjar
få bråttom med värmen. Om 1.5v kommer en röris och då ska jag ha tank och pump hemma.

Som du säger avsaknaden och andra kloka utöver dig som spekulerar kring detta säger en del. Vill inte stå med ett system sen och en rörmokare på femtio kan förstå sig på. Blir inte roligt när det krånglar för det gör det förr eller senare. Vem som helst ska förstå sig på det inkl mig utan och innan.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #47 skrivet: 18 oktober 2012, 09:55:20 »
Alltså, jag rekommenderar inte Nibe, bara för att klargöra detta, du kan lika gärna välja IVT, Danfoss, Thermia eller någon annan tillverkares motsvarande produkter.

Jag vidhåller det jag skrev redan tidigt i tråden: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48851.msg491024#msg491024

Nibe 1145 kopplad mot en Nibe VPA 200/70 beredare och en UKV 300 - 500 som arbetstank (Eller liknande), om möjligt med förvärmningsslinga för tappvarmvattnet.
Som VVB fungerar säkert Borö eller Strömsnästankar på 500/120 liter lika bra eller bättre.
Koppla golvvärmen i både garage och hus till Danfoss-cirkpumpen, och sedan fläktkonvektorn på en egen cirkpump som tar vatten direkt ut arbetstanken för största möjliga effekt när du behöver höja tempen i garaget, den cirkpumpen behöver inte vara så snål då du troligen bara kommer att köra den då och då.
Du skulle även kunna förbereda för att via några ventiler välja om du kör fläktkonvektorn så samma cirkpump ELLER på en egen för maximal effekt.
Du kan manuellt ställa ned värmen i garaget genom att köra ett lågt flöde i garageslingorna, och lite högre flöde i huset.
« Senast ändrad: 18 oktober 2012, 09:56:55 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #48 skrivet: 18 oktober 2012, 17:17:40 »
Ska du ha en 1145 skulle jag välja en vpb300 med en vpa200 kan du lika gärna köpa en 1245 det blir billigare och ger nog ungefär lika mycket vv eftersom 1245ans beredare laddas fortare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #49 skrivet: 18 oktober 2012, 19:46:29 »
12kW vattenmantlad kamin för myseldning några gånger i veckan.

Är denna redan inköpt?
Annars så funkar det oftast bättre med en kamin som värmer luften direkt om man har en värmepump.
Värmepumpen förses då med innegivare som får begränsa värmen när det eldas i kamin.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #50 skrivet: 18 oktober 2012, 19:48:45 »
Ja det blir i alla fall enklare att koppla in samt att det funkar utan ström och det är inte kul att elda i vardagsrummet för att värma huset.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #51 skrivet: 18 oktober 2012, 20:24:54 »
Är denna redan inköpt?
Annars så funkar det oftast bättre med en kamin som värmer luften direkt om man har en värmepump.
Värmepumpen förses då med innegivare som får begränsa värmen när det eldas i kamin.

Den är inköpt men inte monterad. Funderar på att sälja. Vill egentligen inte värma luften i huset då jag redan kommer ha varmt och skönt. Därför jag var inne på vattenmantlad.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #52 skrivet: 18 oktober 2012, 20:29:02 »
Ska du ha en 1145 skulle jag välja en vpb300 med en vpa200 kan du lika gärna köpa en 1245 det blir billigare och ger nog ungefär lika mycket vv eftersom 1245ans beredare laddas fortare.

Har ca 250l badkar men jag fyller nog inte mer än 200l då kanske 1245an med en stor tank på 500l för golv värmen / fläktkonvektorn är ett prisvärt val samt kräver mindre utrymme. Har dock plats så det är inte ett problem.
« Senast ändrad: 18 oktober 2012, 20:31:31 av suhagg »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #53 skrivet: 18 oktober 2012, 20:32:19 »
Ja en vpa200 skulle jag inte välja det är en mantelberedare 1245 har en bättre typ av beredare som värms med slinga på 180liter en Vpb beredare funkar på samma vis.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #54 skrivet: 18 oktober 2012, 21:46:34 »
Så 1245a och UKV500 skulle bli bra om jag nöjer mig med 180l tappvarmvatten? Prismässigt så borde detta också bli ett bättre val?

Jag tror att jag behöver mer tappvarmvatten än så. Ett bad och någon som vill duscha gör ju att vattnet tar slut. Då blir 1145 alternativet rätt väg eller hur?

Men vilka tankar anser ni är rätt?
« Senast ändrad: 18 oktober 2012, 21:55:30 av suhagg »

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #55 skrivet: 18 oktober 2012, 21:57:51 »
Ja en vpa200 skulle jag inte välja det är en mantelberedare 1245 har en bättre typ av beredare som värms med slinga på 180liter en Vpb beredare funkar på samma vis.

Vilken beredare rek du om jag vill ha 1145an och ha låt säga 250l tappvarmvatten?
DÃ¥ antar jag det blir VPB 300?

På vilket sätt skulle den vara ett bättre alternativ än VPA?

Så här skulle det se ut

Nibe 1145 10 kW    
Nibe VPB 300      
Nibe pÃ¥fyllningssats KB   50 0000 + moms

Nibe UKV 500      7 806,00 + moms

2st cirkpumpar. En strömsnål och bra till golvvärmen. En mera kraftfull och snabb till fläktkonvektorn i garaget. Termostat som sköter konvektorn mellan låt säga 15-20grader så den inte startar direkt bara för att jag öppnat dörren en kort stund.
Antar jag behöver en ventil som stryper av matningen till konvektorn om tempen på inkommande till den sjunker under ??? grader. Annars snor den ju all värme in till huset och till golvvärmen i garaget om man blåser på för mycket. Eller det kanske aldrig är en risk?
« Senast ändrad: 19 oktober 2012, 20:28:29 av suhagg »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #56 skrivet: 19 oktober 2012, 15:08:46 »
Vilken beredare rek du om jag vill ha 1145an och ha låt säga 250l tappvarmvatten?
DÃ¥ antar jag det blir VPB 300?

På vilket sätt skulle den vara ett bättre alternativ än VPA?


VPB är en slingberedare, VPA är en mantelberedare.

Slingberedare är mycket effektivare på att ladda än mantelberedare.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #57 skrivet: 19 oktober 2012, 15:23:24 »
Vilken beredare rek du om jag vill ha 1145an och ha låt säga 250l tappvarmvatten?
DÃ¥ antar jag det blir VPB 300?

På vilket sätt skulle den vara ett bättre alternativ än VPA?

Så här skulle det se ut

Nibe 1145 10 kW    36 600 + moms
Nibe VPB 300       9 396,00 + moms
Nibe UKV 500      7 806,00 + moms
2st cirkpumpar. En strömsnål och bra till golvvärmen. En mera kraftfull och snabb till fläktkonvektorn i garaget. Termostat som sköter konvektorn mellan låt säga 15-20grader så den inte startar direkt bara för att jag öppnat dörren en kort stund.
Antar jag behöver en ventil som stryper av matningen till konvektorn om tempen på inkommande till den sjunker under ??? grader. Annars snor den ju all värme in till huset och till golvvärmen i garaget om man blåser på för mycket. Eller det kanske aldrig är en risk?
Köper du en tryckstyrd cirkpump till golvvärmekretsarna så borde du kunna köra med konvektorn på samma fördelare som golvvärmen i garaget, att göra om en sån sak i efterhand är ju ingen stor grej om det inte skulle fungera.

Om du köper en fläktkonvektor med 5 kW uteffekt så är det ju knappast någon risk att den kommer att kyla ut hela systemet, när vattnet i arbetstanken börjar kylas av startar ju kompressorn och ger 10 kW effekt, så några större insatser vad gäller styrningen av fläktkonvektorn tror jag inte du behöver göra.
Sätt bara en avstängningsventil på matningen till fläktradiatorn som du kan öppna när du vill brassa på med värme i garaget.
VPB är ett betydligt bättre alternativ än VPA, det är bara jag som inte är lika uppdaterad som Smurfen och Tipo.  tummenupp

Montera även den externa cirkpumpen så till att du lätt kan justera upp/ned flödet/trycket om det skulle behövas av någon anledning.

Grundflödet över fläktkonventorn stryper du in sedan, med max fläkthastighet, så att deltaT blir det önskade.
Du har glömt den lilla cirkpumpen till VVC:n, den skall också vara av snål modell då den kommer att går dygnet runt året runt.
« Senast ändrad: 19 oktober 2012, 15:28:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #58 skrivet: 19 oktober 2012, 15:40:03 »
Köper du en tryckstyrd cirkpump till golvvärmekretsarna så borde du kunna köra med konvektorn på samma fördelare som golvvärmen i garaget, att göra om en sån sak i efterhand är ju ingen stor grej om det inte skulle fungera.

Om du köper en fläktkonvektor med 5 kW uteffekt så är det ju knappast någon risk att den kommer att kyla ut hela systemet, när vattnet i arbetstanken börjar kylas av startar ju kompressorn och ger 10 kW effekt, så några större insatser vad gäller styrningen av fläktkonvektorn tror jag inte du behöver göra.
Sätt bara en avstängningsventil på matningen till fläktradiatorn som du kan öppna när du vill brassa på med värme i garaget.
VPB är ett betydligt bättre alternativ än VPA, det är bara jag som inte är lika uppdaterad som Smurfen och Tipo.  tummenupp

Montera även den externa cirkpumpen så till att du lätt kan justera upp/ned flödet/trycket om det skulle behövas av någon anledning.

Grundflödet över fläktkonventorn stryper du in sedan, med max fläkthastighet, så att deltaT blir det önskade.
Du har glömt den lilla cirkpumpen till VVC:n, den skall också vara av snål modell då den kommer att går dygnet runt året runt.

Har en 13kW konvektor.
Helt ny för 1500kr så jag tänkte det var dumt att låta bli.

Lilla cirkpumpen till golvvärmen hade jag redan visst. Följde med kittet från Uponor jag köpte för 6mån sen.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #59 skrivet: 19 oktober 2012, 15:49:25 »
Du borde klara dig med en enda cirkpump mot golvvärmen, om du inte måste shunta ned värmen i slingorna för att få bra värmekomfort.
Om det följer med en cirkpump till fördelaren så har du väl i så fall 2 stycken redan, för du har väl två fördelare, en för garaget och en för huset, eller har du ännu fler fördelare?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!