Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp mig reklamera mitt värmesystem  (läst 5250 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anonym

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill ha en sÃ¥ bra produkt jag har blivit lovad
Hjälp mig reklamera mitt värmesystem
« skrivet: 06 april 2005, 11:05:49 »
Hej

Jag byggde under 2002 vårt drömhus i Göteborg. Allt har fungerat överförväntan med några få undantag. Det största undantaget är vårt värmesystem som vi på intet sätt är nöjda med.

Då reklamations processen är i full gång så vill jag inte nämna varken mitt namn eller leverantörens just nu.

Fakta om huset:
1,5 plan 200 kvm + 80 kvm kallutrymme (+5)
Luftburenvärme med frånluftsvärmepump
Stora glasytor men med 0,7 i K-värde
Isoleringen är god 400-500 i tak, 300 under plattan och rejält i väggarna
Vi har under detta året eldat runt 3 kubik ved i vår kamin
inomhus temperatur 19-20 grader
3 personer i hushållet varav ett spädbarn
Golvärme i grovkök + badrum samt hall+toalett

Förbrukning
34900 kw under 2003
32000 kw under 2004

Förrutom den höga förbrukningen har anläggningen gått sönder vid 7 tillfällen vilket resulterat i garantireparationer och att vi har fått ta in byggfläkt för att hålla värmen uppe.
Dessutom klarar anläggningen inte att hålla huset varmt trots att VP + värmebatteri + golvärme*2 ger runt 9000 kw. Så fort det blir kallare än -12 har vi 17 grader på morgonen. Är det -20 så är det runt -15.

Leverantören av värmesystemet har varit med sedan huset bara var en enkel skiss och haft fria händer ang utformning och utförande. De har levererat hela ventilationspaketet, låtit vår entreprenör sätta in det under deras översyn. Med andra har de leverarat ett helt system inte bara en återluftsvärmepump.

Så fort vi eldar så märker vi att värmen går upp väldigt snabbt, två brasor drar upp den sammanlagda temperaturn i villan runt 1,5-2 grader.

Under de senaste 1,5 året har vi påpekat den höga förbrukningen och bett dem lösa problemet. Jag tycker att återförsäljaren har gjort ett par goda försök men med tanke på hur mycket som gått sönder så har mycket av hans tid gått åt till detta.
Han har varit hos oss ca 35 gånger sedan anläggningen sattes in och ändå blir inget bättre.

För 2 månader sedan reklamerade vi vårt system och gav återförsäljaren 1 månad på sig att laga samt bevisa att förbrukningen blivit mer normal. Då han inte lyckades med detta själv så kopplades tillverkaren in.
På dessa två månader har följande hänt, ett kretskort har gått sönder (anläggningen ur funktion 1 vecka) möte med tillverkaren och beslut om att mäta hur mycket anläggningen drar i el. Pulsatorn går sönder och fördröjer mätningarna.

Summa av det hela är att mätningen startade för 1,5 vecka sedan och sedan dess har det varit rejält varm.

Jag kopplar nu in tredjepart men vill gärna ha hjälp med följande saker:
 
1. Fakta som bevisa att kilowattmätning när det är +10 är missvisande då vi har stora glaspartier i söder och väster.
2. Hur mycket drar ett hus i vår storlek
3. Var kan man få en transmissionsberäkning gjord?

Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få då det gäller mycket pengar både nedlagda och framtida.

Mvh Anonym till jag blir riktigt fiR:

Är anonym pga reklamtionsärende.
All hjälp jag kan få är av goda, har även kopplat in tredje part

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig reklamera mitt värmesystem
« Svar #1 skrivet: 06 april 2005, 11:21:05 »

Jag kopplar nu in tredjepart men vill gärna ha hjälp med följande saker:
 
1. Fakta som bevisa att kilowattmätning när det är +10 är missvisande då vi har stora glaspartier i söder och väster.


Inte kul!!

Ditt hus förbrukar nästan ingen energi för uppvärmning vid +10. Så mätningar nu ger ingen information om hur (in)effektiv anläggningen är. "Bevisa" detta genom att helt enkelt stänga av värmen och logga temperaturer på några ställen i huset under ett dygn. Det kommer inte att bli särskilt kallt.

Det löser inte ditt problem, men du kan åtminstone diskvalificera den föreslagna mätmetoden. Köp kanske en separat elmätare till värmeanläggningen så att det går att separera hushållsel från resten. Rickard säljer...

Konsumenträttsligt har du antagligen två "fel" att reklamera; dels själva felkonstruktionen och dels leverantörens misslyckande att reparera anläggningen som gått sönder fler gånger än vad som är rimligt.

Du har redan räknat ut att du kan komma att behöva lite juridisk hjälp. Det är bra och du kommer att få rätt. Ha ordning och reda på dina papper och för noggrann dagbok om verm som sagt vad och när...
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp mig reklamera mitt värmesystem
« Svar #2 skrivet: 06 april 2005, 11:31:52 »
Om jag vore i dina kläder skulle jag be dem avbryta mätningen nu och återkomma nästa vinter, att börja tjafsa om hur mycket effekt som ett antal stora fönster ger i värmetillskott när solen skiner tror jag är en omöjlig ekvation, vad än du påstår kommer de att påstå något annat. Ingen kan bevisa vad de verkligen tillför huset...

Har du någon aning om hur stor del av er förbrukning som är hushållsel?

Mina egna kalkylprogram säger mig att er villa borde klara sig med en total energiförbrukning för värme och varmvatten av 21600 kWh (utan värmepump)

Av dessa kWh står då 4000 kWh för tappvarmvatten, 16520 kWh värme.

Till denna förbrukning tillkommer hushållselen, normalt ca 6-10000 kWh/år.

Med värmepump bör dessa siffror minska markant (värme/vv-delen)


Kan de ha kopplat fel, så att värmepumpen tar värme ur tilluften (uteluften) istället för från frånluften?
I så fall kanske det större cirkulationsluftflödet går som frånluft, och det mindre ventilationsluftflödet går som cirkulationsluft?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Anonym

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill ha en sÃ¥ bra produkt jag har blivit lovad
SV: Hjälp mig reklamera mitt värmesystem
« Svar #3 skrivet: 06 april 2005, 11:38:53 »
Bra ide. Detta borde även slå hål på deras argument om att villans energiåtgång är linjär.
Anledningen till jag hävdar att den inte är linjär är att redan nu med den solen det är idag får vi upp temperaturen till 24-25 grader kl 3 på eftermiddagen. Denna höga temperatur beror på de stora rutorna mot söder och väster.

Om jag tänker rätt så borde en ruta med 0,7 i k-värde ge mycket värmeinstrålning vid solsken men ingen större förlust när det är kallt ute.

Är anonym pga reklamtionsärende.
All hjälp jag kan få är av goda, har även kopplat in tredje part

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig reklamera mitt värmesystem
« Svar #4 skrivet: 06 april 2005, 11:42:20 »

Mina egna kalkylprogram säger mig att er villa borde klara sig med en total energiförbrukning för värme och varmvatten av 21600 kWh (utan värmepump)


Stämmer bra med min uppfattning. Men om värmeåtervinningen fungerar (vilket ju är rätt tveksamt) borde man kunna komma betydligt lägre. Gör en egen kalkyl på www.energiradgivningen.se

3 m3 ved borde dra ifrån ytterligare ett par tusen kWh, tror jag.
« Senast ändrad: 06 april 2005, 11:44:37 av ortendahl »
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Anonym

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill ha en sÃ¥ bra produkt jag har blivit lovad
SV: Hjälp mig reklamera mitt värmesystem
« Svar #5 skrivet: 06 april 2005, 11:56:10 »
Rickard: Jag håller till fullo med om att mätningen är missvisande när den görs nu. Men 2 år är gränsen för att man skall kunna häva köpet och hänvisa till konsumentköplagen så jag har bråttom.

Dessutom känner jag faktiskt inte för att betala så här mycktet i elräkning ett år till utan vill helst lägga detta bakom mig och skaffa nytt system.

Enligt loggen på värmepumpen så fungerar denna som den skall Sc:,h så den borde inte vara felkopplad. Men med tanke på hur mycket som gått sönder så ser jag ingen anledning att lita på denna.

Hur stordel som är hushålls el vet jag inte men vi duchar normalt, kanske lite mindre pga träning utanför hemmet. En diskmaskin per dag, tvättar 4 maskiner i veckan. Alla maskiner är nya och klass A

Ok ytterbelysning på långt in på natten men det är energisparbelysning tror det är 7 watt gånger 4 lampor.
Ingen dator som står och går, tv´n är på kanske nån timme per dag.



Är anonym pga reklamtionsärende.
All hjälp jag kan få är av goda, har även kopplat in tredje part

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig reklamera mitt värmesystem
« Svar #6 skrivet: 06 april 2005, 12:04:42 »
Här finns en lathund för beräkning av normalförbrukning.

http://www.booenergi.se/kundinfo/forbrukning.htm

Vi kan göra en jämförelse med vårt hus.
Innan vi installerade värmepump hade vi en årsförbrukning på 38mWh inkl hushållsel. Då värmer vi ett hus som är på 220m2 i två plan med golvvärme i hela huset.
Vi har 500mm isolering i tak samt 215mm i väggarna och 220mm i golvet.
Endast frånluft (ingen återvinning)
Dessutom värmer vi två småstugor på totalt 30m2 till normalt 20gr.
Vi är fem i familjen varav två tonåringar samt att vi har dagisverksamhet hemma på dagarna vilket ger hög VV förbrukning.

När det gäller att mäta förbrukning vid +10gr ser jag det som helt lönlöst. Vi har också stora fönster i syd och väst vilket gör att med solinstrålning få vi en övertemperatur i huset på dagarna. Den övertemperatren räcker för att hålla huset varmt på natten. Tidigare år har vi alltid stängt av värmen helt (förutom VV) när dygnsmedel överstiger +5-10grader (dvs någon gng i mitten av April)

Om du gör en energikalkyl hos konsumentverket kommer du att se hur mycket du bör förbruka. Jag matade in dina siffror och fick fram att du borde förbruka 31200 kWh utan någon som helst återvinning.

Med bara frånluftvärmepump förbrukar du ungefär 8000kWh för mycket. Tar man dessutom med vedeldningen så förbrukar du 20000kWh för mycket.
Du får ta dessa uppgifter med en nypa salt.
http://www.energikalkylen.konsumentverket.se/

Men det som är viktigast just nu är att se till att du får extern hjälp av kunnigt folk. Och att fortsätta att mäta energiförbrukningen vid +10gr är helt värdelöst. Den enda förbrukning/återvinning du kan se nu är möjligen VV.

/Johan



Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig reklamera mitt värmesystem
« Svar #7 skrivet: 06 april 2005, 15:17:45 »

Citera
Fakta om huset:
1,5 plan 200 kvm + 80 kvm kallutrymme (+5)
Luftburenvärme med frånluftsvärmepump
Stora glasytor men med 0,7 i K-värde
Isoleringen är god 400-500 i tak, 300 under plattan och rejält i väggarna
Vi har under detta året eldat runt 3 kubik ved i vår kamin
inomhus temperatur 19-20 grader
3 personer i hushållet varav ett spädbarn
Golvärme i grovkök + badrum samt hall+toalett

Luftburen värme?
Golvvärme ... inte el, va? -Vissa rum bara...,
- Uppvärmd till-luft till de övriga?

Vilken VP? (Nä jag tror inte det är märket som är orsaken)

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Hjälp mig reklamera mitt värmesystem
« Svar #8 skrivet: 06 april 2005, 16:32:48 »

Kan de ha kopplat fel, så att värmepumpen tar värme ur tilluften (uteluften) istället för från frånluften?
I så fall kanske det större cirkulationsluftflödet går som frånluft, och det mindre ventilationsluftflödet går som cirkulationsluft?

OM den pump Anonym har är en NIBE så är det otänkbart att avluft / frånluft är felkopplat antingen så löser VP på lågtrycks larm eller så vägrar kompressorn att gå beror på modell på pump..men är i bägge fallen omöjligt att missta sej på...

En fråga till anonym går kompressorn överhuvudtaget??
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Hjälp mig reklamera mitt värmesystem
« Svar #9 skrivet: 06 april 2005, 17:22:02 »
jag har också många & stora fönster mot SV.
deta gör att min värme inte alls behövs när solen tittar fram.

här är en bild jag tog häromdagen.

värdet innom parantesen är den tempratur på radiatorvattnet som pumpen vill ha föe att hålla 21 gradeer inomhus.


Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Anonym

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill ha en sÃ¥ bra produkt jag har blivit lovad
SV: Hjälp mig reklamera mitt värmesystem
« Svar #10 skrivet: 07 april 2005, 07:44:34 »
utopiazz: Jag har också gjort lite beräkningar och med dessa som grund så tror jag att huset drar 24000 kw per år för mycket.
För att kunna belägga detta på ett riktigt sätt har jag nu tagit kontakt med en energikonsult som skall k-värde beräkna huset samt kolla isoleringen med värmekamera.
Dessutom har jag from måndag en advokat som sköter ärendet så att allt skall gå rätt till.

eleson: Jag var lite luddig i min beskrivninga av värmesystemet, Luftburen värme har vi i alla rum. Dock fick vi rådet att sätta in elvärme i våturymmen + kaklad hall. Nu så här efteråt inser jag att rådet var av det sämre slaget.

Kompressorn går enligt deras display och har gått hela vintern (förutom när saker varit sönder vid 3 tillfällen)

Är anonym pga reklamtionsärende.
All hjälp jag kan få är av goda, har även kopplat in tredje part

Utloggad Baronen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp mig reklamera mitt värmesystem
« Svar #11 skrivet: 07 april 2005, 14:43:14 »
Om man räknar med att du skulle ha 20 grader i hela huset alltså 280 m2 så skulle förbrukningen för värme och vatten stanna på ca 32.000 kWh/år om huset skulle värmts med el. Det verkar som om värmepumpen inte ger mycket värme.

//Baronen

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Hjälp mig reklamera mitt värmesystem
« Svar #12 skrivet: 07 april 2005, 15:35:06 »
Om man räknar med att du skulle ha 20 grader i hela huset alltså 280 m2 så skulle förbrukningen för värme och vatten stanna på ca 32.000 kWh/år om huset skulle värmts med el. Det verkar som om värmepumpen inte ger mycket värme.

//Baronen

Det är därför jag frågar om kompressorn går... att lampan lyser betyder att cpu:n har sagt åt kompressorn att starta men om den är paj så kommer det troligen inget larm OM den inte funkar...

Det kan vara fel på den så tillvida att den går men ger ej någon effekt detta blir då bara ännu högre elräkning än om den är paj å inte ens funkar...

Du Anonym... Du skriver att du har luftburen värme i ditt info stämmer det du skriver sen på ett annat ställe att du har golvvärme..hm??

Ta å kolla om du har en betydligt kallare avluft än frånluft för att se om VP in din maskin ger effekt.

Är det inte så är det en orsak till hög förbrukning..

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!