Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Massa slamrande, pysande och väsande frÃ¥n vedpannan, tempen skiftar drastiskt.  (läst 2240 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gabbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, nu är jag här med dumma okunniga frågor om min vedpanna igen.. Det är en CTC v20, inga acku-tankar, endast ved såvitt jag vet.
Den har fungerat felfritt ett tag nu, men tidigare i kväll sÃ¥ började ett element pÃ¥ ovanvÃ¥ningen lÃ¥ta en massa, skramlande och rinnande läten. Kunde lufta en hel del, högt tryck, sen kom vatten. Men räckte att jag väntade nÃ¥gra sekunder, sÃ¥ kunde jag lufta lika mycket igen. GÃ¥ng pÃ¥ gÃ¥ng.  Resten av elementen verkade normala, nÃ¥t gick att lufta lite men inget onormalt. Men gick ner i källaren, och där lät det ännu mer, skramlade och dunkande frÃ¥n pannan, främst ovanpÃ¥ runt cirkulationspumpen. Provade vrida lite pÃ¥ reglage, ändra pumpinställningen etc, för att se om nÃ¥t pÃ¥verkade, men inget verkade direkt hjälpa. Temp-mätaren över cirkulationspumpen stod pÃ¥ runt 65 när jag kom ner, men steg till närmare 100 under tiden jag var där nere. Tappade ut vatten via en ventil en bit bort, vet inte riktigt vad den gör, allt jag fÃ¥tt höra är att den tappar ur vattnet ur elementen sÃ¥ nytt kan komma in, men ingen aning hur mycket det stämmer. Ändrade även shunten som stod pÃ¥ 9-10, försökte först sänka men dÃ¥ steg tempen, att öka till lÃ¥ngt över max (tänk att vrida frÃ¥n 1 till 10, som är max, men sen fortsätta vrida lika mycket till) var det enda som verkade fÃ¥ tyst pÃ¥ skramlandet och dunkandet och fick ner ner tempen till runt 80. Nu har jag lämnat den sÃ¥, med shunten vriden nästan ett halvt varv till efter max, och allt verkar lugnt och tyst. Kunde lufta ett par element ganska rejält, men räckte att lufta en gÃ¥ng och de lät inte mer än lite droppande innan lyftning.
Så, vad hände? Vågar jag elda mer? Inte ikväll givetvis, men imorgon, resten av säsongen? Ska jag isåfall lämna shunten där den är nu eller vågar jag sänka så den faktiskt iaf står på en siffra?
Jag har inte möjlighet att ta hit nån kunnig då jag bor ensam och är arbetslös och har helt enkelt inte råd, jag har ingen att fråga då jag är nyinflyttad och känner ingen på flera timmars avstånd, och kan inte ringa min familj som bott här tidigare då det är de som försatt mig i den här hopplösa situationen och varit allmänt hotfulla och våldsamma etc. Jag har sparat ihop en del som ska gå till ny (begagnad) panna med tankar etc, men då jag också måste hitta hjälp att installera etc så tänkte jag vänta med det tills det är varmt nog att jag klarar mig utan pannan en längre stund.
Så om nån har något tips eller lite insikt så tas det tacksamt emot, annars försöker jag helt enkelt elda lite försiktigt imorgon kväll och se om den sköter sig, annars får jag väl lösa värmen på annat sätt. Tack på förhand!

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det låter som att det av någon oklar anledning plötsligt blivit stopp i cirkulationen, och därför har pannan blivit för varm och börjat koka. Innan man provar att elda på nytt bör man åtminstone försöka säkerställa att cirkulationen är igång igen. Börja med att lufta ur systemet ordentligt när det svalnat. Har man möjlighet att köra på el en stund kan man kolla så att alla element blir varma som de ska, då borde cirkulationen vara återställd.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Tappa ur vatten ur pannan är ingen bra idé, det som händer är att du då måste tillföra nytt syrerikt vatten in i pannan som i sin tur kommer lämna ifrån sig syre när det blir varmt som ställer till just dina problem.
Det man strävar efter är att ha systemet fyllt med gammalt dött vatten.

Det som går via varmvattenberedaren kan du tappa hur mycket som helst om pannan riskerar att koka.

Om du har automatisk påfyllningssats på pannan (låter som du har detta) så bör du stänga denna, gissar att du kanske har nått läckage som i sin tur byter ut vattnet lite för mycket?
Det vanligaste är att säkerhetsventilen står och droppar, kolla upp den?

Du måste också lufta grejerna regelbundet, speciellt nu när du bytt ut en del av vattnet, luften samlas på högpunkter så lufta radiatorerna varje gång du eldar ett par gånger.
Du behöver säkert fylla på vatten efter varje luftning, och då behövs en ny luftning etc, men problemet minskar för varje gång tills allt vatten blir avluftat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gabbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det låter som att det av någon oklar anledning plötsligt blivit stopp i cirkulationen, och därför har pannan blivit för varm och börjat koka. Innan man provar att elda på nytt bör man åtminstone försöka säkerställa att cirkulationen är igång igen. Börja med att lufta ur systemet ordentligt när det svalnat. Har man möjlighet att köra på el en stund kan man kolla så att alla element blir varma som de ska, då borde cirkulationen vara återställd.
Hej, tack för svar! Har dessvärre inte el i pannan vad jag vet iaf, men jag tror cirkulationen funkar. Jag provade lufta nu i morse och endast badrumselementet, som bråkat sen jag flyttade in, hade lite luft efter mycket om och men. Men när det började pysa lite så hörde jag hydroforen sätta igång i källaren vilket jag tolkar som att den pumpar in nytt vatten för att ersätta luften som pös ut. Likadant igår när jag tappade ur vatten från elementen (antar jag) i källaren, hydroforen började pumpa för att (antar jag) fylla upp igen. Men tror absolut att nåt kan vara fel med cirkulationspumpen, det var i rören till och från den som det lät som värst, lite som att det föll stenar genom dem. Men blev ju tyst när jag vred upp shunten till en bra bit över max så vet inte riktigt hur jag ska tolka det.

Utloggad Gabbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
 

Hej!
Tappa ur vatten ur pannan är ingen bra idé, det som händer är att du då måste tillföra nytt syrerikt vatten in i pannan som i sin tur kommer lämna ifrån sig syre när det blir varmt som ställer till just dina problem.
Det man strävar efter är att ha systemet fyllt med gammalt dött vatten.

Det som går via varmvattenberedaren kan du tappa hur mycket som helst om pannan riskerar att koka.

Om du har automatisk påfyllningssats på pannan (låter som du har detta) så bör du stänga denna, gissar att du kanske har nått läckage som i sin tur byter ut vattnet lite för mycket?
Det vanligaste är att säkerhetsventilen står och droppar, kolla upp den?

Du måste också lufta grejerna regelbundet, speciellt nu när du bytt ut en del av vattnet, luften samlas på högpunkter så lufta radiatorerna varje gång du eldar ett par gånger.
Du behöver säkert fylla på vatten efter varje luftning, och då behövs en ny luftning etc, men problemet minskar för varje gång tills allt vatten blir avluftat.

Ok, detta var en sån grej min pappa sa till mig att göra då och då för att varmt vatten snabbare skulle gå upp i elementen, men har förstått att han mest gissat och antagit. Igår tappade jag mest upp för att värmen steg så rejält i pannan att jag var rädd att jag skulle få nån Overlook Hotel-situation om jag inte "lättade på trycket". Ingen aning om det hjälpte eller det främst var shunten som "löste" det.
  Vad jag vet sÃ¥ är varmvattenberedaren inte kopplad till pannan alls utan drivs helt av el och förser kranarna med varmvatten, medan pannan gÃ¥r helt pÃ¥ ved och förser elementen med vatten. Det är sÃ¥ jag förstÃ¥tt det iaf.

Jag antar att jag har en automatisk påfyllningssats då jag aldrig medvetet fyllt på något iaf, men ingen aning vart denna skulle sitta. Googlar och läser igenom manualen och ser om nåt ser rätt ut.
Likaså säkerhetsventil, inte märkt av nåt läckage varesig uppe i huset eller i källaren, men ska ner och inspektera noggrannare.

Lufta gör jag ganska regelbundet, främst elementet i badrummet då det är det som låter emellanåt. Det krånglar dock en massa konstant där det låter och rinner men kan skruva av ventilen helt utan att det kommer varesig luft eller vatten. Men brukar lösa sig efter ett tag. De övriga brukar det väldigt sällan komma luft ur. Alla element, inklusive badrumselementet, blir dock varma som de ska.
« Senast ändrad: 09 mars 2022, 18:04:42 av Gabbie »

Utloggad Gabbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, nu har jag varit nere och kikat, inte sett något som ser uppenbart fel ut, men tog lite bilder för att försöka ge lite mer info och kanske själv få lite klarhet.

Så ratten på bild 1 vred jag nog lite på igår när jag försökte få bort ljud och ner temp, minns inte åt vilket håll eller om jag återställde till normalläget, men läcker nu pyttelite från den. Ska denna vara öppen, stängd, mittemellan? (Man ser också vad shunten blev vriden till för att få ner tempen och få tyst på åbäket)

Bild 2 är på ett röret längst ner till höger på bild 1, finns som synes en ventilgrej med ratt på, trycker man på spaken kommer det vatten ur röret på baksidan. Kan detta vara säkerhetsventilen? Ratten var i mer öppet läge nu när jag gick ner och kollade men då den läckte så stängde jag. Ångrade mig dock och öppnade till hur det såg ut från början, så bilden är inte helt pålitlig. Den droppar dock fortfarande. Bör denna vara stängd tills det inte läcker? Känns som att man kanske vill ha vatten som kan röra sig i röret, därför jag öppnade igen.

Bild 3 vet jag inte om den är relevant alls, men var en spak på röret ovanför så tänkte det kanske var nåt jag borde vara medveten om.


Så frågan är mest om jag borde vrida på några rattar eller liknande innan jag provar elda lite försiktigt, eller om det är nåt annat som blir uppenbart av bilderna som jag missar? Jag är evigt tacksam för all hjälp jag kan tänkas få här, jag är vilse.
« Senast ändrad: 09 mars 2022, 18:01:34 av Gabbie »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ventilen på första bilden ska vara helt öppen, läcker den kan man dra muttern lite som sitter på ventilaxeln.
Andra bilden kan vara en gammal modell av automatisk pÃ¥fyllning av vatten, men jag vet inte, om du stänger ventilen där sÃ¥ kanske du stoppar autopÃ¥fyllningen?  :-\
Tredje bilden är omöjlig att gissa på, man måste se vart rören går?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gabbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ventilen på första bilden ska vara helt öppen, läcker den kan man dra muttern lite som sitter på ventilaxeln.
Andra bilden kan vara en gammal modell av automatisk pÃ¥fyllning av vatten, men jag vet inte, om du stänger ventilen där sÃ¥ kanske du stoppar autopÃ¥fyllningen?  :-\
Tredje bilden är omöjlig att gissa på, man måste se vart rören går?
Tack! Provar öppna helt och ser om det läcker mer.
Bifogar en bild jag tog när jag flyttade in, stökigt, men man ser lite bättre hur helheten ser ut.
Röret med spaken på tredje bilden verkar gå ner i pannan via pumpen, så antar att det är där vattnet går upp till elementen. Aldrig rört spaken dock.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jag gissar på trasig cirkulationspump.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Gabbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag gissar på trasig cirkulationspump.

Happ. Finns ett nåt sätt att testa att det är den som verkligen är problemet, så jag inte slänger pengar på den för att sen inse att det var nåt annat som spökar och jag har slösat pengar i onödan?
Om det är pumpen, varför blev det tyst och lägre temp av att dubbelmaxa shunten? Min tanke var att shunten väl avgör hur varmt vatten som går upp i elementen, och av att skruva upp den en massa så går varmvattnet iväg istället för att ligga och bråka i pannan, men pumpen måste väl vara igång för att få iväg vattnet? Jag vet att den inte är helt död iaf, den lät en massa och ljudet ändrades när jag ändrade mellan inställningarna på den. Men kan ju absolut vara trasig ändå.
Jag tror inte jag vågar riskera att elda med trasig pump, har jag några alternativ kvar utöver köpa ny pump och/eller ta hit ett proffs?

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Du kan skruva loss den blanka stora muttern på baksidan av pumpen.
Passa dej det kommer rinna lite vatten men vattnet kan vara rejält varmt.
Sen stoppar du in en stor flat mejsel försiktigt så känner du om pumpen roterar.


Om den inte roterar så vrid fram och tillbaka med mejseln där inne så brukar pumphjulet släppa

Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Gabbie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Du kan skruva loss den blanka stora muttern på baksidan av pumpen.
Passa dej det kommer rinna lite vatten men vattnet kan vara rejält varmt.
Sen stoppar du in en stor flat mejsel försiktigt så känner du om pumpen roterar.


Om den inte roterar så vrid fram och tillbaka med mejseln där inne så brukar pumphjulet släppa

Tony

Ok, provade skruva av, kom massor med vatten. Stängde igen, provade stänga av pumpen och öppnade igen, kom fortfarande massa vatten. Vilket kanske inte är ett jätteproblem, men det rann så dumt att det var omöjligt att samla upp allt, och det mesta hamnade nere på pannan precis där två elsladdar går ner i pannan, så kändes inte ultimat med massa vatten där.
  SÃ¥ avbröt experimentet tills vidare, men pumpen är definitivt inte död iaf. När jag stängde av den sÃ¥ gav den ifrÃ¥n sig en rejäl rossling, men sen när jag sätter pÃ¥ igen sÃ¥ hör jag definitivt hur det surrar i den som den brukar, och hörs mer/mindre när jag ändrar hastigheten pÃ¥ den. SÃ¥ kanske vÃ¥gar prova elda lite försiktigt? Tänker iaf vänta tills imorgon när allt inte är blött. Eller ska jag försöka öppna ändÃ¥ och kika?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Blir det för mycket luft så kan luften "fastna" i cirkpumpen, man kan då stänga av den en liten stund för att få luften att lämna pumpen och stiga uppåt.

Kollade manualen, en CTC v20 ska ha en VVB, så jag gissar att rören på bild 3 (med 6 bars tryck) kanske är vatten som först går via pannans VVB och sen till den externa VVB:n?
Spaken är en ventil, prova att stänga och kolla sen om det kommer varmvatten ut kranen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Har du luftat någonting? Rätt vanligt har jag märkt att det kan bli luftfickor vid cirkulationspumpen även hos mig.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!