Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optima 800/290 A/W stänger ej eltillskott?  (läst 1794 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad An3Azz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Optima 800/290 A/W stänger ej eltillskott?
« skrivet: 09 december 2017, 15:52:11 »
Halloj, nån som har koll på varför inte eltillskottet stängs av trots att T3 uppnått inställd temp (62 grader i mitt fall)? Resultatet av detta blir att överhettningsskyddet löser ut i tid och otid.

När går eltillskottet in? Kan man kolla starttemp för T3 och tillskott? Jag förutsätter att tillskottet går in när man tappat mycket varmvatten, då det inte är så speciellt kallt ute och jag har en framledningstemp på 34 grader.

Utloggad An3Azz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optima 800/290 A/W stänger ej eltillskott?
« Svar #1 skrivet: 10 december 2017, 08:55:18 »
Ingen som vet? Får inget svar från IVT utan mest gissningar och spekulationer som inte leder någonstans. Har provat att söka men hittar inte nåt om just detta problem.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Optima 800/290 A/W stänger ej eltillskott?
« Svar #2 skrivet: 10 december 2017, 09:04:47 »
Tillskottet går in en viss tid efter att värmepumpen har triggast igång.
Jag skulle börja med att kolla så det inte är ett relä som bränner fast. Man borde kunna slå av och på de olika tillskottsstegen via styrsystemet och se om allt funkar då. Är det en Rego800?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad An3Azz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optima 800/290 A/W stänger ej eltillskott?
« Svar #3 skrivet: 10 december 2017, 09:43:04 »
Det är REGO 800 och ja, det kanske man kan göra ska kolla i den avancerade menyn. Den larmar inte för något annat än fel på tillskottet pga utlöst överhettningsskydd. Återställer man så går den, ibland en timme, ibland två dygn.

Vad är det som styr eltillskottet? För jag kan tycka att min kör igång elpatronen utan att det egentligen behövs när man kollar temperaturerna. Sen så tycker jag att tappvarmvattnet ligger onödigt högt nu sen vintern kom, från att ha legat på 52 grader så upplever jag nu en ökning med tio grader till 62.
« Senast ändrad: 10 december 2017, 09:54:16 av An3Azz »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Optima 800/290 A/W stänger ej eltillskott?
« Svar #4 skrivet: 10 december 2017, 10:52:41 »
Grundprincipen är att det är tiden som styr. När värmepumpen startas för att värma tanken sÃ¥ startar ocksÃ¥ en timer som räknar ner tillskottsfördröjningen. Om inte VP'n klarar av att uppnÃ¥ rätt temperatur inom den tiden sÃ¥ börjar tillskottet att stegas upp. Hur fort det gÃ¥r beror pÃ¥ ramptid  och andra parametrar, sÃ¥ den drar inte pÃ¥ alla kW pÃ¥ en gÃ¥ng.

Men, sen finns nästa scenario när VP'n inte orkar värma huset. Principen för elpannan är att normalt sett är varmvattenberedarens mantel och värmesystemet separerade via växelventilerna. Men om värmesystemet kräver högre temperatur än vad VP'n för tillfället klarar av så blandar den in lagom mycket varmvatten från pannans mantel via en shunt.
För att detta ska funka sÃ¥ mÃ¥ste det finnas tillräckligt mycket varmt vatten i pannan,  sÃ¥ direkt när shunten behöver öppnas sÃ¥ drar elpatronen igÃ¥ng och värmer pannan till en högre temperatur (63-65 grader default).

Så, min gissning är att pannan är varmare nu eftersom det har blivit så pass kallt ute att VP'n inte klarar av att värma huset helt själv. Det är helt normalt.

Men, sen verkar det ju som att tillskottet inte stängs av som det ska. Det är inte normalt... Som sagt var, testa att koppla in och ur olika steg/effekter via regon och kolla om dom kopplas ur som dom ska (lyssna på reläerna, kolla på elmätaren, mät strömmen med tångamperemätare eller liknande...).
« Senast ändrad: 10 december 2017, 10:54:16 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad An3Azz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optima 800/290 A/W stänger ej eltillskott?
« Svar #5 skrivet: 10 december 2017, 11:46:55 »
Jo den logiken köper jag, har precis varit ner och kollat och nu kör den tillskott med 6,75kW samtidigt som kompressorn går, -8 grader ute, 40 grader framledningstemp shunten (den som sitter ovanför cirkpump för värmebärarkretsen från manteln (vv-tanken) fullt öppen. Växelventilerna vet jag ej hur dom står, går att köra dessa manuellt dock utan problem så det bör funka. Ska avvakta och se när elförbrukningen går ner, har kopplat så jag har en display köket som visar aktuell förbrukning "on the fly" så att säga, så jag ser om den slår av eller på tillskottet.

Fick lufta nu när jag var ner, men det är nog logiskt med tanke på att överhettningsskyddet löste ut i natt. Vad är rekommendationen angående hastighet på cirkpump för värmebärarkretsen respektive den till VP?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!