Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Montera innerdelen i källaren, kan det ge "varmare" golv ?  (läst 6917 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
Hej alla kunniga.
Tänkte bolla detta med er sÃ¥ jag slipper montera min nya RAS-10 flera gÃ¥nger  ::).

Bor i Uppsala län i ett hus byggt -36, 65 kvm + 65 kvm källare som delvis ligger under jord som dom brukar.
Håller på att bygga mitt nya hus på tomten, men måste bo i det gamla ca 1-1,5 år till och förra årets elförbrukning vart ca 40.000 kw så nu har jag investerat i en Toshiba RAS-10 som jag tänkte montera.

Vi har vistelseytan på markplan ( övervåningen) men har ändå tvättstuga och ett musikrum som jag använder i källaren, samt att markplans golv blir ruskigt kalla och det skulle jag vilja få bättre.
Jag har varit uppe på kallvinden och "fluffat" upp cutterspånen som ligger ca 12 cm tjockt, innan låg det bara här och där i högar samt var mycket komprimerat.
Har funderingar pÃ¥ att e.v köpa Byggmax 95mm isolering pÃ¥ rulle och lägga ut ocksÃ¥, men läser att mineralull inte lämpar sig att tilläggsisolera just över cutterspÃ¥n, sÃ¥ jag vet inte  :(

Kan jag montera innerdelen som min skiss visar ?.
Kommer den sprida värme i tvättstuga, hall och stereorum i källaren och ändå kunna värma upp övervåningen hyffsat ?.
Kommer den att ge oss varmare golv, d.v.s att bjälklaget värms upp.

MvH John
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Montera innerdelen i källaren, kan det ge "varmare" golv ?
« Svar #1 skrivet: 12 september 2008, 11:16:56 »
Har 11 grader inne nu och måste ta ett beslut ( har 2 småbarn också ), jag har "slaktat" gamla värmesystemet tidigare för att jag var tvyungen att dra igång nya husets golvvärme inför värmekamera-kontroll, så jag kunde borra 16 hål i betongen, så jag kan inte starta upp det utan att skaffa massa nya rör m.m.
Sen att aug och sep vart så pass kalla hade jag inte hoppats på.

Jag lyssnar gärna på speculationer och bollar denna placering allmänt, även om man inte exakt kan säga hur placeringen kommer att fungera.

Speculationer någon ?

MvH john
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Montera innerdelen i källaren, kan det ge "varmare" golv ?
« Svar #2 skrivet: 12 september 2008, 15:57:46 »
Nej...

Placeringen verkar OK, men jag tror inte den kommer att värma upp resten av huset speciellt mycket. Det kommer att bli varmare golv, och ge ett temperaturtillskott på några grader tii våningen över.

Jag kör min källarpump på 18 ºC och det ger en torr och varm källare, samt några graders tillskott till bottenvåningen. I natt var det 8 ºC och då slog min LVP på centralvärmen. Har nattsänkning till 17,5.

Förmodligen skulle jag klara mig mycket längre om jag  ställde LL källarpumpen pÃ¥ tex 28 ºC istället. Men jag kan ju inte ha bastu i hela källaren, dessutom fÃ¥r jag ju rejäla förluster genom källarväggarna vid en sÃ¥ hög temperatur.

180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3893
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Montera innerdelen i källaren, kan det ge "varmare" golv ?
« Svar #3 skrivet: 12 september 2008, 19:44:11 »
Använder du det gamla husets värmekälla(elpanna?) för att värma rören i det nya huset?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Montera innerdelen i källaren, kan det ge "varmare" golv ?
« Svar #4 skrivet: 12 september 2008, 20:53:34 »
Nä, det var så här rocas.

Jag håller på bygger ett hus utan "köpta" ritningar, och när jag hade panik att gjuta plattan innan vintern kom i slutet dec -07, så kunde jag inte lägga in fästjärn i gjutningen för att jag inte exakt visste vart dom 4 stålpelarna som skulle bära upp taket skulle hamna.

Det gjorde att jag istället fick borra 16 st 160mm hål 100 djupa i den färdiga plattan, men eftersom det också är 9 st vattenburna golvslingor i plattan så vågade jag inte bara borra, även om jag på ett ungefär visste att jag inte hade lagt värmerören där pelarna skulle stå.

Så innan ens taket var på nya huset i maj/juni vart jag tvungen att slakta mitt värmesystem ( i huset vi bor i ) som ändå inte var på, för att dra igång dom 9 st slingorna i det blivande huset.
Jag fick kapa och plugga en hel del för att få pannan att bara köra "nya" huset och efter värmekameraundersökning 3 dagar senare så kopplade jag ur det igen ( använde provisoriska Pem 25 mm slangar ).

Så pannan går inte nu utan använd bara till varmvatten produktion,och ska jag dra igång den igen ( tvi vale) så måste jag köpa in en hel del kopplingar, men med facit på 40.000 kw från förra milda året så vill jag inte ens tänka på att behöva dra igång den.

Det är en IVT 290 från 2004/2005 men den verkar stå på 13,3 kw i förbrukning mest hela tiden, även om vi haft 17-18 grader och småfrusit hela tiden från höst till försommar.

Tack för " bollningen" larryd, i.o.m den så har jag monterat och håller på vacumsuga systemet just nu.
Ã…terkommer med info om det funkar som jag hoppats.

MvH John
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3893
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Montera innerdelen i källaren, kan det ge "varmare" golv ?
« Svar #5 skrivet: 12 september 2008, 21:52:28 »
Jag hoppas att du inte har gjort samma misstag som jag, dvs gjutit in golvslingor, fyllt med endast vatten inför provtryckning och sedan låt första frostknäppen komma och orsaka sönderfrysning av slingor.

Du gjorde väl vad jag ej gjorde; blandade i glykol innan tryckning, alt struntade i provtryckning......
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
om du isolerar vinden med lämplig isolering sparar du stora mängder energi.
Fråga på byggahus-forum under isolering. Läste där nyss att man kan få fuktproblem på vind i gammalt hus utan diffusionsspärr och undertryck om man isolerar. Man riskerar få fuktproblem på vind med svartmögel på råsponten som följd.
Men du kan isolera och hålla koll på vinden noga.
Jag la på 150 mm ovanpå 200 mm skivor på vinden på 1,5-plans hus fr -76 och det har legat där 11 år nu. Isoleringen har sparat många tusenlappar sedan dess, payoff var 2,5 år tror jag. Vårt hus är på 200 kvm + 30 kvm biyta dåligt isolerad. Vi har fjärrvärme och originalfönster och gjorde sista året av med 23 tusen kwh fjärrvärme t varmvatten å radiatorvärme. Årsmedeltemp 7 grader.

lycka till!
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Montera innerdelen i källaren, kan det ge "varmare" golv ?
« Svar #7 skrivet: 13 september 2008, 15:55:29 »
Ha, ha, ha, Självklart har jag varken glykol i eller har provtryckt  ::).
Jag monterade allting själv samt att om det ska bli hål i rören kräver det oerhört mycket våld eller att man drar ner en skruv i rören, jag har testat att göra hål i en lös bit och det är nästan omöjligt, jobbigt t.o.m med en kniv.

Sen ska jag innan okt blÃ¥sa ur rören med tryckluft noga, en slinga i taget  ;).

Sjönära:
Precis det du skriver ang fuktproblem är det jag är rädd för om jag lägger på isolering på rule, då värmen går upp i isoleringen och dra med sig fukt, och cutterspånen ventilerar sig själv men med yttligare ett lager mineralull så kanske fukten stannar upp och blir kvar i hela isoleringen ?.

Nu har jag kört igång pumpen och den har gått i ca 16 timmar på full värme d.v.s inställd på 30 grader, och jag har nu 19,5 ºC i hallen uppe ( 1m över golv ), 20 ºC i köket men bara 17 ºC på golvet i vardagsrummet och 20 ºC i taket.
I källaren hade jag 27-28 ºC i taket och ca 18-19 ºC på golvet.

Jag ska nu pröva att täta till 2 av dörringångarna i källaren som läcker in mycket kalluft ( ena dörren går till en gammal toa som har 10kvm vägg mot yttervägg dessutom med 20x20 ventilationshål ut i, och den andra är en provisorisk dörr i OSB som leder till "nya" husets källare.
Det drar rejält med kalluft från bägge, så jag tror det kan blir klart mycket bättre om jag får det att sluta blåsa in.

Sen tänkte jag isolera luckan som går till kallvinden (den är helt oisolerad), samt isolera dom ca 10kvm vardagsrumsvägg som heller inte har någon isolering.

Ã…terkommer med info.

Larryd:
Du nämde "rejäla förluster genom källarväggarna vid en så hög temperatur" ?
Vid vilken temp sker det, för det finns väl någon "tröskel" där.

Vill ju inte elda för kråkorna.

En fråga:

Drar pumpen massor med el nu när jag måste köra den på fullt d.v.s 30 ºC inställt ?

Mvh John
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Montera innerdelen i källaren, kan det ge "varmare" golv ?
« Svar #8 skrivet: 15 september 2008, 12:09:25 »
Hej igen folk, nu har jag åtgärdat lite läckande dörrar i källaren samt isolerat väggen i V-rum som inte var isolerad.
Har också sänkt värmen på pumpen från 30 ºC till 27 ºC runt kl12.00 på söndagen, vid 17:00 sänkte jag till 24 ºC och sent på kvällen vid 21-tiden sänkte jag till 22 ºC.

Nu Kl 12:00 måndag har jag fortfarande 20,8 ºC i lilla sovrum, 21,5 ºC i hallen och 22,6 ºC på bordet i V-rummet & 19,3 ºC på golvet vid yttersta hörnet....

Känns bra i skälen nu, barnen slipper iskalla fötter & händer, jag ska under dagen förska få upp det mesta av 95mm isoleringen som jag köpte på byggmax i går på kallvinden, jag bävrar bara för jobbet att göra det... :(

Det är Polsktillverkad glasull och den verkar damma/släppa mycket damm, jag isolerade V-rumsväggen ( ca 9-11kvm) med den i går och kände relativt snabbt att det började klia och skapa nysningar, så att krypa runt på den trånga kallvinden och isolera 65kvm valmat tak tar emot räjelt.

Sen är jag väl i.o.f.s ingen elitgymnast heller  ;D, med mina 105 kg och stelopererad nacke.


En fråga jag under över och vore tacksam för svar är:

Om jag ställer innerdelen på ex 24 ºC, drar pumpen mindre ström då eller jobbat den för fullt för att komma upp i dom 24 ºC den är inställd på för att då när den når den temperaturen plana ut och gå "lungnare" ?.
I så fall om den inte ens kommer upp i 24 ºC i källaren så drar den ju max ström hela tiden eller ?.

Jag är helt novis med det här som gäller luftpump.

MvH john
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Montera innerdelen i källaren, kan det ge "varmare" golv ?
« Svar #9 skrivet: 15 september 2008, 12:18:28 »
Ja,

om pumpen är av invertertyp så drar den (mestadels) max ström så länge luften runt omkring håller lägre temp än den inställda. Iallafall om du har full fläkt.

Nej det finns inga "trösklar". en höjning av källartempen med 2 ºC gör att pumpen drar 5% mer ström.

Nu är det kanske +7 ºC ute och pumpen går max effektivt.Tänk på att när det är -7 ºC ute så ger pumpen bara halva effekten (kanske 3kW), men drar lika mycket el. Frågan är om det räcker att värma hela huset från källaren?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Montera innerdelen i källaren, kan det ge "varmare" golv ?
« Svar #10 skrivet: 15 september 2008, 15:55:07 »
Tack för svaret Larryd, jag suger åt mig allt.

Jag förstår att pumpen bara ger halv effekt vid 5-10 minusgrader, och vet inte i dagsläge vilken effekt jag behöver för att hålla det hyffsat varmt inomhus vid den temperaturen, men om jag speculerar så kanske jag skulle klara mig på runt 4,5 kw efter jag har tilläggsisolerat vinden.

Jag kommer att förska få ihop det gamla värmesystemet så jag kan "stötta" vid stark kyla, men kan då bara koppla in 4 av dom tidigare 7 elementen eftersom jag har "slaktat" mycket av det gamla.
Sen kanske man kan ha alternativet att bara "stötta" med några oljeelement ?.

Sen finns ju det ett alternativ i Toshiba RAS-10,att klippa bygeln och göra den till en RAS 13 som ger 0,8 kw mer i effekt, dom 0,8kw ökar max förbukning på pumpen med ca 380 watt, men Cop sjunker också då från 5,08 till 4,42 och jag vet inte riktigt vad det innebär totalt sett ? Sc:,h.

Sitter och biter ihop för att gå upp på kallvinden och börja tilläggsisolera, har tillverkat ett långt skaft med 2 slipade 5" spikar i toppen eftersom jag inte ens kommer åt sista 1,8 meter´n i mot takfötterna.
Med det har varken med mina 105kg eller steloperationen att göra, det är ca 45cm högt där ;)

MVh John
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Montera innerdelen i källaren, kan det ge "varmare" golv ?
« Svar #11 skrivet: 15 september 2008, 20:26:01 »
Klipp bygeln direkt...

den extra effekten behöver du. Skillnaden i COP betyder inget för dig, det är bara om du skulle köra pumpen med låga effektuttag, som det gäller.

Tror att det lönar sig att isolera källaren ytterligare, om du måste hålla 25 ºC grader där. Kanske ännu mer när det blir kallt.

(Varför satt du inte pumpen på bottenvåningen?)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Montera innerdelen i källaren, kan det ge "varmare" golv ?
« Svar #12 skrivet: 16 september 2008, 00:35:48 »
Hade jag satt pumpen på bottenvåningen ( markplan), så hade jag ju inte fått någon som helst värme i källaren, och där har vi ju tvättstuga, stereorum samt att golven/bjälklaget blir så himla kalla på bottenvåningen.

Så jag har chansat lite för att få just lite värme överallt, och värme stiger ju tänkte jag, så det fungerar säkert.

Hittintills fungerar den superbra, kör på 22 ºC och fläkten på medelfart och då har vi jämn värme i hela bottenvåningen, runt 21,5-22 ºC, och sedan jag sänkte till 22 ºC & medelfart så är det lagom i källaren också även om källargolven är tendens till kalla här och där.

Har en tyst 40cm fläkt i källaren som står riktad upp mot trappen som trycker luften upp till bottenvåningen/köket och därifrån verkar det fördela sig bra konstigt nog.

I källaren behöver jag inga 25 ºC, jag skulle vara glad om det var 18 ºC....men frågan är hur många grader jag måste köra på pumpen för att ha det hyffsat på våningen över ?.

Isolera källaren har jag ocksÃ¥ funderat pÃ¥, men jag ska ju bara bo i detta huset en vinter till ( förhoppningsvis  ;)), sen ska huset rivas.
Men jag har både lite isodränskivor och vanlig cellplast i 50 och 100mm kvar, så jag kanske skulle klämma fast dom på utsidan och täcka så mycket som möjligt av källarväggen ?.

Så du tycker jag ska klippa bygeln nu och inte vänta och se hur det går i vinter ?.
Fan vad skön innemiljö vi har nu  *roflmao*, vi har inte haft det sÃ¥ här varmt med bra luft nÃ¥gonsin.

Tilläggsisolerade 70% av kallvinden nu i kväll och ska ta resten i morgon, blääääää vilket skitjobb men det var så tillfredsställande att komma ner och känna att det redan var skillnad på känslan av värmen, den blir liksom lite mer massiv.

Ha det så länge.
Glömde skriva att huset totalt har dragit 42 kw dom sista 25,5 timmarna, ute tempen har då varit runt 7-9 ºC.

Mvh john/BÃ¥lsta
« Senast ändrad: 16 september 2008, 00:39:02 av Jawen »
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Montera innerdelen i källaren, kan det ge "varmare" golv ?
« Svar #13 skrivet: 16 september 2008, 11:27:04 »
Hej Jawen!  Det här med att klippa bygeln. Är det en relativt ny pump som du har eller?? Har du fÃ¥tt den installerad av en auktoriserad installatör?? Och med gällande garantier pÃ¥ pumpen??

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Montera innerdelen i källaren, kan det ge "varmare" golv ?
« Svar #14 skrivet: 16 september 2008, 13:05:52 »
Hej Raffen, det är en helt ny Toshiba- RAS-B10SKVP-E med värmekabel till tråget.

Köpte den frÃ¥n Poptronic & jag monterade den själv i fredags kväll och rÃ¥kade vid igÃ¥ngsättning se fel pÃ¥ dom lilla symbolerna pÃ¥ fjärrkontrollen, sÃ¥ jag hade kyla pÃ¥ dom första 2 timmarna  ;D, blandade ihop den lilla snöflingan med solen för att dom var sÃ¥ lika.

Garantierna på pumpen lär ju försvinna om jag klipper bygel´n & gör den till en RAS-13, även fast det är exakt samma maskin med bygel´n ändrad från fabrik.

Men frågan är om garantin försvinner på hela maskinen (fläktlager och allt vad folk skriver om) ,då man kan bevisa att maskinerna är identiska ?.

Mvh john

2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!