Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Cirkulationspump  (läst 1374 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonas 10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
Cirkulationspump
« skrivet: 06 december 2021, 17:36:34 »
Hej jag har en vit c7 bergvärme pump.Där ställer man deltat så att cirkpumen ger rätt delta på8 grader
Men när jag försöker ändra så att deltar ska bli runt 6-7 så händer det inget. Då får jag gå in och köra manuellt och ställa pumpen på 78 procent då får jag en diff på 6-7 grader. Tror ni jag har för högt flöde så att rören tar stryk
Eller vågar jag pröva? Anledningen till att jag vill ha högre flöde är att när det är kallt ute så tycker jag att jag inte får varmt inne. Även när jag har höjt kurvan så blir det inte varmt. Därför vill jag pröva med högre flöde. Jag har gamla sektions radiatorer. /jonas
IVT greenline HE C7

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: 06 december 2021, 18:22:09 »
Är det 22 mm rör blir hastigheten ca 1 m/s när deltaT är 6 grader och effekten 7 kW. Rören tål mer än så. Men gamla sektionsradiatorer låter som ett äldre hus där det brukar vara grövre rör.

Om man inte har knäckt värmekurvan blir det varmare inne när det blir riktigt kallt ute. Ovanligt att det blir tvärtom.

Nu är det inte helt klart vad det är för typ av IVT-pump men sitter radiatorvattengivaren på returen som den gör på många varianter blir det kallare inne om man ökar hastigheten på cirkulationspumpen. Det är betydligt smartare att reglera innetemperaturen genom att ändra värmekurvan. Att mixtra med cirkulationspumpen ger inte mycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jonas 10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspump
« Svar #2 skrivet: 06 december 2021, 19:12:29 »
Hej givaren sitter på utgående inte på returen
Om jag mäter med ir temp så har jag ca 42 grader men bör värdet är 47 nu vid -14 därför tänkte jag att öka cirkulationen för att få ut mer av radiatorerna.
Kanske tänker fel där
IVT greenline HE C7

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspump
« Svar #3 skrivet: 06 december 2021, 20:31:28 »
Att öka farten gör att VP inte orkar lyfta tempen (  värma på riktigt  går för fort  i växlaren ). minskar du farten så går flödet lite saktare genom växlaren och VP orkar lyfta tempen några grader till

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Cirkulationspump
« Svar #4 skrivet: 07 december 2021, 09:18:17 »
Det tjänar inget till att ändra hastigheten på cirkulationspumpen om temperaturdifferensen över pumpen är någorlunda rätt i utgångsläget vilket den var i det här fallet. Det går att öka framledningstemperaturen genom att sänka hastigheten men returtemperaturen sjunker också så radiatorernas värmeavgivning påverkas inte nämnvärt vilket gör det till en meningslös åtgärd. Pumpens effekt kommer inte heller att öka.

I det här fallet verkar det som om pumpens effekt inte räcker till vilket är rimligt när det är -14 ute. Nu är det okänt var huset ligger men om det är mellersta eller södra Sverige och det är normal dimensionering av pumpens effekt ska den inte klara av att värma huset utan hjälp av elpatronen. Om börvärdet är 47 grader och framledningen 42 borde elpatronen ha kopplats in efter ett tag. Min rekommendation är att glömma cirkulationspumpen och i stället kolla inställningarna för elpatronen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jonas 10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspump
« Svar #5 skrivet: 07 december 2021, 11:10:56 »
Tack för alla svar. jag ställer tillbaka så jag får en diff på 6-8 grader och tar på mig en ylle tröja  tOOmten
IVT greenline HE C7

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspump
« Svar #6 skrivet: 24 december 2021, 21:56:08 »
Hakar på tråden med en väldigt allmän cirkulationsfråga...

Upptäckte ikväll i ett IVT-hus att de heta rören kommer in i alla radiatorers underkant, de var hetast i överkant precis som vanligt...
Sen försvinner tydligen det svala radiatorvattnet ut genom radiatorventilen och upp på vinden!?!?

Är det någon som har satt cirkulationspumpen på fel håll eller har jag missat något?
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Cirkulationspump
« Svar #7 skrivet: 24 december 2021, 22:14:41 »
Hakar på tråden med en väldigt allmän cirkulationsfråga...

Upptäckte ikväll i ett IVT-hus att de heta rören kommer in i alla radiatorers underkant, de var hetast i överkant precis som vanligt...
Sen försvinner tydligen det svala radiatorvattnet ut genom radiatorventilen och upp på vinden!?!?

Är det någon som har satt cirkulationspumpen på fel håll eller har jag missat något?
Du har nog inte missat något, förväxlade stigare och retur är inte ovanligt vid installation. (Tyvärr).
Värmen in i ovankant.

Appropå vinden, där kanske du har ett öppet expansionskärl. Jag tycker i alla fall inte om dessa. Fryser de sönder har du problem, rostar de sönder har du också problem. Ersätts det före haveri mot ett slutet kärl bredvid pannan blir det aldrig någon läckrisk.
Jag har tagit hand om ett sånt haveri reaktivt. Inte kul alls.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspump
« Svar #8 skrivet: 25 december 2021, 13:20:50 »
Där har säkert varit ett öppet expansionskärl tidigare men jag såg nog ett slutet sådant vid varmvattenberedaren. På vinden tvärs över ett av de högre liggande rören finns en sluten tubkärlsliknande behållare som är 15 x 40 cm, tänkte att det kanske var någon luftningsgrej?
Förmodligen har värmepumpen som står i uthuset blivit felinkopplad för 10 år sedan. Teorin om felvänd cirkulationspump tror jag inte på så mkt längre. Det borde nog ge fler felmeddelande än vad värmepumpen nu ger. Den har bl.a. varnat för ”Hög temperaturskillnad värmebärare”
Servicetekniker har varit ute två ggr under de senaste månaderna men den felvända radiatorkretsen har de inte upptäckt, sist rensade de silen för radiatorkretsen… Värmepumpen har också gett någon form av diffusa varningar efter service…
Det här är en IVT luft/vatten värmepump som stod i huset när mina bekanta köpte det för ett par år sedan.

« Senast ändrad: 25 december 2021, 15:07:40 av hebbe_s »
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Cirkulationspump
« Svar #9 skrivet: 25 december 2021, 14:47:53 »
Sitter cirkulationspumpen rätt vänd i förhållande till hur värmepumpen är konstruerad, så märker inte värmepumpen själv av att radiatorerna är felkopplade.

Rätt litet kärl du har, men det är nog lagom om man inte hade ackumulatortankar. Inget som man behöver i normala fall. Det ligger bara där och svettas värme. Om kärlet är inkopplat och proppat så måste det sitta avluftare i ovankant, så det inte blir en instängd luftbubbla där inne i kärlet - rost. Även rostfria kärl kan rosta av galvaniska strömmar.

Ett öppet expansionskärl brukar vara öppet till atmosfär på två ställen. En avluftning ut genom väggen eller upp på taket. Även ett skvallerrör som är monterat lite längre ner i expansionskärlet som är en indikator på normalfyllt helvarmt system.
Expansionskärlet är även en avluftare för gamla system, men det kan bli luft i elementen i alla fall.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspump
« Svar #10 skrivet: 25 december 2021, 15:32:08 »
Inomhusenheten som består av varmvattenberedare och en 80 l arbetstank, det ligger nog också ett rött expansionskärl i mitten.
I "tuben" på vinden finns det en form av luftning i ovankant, har det här varit ett gammalt expansionskärl? Det verkade helt svalt när jag kände på det så antingen är det kanske inte inkopplat eller så ligger det en enda stor luftbubbla i det!
« Senast ändrad: 25 december 2021, 17:49:13 av hebbe_s »
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Cirkulationspump
« Svar #11 skrivet: 25 december 2021, 15:43:02 »
Testa lufta, känns som någon har tänkt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspump
« Svar #12 skrivet: 27 december 2021, 17:23:13 »
Jag luftade tuben på vinden, det fanns lite luft i den.
Jag har letat upp installationsanvisningarna för IVT Kombimodulen så vi ska nog få lite bättre koll på grejorna efter hand...
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 651
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!