Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är radiatorkretsen ett slutet system?  (läst 2365 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andy...

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Är radiatorkretsen ett slutet system?
« skrivet: 18 juli 2011, 13:16:26 »
Hej,

Vi har en NIBE 360 P som installerades våren 2010 som verkar fungerar fint. I samband med rivning av en bärande vägg förra veckan lyckades hantverkaren borra hål i ett vattenrör i väggen tillhörande radiatorkretsen. Ingen större panik, bröt genast vattentillförseln på huvudbrytaren (alltså ej inne i FLVP) och kallade in en VVS firma som skarvade ihop röret igen.

Däremot undrar jag följande:

Upptäckte att det fanns ett samband mellan radiatorkretsen och tillförsel av vatten via den kommunala huvudledningen in i huset och jag undarar varför det är pÃ¥ detta vis? När jag bröt vattnet pÃ¥ huvudledningen slutade att rinna frÃ¥n det borrade hÃ¥let i vattenröret. När jag öppnade upp huvudledningen började omedelbart rinna frÃ¥n borrade hÃ¥let igen, detta trots att cirkulationspumpen FLVP och cirkulationspumpen var avstängd. Det var först när jag stängde ventilerna i FLVP pÃ¥ radiatorernas framlednings- respektive retur rör som vattnet slutade rinna frÃ¥n det borrade hÃ¥let. Borde inte radiatorkretsen vara ett slutet system (dvs avskiljt frÃ¥n huvudledningen) eller har jag problem med ngn ventil som inte stänger som den ska? 

stort tack pÃ¥ förhand för er input !! 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är radiatorkretsen ett slutet system?
« Svar #1 skrivet: 18 juli 2011, 13:37:20 »
Jo, det är ett slutet system. Dock finns det en påfyllningsventil och det verkar som att den inte stänger riktigt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Är radiatorkretsen ett slutet system?
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2011, 14:25:49 »
Ja, det bör ju med all rimlighet vara enda förklaringen. Men isåfall bör du se till att få den utbytt, för då står det med all säkerhet och skvalar ur säkerhetsventilen också...

Alternativt att det är kaputtski inne i varmvattenberedaren (läcker över vatten från färskvattensidan till värmesidan), vilket ger precis samma effekt. Detta är inte alls bra heller givetvis, och billigaste åtgärden är oftast att byta panna...
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Andy...

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Är radiatorkretsen ett slutet system?
« Svar #3 skrivet: 18 juli 2011, 14:51:57 »
Det är lite märkligt för jag kan se / höra att det säkerhetsventilen släpper ut ngt vatten och trycket i radiatorkresten ligger helt stabilt runt 1,2 bar...  Däremot är det oroande att jag kunde styra flödet i borrade hÃ¥let i radiatorkretsen via avstängningsventil pÃ¥ huvudvattenledningen??   

Andy

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är radiatorkretsen ett slutet system?
« Svar #4 skrivet: 18 juli 2011, 15:14:36 »
Det kan vara sÃ¥ enkelt att varmvattenberedaren expanderar lite av trycket pÃ¥ inkommande  vattnet sÃ¥ att radiatorvatten pressas ut frÃ¥n manteln.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Andy...

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Är radiatorkretsen ett slutet system?
« Svar #5 skrivet: 18 juli 2011, 16:13:47 »
Det kan vara sÃ¥ enkelt att varmvattenberedaren expanderar lite av trycket pÃ¥ inkommande  vattnet sÃ¥ att radiatorvatten pressas ut frÃ¥n manteln.

Inget fel då om vi nu skulle anta att det är som beskrivet ovan. För om det skulle vara ett hål mellan radiatorkrets och tappvatten borde tryckmätaren åka upp och ner, i mitt fall har den legat superstabilt sedan vi installerade FLVP i april 2010. Vad jag vet är trycket i inkommande vatten från huvudledning mycket större än det i radiatorkretsen ?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är radiatorkretsen ett slutet system?
« Svar #6 skrivet: 18 juli 2011, 17:17:39 »
Ja, inkommande brukar hålla 6-10 bar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Andy...

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Är radiatorkretsen ett slutet system?
« Svar #7 skrivet: 18 juli 2011, 18:47:03 »
Ja, inkommande brukar hålla 6-10 bar.

Snackade med Nibe support idag och de menade på att möjligtvis har vatten läckt över till radiatorsystemet (via shunt eller vad ?) när jag slagit på huvudledningen och FLVP plötsligt utsatts för fullt tryck 6-10 bar samtidigt som FLVP har varit avslagen och tryck i radiatorkretsen varit nere på 0. Behövs inte mycket vatten in i radiatorkretsen för att det ska putta stående vatten i rören framåt. FLVP har ju fungerat utan problem ända sen installation men kommer hålla utkik nu framöver efter eventuella fel. Eller hade ni tagit in en servicetekniker direkt?

En helt annan fråga i relation till radiatorkrets och vv beredare. Hur hämtar radiatorvattnet sin värme i en FLVP och vad är anledningen till att VV givare under meny 1.0 tappar värme (inställd på max 55 grader) så fort man slår på cirkulationspumpen och rattar upp framledningstemperaturen till låt säga 35 grader? Eftersom radiatorkretsen är ett slutet system är det ju knappast så att varmvatten migrerar från vv beredaren över till radiatorkretsen. Förmodligen en basic fråga men hade varit intressant att veta hur systement fungerar.

tack för alla svar hitintills !

     

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Är radiatorkretsen ett slutet system?
« Svar #8 skrivet: 22 juli 2011, 22:48:17 »
Snackade med Nibe support idag och de menade på att möjligtvis har vatten läckt över till radiatorsystemet (via shunt eller vad ?) när jag slagit på huvudledningen och FLVP plötsligt utsatts för fullt tryck 6-10 bar samtidigt som FLVP har varit avslagen och tryck i radiatorkretsen varit nere på 0. Behövs inte mycket vatten in i radiatorkretsen för att det ska putta stående vatten i rören framåt. FLVP har ju fungerat utan problem ända sen installation men kommer hålla utkik nu framöver efter eventuella fel. Eller hade ni tagit in en servicetekniker direkt?tack för alla svar hitintills !

 :o

Det måste vara det dummaste svaret jag hört hittills!
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!