Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken Daikin  (läst 4301 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sven Eriksson

  • Gäst
Sven Eriksson
Vilken Daikin
« skrivet: 06 oktober 2017, 09:06:14 »
Hej

Jag tänkte installera en luftvärmepump i stugan. Stugan är isolerad så man kan vara där även på vinter. Den är 48kvm och har en öppen planlösning med 1 sovrum. Huvudsyftet med luftvärmepumpen är att vi ska kunna hålla en grundvärme när vi ej är där på 10 grader. Sen blir det en kombo av att elda i kamin och luftvärmepump när vi spenderar helgerna där.
Vilken sort skall man sikta in sig på?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken Daikin
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2017, 11:04:37 »
Hej

Jag tänkte installera en luftvärmepump i stugan. Stugan är isolerad så man kan vara där även på vinter. Den är 48kvm och har en öppen planlösning med 1 sovrum. Huvudsyftet med luftvärmepumpen är att vi ska kunna hålla en grundvärme när vi ej är där på 10 grader. Sen blir det en kombo av att elda i kamin och luftvärmepump när vi spenderar helgerna där.
Vilken sort skall man sikta in sig på?
Vill du bara ha en bra grundmaskin så kan du titta på Nano X eller den nya Solo XR. Bra och kraftfulla maskiner med steglös värme inställning mellan 10 och 30 °C.
Skulle du vilja ha ett bra samspel mellan maskin och eldning så skall du definitivt titta på Caldo XR då den har en öppen spis logik som stänger av kompressorn när du eldar och fläkten går in och börjar sprida värmen från kaminen. Ju varmare desto högre fläktflöde på maskinen. När elden sedan slocknar så går kompressorn in automatiskt och börjar värma. Enkelt och praktiskt !

/Daikin

Utloggad Jhvj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken Daikin
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2018, 15:01:43 »
Jag har precis fått en deal på en SoloR35. Men nu blir jag nojjg då jag fått höra att det är xr35 som gäller isåfall. Syftet är att underhållsvärma en stuga i Mellansverige i storleksordningen 70kvm

Utloggad magfor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken Daikin
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2018, 15:12:22 »
Om du nu inte bestämt dig för modell så kan jag rekommendera xr 40 pumpen, min pump har fått gå hårt hela vintern och den har levererat bra med värme ,samt jag har klarat mig med en 10A säkring.
Nibe 1245-6 200m borrhål
Kusten Norrbotten.
Daikin Caldo XR40
Östra Norrbotten ca 1mil ovan polcirkeln.

Utloggad Jhvj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken Daikin
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2018, 16:38:48 »
Bestömt å bestämt. Den är beställd och ska installeras om en vecka. Jag förstår att xr är särskilt anpassad för att jobba nör det är kallare, men är r35 såpass mycket sämre att det är värt att krpngla och försöka ändra beställningen? Samt hur stor är skillnaden i pris på et t ungeför?

Utloggad magfor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken Daikin
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2018, 20:35:12 »
Är det x35 pumpen du menar så är det en bra pump, min stuggranne här uppe har en och den funkar bra, jag tror inte att det finns några dåliga daikinpumpar. Är lite osäker om det är x eller r pumpen heter.
Nibe 1245-6 200m borrhål
Kusten Norrbotten.
Daikin Caldo XR40
Östra Norrbotten ca 1mil ovan polcirkeln.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken Daikin
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2018, 21:03:15 »
Är det x35 pumpen du menar så är det en bra pump, min stuggranne här uppe har en och den funkar bra, jag tror inte att det finns några dåliga daikinpumpar. Är lite osäker om det är x eller r pumpen heter.
Jag tror han menar XR 35 som är vår basmaskin med samma programvara som i din XR 40

/D

Utloggad Jhvj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken Daikin
« Svar #7 skrivet: 02 april 2018, 15:03:32 »
Det bidde en ftxp35k3v1b vad den nu har för namn. ~14000 inklusive installation och markstativ. Funkat fint i stugan som läcker som ett såll trots ett par nätter med -10. Tryckte in en wificontroller dessutom så jag ser förbrukning.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken Daikin
« Svar #8 skrivet: 02 april 2018, 20:58:22 »
Det bidde en ftxp35k3v1b vad den nu har för namn. ~14000 inklusive installation och markstativ. Funkat fint i stugan som läcker som ett såll trots ett par nätter med -10. Tryckte in en wificontroller dessutom så jag ser förbrukning.

Hoppas att det inte blir kallt. Du har en Solo35 . En av våra svagaste maskiner.

Mvh
D

Utloggad Jhvj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken Daikin
« Svar #9 skrivet: 16 mars 2019, 06:40:20 »
Sådär då har pumpet snurrat i ett år. Som kallast har det väl varit -16 men jan-feb hade snittemp på -3.

Totala Elförbrukningen har mer än halverats både vid grundvärme och vid fullt blås när man är i stugan. (Uppvärmningen är en delmängd så där är skillnaden alltså ännu större - toppen!)

Enda negativa är att vid kallt väder avfrostar den var 40 minut och även vid bara enstaka minus sker avfrostning hyffsat ofta. Då stugan är liten sjunker tempen fort 3-4 grader under den tiden men så fort allt är igång igen kommer värmen.

Stugan är på ca 70vm och stödvärmer endast i ett sovrum två rum bort.
« Senast ändrad: 16 mars 2019, 06:46:46 av Jhvj »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!