Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning Munters m190Y  (läst 1328 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fln213

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Styrning Munters m190Y
« skrivet: 01 april 2019, 07:51:05 »
Hej

Äger ett hus från 1946. Installerar bergvärmepump och mekanisk frånluft. 100 kvm med 60 kvm källare. Problemet har varit de 40 kvm som varit utgrävt. Har nu flyttat stora mängder sprängsten ur den samt spräckt mig ner till ståhöjd jag kunnat gjuta golv, iaf i halva delen (avdelas av en stödmur i mitten av utrymmet). Där inreder jag nu ett kallförråd för att kunna förvara allt möjligt.

Har där nu installerat en MG190Y. Leder ut torrluften med delningar till alla 4 hörnen. Tätat all ventilation. Utrymmet är direkt under vårt vardagsrum. Vi har nu problem med ljudet, den låter relativt mycket. Hur löser jag det?

Som jag ser det kan jag eventuellt försöka med ljudisolerande åtgärder runt maskinen och eventuellt runt torrluftskanalerna. Den andra mer rimliga lösningen är att köra maskinen när vi inte är hemma, dvs dagtid. Men det skulle betyda en styrning med timer. Någon sådan funktion finns inte internt i maskinen.

Det andra problemet som jag ser framför mig är ekonomin. Har läst en del om en annan styrning för att minimera gångtid. Någon som har erfarenhet av ex Hygro Pro? Kanske inte tillför något till min maskin?

Tacksam för all input!

/Fredrik




Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Styrning Munters m190Y
« Svar #1 skrivet: 01 april 2019, 09:05:13 »
Svärfar har en Munters i sin krypgrund och det låter rejält.

Vi har en Acetec 250 och från den hörs bara ett kraftigt sus från fläkten/fläktarna. Den står på marken i krypgrunden och ovanför är vårt sovrum. Har vi fönstret öppet kan jag nån gång höra när den blåser ut fukten men inget annat.
Den har även smart styrning som tar hänsyn till temperaturen och inte bara luftfuktigheten. Styr allt från displayen i tvättstugan.

Men visst kan du köra Munters på timer så länge den inte tappar dina inställda värden.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad marvinhall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning Munters m190Y
« Svar #2 skrivet: 04 december 2023, 12:30:00 »
Hej

Äger ett hus från 1946. Installerar bergvärmepump och mekanisk frånluft. 100 kvm med 60 kvm källare. Problemet har varit de 40 kvm som varit utgrävt. Har nu flyttat stora mängder sprängsten ur den samt spräcktsmash kartsmig ner till ståhöjd jag kunnat gjuta golv, iaf i halva delen (avdelas av en stödmur i mitten av utrymmet). Där inreder jag nu ett kallförråd för att kunna förvara allt möjligt.

Har där nu installerat en MG190Y. Leder ut torrluften med delningar till alla 4 hörnen. Tätat all ventilation. Utrymmet är direkt under vårt vardagsrum. Vi har nu problem med ljudet, den låter relativt mycket. Hur löser jag det?

Som jag ser det kan jag eventuellt försöka med ljudisolerande åtgärder runt maskinen och eventuellt runt torrluftskanalerna. Den andra mer rimliga lösningen är att köra maskinen när vi inte är hemma, dvs dagtid. Men det skulle betyda en styrning med timer. Någon sådan funktion finns inte internt i maskinen.

Det andra problemet som jag ser framför mig är ekonomin. Har läst en del om en annan styrning för att minimera gångtid. Någon som har erfarenhet av ex Hygro Pro? Kanske inte tillför något till min maskin?

Tacksam för all input!

/Fredrik
Just det, tyvärr har MG190Y ingen inbyggd timerfunktion. Hittade du någon extern timer för att styra maskinen? Jag har också samma problem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!