Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 385128 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tomros74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • F2040-8 + VVM310. villa 2 plan + källare. 100kvm.
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1050 skrivet: 22 januari 2018, 17:00:59 »
Fler lär det bli som väljer annat fabrikat, för när folk frågar mig om min anläggning så låter jag meddela att regleringen inte är den bästa.. där begärd frekvens hoppar upp 30Hz då gradminuterna faller= för hög framledning = onödigt stopp...

Jag rekommenderar de som frågar att se på andra fabrikat samt att läsa på detta forum innan de bestämmer sig. Hos nibe blir man ignorerad...

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1051 skrivet: 22 januari 2018, 20:40:23 »
Man får se det positiva i hela, styrsignalen till invertern borde kunna plockas ut och användas till någon form av signalgenerator för sinus våg med slumpmässiga avbrott och amplitud.

Man blir förbannad varje gång man känner att radiatorerna är glödheta och man hör på avstånd att det pågår en ny rusning i källaren mot noll gradminuter.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Tomros74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • F2040-8 + VVM310. villa 2 plan + källare. 100kvm.
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1052 skrivet: 22 januari 2018, 20:49:36 »
Man kan ju anta att någon läst reglerteknik på Nibe, finns en del rolig litteratur annars.. regulatorer brukar kunna finnas som enkla funktionsblock inom plc världen... om inte så är de lätta att göra om man har lite teori inom regler/signalsystem... jag är fullt medveten om att regleringen går att göra bättre, utan att blanda in gradminuter.. min kompressor kan gå mellan 25-118 Hz, borde gå att göra enkelt beroende på önskad framledning.. inte mycket att ta hänsyn till...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1053 skrivet: 22 januari 2018, 21:33:21 »
Helt klart, kanskje vi skulle hatt en egen tråd om "Kjendte problemer og bugs med Nibe 1255", en slags huskeliste til utviklerene hos Nibe. Jeg hadde satt pris på å sett en slik liste før jeg kjøpte varmepumpe. Kjenner til flere tilfeller der kjøpere velger bort Nibe i frykt for denne regulatoren.
Hade min vp rätt vad det är visat 70-80 grader på framledning hade jag helt klart rapporterat det till service ombud så det blir åtgärdat för då är nått fel och inget man kan åtgärda själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1054 skrivet: 22 januari 2018, 21:57:43 »
Skulle ønske vi kunne samles en gruppe interreserte og utviklet en ekstern regulator for å få bukt med disse utfordringene.
Hva er galt med PID?

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1055 skrivet: 22 januari 2018, 22:42:59 »
Varför ska det implementeras sÃ¥ mycket elektronik i en VP  , det ställer bara till besvär för kunden , tillverkaren frÃ¥nsäger sig ansvar för
funktion , argument för det är att ditt hus är inte optimalt enligt vÃ¥ra specifikationer , om det är  sÃ¥ , fungerar dom , javisst gör VP det
 men det finns inga lika fastigheter som är enligt de prov som dom gjort under perfekta förhÃ¥llanden
Att göra en regulator som styr kompressorn efter ute och framledning är väl inga problem , bara hålla reda på varvtal för smörjningen
som är ett stort problem med de kompressorer som dom använder , det finns andra som smörjer även på låga varvtal och behöver inte varvas upp för det
Det som kan ställa till det är allt annat i datorn , som är beroende av info om kompressorn och alla dess parametrar som finns inbyggda  , dÃ¥ kommer larmen  , som i vissa fall stänger av VP helt , inte bra , och vad gör man med all elektronik som man betalt för och dom tagit bra betalt för .
Då ska man köpa en ren maskin med det nödvändigaste i , och koppla in all styrning själv .
Där är nöten i en ask , frÃ¥gan är om den gÃ¥r att öppna den asken , pÃ¥  installerade och inkopplade VP i dag , vart tog garantin vägen i ett sÃ¥dant läge med ombyggnad , inte finns den kvar pÃ¥ kartan i vÃ¥rat land
 

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1056 skrivet: 22 januari 2018, 23:49:21 »
Tipper man kommer langt om man påvirker pumpen ekstern, da slipper man å gjøre inngrep i selve pumpen. Skulle ønske interressen for dette var stort nok til å vekke noen nerder der ute!
Hva er galt med PID?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1057 skrivet: 23 januari 2018, 08:41:08 »
Det är inte komplicerat att få till regleringen på en värmepump, visst, det finns min och maxvarvtal, och tider som inte får överskridas med så låga varvtal att smörjningen riskeras, men all denna logik borde inte vara svår att implementera till en regulator som FUNGERAR så länge den får gå ostört av logiken.
Med en regulator som inte ens fungerar när logiken tillåter den att reglera så blir det problem som bygger på varann i en omfattning som gör att det oftare ballar ur än det skulle behöva göra.
En helt vanlig PI-regulator som styr mot börvärde för vbf är allt som skulle behövas, och sedan får man acceptera att logiken ibland sätter stopp för en önskvärd ökning eller minskning av varvtal om det riskerar kylprocess eller smörjning på något sätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1058 skrivet: 23 januari 2018, 09:25:12 »
Att reglera enbart mot börvärde funkar bra så länge vp går hela tiden men när den går i on/off drift lär man vilja ha nån annan typ av styrning gissar jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1059 skrivet: 23 januari 2018, 09:37:44 »
Det sköter ju mastern, gradminutregulatorn.
Den kan vara långsam, men varvtalsregulatorn måste vara snabb för att kunna hantera öppnande och stängande termostater och shuntar, eller kortslutning i tank eller bypass.
Enkelt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1060 skrivet: 23 januari 2018, 09:42:53 »
Ok den ska vara kvar men den måste också få styra framledningen tex om vp kommer långt efter i gradminuter på grund av stort vv tapp eller liknande då måste framledningen få ligga lite över bör för att jobba ikapp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1061 skrivet: 23 januari 2018, 10:01:10 »
Nej, varvtalsregulatorn/temprgulatorn skall ligga PÅ börvärde.
Däremot så skall ju gradminutregulatorn öka börvärdet för vbf om gradminuterna ligger långt ned på minus.
I och med att man kan göra gradminutregulatorn trög, så finns ingen risk att den hamnar i självsvängning, och då man kan göra tempregleringen snabb så finns ingen risk att den ligger utanför börvärde annat än under korta perioder just i samband med start/stopp eller varmvattenvärmning, och förstås under de perioder när kompressorn måste varva upp för att få smörjning.

Nu har Nibe gjort tempregulatorn så trög att den inte hinner hantera förändringar orsakade av termostater, shuntar eller bypassledningar, eller ens arbetstankar.
Det har i sin tur gjort att de måste låta gradminutregulatorn ta över och tvinga upp framledningstempen över bör för att elpatron inte skall hoppa in i onödan.
Det är rent ut sagt bedrövligt gjort.
Som om de inte har en enda person på utvecklingsavdelningen som har förstått hur en regulator fungerar.
Jag svär på att jag skulle fixa det där på en arbetsdag om jag fick tillgång till regulatorn.
Proffs som de på Optimation skulle självklart göra det ännu bättre, men vem som helst med någon kunskap kan fixa det där om de inte stoppas av någon högre upp i hierarkin som inte våga göra de ändringar som krävs.
« Senast ändrad: 23 januari 2018, 10:05:10 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1062 skrivet: 23 januari 2018, 10:07:21 »
Hvis man har romtermostater er det ingen grunn til at GM skal endre på noe børverdi! Børverdi kan utekompenseres men ikke mer enn det.
Romtermostatene skal håndtere overskudd og underskudd av varme. Hele GM delen av varmepumpen burde vere valgfri, jeg ville valgt bort GM helt!
Hva er galt med PID?

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1063 skrivet: 23 januari 2018, 10:33:37 »
Jag kontaktade nyss Nibe och frågade varför deras reglering är så orolig.

Han som svarade hade ingen bra dag på jobbet tyvärr.

Men om flera mailar så kanske dom lyssnar tillslut och fixar regleringen jag hänvisade till denna tråd i min fråga men det hjälpte föga.

fraganibe@nibe.se
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #1064 skrivet: 23 januari 2018, 13:10:09 »
Nej, varvtalsregulatorn/temprgulatorn skall ligga PÅ börvärde.
Däremot så skall ju gradminutregulatorn öka börvärdet för vbf om gradminuterna ligger långt ned på minus.
I och med att man kan göra gradminutregulatorn trög, så finns ingen risk att den hamnar i självsvängning, och då man kan göra tempregleringen snabb så finns ingen risk att den ligger utanför börvärde annat än under korta perioder just i samband med start/stopp eller varmvattenvärmning, och förstås under de perioder när kompressorn måste varva upp för att få smörjning.

Nu har Nibe gjort tempregulatorn så trög att den inte hinner hantera förändringar orsakade av termostater, shuntar eller bypassledningar, eller ens arbetstankar.
Det har i sin tur gjort att de måste låta gradminutregulatorn ta över och tvinga upp framledningstempen över bör för att elpatron inte skall hoppa in i onödan.
Det är rent ut sagt bedrövligt gjort.
Som om de inte har en enda person på utvecklingsavdelningen som har förstått hur en regulator fungerar.
Jag svär på att jag skulle fixa det där på en arbetsdag om jag fick tillgång till regulatorn.
Proffs som de på Optimation skulle självklart göra det ännu bättre, men vem som helst med någon kunskap kan fixa det där om de inte stoppas av någon högre upp i hierarkin som inte våga göra de ändringar som krävs.
En korrekt inkopplad arbetstank bör inte vara några problem för dagens reglering att hantera helst då med bt25 det gör inget om regleringen är trög om den har lite volym att jobba mot. En arbetstank bör göra systemet mer förlåtande och med tank sker inga förändringar snabbt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!