Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Drygt tre mÃ¥nader gammal pump, ska det verkligen se ut sÃ¥ här?  (läst 9106 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
När jag öppnade fronten på pumpen igår såg jag följande:



Om det ser ut så här bara efter drygt tre månader, hur kommer det då se ut om tre år...? Uppenbarligen är det några galvanisera strömningar som är i spel här...har någon sett något liknande i sin pump?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Flussmedel? Tvätta rent med en blöt trasa och se om det återkommer.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Möjligen kan det vara flussmedel men det ser mer ut som kopparärg iom att det har den där sköna grönblå färgen...alltså som det brukar se ut på patteripoler i bilar med dålig kontakt eller i båtar där koppar kommer i kontakt med saltvatten.

Nu har jag det ju dokumenterat sÃ¥ det är ett klokt rÃ¥d att torka bort det och se ifall det Ã¥terkommer. Om det gör det sÃ¥ mÃ¥ste det ju reklameras...det är ju i sÃ¥ fall kopparn som äts upp!  :o
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det ser ut som flussmedel som har blivit kvar efter lödningen. Tvätta rent så kommer det att bli bra. Jag har flera lödningar som ser ut så...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Det som talar emot flussmedel är att det bara är runt just den kopplingen som detta finns...just den koppling som har en pryl i en tredje metall. Rören är koppar, lödningen antagligen tenn och "prylen" mässing...som gjort för galvaniska strömningar som käkar upp den oädlaste metallen...

Men, detta är ju bara spekulationer så jag gör som ni säger, torkar bort och avvaktar. Återkommer med resultatet givetvis!
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Det kan ju tänkas att serviceventilen har lötts fast i ett annat arbetsmoment än övrigt hårdlödningsjobb i värmepumpen, och att det inte gjordes någon tvättning efter det.

Visst borde det finnas ytterligare en serviceventil (en på högtrycks- och en på lågtryckssidan)? Hur ser det i så fall ut vid den andra?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Visst borde det finnas ytterligare en serviceventil (en på högtrycks- och en på lågtryckssidan)? Hur ser det i så fall ut vid den andra?

Aha, så mässingsprylen är en serviceventil! Jag hittade en likadan men den sitter på ett rör som är inpackat i isolering så det går inte att se hur lödningen ser ut där, och jag vill helst inte riva loss isoleringen eftersom den är fabriksmonterad.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Det som talar emot flussmedel är att det bara är runt just den kopplingen som detta finns...just den koppling som har en pryl i en tredje metall. Rören är koppar, lödningen antagligen tenn och "prylen" mässing...som gjort för galvaniska strömningar som käkar upp den oädlaste metallen...

i sådana här sammanhang är det alltid hårdlött och därmed inte tenn utan olika grad av silverlod eller mer troligt fosforbrons

som redan sagt sÃ¥ är det flussmedel och du kommer att märka när du svabbar med vatten av det att det är inte speciellt lättlösligt och att du kommer fÃ¥ hÃ¥lla pÃ¥ att blöta och svabba av det ett bra tag innan allt är borta - peta försiktigt bort sÃ¥ mycket fasta salter du kan sÃ¥ gÃ¥r det fortare. 


Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
du kommer att märka när du svabbar med vatten av det att det är inte speciellt lättlösligt och att du kommer få hålla på att blöta och svabba av det ett bra tag innan allt är borta - peta försiktigt bort så mycket fasta salter du kan så går det fortare.

Det var inte lättlösligt, men inte heller jättesvårt att få bort. Nu får det vara ett tag och kommer inget tillbaka så har ni som anser att det är flussmedel haft rätt...kommer det tillbaka får jag kontakta Thermia.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Löder man mässing till koppar så kan man använda antingen silverlod eller mässingslod. Det senare ofta med separat flussmedel. Så det beror på vilka material som det handlar om.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Paxman:Det du ser är galvanisk korrosion mellan koppar och mässing-oxider som bildas ! Av bilden att döma har du inga problem med andra angränsande kopparrör hårdlödningar.För att korrosion ska uppstå krävs visa kriterier:syre(luft),flöde genom(elektroner-statisk ström),olika metaller och fukt(läckande serviceventil),gott om kriterier i VP. Så det gäller att ta bort nån komponent (syre-syrefrittvaselin typ batteripolfett),åtgärda läcka. Vid hårdlödnig med fosforkopparlod behövs inget flusmedel,så bortse från det ! Som jag kan se det så har du problem med läckande serviceventil(schraderventil).Med en sniffer är det inte svårt att se det !
Med ditt garanti så skulle jag kräva uttbyte av ventil med allt vad det innebär !
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Ja, jag har inte blivit övertygad om att det är flussmedel som någon glömt att torka bort. Nu har jag torkat bort det och fotodokumenterat både före och efter. Kommer det tillbaka, dvs att min (och din Jiris) misstanke om galvanisk korrosion bekräftas, blir det att upprätta ett garantiärende.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Paxman:Det du ser är galvanisk korrosion mellan koppar och mässing-oxider som bildas ! Av bilden att döma har du inga problem med andra angränsande kopparrör hårdlödningar.För att korrosion ska uppstå krävs visa kriterier:syre(luft),flöde genom(elektroner-statisk ström),olika metaller och fukt(läckande serviceventil),gott om kriterier i VP. Så det gäller att ta bort nån komponent (syre-syrefrittvaselin typ batteripolfett),åtgärda läcka. Vid hårdlödnig med fosforkopparlod behövs inget flusmedel,så bortse från det ! Som jag kan se det så har du problem med läckande serviceventil(schraderventil).Med en sniffer är det inte svårt att se det !
Med ditt garanti så skulle jag kräva uttbyte av ventil med allt vad det innebär !
Mvh Jiri

Det går inte att löda mässing till koppar med fosforkopparlod..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Jag är inte säker på att mässingventilen är lödd mot kopparröret, den kan lika gärna vara gängad på röret...det är inte heller bara skarven mellan mässingen och kopparröret som är berörd. Utfällningen (eller vad det nu är) är i alla skarvar mellan kopparröret och den T-koppling som ventilen sitter på, där lodet så att säga slutar mot kopparn.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Såna skarvar är alltid lödda.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!