Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Knäpptank hjälper inte  (läst 49484 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #45 skrivet: 31 januari 2011, 19:24:11 »
" Det har inget med trycket att göra. Det är rör/radiatorer som utvidgar sig när dom blir varmare."


Om expkärlet ej fungerar blir systemet stumt och resultatet kan bli att expansionen tas upp i de rörledningar och radiatorer som finns. Detta skulle kunna resultera i knäppningar.

Mvh  Petter

I ett stumt system skulle säkerhetsventilen öppna ganska omgående om den saknas skulle radiatorn spricka när vattnet blir varmare i systemet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #46 skrivet: 31 januari 2011, 20:52:26 »
Precis. Man har ju oftast ett grundtryck på nån bar och en säkerhetsventil som öppnar vid 1,5-2,5 bar, så det finns inte så mycket marginal. I så fall borde det vara problem med tappvattenledningarna. Där har man ju ett tryck på 8-10 bar när kranen är stängd vilket sjunker snabbt flera bar när man öppnar fullt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Petter Lindberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #47 skrivet: 01 februari 2011, 00:08:24 »
Hej igen ! Återkommer med avsende på stumt system. Jag kanske är ute och cyklar men vad jag märkt med ett av de system som i och för sig är större än en villa är att systemet har tagit upp den relativt stora tempskillnader innan säkventilen löst. Det kan ju också vara så att säkventile siter fast. Kanske lite långsökt men det var bara ett ltet förslag till ev lösning av problemet.
Mvh  Petter

Utloggad devnull

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #48 skrivet: 12 februari 2011, 21:50:51 »
Så. Kopplade om knäpptanken enligt rekommendationer, dvs VP in i botten och ut i toppen på knäppkärlet. Väntade en vecka för att vara riktigt säker på om jag uppfattar viss skillnad och jag kan tyvärr meddela att det är samma eländiga knäppande som förrut.
Någon som har fler idéer?
Kan 100L vara för lite volym?
Thermia Atria 8 Optimum, 220 kvm på 2 plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #49 skrivet: 12 februari 2011, 21:54:57 »
Så. Kopplade om knäpptanken enligt rekommendationer, dvs VP in i botten och ut i toppen på knäppkärlet. Väntade en vecka för att vara riktigt säker på om jag uppfattar viss skillnad och jag kan tyvärr meddela att det är samma eländiga knäppande som förrut.
Någon som har fler idéer?
Kan 100L vara för lite volym?


Tror jag läste om nån som kopplade bort optimum funktionen och körde fast värde på cp och det blev mindre knäppningar eller inga alls.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad devnull

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #50 skrivet: 12 februari 2011, 22:17:58 »
Jag själv bl.a. men det gjorde ingen skillnad alls.
Tror jag nämde det bland de första inläggen.
Thermia Atria 8 Optimum, 220 kvm på 2 plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #51 skrivet: 12 februari 2011, 22:37:08 »
Vp ska in i toppen och ut i botten men sÃ¥ hade du frÃ¥n början eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad devnull

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #52 skrivet: 13 februari 2011, 09:22:13 »
Ja, precis. Nu har jag vänt på det. In i botten och ut i toppen, men det gjorde ingen som helst skillnad.
Thermia Atria 8 Optimum, 220 kvm på 2 plan.

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #53 skrivet: 20 februari 2011, 07:23:21 »
vid problem med knäppningar så SKALL vp mata in i toppen på tanken........har personligen inte fått nån köpe tank att funka bra......dom är för vida o för korta eller isolerade,,,,vi gör våra egna av 200 mm rostfria rör på ca 1500 mm längd med uttag sån slutar ca 10mm från botten idom får man snabb skiktning o en sakta stigande framledningstemp till raddarna vid växling från vvproduktion till radiatorvärme

Utloggad devnull

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #54 skrivet: 21 februari 2011, 21:01:58 »
El_-micke:
Det råder delade uppfattningar om huruvida VP ska in i toppen eller ej. Thermia påstår att VP ska in i botten. Jag har testa båda alternativen och det gör ingen som helst skillnad hos mig. Jag tror t.o.m. att jag skulle kunna koppla bort knäpptanken helt.
Min knäpptank är ca 160 cm hög och kanske 30cm i diameter. Det är Thermias egna knäppkärl.
Thermia Atria 8 Optimum, 220 kvm på 2 plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #55 skrivet: 21 februari 2011, 21:17:34 »
Har en tank gjord av 400-450 mm rör ca 1200mm hög 175 liter vp in i toppen ut i botten och efter som kärlet är oisolerat kan man känna att värmen blandas i kärlet har inga knäppningar så nog funkar det med större diameter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #56 skrivet: 04 mars 2011, 06:24:10 »
Hej!
Jag vet inte hur Thermias produkters meny funkar. Men Nibe bla. har man periodtider och standard är 60 av det får den ladda varmvatten i 30, alltså 50%. Sänk periodtiden ( de bör ha samma fast kan kalla det något annat) från 60 till 20, varmvattenladdning till10, då hinner inte systemet svalna av efter en varmvattenladdning.
Eller kör 30/15 eller 10/5 Sänk sedan varmvattentemperaturen till 50 grader. INGEN värmepump skall jobba över 55 grader. start45 stopp 50. Jag vet att vissa tillverkare tycker dem är duktiga med varmvattentemperaturerna men 55 grader är en magisk gräns för värmepumpar sedan spelar det ingen roll vad tillverkaren påstår.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #57 skrivet: 04 mars 2011, 20:34:13 »
Hawkeye99 . Varför skulle alla v-p ha en Max temp pÃ¥ 55 grader  . Det finns allternativ Och gÃ¥tt om dom .
Tycker det är fel att du utrycker dig så
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad lacrosse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #58 skrivet: 01 april 2011, 17:05:03 »
Det du har nu är en volymförstärkare, om man använder den som knäpptank så använder du alla 4 rören samt en extra cirkpump.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #59 skrivet: 02 april 2011, 10:36:15 »
Ja, precis. Nu har jag vänt på det. In i botten och ut i toppen, men det gjorde ingen som helst skillnad.
Passade du på att kolla så inte Bottenröret inne i tanken inte var borta.
jag har varit med om att det gått av och då funkar inte tanken som den ska, det blir "kortslutning" därinne och ingen blandning sker.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!