Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Knäpptank hjälper inte  (läst 49480 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #30 skrivet: 28 januari 2011, 13:11:42 »
Vad jag kan se så verkar det sitta en luftskruv bredvid ett dykrör för tempgivare på toppen.
/Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #31 skrivet: 28 januari 2011, 13:35:45 »
Verkar som att alla är överens om att tanken är rätt kopplad och då får jag gå vidare och testa med strykning av radiatorer och även ändra tempdiff till över 5 .

Svar från Thermia: "..om det är rätt inkopplat då man ska skicka in den varma vattnet på toppen av kärlet och ta ut vattnet från botten till radsystemet."


-Nej det Thermia säger stämmer inte med deras egen PDF som jag länkat till ovan, skiss A. Där är VPfram kopplat mot den blå anslutningen, dvs till botten på tanken, och framledningen till radiatorerna till den röda, dvs i toppen av tanken.

Eftersom du har flexslang är det enkelt att pröva detta, och @bennety har ju använt detta framgångrikt enligt ovan.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad devnull

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #32 skrivet: 28 januari 2011, 14:42:03 »
JPEG: OK. Jag ska testa.

Castrol: Snackade med Thermia och du har helt rätt. Beroende på vad man vill använda ack.tank till så ska den kopplas på två olika sätt. För volymförstoring till tappvatten så ska VPut i toppen (röd) och för volymförstoring till radiatorkrets så ska den kopplas till den blåa anslutningen, dvs i botten >:( Jag får helt enkelt se till att få detta omkopplat och testa.
Thermia Atria 8 Optimum, 220 kvm på 2 plan.

Utloggad dvil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #33 skrivet: 28 januari 2011, 14:44:20 »
dvil: Visst stängs tillförseln av varmvatten till huset när den gör VV, men cirk.pumpen går fortfarande på ett konstantflöde. Hur menar du att ha en egen pump till huset?

På min Atria er det slik (og jeg tror alle er slik) at en treviesventil veksler det varme vannet inn i varmespiralen i varmvannstanken. Cirk.pumpen sender altså vannet rundt internt i enheten, ingenting kommer ut i huset mens dette pågår. Når varmvattenproduksjon er ferdig går treveisventilen over til huset igjen. Dersom du lytter på en radiator vil du høre at det blir stille når varmvattenproduksjon pågår, ingen fløde.
Din knäpptank har fire tilkoblinger. Går de inn til samme volum? Da kan du koble Atrians tur og retur til tanken. Så kopler du husets tur og retur til de andre to med en ny cirkpump. Da vil huset få konstant fløde uansett om Atrian leverer vann til tanken. Tanken blir en mixtank. Dette er hva jeg tror...
Espen Graffer,
Akershus - Norge
1960, 2 etasjer i lettbetong, to leiligheter 70+120 kvm,160 kvm garasje/verksted/kjeller. 50-60k kwh/Ã¥r(inkl. oljeforbruk), radiatoranlegg+gulvvarme. Thermia Atria 12ES, 2 kbm acktank (fd oljetank), koplet via platevarmeveksler.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #34 skrivet: 28 januari 2011, 14:55:14 »
TS vill i tråden ha en "Knäpptank" och på forumet är det allmänt vedertaget att funktionen är då varmt vatten in i toppen och kallt vatten ut i botten.

Syftet är att få en fördröjning och mesta möjliga utspädning av det heta vattnet som laddat vv innan pumpen reglerar ner till framledningstemp.

Det varma vattnet strävar som bekant att lägga sig överst i tanken och fyller man då på i toppen så ligger fortfarande svalare vatten och pumpas ut till radiatorerna. Hela tiden blandar visserligen det heta tillskottsvattnet upp med det svalare, men det rusar inte direkt upp till toppen som det gör om man matar från botten.

Jag kör själv en 100l knäpptankoppling, en modifierad Nibeberedare med 22mm anslutningar där röret i toppen avslutas med en 90 gradersvinkel. Jag inbillar mig att detta ger en roterande strömning genom hela vattenvolymen innan den lämnar tanken genom ett utlopp från botten.

Det fungerar ypperligt som en stor kondensator och jämnar ut framledningstemperaturen både vid pumpstart och pumpstopp.

Knäppningar från växling mellan vv-körning och värmeledning uppstår aldrig, men vid start och stopp av värmekörning där stilleståndstiden blir lång vår och höst så knäpper det i de långa radiatorernas infästningar (3m).

Det går att fixa genom att smörja fästena, men det är så trångt att komma åt, så det har inte blivit fixat än.

Termias ritning fall A benämns inte som knäpptank det är väl snarast en volymtank och fall B en arbetstank med konstant flöde till radiatorsystemet.

/Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad dvil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #35 skrivet: 28 januari 2011, 16:13:52 »
Om du tittar i Atrian sin Skötselanvisning på side 10 vil du se en bild av maskinen. Les det som er skrevet om Växelventil nr. 3.
Iom. at vannflødet til huset stopper opp spiller det ingen roll om du kopler knäpptanken opp-ned eller bak-fram. Det går ju ingenting gjennom. Ursäkta min urusla Svorsk...
http://www.thermia.se/varmepump-dokumentation/_thermia-dokumentation.asp
Espen Graffer,
Akershus - Norge
1960, 2 etasjer i lettbetong, to leiligheter 70+120 kvm,160 kvm garasje/verksted/kjeller. 50-60k kwh/Ã¥r(inkl. oljeforbruk), radiatoranlegg+gulvvarme. Thermia Atria 12ES, 2 kbm acktank (fd oljetank), koplet via platevarmeveksler.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #36 skrivet: 28 januari 2011, 16:22:06 »
Problemet är ju när växelventilen slår om igen. Då är ju kompressorn och värmebäraren 65 grader varm och det varma vattnet skickas ut till de första radiatorerna innan det har 'stabiliserat' sig.
Det är ju inte under varmvattenkörningen man har problem, utan precis när den byter mellan VV-körning och husvärme.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad dvil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #37 skrivet: 28 januari 2011, 16:35:24 »
Ja, jeg er enig i det problemet og kanskje er jeg på villspor. Men jeg tror hovedproblemet er at vatnet i radiatorer og rør hinner bli kalde under varmvattenproduksjon. Og når det er ferdig kommer det varme vannet. Knäpping tror jeg vil oppstå uansett om det vannet er 40 eller 60 grader. Det er uansett endel varmere enn det i huset.
Om det ikke allerede er forsøkt: man kan stille inn max varmvattenproduksjonstid. Om den fÃ¥r varme tappvatten f.eks max 15 minutter kan hende tempsvingningene ikke blir sÃ¥ store. Min teori...  Sc:,h
Espen Graffer,
Akershus - Norge
1960, 2 etasjer i lettbetong, to leiligheter 70+120 kvm,160 kvm garasje/verksted/kjeller. 50-60k kwh/Ã¥r(inkl. oljeforbruk), radiatoranlegg+gulvvarme. Thermia Atria 12ES, 2 kbm acktank (fd oljetank), koplet via platevarmeveksler.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #38 skrivet: 28 januari 2011, 17:24:12 »
Mitt förslag är att prova att skifta in och ut, eftersom det är ju bekräftat att  den inte funkar som du har nu. Hut lÃ¥ter det?
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad kohlstad1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #39 skrivet: 29 januari 2011, 09:37:35 »
Hej!

Satte in Thermias 80-liters knäpptank utan knappt märkbar skillnad,,satte sen en träkloss mellan element och vägg (mitt på i överkant) då blev det ''knäpp''tyst ;)
Thermia Atria=Elpanna

Utloggad Petter Lindberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #40 skrivet: 29 januari 2011, 11:04:50 »
Hej !  Har aldrig hört talas om "knäpptank" . 

Har under hösten jobbat med en större fastighet 40 lgh där det uppstod knäppningar i vissa radiatorer dÃ¥ värmesystemet fylldes pÃ¥ eller tappades ur.  I samband med det fick jag flera tips om vad det kunde vara. Radiatorer där tillopp och retur är felkopplat, spänningar i rören, kradiatorkonsoler som spände. mm

Så kan det vara så att det expansionskärl som finns i anläggningen är ok ? Att gummiblåsan har rätt förtryck så att inte systemet jobbar mot ett stumt system. Jag tänkte då växelventilen jobbar så kanske det blir tryckförändringar.

Mvh  Petter

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #41 skrivet: 29 januari 2011, 11:16:11 »
Det har inget med trycket att göra. Det är rör/radiatorer som utvidgar sig när dom blir varmare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #42 skrivet: 29 januari 2011, 12:44:32 »
Hej !  Har aldrig hört talas om "knäpptank" . 

Har under hösten jobbat med en större fastighet 40 lgh där det uppstod knäppningar i vissa radiatorer dÃ¥ värmesystemet fylldes pÃ¥ eller tappades ur.  I samband med det fick jag flera tips om vad det kunde vara. Radiatorer där tillopp och retur är felkopplat, spänningar i rören, kradiatorkonsoler som spände. mm

Så kan det vara så att det expansionskärl som finns i anläggningen är ok ? Att gummiblåsan har rätt förtryck så att inte systemet jobbar mot ett stumt system. Jag tänkte då växelventilen jobbar så kanske det blir tryckförändringar.

Mvh  Petter
Fyller ni på värmesystemet och tappar ur så ofta så att knäppningarna blir ett problem Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad devnull

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #43 skrivet: 29 januari 2011, 20:00:07 »
Ska prova koppla om knäpptanken o se om det gör någon skillnad. Jag har även testat att strypa flödet till radiatorn i pannrummet och det kanske är lite för tidigt at säga än, men det verkar faktiskt som att det hjälp en del.

Kohlstad1: Tack för tipset. Kommer deffinitivt att testas.

Tack alla för alla bra tips!

Ã…terkommer med resultat.
Thermia Atria 8 Optimum, 220 kvm på 2 plan.

Utloggad Petter Lindberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #44 skrivet: 31 januari 2011, 19:10:01 »
" Det har inget med trycket att göra. Det är rör/radiatorer som utvidgar sig när dom blir varmare."


Om expkärlet ej fungerar blir systemet stumt och resultatet kan bli att expansionen tas upp i de rörledningar och radiatorer som finns. Detta skulle kunna resultera i knäppningar.

Mvh  Petter

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!