Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Shuntproblem Fighter 360P  (läst 5588 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Shuntproblem Fighter 360P
« skrivet: 20 februari 2020, 23:29:41 »
Anläggning: Fighter 360P + FJVM 120 (elpatron bortkopplad) som värmer golvvärme och tappvatten.
Har under några år haft problem med att shunten till varmvattnet inte reglerat korrekt. Ibland har det fastnat i läge ”varmvatten = 0” och jag har då fått vrida upp shunten manuellt. Därefter har varmvattentempen gått upp och shunten sedan automatiskt reglerat och fungerat tills nästa gång någon dag/vecka senare.

Tröttnade och bytte efter tips reläkortet där bla K111 sitter (gamla reläet såg helt ut). Tyvärr blev det ingen förbättring med nya kortet utan fick fortsatt göra manuella justeringar då och då.

Häromdagen slutade den reglera helt.
Shunten står still och antingen blir det lite för kallt på golvet eller också tappar den på varmvattnet
Det hände märkligt nog i samband med att vi upptäckte att vredet (förskjutning av värmestuga) vid displayen plötsligt stod på -5 istället för +1. Varken jag eller frun har rört det vad vi vet och vi tror inte barnen nåt upp. Men den kan väl för bövulen inte röra sig själv? Hur som helst så eskalerade problemet då.

Vad göra eller testa för att hitta problemet?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2020, 10:49:53 »
Måste ju gå att se/känna om den rör på reglerventilen för värmen samt cirkulationspumpen i FJVM120 när 310P kallar på tillsats. Kolla att den håller beräknad framledningstemperatur jämfört med faktiskt framledingstemperatur oavsett den går med kompressorn eller FJVM.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2020, 14:00:38 »
Gissar att shuntmotorn inte är helt OK.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2020, 10:11:27 »
Måste ju gå att se/känna om den rör på reglerventilen för värmen samt cirkulationspumpen i FJVM120 när 310P kallar på tillsats. Kolla att den håller beräknad framledningstemperatur jämfört med faktiskt framledingstemperatur oavsett den går med kompressorn eller FJVM.

När du skriver reglerventilen, menar du då den shuntmotor med handvred som jag skriver om?
Inga problem men FJVM eller kompressor, värme finns men den fördelas inte korrekt mellan vatten och golv.

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2020, 10:14:01 »
Gissar att shuntmotorn inte är helt OK.  :-\

Den var ny för 3 år sedan och har haft problemet att den inte reglerar åt ena hållet fanns även innan den byttes. När jag gjorde en omstart så gick motorn åt ena hållet (till Max fördelning på varmvatten, den rörelse som brukar krångla), men reglerar ej därefter.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2020, 10:37:48 »
Är nog något med reglercentralen eller ledningen till shunten, glappis i kontakter eller liknade, ta ett foto på reglercentralen så det syns typ/fabrikat

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2020, 10:51:30 »
När du skriver reglerventilen, menar du då den shuntmotor med handvred som jag skriver om?
Inga problem men FJVM eller kompressor, värme finns men den fördelas inte korrekt mellan vatten och golv.

Med reglerventilen menar jag reglerventilen i FJVM120 som stängs varje gång tillsatstemperaturen uppnåtts i 310P/360P och den stänger tillsats. 310P/360P går med dess cirkulationspump och shuntventil/motor tills dess 310P/360P panntemp sjunkit så den kallar på tillsats igen.
« Senast ändrad: 22 februari 2020, 11:33:39 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2020, 16:57:45 »
Med reglerventilen menar jag reglerventilen i FJVM120 som stängs varje gång tillsatstemperaturen uppnåtts i 310P/360P och den stänger tillsats. 310P/360P går med dess cirkulationspump och shuntventil/motor tills dess 310P/360P panntemp sjunkit så den kallar på tillsats igen.

När jag testar att ändra vredet för värmekurvan så styrs iallafall reglerventilen i FJVM120 åt båda hållen så det verkar funka som det ska...

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #8 skrivet: 22 februari 2020, 16:58:55 »
Är nog något med reglercentralen eller ledningen till shunten, glappis i kontakter eller liknade, ta ett foto på reglercentralen så det syns typ/fabrikat

Jag är skapligt teknisk men kan inte dessa produkter.
Förklara för mig vad reglercentralen är så ska jag kolla.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #9 skrivet: 22 februari 2020, 17:42:30 »
Fungerar kompressorn som den ska? Annars blir det varmvatten=0 som du skrev. Är inställningarna i 360P gjorde som det står i manualen så att t.ex. trendberäkningsgränsen har höjts till 20°C?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #10 skrivet: 22 februari 2020, 18:25:16 »
Ett par foton på de grejer du har är en bra början till att få en förklaring kanske, det ska då vara ett på din FJV så allt syns, det är ju meningen att FJV ska spetsa då inte VP klarar av att värma på

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #11 skrivet: 22 februari 2020, 19:40:03 »
Fungerar kompressorn som den ska? Annars blir det varmvatten=0 som du skrev. Är inställningarna i 360P gjorde som det står i manualen så att t.ex. trendberäkningsgränsen har höjts till 20°C?

Kompressorn verkar funka, det blir varmvatten bara shunten står åt det hållet. Elpatronen är bortkopplad så om inte kompressorn fungerar så borde det inte bli något varmvatten alls...
Jag har inte rört några inställningar efter några reparationer för ett år sedan av tekniker.

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #12 skrivet: 22 februari 2020, 19:47:34 »
Ett par foton på de grejer du har är en bra början till att få en förklaring kanske, det ska då vara ett på din FJV så allt syns, det är ju meningen att FJV ska spetsa då inte VP klarar av att värma på

Här är foton inifrån Fjvm120.
I stort sett all värme till golvet kommer från den eftersom elpatronen är bortkopplad i 360P.
Har testat att dra lite i shunt-kabeln, både vid shunten och uppe vid kretskortet utan någon förändring.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3567
  • Karma +2/-0
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #13 skrivet: 23 februari 2020, 00:10:15 »
Kan du på något vis bekräfta om fjärrvärmecentralen har normala läsvärden... på den den läser? Har inte en susning om den styrningen. Men kanske kan vara en förklaring till vart man ska leta varför ena signalriktningen inte finns.
Även som stödsignalen registreras från 360P?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Shuntproblem Fighter 360P
« Svar #14 skrivet: 23 februari 2020, 09:22:52 »
Kompressorn verkar funka, det blir varmvatten bara shunten står åt det hållet. Elpatronen är bortkopplad så om inte kompressorn fungerar så borde det inte bli något varmvatten alls...
Jag har inte rört några inställningar efter några reparationer för ett år sedan av tekniker.

Det ska inte spela någon roll för varmvattnet var shunten står på i 360P!! När temperaturen sjunker i 360P kallar den på tillsats och cirkulationspumpen i 360P ska stanna (hoppas den gör det!). Cirkulationspumpen i FJVM startar då och dess regelerventil öppnar för att få rätt framledningstemperatur.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!