Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alternativ växelventil till 640p  (läst 936 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nilrog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Alternativ växelventil till 640p
« skrivet: 04 februari 2020, 14:52:49 »
Som bekant så har växelventilen i Nibe 640p en benägenhet att kärva med tiden. Motionering/smörjning löser problemet tillfälligt, nästa steg är att byta insatsen.
Jag har gjort båda sakerna på vår 640, varav byte av insats för ca 1.5-2 år sedan. Men nu har den redan börjat kärva igen och att motionera den löser inte problemet lika länge som förut. Den ursprungliga insatsen höll i nästan 8 år.

Så nu funderar jag på att byta hela växelventilen mot en som är motordriven i båda riktningarna. Vilket märke/modell ska man kolla efter då?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Alternativ växelventil till 640p
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2020, 15:24:40 »
Har för mig att det sagts "LK's vridande växelventil" men har ingen närmare info om detaljnummer. Sedan måste man väl bygga ut el-styrningen på 640P med ett extra relä för en ventilmotor som drivs i båda riktningarna(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Alternativ växelventil till 640p
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2020, 16:01:24 »
Vridande växelventil LK 525

Växelventil Rsk.Nr: 6246707 samt ställdon Rsk.Nr: 2417340

Det behövs inte någon extra el-dragning/relä. Jag gissar att färgerna på din nuvarande Honeywell är brun, svart och blå. Samma lika på LK 525.




Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Alternativ växelventil till 640p
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2020, 16:07:28 »
Det stämmer att det finns brun, svart och blå på original ställdon tummenupp Såg inte den blå först då den låg dold på bilden.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad nilrog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ växelventil till 640p
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2020, 19:24:32 »
Kanon! Tack för svaren. Ska kolla upp det ikväll och se vars jag kan beställa den.

Utloggad nilrog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ växelventil till 640p
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2020, 10:18:18 »
Citera
Vridande växelventil LK 525

Växelventil Rsk.Nr: 6246707 samt ställdon Rsk.Nr: 2417340

Det behövs inte någon extra el-dragning/relä. Jag gissar att färgerna på din nuvarande Honeywell är brun, svart och blå. Samma lika på LK 525.
Bytet utfört och värmepumpen funkar nu bättre än någonsin 8)

Korrekt växelventil är dock 6246708 (28mm), inte den ovan för 22mm, iaf i vår 640p. Elen var, som beskrevs, bara att kapa befintlig kabel och koppla in den nya mot samma färger.

Hade jag vetat att den insats jag bytte för 2 år sedan inte skulle hålla längre hade jag bytt till den här redan då. Prisskillnaden var dessutom försumbar.
Tusen tack för er hjälp!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Alternativ växelventil till 640p
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2020, 14:25:43 »
Det var märkligt, att det är 28 mm på växlingsventilen, då de anger 3/4 på anslutningarna till radiatorkretsen. Det är ju iofs inget som hindrar, men lite märkligt i alla fall.

Hoppas det inte orsakade problem för dig.

https://www.nibe.se/assets/documents/10379/511914-9.pdf

Utloggad nilrog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ växelventil till 640p
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2020, 12:51:24 »
Inte mer än att jag fick returnera den och byta modell, vilket inte var något problem.

Men det verkar vara lite "special" till växelventilen. Två av tre rör är 1" och ett är 3/4" med en ände som passar till 28mm anslutning på växelventilen (det som sitter till höger sett framifrån).

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Alternativ växelventil till 640p
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2020, 13:32:41 »
Det högra röret ser ut att gå till slingan som värmer varmvattnet i tanken och där är nog flödet lägre och temperaturen oftast högre.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!