Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 750 med rumstermostater  (läst 2098 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pigall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 750 med rumstermostater
« skrivet: 23 januari 2020, 09:12:05 »
Hej!

Flyttade för ett par månader sedan in i ett 200kvm hus med golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervingen. Golvvärmen kan jag styra med Thermotec XC rumstermostater som är utplacerade i samtliga rum på nedervåningen. Min fråga är nu om jag ska låta dom vara helt öppna (35 Celsius) och sänka kurvan (står nu på 8) tills jag får en behaglig temperatur eller ställa in termostaterna. Jag har testat dra på max med då står termostaterna och lyser rött och kallar på varmvatten hela tiden (spelar det någon roll?). Jag ringde dom som installerat men de gav luddiga svar att jag får göra som jag vill.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9623
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 med rumstermostater
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2020, 09:18:22 »
När man kör med värmepump som har flytande kondenseringstemperatur bör så stor del som möjligt av värmesystemet stå helt öppet. Man justerar innetemperaturen med inställningarna på värmepumpen och man kan balansera värmen i olika rum genom att justera flödet i respektive slinga. Enstaka rum som sovrum kan man eventuellt behöva ställa in termostaten om man vill ha det svalare på natten t.ex.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe 750 med rumstermostater
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2020, 14:51:59 »
Rumstermostater är ett gissel. Ställdonen för t.ex golvvärmefördelare har en tendens att kärva och tom. stänger sig lite mer för varje år... Efter flertalet år öppnar de inte alls längre, och måste bytas.
Jag har nu hakat av allihop (5 av 7 trasiga) och kör helt utan termostater (tom. stängt strömmen till styrningen)
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Pigall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 med rumstermostater
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2020, 17:28:15 »
@mysman ok, där ser man. Räcker det att jag drar ut sladden till styrningen eller kommer allt kapsejsa då? Är termostaterna lika känsliga om man inte pillar på dom alls utan låter dom vara på samma inställning (grader) jämt, eller kommer de även då paja till slut.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe 750 med rumstermostater
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2020, 18:12:23 »
Ställdonen är vanligen stängda i strömlöst tillstånd (NC). Då kommer tyvärr inget vatten alls om man stänger strömmen till styrningen, utan man måste alltså haka av dem från ventilerna på fördelaren.

Skulle jag köpa nya ställdon blir det (NO) som alltså normalt är öppna och därmed isf. blir allt sämre på att stänga flödet med tiden. Då kan man även stänga styrningen med bibehållet flöde under t.ex sommarhalvåret.

Men sätt du dina termostater på max och låt lampan lysa. Det betyder bara att flödet är på (eller av om lampan är släckt). Justera sedan temperaturen på vattnet i pumpen tills du är nöjd.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Pigall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 med rumstermostater
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2020, 09:42:12 »
Fick tag på dom som installerat pumpen. Dom menar att eftersom jag har radiatorer på ovanvåning trodde dom att det skulle bli för kallt uppe om jag sänker kurvan men för varmt nere med hög kurva utan termostater.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9623
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 med rumstermostater
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2020, 11:06:00 »
Då bör man alltså installera tillbehöret ECS40/ECS41 så man får ett klimatsystem för radiatorerna där uppe och ett annat ned-shuntat klimatsystem för golvvärmen där nere. https://proffs.nibe.se/nibedocuments/26437/231401-9.pdf
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe 750 med rumstermostater
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2020, 12:33:58 »
Fick tag på dom som installerat pumpen. Dom menar att eftersom jag har radiatorer på ovanvåning trodde dom att det skulle bli för kallt uppe om jag sänker kurvan men för varmt nere med hög kurva utan termostater.

Enklast måste ju vara att försöka strypa flödet nere om det blir för varmt. Då får ju också radiatorerna uppe mer varmvatten. Leta efter en returventil på golvvärmefördelaren som kan skruvas åt lite kanske?
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Pigall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 med rumstermostater
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2020, 10:40:45 »
Så här ser skåpet ut, om det hjälper. Jag är mest ute efter så effektiv inställning som möjligt. Jag såg även i meny 5.1.2 tror jag det var att framledningen var på 60c men det kanske det ska vara när man ha radiatorer uppe? Antar att det går svalare vatten till golvet via en shunt? Eller vad det heter.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9623
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 med rumstermostater
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2020, 12:52:29 »
Ja det ser ju som en rejäl golvvärme-fördelare med cirkulationspump, by-pass och max-termostat. Någon shunt som tar ner framledningstemperaturen ser jag dock inte men det ser ut att finnas en flödesventil i krom med plats för en insex-nyckel i(?) Låter tokigt om radiatorerna hela tiden får 60°C och golvvärmen 35°C och så ska termostaterna kapa bort övertemperaturen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pigall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 med rumstermostater
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2020, 15:56:35 »
Ja, det är nog en flödesventil av något slag. Jag kanske var lite otydlig innan. Den är inställd på max framledning på 60c i meny 5, sen om det kommer ut 60c det vett i sjutton. Jag kanske kan sänka den vilket fall? Sen en annan sak, är det bättre att ändra kurvlutning eller kurvförskjutning?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9623
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 med rumstermostater
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2020, 16:19:07 »
Ok, ja max framledning 60°C kan vara en rimlig inställning. (Fick intrycket att den för det mesta skickade ut 60°C på vintern och då vore det galet). Det är bra försöka ta reda på vilken framledningstemperatur som behövs vid DVUT för att hålla 21°C inne, DVUT=dimensionerande vinterutetemperatur.

Om det hela tiden är lika mycket för kallt eller för varmt inne så är det kurvans förskjutning man ska höja eller sänka. Om det blir för kallt inne när utetemperaturen sjunkit mycket så är det kurvlutningen man ska öka.
« Senast ändrad: 30 januari 2020, 09:12:46 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pigall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 med rumstermostater
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2020, 20:57:21 »
Har pillat runt lite nu och satt alla trådlösa rumstermostater till golvvärmen på max samt sänkt kurvan. Nu har jag sett att pumpen avfrostar stup i kvarten vilken den inte gjort innan så här ofta. Vad kan det beror på?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9623
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 med rumstermostater
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2020, 09:15:19 »
Jag tänker i första hand på att värmepumpen ger mer värme när den också måste avfrosta ofta. Om det mest bara är långa avfrostningar dock så är något galet med F750 och det har beskrivits i andra trådar. Hoppas att det flesta är korta.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!