Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0  (läst 5721 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henric_M

  • Gäst
Henric_M
Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0
« skrivet: 21 januari 2020, 19:51:00 »
Hej.

Jag har en F750 som spökar med mig. För en dryg vecka sen kom jag in och pumpen lös rött. Den larmade något i stil med "Givarfel: BS1 lufthastighetsgivare".

Jag har inga garantier kvar på pumpen (2011) så jag bestämde mig för att försöka felsöka den själv. Identifierade BS1 och lossade den. Det är en sensor som heter D6F-W04A1 tillverkad av Omron Electronics.
SÃ¥ jag beställde en ny sensor pÃ¥ ELFA och bytte den. Problemet är att jag fortfarande har värde "0" pÃ¥ lufthastighet BS1  :'(

Jag har sumrat kabeln och den har inga brott. Är det någon som har några tips på hur jag felsöker det här? Kan det vara "anslutningskort givare" som är trasigt? Startar jag pumpen utan kabeln i så får jag ett värde på lufthastigheten som sakta vandrar upp till ca 50-60.

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh Henric

Utloggad Henric_M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2020, 21:49:49 »
Jag har nu även mätt på anslutningskortets kontakter för BS1 och det ligger 1V mellan GND och VCC. Tror att driftspänningen på givaren låg emellan 10-26V. Betyder det här att anslutningskortet är defekt eller ger det helt enkelt ingen spänning när det inte känner av någon "last" i andra änden?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2020, 22:20:56 »
Är du säker pÃ¥ att kabel är OK sÃ¥ tror jag att det är kortet som är trasigt.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Henric_M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2020, 22:29:55 »
Hej.

Jag har använt sumrat den med voltmetern och den ger signal pÃ¥ alla ledarna sÃ¥ det borde inte vara nÃ¥got fel pÃ¥ den. Visst borde väl kortet ge en spänning pÃ¥ VCCn utan last? Jag har svÃ¥rt att se att det skulle ha nÃ¥gon styrning pÃ¥ det. Men jag har haft fel mÃ¥nga gÃ¥nger förr i mitt liv  :P

Red. Pumpen beter sig än mer konstigt nu allt eftersom jag felsöker den. Jag har fabriksåterställt både service och användarinställningar för att få den att vakna till, men nu ge kompressor HP-larm plötsligt. Det har jag aldrig sett förut. Kan återställningen orsaka det? Jag har ställt tillbaks alla grundinställningar så som golvvärme, max framledning, värmekurva,fläkthastighet m.m.
« Senast ändrad: 21 januari 2020, 22:39:30 av Henric_M »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2020, 08:04:39 »
Jag gissar på att kortet som heter PCA Base (AA2) är defekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Henric_M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2020, 12:44:12 »
Jag har fortsatt min felsökning och kommit fram till att jag inte har nÃ¥gon spänning pÃ¥ plinten där pumpen GP1 ansluter pÃ¥ grundkort AA2.  I och med att den inte snurrar sÃ¥ har jag inte har nÃ¥got flöde och därmed fÃ¥r jag väl HP-larmet ocksÃ¥? Det larmet sätter pumpen omedelbart vid start.

@Carl N: Du gissade på det kortet redan innan den här infon, vad baserade du det på? Tack för input så långt.


Utloggad Henric_M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2020, 12:44:56 »
Tänkte stänga den här tråden med info om vad som felade. Kanske hjälper det någon annan.

Det var tillslut anslutningskortet för givarna som ärgat ihop pga av vatten som kondenserat vid fläkten och letat sig ner till kontakten på undersida kort. Det gav det konstiga följdfelet att cirkulationspumpen som styrs utav utgång K4 på grundkortet, inte heller ville starta. Det i sin tur gav ju då HP-larm och TB-larm pga avsaknaden av flöde från pumpen.

Elektronik kan verkligen spöka  ???

« Senast ändrad: 23 januari 2020, 14:08:21 av Henric_M »

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2020, 14:39:44 »
Kondens bildas vanligen vid den kalla förÃ¥ngaren och ett alltför vanligt problem är att kondensvloppet är igensatt och vattnet svämmar över och rinner ned pÃ¥ elektroniken.  help

Säkerställ att avloppsslagen är fri från smuts hela vägen ner i spillkoppen.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2020, 16:20:39 »
Citera
Elektronik kan verkligen spöka  ???
Tycker väl i så fall att det var vattnet som spökade, det stackars kortet blev överraskat med ett kallbad
Brist på förebyggande underhåll???
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Henric_M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2020, 19:06:26 »
Tycker väl i så fall att det var vattnet som spökade, det stackars kortet blev överraskat med ett kallbad
Brist på förebyggande underhåll???

Haha, ja kortet kan väl knappast beskyllas för det där.  Det jag tyckte var lite spök-beteende är att grundkortet slutade ge spänning ut till GP1 tills att jag byttet det trasiga anslutningskortet.

Jag vet inte vilket förebyggande underhåll man ska göra i det utrymmet för fläkten? Det är ju stängt dit tills att man demonterar en massa frigolit och grejer. Känns inte som något vanligt folk håller på med?

 NU har jag iofs demonterat den och gjort rent fläkten bara för att jag hade det öppet, men det var inte mycket till smuts där. Däremot kommer jag ju hÃ¥lla koll pÃ¥ det här framöver nu för att försöka reda ut vart vattnet kommer ifrÃ¥n. Det var en del kondens pÃ¥ fläktens när jag öppnade första gÃ¥ngen. Det skulle teoretiskt kunna rinna ner och ut via locket pÃ¥ frigoliten och droppa ner direkt pÃ¥ kortet. Det stämmer bra överens med placeringen, men vem vet. dontknow

Kondens bildas vanligen vid den kalla förÃ¥ngaren och ett alltför vanligt problem är att kondensvloppet är igensatt och vattnet svämmar över och rinner ned pÃ¥ elektroniken.  help

Säkerställ att avloppsslagen är fri från smuts hela vägen ner i spillkoppen.

Jag har varit in med endoskop och  tittat pÃ¥ bl.a. avluftsgivarens placering med tanke pÃ¥ lÃ¥nga avfrostningar osv och det stod inget vatten kvar och det sÃ¥g helt rent ut. Hur är det möjligt att kondensvatten sätter igen slangen? Blandat med damm eller nÃ¥t?

Jag ser inget högt nöje i att betala en massa pengar för trasiga kort och sensorer, men det är onekligen lite roligt att lära sig hur pumpen är uppbyggd och vad som pÃ¥verkar beteendet pÃ¥ den. Risk att man nördar in sig och bosätter sig i tvättstugan bara.  .,;- :)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2020, 19:16:37 »
Är väl lite lika som med slangen i kylskåp som sätter igen sig, kan du så lägg in lite hushållspapper/toapaper så ser du direkt var dropparna faller ner, sen som förbyggande kan du sätta/klistara en plast som lock över kortets överdel om det går

Utloggad Henric_M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2020, 21:18:56 »
Är väl lite lika som med slangen i kylskåp som sätter igen sig, kan du så lägg in lite hushållspapper/toapaper så ser du direkt var dropparna faller ner, sen som förbyggande kan du sätta/klistara en plast som lock över kortets överdel om det går

Den sitter ju inte direkt lättillgänglig för att rensa den slangen. Några tips på vilken väg man tar för att komma åt den? Den slutar ju i en kopp en bit bak i pumpen som i sin tur har ett avlopp ner i brunnen. Men det är ju väldigt trångt där under. Och ovanifrån är ju inte att tänka på antar jag? Där är det väl enbart via fläkten och dit hade jag ju svårt att ens få endoskopet. Tips mottages tacksamt. dontknow

Utloggad Henric_M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2020, 21:34:36 »
Nu har min pump jobbat ganska så lugnt sen den kom igång. Vi har haft 6 grader varmt och inget behov utav varmvatten har funnits. Ikväll så tappade vi upp ett bad åt barnen och direkt gick pumpen upp emot 80-90Hz vilket ju drev ner avluften till ca -10grader.

Jag passade på att öppna till fläkten för att kolla läget och mycket riktigt är det ordentligt med kondens på fläkthuset igen. Är det här normalt eller drar min fläkt in varmluft som kondenserar emot huset? Eller är det tänkt att det ska se ut så och sen rinna ner i tråget?


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2020, 22:01:22 »
Du får låta bli att ha ångbadet igång :) Verkar som att VP kyler häftigt med kondens på utsidan grejerna, ska inte säga något, men är isoleringen tät runt fläkt och rör

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe f750 lufthastighetsgivare BS1 visar 0
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2020, 06:08:01 »
Så här blir det tyvärr eftersom Nibe felaktigt satt fläkt inkl elektronik på "fel sida" i skåpet, dvs på den kalla sidan efter förångaren. Allt där utsätts omväxlande för kyla/värme, allt från typ -10 till +25 eller vad avluften/frånluften nu når för temperaturer, tror fasen det blir is som smälter omväxlande, tragiskt

När du rensar slangen o tråget, avsluta gärna med att hälla ut lite vatten med klorin i så kan det kanske hålla längre. Jag kommer åt slangen nerifrån på framsidan i vår pump så jag använder en dragfjäder (nylon) som används vid elinstallationer. Om du eventuellt har ett torkskåp bredvid ansluten till frånluften via dragavlastning så kan det tänkas att man får in mer mikrofiber den vägen, tex partiklar från sköljmedel etc vilket skulle kunna ge en fin grogrund för "kletet". Så byta filter ofta är nog en god ide

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!