0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Verkningraden/kvaliten är snarlik mellan värmepumparna (nibe, thermia, ivt), marginellt högre COP på Nibe´n än de övriga (mätt vid samma vilkor på ett testcenter i schweitz, http://www.ntb.ch/files/1/3161/bwlist%20engl%2016.Okt.03.pdf , innehållsrik men tung text för den inbinte !).
CiteraVerkningraden/kvaliten är snarlik mellan värmepumparna (nibe, thermia, ivt), marginellt högre COP på Nibe´n än de övriga (mätt vid samma vilkor på ett testcenter i schweitz, http://www.ntb.ch/files/1/3161/bwlist%20engl%2016.Okt.03.pdf , innehållsrik men tung text för den inbinte !).Har Du hittat textbeskrivningen av de i tabellen http://www.ntb.ch/files/1/3161/bwlist%20engl%2016.Okt.03.pdf redovisade testresultaten?
Rickard DET du räknar på är att täcka 100% av huset energibehov. OCH det är väl inte så installatörerna brukar räkna.
Vill man ha 100%( det inte riktigt lönsamt i alla lägen), vissa bor längre söderut än du Rickard, Så kan man köpa ett kärnkraftsverk och sälja energi. Då kan du snylta utan att det märks
Jaja, det är väl bara att gilla läget och chansa - 16kW sa du? Vad skulle jag ta om jag hade 4 lägenheter till i fastigheten och totalt 550 kvm???
Varför inte en förstor pump ? en större pump DRAR mer ström, även när den går som "snålast". Har du mindre KALLA toppmånader, du bor söderut, kan det vara svårare att motivera en hög toppeffekt. Du kan få mer ELförbrukning totalt pga att VP'n drar mer EL under de milda månaderna än det den spara in i tillskottsel under den KALLA perioden.
Ofta har större värmepumpar en högre COP än sina mindre syskon, detta medför att den alltid är effektivare p.g.a. att COP anger förhållandet mellan förbrukad och avgiven effekt.
För stor pump lönar sig inte, det har jag algrig påstått.
Och det attskulle vara OK hänvisa till en norm och sedan göra ett avsteg, DET tror jag att nibe har kollat !!!
Över till CTC, dom redovisar mer siffror ang förbrukningen Det jag finner intressant ÄR (rätta mig om jag har fel)säg att jag har en 8.5 den drar 1.9kw vid vatten 35 grader och 2.7 vid 50 grader. för en 10 kw är siffrorna 2.3 resp3.4. alst är det en diff på 0,4-0,7 kw beroende vilket viken framledning som skall åstakommas (detta gäller för alla märken (ett antagande, för annars borde ngn ha ett VÄDLIGT bra cop värde)Vid kalkylen skulle jag få ca 1000kw tillskott, Skulle jag då ha ett mer än 2500 timmars drift på 35 grader med den större pumpen SÅ går jag back på den!!!2500 *0,4 = 1000 allstå är det inte lönsamt med en större pump. enligt mig.
Teoretiskt : Lilla pumpen Avgicen värme:2500 * 8.5 + 1000 =22250 kWh Tillförd energi 2500*1.9 + 1000= 5700 KWh Stora pumpen:(100 % täckning) Alternativ 1 Oförändrad gångtid (Varmare hus) Avgiven Värme:25000 (huset varmare) Tillförd energi :5750 KWh Alternativ 2 :Oförändrad avgiven energi (Kortare gångtid) Antal timmar för samma avgivna energi :22250/10= 2226 timmar Tillförd energi =2225*2.3=5117 KWh
Men kan man ha denna skillnad i gångtid? Förmodligen inte, Skillnaden i teoretisk gångtid är ju nästan drygt 1 1/2 timme /dygn under de 5 vintermånaderna och borde troligen leda till att termostaten tycker att temperaturen i framledningen blir väl låg inder vilipauserna.
Det leder till frågan hur VP skall styras och hur stor ackumulator som systemen skall innehålla. Jag kan föreställa mig att styrningen dessutom bör göras lite olika beroende om man planerar anläggningen för golvvärme (låg temperatur och trögt) eller för vanliga värmeelement (relativt hög temp och mindre trögt)
I vilken utsträckning utnyjttjar man möjligheten att reglera värmeflödet via cirkulationspumpen ?
Det har egentligen inte med vattentryck att göra (om jag uppfattat det rätt) utan luftkompressorernas förmåga att trycka upp allt tillflödande vatten ur borran medan borrarbetet pågår.
http://www.geotec.se/forum/forumintro.htm
Det enda som kan göra att den blir dyrare i drift är om framledningstempen skulle stiga från 35 grader till 50 grader p.g.a. att man köper snäppet större värmepump, och så är naturligtvis inte fallet. Någon enstaka grad kommer det säkert att påverka, med minskad verkningsgrad som följd. Detta tapp i verkningsgrad bör kompenseras med det minskade behovet av tillskott. Och den ökande livslängden kan på så sätt sägas vara den vinst som görs./Rickard
Vad man däremot på sikt vinner av att dimensionera värmepumpen för nära 100% täckning är möjligheten att nästa gång värmepumpen skall bytas ut kunna sätta in nästa generations brine/vattenvärmepumpar, som rimligtvis bör vara inverter/digital scroll-styrda. Dessa kan då utan problem stå för husets hela effektbehov utan de tidigare nämnda nackdelarna med en för stor pump./Rickard
Detta förutsätter dock att KB-kretsen är tillräckligt väl dimensionerad./Rickard
Citat från: Rickard skrivet 17 april 2004, 08:34:18 Det enda som kan göra att den blir dyrare i drift är om framledningstempen skulle stiga från 35 grader till 50 grader p.g.a. att man köper snäppet större värmepump, och så är naturligtvis inte fallet. Någon enstaka grad kommer det säkert att påverka, med minskad verkningsgrad som följd. Detta tapp i verkningsgrad bör kompenseras med det minskade behovet av tillskott. Och den ökande livslängden kan på så sätt sägas vara den vinst som görs./Rickard Med en större pump så kommer väl rimligtvis tempen att stiga snabbare och med andra ord så får jag sämre COP än om jag kört med en mindre pump som gått med en lägre temp längre tid?
Citat från: Rickard skrivet 17 april 2004, 08:34:18 Vad man däremot på sikt vinner av att dimensionera värmepumpen för nära 100% täckning är möjligheten att nästa gång värmepumpen skall bytas ut kunna sätta in nästa generations brine/vattenvärmepumpar, som rimligtvis bör vara inverter/digital scroll-styrda. Dessa kan då utan problem stå för husets hela effektbehov utan de tidigare nämnda nackdelarna med en för stor pump./Rickard Har väl ingen betydelse i dag eftersom du skall byta till en ny i framtiden?
Håller verkligen med och även om du har 100 % täckning idag kan slangen/hålet vara för korta eftersom verkningsgraden hela tiden ökar och framförallt mängden "gratisenergi" som tas ut då också ökar. Men mängden energi per meter slang/hål som kan tas ut är konstant
Hur som helst så måste man hela tiden kolla helheten. I ditt fall har du plockat in nya radiatorer som du "överdimensionerat" om man går efter vanliga tabeller. Verkligheten ute i stugorna kräver ofta 55-60 grader när det är som kallast det kan röra sig om timmar vissa år och dagar andra år för att få varmt vid de tillfällenna så är eltillskott det som funkar. I de fallen kan mycket väl en 93% täckningsgrad vara att föredra. Och skall det sias om framtiden så är det väl inte alltför otroligt att utgående framledningstempen kan höjas vilket innebär att ett byte av radiatorer nu kan vara bortkastat i framtiden.OBS. Om du skall bygga ett nytt eget system så håller jag med om tanken på "överdimensionerade" radiatorer. Men inte att byta befintliga bara för att komma upp till100% i en villa.
Helt min uppfattning, försöker att i alla mina inlägg förklara detta, om värmesystemet t.ex. når en framledningstemp på 60 grader vid 6 kW tillförd effekt så kan/bör man inte köpa en värmepump som ger så hög uteffekt, den kommer då att lösa ut på hög returtemperatur. Det kommer i och för sig även en mindre pump att göra när eltillskottet går till (om man inte har en väldigt hög deltaT över radiatorsystemet).Av denna anledning kan det vara "tvunget" att komplettera med några större radiatorer, om man överhuvudtaget skall investera i värmepump...
Är hålet ordentligt "överdimensionerat" redan idag så funkar det. Alltså värmepumpens storlek i dag har ingen betydelse för framtiden utan det är kollektorn som är det viktiga.