Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med fläktkonvektor  (läst 6361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mliljedl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat 10
Problem med fläktkonvektor
« skrivet: 23 juli 2012, 17:14:34 »
Hej,

Håller på att installera frikyla från borrhålet, i huset och har därför satt in en Technibel MPW3B5XAA, och idag var elektrikern och kopplade in matningen till konvektorn och strömmen till magnetventilen och cirkulations pumpen. Men rördragningen är inte ännu riktigt klar (väntar på att rörmokaren ska komma och koppla färdigt) men när vi skulle testa ifall allt funkade så fick vi inte igång konvektorn, med fjärrkontrollen händer ingenting. Och sen så finns en knapp på konvektorn med vilken man kan starta med men bara operation lampan börjar lysa sen inget mer.

Så frågan är om apparaten känner av att det inte finns vatten i den och därför ej startar?

//Martin
Thermia Diplomat 10

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med fläktkonvektor
« Svar #1 skrivet: 23 juli 2012, 20:40:39 »
Hej!
Det är meningen att fläktkonvektorn ska styra CP:n ocksÃ¥ och utan vätska ska man inte köra denna. Troligen har dÃ¥ elektrikern inte kopplat ihop allt klart förrän det är vätska i systemet, just för att förhindra att nÃ¥n klÃ¥finger kör sönder CP:n.  nono
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mliljedl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat 10
SV: Problem med fläktkonvektor
« Svar #2 skrivet: 23 juli 2012, 21:49:55 »
Elektrikern va me och ville fÃ¥ det testat om allt fungerade, men vi fick inte igÃ¥ng skiten. Han hade ingen erfarenhet av fläktkonvektorer.... men fÃ¥r se om rörmokaren fÃ¥r igÃ¥ng den,  fast han har inte heller installerat nÃ¥gon förr... det finns jumprar som man kan flytta och microbrytare att flytta bara beroende pÃ¥ vilken konfiguration man vill använda. Men allt ser rätt ut enligt manualen, därför undrade jag om det brukar finnas givare som förhindrar start om det ej finns vätska i systemet.
I manualens trubleshooting finns....
Trouble:the terminal does not run at all
Possible cause:
Leakage breaker tripped

Och pumpen skall man nog kunna köra upp till en minut utan kylning...
//Martin
Thermia Diplomat 10

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med fläktkonvektor
« Svar #3 skrivet: 24 juli 2012, 08:59:08 »
På fläktkonvektorer för värme brukar det finnas en "spärr" som gör att den inte startar om vattnet är för kallt (kan upplevas som kallras), kanske finns en liknande funktion om kylvattnet är för varmt?

Annars är det mest logiska att ni inte hade tillräckligt lågt börvärde så att start av fläkt och cirkpump helt enkelt inte triggades?

Om du har 22 grader varmt inne måste du ha ett börvärde som är lägre än så för att det skall fungera.
Dessutom kan det finnas någon form av tidsfördröjning.

Har du någon länk till en PDF-manual?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med fläktkonvektor
« Svar #4 skrivet: 24 juli 2012, 09:18:05 »
Här är manualerna:
http://www.technibel.com/scripts/technibel.wsc/FView_DetPr.p?SessionId=GniUhiahjjUjTeDP&prodotto=387104045&BackUrl=FView_Lista.p%3FSessionId%3DGniUhiahjjUjTeDP%26articolo%3D30405

Det finns en termistor som heter "TH2 COIL" frågan är om den mäter på vattnet?
Det finns inget läckageskydd i elschemat, men det står så i driftmanualen så det kanske finns nått sånt ändå?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mliljedl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat 10
SV: Problem med fläktkonvektor
« Svar #5 skrivet: 24 juli 2012, 12:02:01 »
Vad jag kan se så finns det en sensor på ett av kopparrören och en framför utblåset.
Vi får väl se om rörmokaren får igång den när han sätter i vatten, det är förövrigt den firman han jobbar för som sålt den.
Det jag mest funderade över är om den nya maskinen kan vara sönder.... efter som den inte reagerar på fjärren, man kan få funktion lampan att lysa om man trycker på knappen som finns på aggregatet och då öppnas även luckan framför utblåset lite, men varken CP eller magnetventilen får ström. Så hur den kan veta att vattnet är för varmt innan den startat CP förstår jag inte.

//Martin 
Thermia Diplomat 10

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med fläktkonvektor
« Svar #6 skrivet: 24 juli 2012, 14:13:33 »
Om du öppnar luckan och tittar längst upp till höger skall du ha en knapp som kan ställas i off/cool/heat, har du ställt den i läge cool?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mliljedl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat 10
SV: Problem med fläktkonvektor
« Svar #7 skrivet: 24 juli 2012, 14:33:37 »
Det är just den knappen jag har tryckt på när jag fått funktion lampan att lysa.... men sen händer inget mer. Enligt manualen är den knappen till för att starta maskinen om man inte har fjärren till hands.

//Martin
Thermia Diplomat 10

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med fläktkonvektor
« Svar #8 skrivet: 24 juli 2012, 17:28:48 »
Den verkar inte vara rätt installerad.
Standby-lampan skall lysa så snart den är korrekt ansluten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mliljedl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat 10
SV: Problem med fläktkonvektor
« Svar #9 skrivet: 24 juli 2012, 17:59:19 »
Jag har kanske varit lite otydlig... men när man sätter på strömmen så lyser standby rött, och när man håller in knappen på agregatet ca:2sec så börjar operation lampan lysa grönt och luckan vid utblåset öppnas ca:2cm, trycker man på knappen igen och håller in 2sec så går den i standby och luckan går tillbaka 2cm. Men med fjärkontrollen händer ingenting.

En gång när vi slog på strömmen så började fläkten snurra för att efter 1min stanna igen men då hade den lämnat i operation läget när vi bröt strömmen, och den startade i samma läge men alltså fläkten snurrade, men fjärrkontrollen va lika död den gången.

Men vi får väl hoppas att den startar när det kommer vätska i den fast jag inte kan se hur en sådan givare skulle fungera, eller att killen som installerar rören vet hur man får igång den.
Skulle i varjefall inte ha lust att vänta på någon reparation på en ny maskin nu när värmen kanske kommer.....

//Martin
« Senast ändrad: 24 juli 2012, 18:05:20 av mliljedl »
Thermia Diplomat 10

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med fläktkonvektor
« Svar #10 skrivet: 25 juli 2012, 07:31:32 »
Har du matchat fjärren med konvektorn, det finns ju en instruktion (som jag inte förstår mig på) i manualen, för hur brytarna i fjärr och konvektor skall stå för att det skall fungera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mliljedl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat 10
SV: Problem med fläktkonvektor
« Svar #11 skrivet: 25 juli 2012, 07:48:37 »
Brytarna ser också ut att vara rätt inställda, jag har prövat olika kombinationer utan resultat.
Det finns 2 brytare på enheten och 4 på fjärren, dom 2 första skall bara vara lika inställda som på enheten.
Dom 2 första på fjärren är vilken adress den skall arbeta på, dom 2 andra tror jag ändrar vilken typ av anläggning man har H2O osv.
Men just nu står brytarna i det läget dom levererades i.

//Martin
Thermia Diplomat 10

Utloggad mliljedl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat 10
SV: Problem med fläktkonvektor
« Svar #12 skrivet: 27 juli 2012, 18:46:10 »
Har nu efter mycket om och men fått konvektorn att kyla... men ennu fungerar den inte som den ska.
Efter att vi fått fjärren att fungera så va det problem med att vi inte fick ström till CP o Ventil, så elektrikern kom hit och kontrollerade att allt var rätt kopplat.... och han upptäckte att CP o ventil endast fick ström i avfuktningsläget, i kylläge var det dött så efter ett timmes långt samtal med importören konstaterade han att kretskortet har något fel... så ett nytt sånt är på väg. Men vi får nu kyla nu i allafall dock bara i avfuktningsläget där man inte kan ställa fläkthastigheten utan endast AUTO, så den går mest på högsta hastigheten och för oväsen.

//Martin
Thermia Diplomat 10

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!