Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är 43 grader varmvattenberedare bra?  (läst 30756 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #45 skrivet: 16 november 2010, 20:55:09 »
Jag skulle vilja ha riktigt varmt i vvb på natten då finns ej heller någon större risk för skollning och som jag tidigare nämnt ingen större kostnad, frågan är om det är någon mening ens rent teoretiskt med en L körning på natten?

Då måste du ställa en väckare mitt i natten och gå till alla tappställen ock spola varmvatten så du får varmt överallt. Och inte ens då är du säker! Vad händer i dina kallvattenledningar när det kalla blir varmt?

Varför vill du göra ett problem av något som inte är ett problem?

@ raggsockar: Du har greppat detta väldigt bra till skillnad från flera andra.
Det är dumt att vara snål, när det är så billigt att vara klok.

Var i vvs ledet jobbar du sobris?
Risken att du skadas allvarligt i trafiken i morgon är så ohyggligt mycket större, än att ens en på detta forum insjuknar i legionella under morgondagen, eller ens detta år. Och vad vi dessutom vet är den som eventuellt insjuknar har redan nedsatt immunförsvar av olika anledningar!
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #46 skrivet: 16 november 2010, 21:06:10 »
Statistik över trafikolyckor

    * Antal döda: 300–450 per Ã¥r (350 Ã¥r 2009).
    * SvÃ¥rt skadade: 4 000 per Ã¥r (3 657 Ã¥r 2008).
    * Lindrigt skadade: 22 000 per Ã¥r (22 591 Ã¥r 2008).  detta frÃ¥n... http://korkortonline.se/teori/olyckor/

Lite skillnad mot statistiken för legionella. Dessutom i ett egnahem. Jag har dessutom infört en nollvision i mitt hem för legionella så hos mig är det riskfritt att duscha.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #47 skrivet: 16 november 2010, 21:32:19 »
Varmare vatten än 45 gr behövs aldrig, vi spolar tallrikar i Kv och in i diskmaskinen, och funkar Även i duschen och handfatet, och har inte heller träffat nån bakterie som stört oss..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #48 skrivet: 16 november 2010, 21:39:08 »
@ Stig-H det händer att jag säljer värmepumpar, men det har hittills aldrig hänt att
jag har ritat ett system med förrådsberedare. Om det skulle hända så skulle jag se till
att man kunde hålla 60 grader i hela volymen.

När jag ger goda råd så är det alltid så att jag försöker synkronisera dessa med gällande
lagar, regler och anvisningar. Jag försöker även ta reda på vetenskapens ståndpunkt i
kniviga frågor.

Givet detta sÃ¥ kan jag ju inte svamla hur som helst  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #49 skrivet: 16 november 2010, 21:44:50 »
Stig H

Kallvattnet hamnar väl normalt sett i Sverige i princip aldrig i zonen 35-40 grader, som jag förstår finns ingen tilväxt under 20 grader och sedan en långsam ökning tills zonen nås men helt klart så på sommaren borde över 20 grader existera.

Min gissning är att problemet är mycket större i varma länder, har jag rätt? Om det är 30 - 35 grader varmt borde det vara direkt livsfarligt att duscha egentligen om vi utgår ifrån att även kallt vatten blandas i dusch munstycket, förhoppningsvis är det varma vattnet över 50.

Jag vill inte göra problem :) jag vill ställa mitt vv 37 - 52 men faktum är att jag ändrade åt andra hållet så uppenbarligen är det ett problem för mig tills mer information kommer fram.

Sobris

Jag har nog alltid kallare vatten än 50 i varmvattenledningarna och gissar att det sakta sjunker i temperatur tills nere på rumstemperatur. Vatten som inte varit uppe i 60 utan troligtvis innehåller L i större eller mindre utsträckning.

Mer info är nog vad man behöver om man är som jag

Apan

Jag behöver ej heller mer än 45 därför skulle det vara bra att kartlägga L noggranare, det finns säkert experter men de gör det enkelt för sig genom att säga håll 60 grader på vattnet alltid, struntar i oss med gamla bergvärme och skollningsrisken delvis också, jag vill ha mer specificerad information för att kunna ta egna beslut.



 


IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #50 skrivet: 16 november 2010, 22:15:57 »
@ Stig-H det händer att jag säljer värmepumpar, men det har hittills aldrig hänt att
jag har ritat ett system med förrådsberedare. Om det skulle hända så skulle jag se till
att man kunde hålla 60 grader i hela volymen.

När jag ger goda råd så är det alltid så att jag försöker synkronisera dessa med gällande
lagar, regler och anvisningar. Jag försöker även ta reda på vetenskapens ståndpunkt i
kniviga frågor.

Givet detta sÃ¥ kan jag ju inte svamla hur som helst  Thumbsup

Finns det nån lag eller regel som säger att man måste hålla 60 grader i en beredare länka gärna om det finns på nätet jag vill läsa *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #51 skrivet: 17 november 2010, 03:15:51 »
Sobris nu har du fÃ¥tt en partner i bacillskräcksträsket.   *vinkar*

Men det finns inga mätbara problem med L. i svenska egnahem.

Jag var i södra Algeriet förra våren, och vi hade temperaturer över dygnet mellan 28 och 51 grader (i skuggan, yes). Det var en intresant upplevelse. Kallvatten existerade inte, i bästa fall var det fingerljummet. I värsta fall så varmt att man knappt kunde dricka det.
Hur skulle man då svalka sig? Hur få i sig tillräckligt med vätska?
Vi gjorde som tuaregerna, drack te.

Vilka legionellahalter de hade i sina tankar kan man fundera på men knappast något som brydde dom. Det finns annat att oroa sig för på de breddgraderna.
Här också.



Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #52 skrivet: 17 november 2010, 08:50:22 »
1988 var jag i Libanon över sommaren. Varmaste sommaren på 35 år för deras del. Jag hörde till trossen och försåg kampen med vatten från olika pumpställen. Dessa brunnar hade lågt flöde så de pumpade nära nog konstant upp vatten i tankar och bassänger så fort de hade elström. Vi hade 3 vattenbilar som fylldes 2ggr / dag, för då klarade vi förmiddagen nästa dag utan problem.
Våran vattenreservoar bestod i svarta tunnor på taken,där alltsammans blev varmt. Det var vårt enda vatten som vi duschade i.

Jag har videofilm där jag filmat en termometer kl 2330 i en verkstad med snedtak bakvägg samt sidor, Så en långsida var helt öppen så även stora maskiner gick att få in. Där inne var det fortfarande +38 grader strax innan midnatt.

Vi badade bastu nära nog varenda kväll i värmen, och njutningen lÃ¥g i att duscha flera gÃ¥nger efterÃ¥t och sitta ute och vara  blöt.
Vilket då svalkade något. Legionellarisken räknades som betydligt lägre än salmonella. Ock så vitt jag vet blev ingen ens salmonellasjuk. Däremot var vanliga magsjukor så vanligt förekommande så man satt och diskuterade rännskita medan man åt middag utan att någon tänkte på innebörden.

Jag vill inte skrämma de med bakterieskräck, men vi bär faktiskt på de bakterier och småkryp som tar hand om vår egen förmultning då vi dör. När något går fel så är dessa dödliga för oss i levande tillstånd! Har man tur och det bryter ut i en hand eller fot, kan man överleva med en amputation. Men blir man hemskickad med magnecyl så är en amputation inte tillräcklig när vitala delar väl börjar brytas sönder. Man ruttnar upp inifrån.

Man kan väl säga att det är de som lever som sobris och hamnar i bestämmande positioner som driver igenom massvaccinationer, och fÃ¥r folk med en vanlig förkylning att tro att de är döende!  I nÃ¥gon influensa!!!!






Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #53 skrivet: 17 november 2010, 11:49:26 »
Nu tänker jag att man kanske skulle ställa ner vv igen, it freaks me out .).
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #54 skrivet: 17 november 2010, 12:23:09 »
@ raggsockar: Ingen löper någon omedelbar risk att insjukna i legionella oavsett vilka
koncentrationer av bakterier som finns i varmvattnet. Det är sannolikheten som ökar!

@ smurfen72: Visst finns det information att läsa på nätet. För ett tag sedan började jag
med en sammanställning om vad som gäller för legionella. Jag editerade första inlägget
då och då när det framkom nya länkar som var relevanta:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25970.msg248299#msg248299

@ drjukebox: Det finns risker som är enkla att hantera och legionella tillhör dessa. Det finns förstås
ingen anledning att låta en lätthanterad risk finnas kvar bara för att det finns andra risker som
är större?

@ Stig-H: Macho-argumentation håller förstås inte heller och om du har lägre grad än
sergeant så kan jag ju bara ge dig en order..... Thumbsup
Skulle du råka ha högre grad än jag så är trossen inte någon företeelse som en fältjägare
stöter pÃ¥ i alla fall  *roflmao*
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #55 skrivet: 17 november 2010, 12:37:27 »
"Installationer för tappvarmvatten ska utformas så att en vattentemperatur på lägst 50 °C kan uppnås efter tappstället."

"För att mängden legionellabakterier i installationer där tappvarmvatten är stillastående, bl.a. i beredare eller ackumulatorer för uppvärmning med t.ex. el, sol, ved, värmepumpar och fjärrvärme, inte ska bli skadlig bör temperaturen på tappvarmvattnet inte understiga 60 °C."

Som jag tolkar det är det inget absolut krav att (samtliga) hela  varmvattenberedarens voym skall hÃ¥lla minst 60 grader. Det enda kravet är att det skall vara minst 50 grader vid tappstället.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #56 skrivet: 17 november 2010, 14:04:36 »
fältjägare
En gång Fältjägare, alltid Fältjägare!
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #57 skrivet: 17 november 2010, 14:45:06 »
fältjägare
En gång Fältjägare, alltid Fältjägare!
Vi kanske skall ha en egen tavla här på forumet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #58 skrivet: 17 november 2010, 18:12:54 »
"Installationer för tappvarmvatten ska utformas så att en vattentemperatur på lägst 50 °C kan uppnås efter tappstället."

"För att mängden legionellabakterier i installationer där tappvarmvatten är stillastående, bl.a. i beredare eller ackumulatorer för uppvärmning med t.ex. el, sol, ved, värmepumpar och fjärrvärme, inte ska bli skadlig bör temperaturen på tappvarmvattnet inte understiga 60 °C."

Som jag tolkar det är det inget absolut krav att (samtliga) hela  varmvattenberedarens voym skall hÃ¥lla minst 60 grader. Det enda kravet är att det skall vara minst 50 grader vid tappstället.

Är egentligen inget krav med 50 grader heller man får ha lägre på vissa anläggningar där det är stor risk för brännskador men det finns ett ska :,v( Cirkulationsledningar för tappvarmvatten ska utformas så att temperaturen på det cirkulerande tapp-varmvattnet inte understiger 50 °C i någon del av installationen. Annars hittade jag bara bör det tolkar jag som rådgivning ;D
« Senast ändrad: 17 november 2010, 18:24:25 av smurfen72 »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #59 skrivet: 17 november 2010, 18:37:04 »
Vet någon vad som händer om man ställer temperaturen på vv på t ex 51 men med så stor intervall att man kommer över 60 på fram eller 54 på retur, vilket är min bergvärme max enligt manualen. Går nån säkring eller går elpatronen in?
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!