Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är 43 grader varmvattenberedare bra?  (läst 30766 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #30 skrivet: 14 november 2010, 21:57:43 »
Apan (45) joka83ed (50). När ni anger er vv temperatur, är det en fast temperatur ni har eller ett börvärde? Jag kör börvärde 45.9 och låter den gå ner till 40 och upp till 51, dock säger manualen att vattnet någonstans i vvb är 5 grader varmare så kanske jag egentligen kör 46 - 56 grader, är osäker? Undrar om något vatten är 40 någon gång eller om det lägst är 45?

Vi omsätter mycket vv, kanske 400 l vv om dagen, skulle vilja sänka ännu mer eftersom vv värms väldigt ofta även på natten när vi inte tar vatten. skulle vilja köra 37 - 49 (42 - 54), vad tror ni om detta?


Start/stopp är satt på 46/50 ºC hos mig, klarar mig..
Är inte en diff på 12 ºC väldigt mkt?
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #31 skrivet: 15 november 2010, 00:31:06 »
Min teori är att när de gäller vv och ivt så är desto större diff desto bättre för de e så mycket vv värmning hela tiden, färre starter bör vara en stor fördel tror jag, hade de inte varit för oro för L hade jag provat ännu större diff tror jag.
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #32 skrivet: 15 november 2010, 07:06:41 »
The "L" word!  huvuddunk

Jag som trodde att vi kommit fram till att legionella var ett icke-problem i vårt land och därför inte behöver åtgärdas (mer än vad som redan är gjort).
Medans däremot skållning, framför allt av små barn var ett reellt problem som ger anledning till starka rekommendationer om en maximal vv-temp om 50 grader vid tappställe.

Sen begriper jag inte varför man skulle ställa en el-beredare på låg temp? Där torde snålheten ha lurat visheten.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #33 skrivet: 15 november 2010, 09:23:11 »
The "L" word!  huvuddunk

Jag som trodde att vi kommit fram till att legionella var ett icke-problem i vårt land och därför inte behöver åtgärdas (mer än vad som redan är gjort).
Medans däremot skållning, framför allt av små barn var ett reellt problem som ger anledning till starka rekommendationer om en maximal vv-temp om 50 grader vid tappställe.

Sen begriper jag inte varför man skulle ställa en el-beredare på låg temp? Där torde snålheten ha lurat visheten.

Skållningsproblemet löser man med en blandningsventil efter beredaren - Inte genom att sänka tempen i hela systemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #34 skrivet: 15 november 2010, 12:26:07 »
Skållningsproblemet löser man med en blandningsventil efter beredaren - Inte genom att sänka tempen i hela systemet.

Jovisst. Men en rekommendation om höjd vv-temperatur torde generellt inte bidra till att minska antalet skållade barn och gamlingar. En pdf ]http://ltarkiv.lakartidningen.se/1998/temp/pda18419.pdf]
"En flicka på ett och ett halvt år klättrar upp i en diskho och kommer åt varmvattenkranen.
Barnet klarar inte själv av att vare sig stänga av vattnet eller klättra
ur diskhon och får föras till sjukhus på grund av skållningen.
Skadeutbredningen uppskattas till 42 procent TBSA (Total body surface
area), och 25 procent behöver excideras och transplanteras."
"Varje år skadas omkring 6 000 svenska småbarn genom skållningsolyckor
i hemmet."
"Vid temperaturer under 50°C krävs normalt en exponeringstid på mer än 5
minuter för att en fullhudsskada skall uppstå, men redan vid 52°C tar det bara
1,5–2 minuter, och vid 57°C har exponeringstiden sjunkit till 10 sekunder!"

Vattentemperatur och legionella
"Enligt BBR94 (Boverkets byggregler)
skall temperaturen i svenska varmvattenkranar
ligga mellan 50°C och
65°C. Den övre rekommenderade gränsen
är obegriplig och i vårt aktuella
sammanhang närmast förkastlig, den
lägre har tillkommit i syfte att förhindra
spridning av legionella via kranvatten.
I USA, där legionella först beskrevs
1976, rekommenderar dock American
academy of pediatrics att varmvattentemperaturen
hålls mellan 49°C och
53°C, och olika säkerhetsorganisationer
i USA och Australien rekommenderar
50°C som högsta varmvattentemperatur,
i syfte att minska risken för skållning.
I Sverige rapporteras årligen ca 60
fall av legionellos, och av dessa har cirka
hälften smittats utomlands."

Så är problemet legionella?
« Senast ändrad: 15 november 2010, 22:10:04 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #35 skrivet: 15 november 2010, 12:57:14 »
Det är faktiskt 38 grader som gäller vid tappstället om det finns risk att personer
med oförmåga att själv reglera temperaturen kan komma i kontakt med vattnet.

Sådan reglering måste då göras i omedelbar anslutning till tappstället.

Detta står också i anvisningarna. Det är bara att läsa innantill + förstå innebörden +
agera därefter  huvuddunk

Det räcker förstås inte att bara åtgärda det ena problemet.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad erikholm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #36 skrivet: 15 november 2010, 13:57:09 »
Hur mycket landade priset på för kalaset? Är du nöjd med upplägget?

Mvh erik

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #37 skrivet: 15 november 2010, 16:49:23 »
Vår vvb håller 45 gr, hur kan du förbruka 400liter 45gradigt vatten/dygn? Otroligt mycket för oss..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #38 skrivet: 15 november 2010, 17:28:44 »
Fattar inte själv var allt vatten tar vägen :) men vattenmätaren står stilla när inget vatten tas så bör inte kunna vara någon läcka, 400 liter vv var bara en gissning egentligen, gör av med 500 l totalt per dag, diskar förhand mm så tänkte att 80% nog är vv men kanske det inte stämmer exakt.

Har läst en del om L nu och känner personligen att det är svårt att få exakta svar, t ex hur lång är tillväxt tiden innan vi snackar farliga doser osv, verkar fördubblas på en kvart vilket känns snabbt. Jag vet att många inte anser det vara något problem i villor men teoretiskt Kanske en L körning per natt ändå är helt meningslös eftersom det som kommer in på dagen snabbt hinner mångdubbla sig och följer med lednignarna där man aldrig blir av med det när man har värmepump

Skållningsrisken finns också där vilket också är ett problem om man kör en L körning, vattnet kommer vara för varmt på morgonen förmodligen.


Undrar hur mycket det hinner växa till sig på 24 timmar vid 40 grader?



 
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #39 skrivet: 15 november 2010, 17:39:16 »
Är ingen risk för skållning om man monterar en blandningsventil men det är många vp som saknar en (min med ) en nackdel med blandnings ventil dom brukar inte funka så länge kan börja spä vattnet i onödan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #40 skrivet: 15 november 2010, 20:33:51 »
Många kwh som springer iväg och värma 400-500liter vv, men visserligen med bergvärme..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #41 skrivet: 15 november 2010, 20:45:08 »
Om nu legionellan vore så vanligt förekommande så skulle man förmodligen kunna köpa tester receptfritt i kiosker och matvaruhandeln.
"problemet" legionella i villor började då motståndarna till VP skulle motivera sina system. Många vedeldare håller pissljumma acktankar hela sommaren för sitt duschvatten och har alltid gjort så. Har en bekanta som i alla år behovsvärmt vatten i kökspannan trots varma sommardagar. Och då eldar de på ett minimum,för att inte värma köket i onödan.

Men ska man gardera sig för något är brännskaderisken högre, Och varmare vattentemp innebär alltid större förluster.
Så om apan klarar sig på 45 grader så är det billigare än att hålla 60 i beredaren. Behöver man några liter hetvatten för en kladdig disk, kan man behovsvärma på spisen.

Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #42 skrivet: 16 november 2010, 11:39:14 »
@ raggsockar: Jag har upprepade gånger ställt frågan om någon kan peka på
en tillförlitlig källa angående s.k. legionellakörning. Trots att jag läst massor om
ämnet så har jag aldrig sett någon rapport om att tillfällig höjning av temperaturen
i en förråds-VVB skulle vara någon verksam lösning mot tillväxt av mikroorganismer.

Det är ju helt klart att avdödning sker i den vattenvolym som värms upp och där finns
även tillförlitliga siffror på vilka tider som behövs vid olika temperaturer. So far so good...
Sedan kommer, som du så riktigt själv säger, tillväxten igång igen när tempen sjunker.
Hur fort tillväxten sker är betydligt svårare att säga eftersom det styrs av många olika
parametrar. Det vi kan vara säkra på är dock att vi alltid har mikroorganismer i inkommande
kallvatten. Enklaste sättet att hålla tillväxten i schack är att hålla kallvatten kallt och
varmvatten hett.

Det har förstås ingen betydelse om värmekällan är en värmepump, en vedpanna eller
en solfångare. Det är förvaringen av redan uppvärmt varmvatten som vi skall tänka på.

Det som har betydelse för smittspridning är hur vattnet används och högt upp på riskskalan
finner vi bubbelbadkar, duschar, luftfuktare och andra anordningar som åstadkommer
en aerosol (vattendimma). Långt ner på samma skala finner vi disk, tvätt, bad i vanligt badkar
och matlagning. T.ex. är det helt ofarligt att dricka vatten med legionellabakterier i.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #43 skrivet: 16 november 2010, 19:42:51 »
Intressanta poster

Sobris

Ja det verkar svårt att få klar information om L, förutom just som du nämner vilka temperaturer som utrotar den. Nu är det säkert som så att många på detta forum under åtminstonde vissa tidpunkter har vv temperaturer som möjliggör tillväxt och ej heller kommer upp i tillräcklig temperatur alltid, så dessa tillväxta bakterier kommer alltså ut i ledningarna och där bör de ju trivas väl i en värmepumpsanläggning.

Jag har ändrat nu kör 44 - 52 (tvärtemot hur jag ville ändra) istället för 40 - 51 i yttre behållaren. Det går att läsa att att bakterierna kan växa på ledningarna såpass att inte ens en riktig varmvatten genomspolning räcker vilket ändå är i det närmaste omöjligt med en äldra bergvärmeanläggning. Man skulle kunna tänka sig att mitt och flera andras ledningssystem har gigantiska odlingar av L. Det skulle vara väldigt intressant att veta hur mycket L man har i ledningarna.

Trots att jag ändrat så kommer jag bara som jag bedömer det hindra ytterligare tillväxt men det som redan finns i vattnet kommer vara kvar då det inte är tal om några 10 minuter i 60 grader inte, kanske snarare 10 minuter i strax över 50.

Hade varit otroligt bra att veta mer om tillväxten av L, t ex om en körning per natt till 65 skulle räcka eftersom om man har ett dÃ¥ligt hÃ¥ll och underdimensionerad anläggning kostar det knappt nÃ¥got extra att köra en sÃ¥dna körning per natt, visst lite elpatron men om man sen kan hÃ¥lla riktigt lÃ¥g vv och slippa bryta värmning av huset hela tiden tror jag personligen att det snarare skulle löna sig. NÃ¥gon borde veta vilka tider det handlar om i 35 - 45 innan det blir farligt med utgÃ¥ngspunkten inkommande kommunalt vatten? har man vvb pÃ¥ 37 -  53 kommer vattnet en mycket större del av tiden ligga runt 37 än runt 53, vid 53 är utrotningen förmodligen dessutom lÃ¥ngsammare än tillväxtne vid 37, sÃ¥ om det hÃ¥ller pÃ¥ en dag upp och ner, undrar hur läget är inför sista duschen när det är som längst sen L körning, detta vatten kommer finnas i ledningarna och där kommer det inte upp till nÃ¥gra 65 grader.

Stig-H

Är det säkert att höga doser L är ovanligt, det är kanske bara det att vi oftast tål det, det är egentligne detsamma med mycket saker potentiellt farliga saker, de flesta tål det oftast men man vill gärna ändå undvika det om det är möjligt.

Jag skulle vilja ha riktigt varmt i vvb på natten då finns ej heller någon större risk för skollning och som jag tidigare nämnt ingen större kostnad, frågan är om det är någon mening ens rent teoretiskt med en L körning på natten?
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Är 43 grader varmvattenberedare bra?
« Svar #44 skrivet: 16 november 2010, 20:04:16 »
@ raggsockar: Du har greppat detta väldigt bra till skillnad från flera andra.
T.ex. är det ju precis som du säger att för det mesta så klarar vi höga halter av
bakterier utan att bli sjuka, men det är ju onödigt att öka risken. Alla som skryter
om hur kallt varmvatten de har utan att bli sjuka bidrar förstås inte alls till ökad
kunskap om ämnet. De har varken förstått något om smittspridning eller statistik.

Det är dumt att vara snål, när det är så billigt att vara klok.

Som sagt så har jag trots omfattande sökningar inte hittat något som styrker att
legionellakörning skulle ha annat än temporär inverkan på bakterietillväxten i en
förråds-VVB. För att hindra tillväxt av de bakterier som slinker igenom VVB är det
förstås viktigt att inte temperaturen på varmvattnet hålls på nivåer som gynnar
tillväxt. Mardrömsscenariot är förstås varmvattencirkulation med temperaturer
under 50 grader.

Antingen får man hålla uppe tempen på VVC hela tiden eller så får man vara utan
VVC och låta varmvattnet kallna i ledningarna så fort som möjligt.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!