Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: cougar
« skrivet: 01 maj 2017, 17:14:46 »

Sätt reglerdynamik på max och förregla elsteg till tex -15gr så får du bättre drifttider utan att elen går in i onödan. Givaren bör sitta i tanken inte på Rad.returen.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 26 april 2017, 14:08:55 »

Vad förstår så går VP mot tank och ett systemet hämtar där med en temp som motsvarar husets behov , sedan i retur till tank med allt och den andra delen är shuntad , jag har exakt så själv , men jag har 2 shuntade system ett i källaren och i övervåningen fungerar utmärkt , samt en givare på returen till VP som
stoppar VP vid max retur till den , start av VP görs  via en microbrytare i den shunt som behöver mest värme , det blir en funktion som mallar allt i huset ,
När VP startar tar tanken emot ev övertemper  genom blandning i tanktoppen  ( VP in i topp system ut i topp retur gemensam hem ) på så vis när tempen ökar i tanken så börjar shuntarna att stänga , säger inte att det bästa sättet , men är det som jag genom åren kommit fram (  före inverter fanns inte då  ) klart att det går att ha en inverter på samma sätt , den ska ju ge lägre temp vid mindre snurr ( tar då lite längre tid att fylla tanken , men vad gör det ) påängen med den kopplingen är att jag har VV-slinga som förvärmer till en EL-VVB och den kyler tanken , men vad gör det när tanken är tom , så har shunten ökat på , och VP startar ,
Sommartid ,, jag stänger aldrig av värmen i källargolvet  så den shunten startar VP  och fyller tanken ( minimum förvärmning  VV  från +20 - +50 året runt )
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 26 april 2017, 08:51:22 »

Japp jag har satt tillbaka givaren i dykröret i botten av tanken, där den satt från början. Då behöver man inte ha interna pumpen i kontinuerlig drift, och man är inte heller beroende av externa flödet för att mäta korrekt.

Skall slå på "pumpcykler" igen och se hur det påverkar inneklimatet.

Undrar hur Niben skulle bete sig om man flyttade in BT25 till översta dykröret i tanken? Det finns tre dykrör i UKV300 vad jag kan se.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 april 2017, 07:39:14 »

Helt klart påverkar "reglerdynamik" regleringen. Jag ändrade från Max till min och nu startar den stup i ett.

OK, då är väl problemet i princip löst.
Ställ in värdet för reglerdynamik där du vill ha den baserat på kompromissen mellan övertemperering i slutet av driftcykeln och antalet start/stopp.
Finns inget annat att göra som jag ser det, och den där inställningen borde ju göra att du får prylarna att lira på ett bra sätt.

Jag vidhåller dock att tempgivaren bör sitta i botten av tanken eller på returen mellan tank och värmepump om Stiebel har byggt sin styr för att reglera på returtemp.
Du skulle kunna sänka kurvan då, speciellt vår och höst när energibehovet är litet skulle det ge färre start och stopp också då regleringen på returen sker på ett annat sätt (normalt med hysteres, inte gradminuter) som gör värmepumpen "nervös" när energibehovet är litet om man styr på framledningen.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 25 april 2017, 22:58:04 »

Om du läser min signatur hittar du allt där.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 april 2017, 21:55:29 »

Jag har två klimatsystem, huset och garaget. Huset går direkt mot tanken och garaget går via separat shunt och pump från returen från huset.
Det är ett on/off du har vad jag förstår , du får du lite konstiga flöden , hus stor är tanken , vilken temp har du till garaget ,
det som är mycket viktigt är oxå hur stor är VP , tanken måste kunna ta emot det effekt som VP producerar , vi startar där
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 25 april 2017, 21:43:14 »

Jag har två klimatsystem, huset och garaget. Huset går direkt mot tanken och garaget går via separat shunt och pump från returen från huset.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 april 2017, 21:24:20 »

Japp, tanken är kopplad med fyra rör.

Uppifrån och ned:

1) Radiatorsystem fram, med separat steglös Wilo cirkpump
2) VP fram
3) Radiatorsystem retur
4) VP retur.
Eftersom du har en on/off , har du sep shunt ut till systemet , sep shunt =  så måste VP styras på max min in ut tanken eller
 är det raka rör , har du raka rör ut utan shunt  kan du få lite konstigheter om systemet inte är i behov av all värme ,då stiger returen
rätt snabbt och VP får hicka , vet ínte vad ska den göra , stänger av . Utan shunt så måste deltaT och flöde malla ganska exakt ,
det sitter säker en CP i VP den ska lite högre fart än extern CP ,annars kommer inte vattnet fram som det ska , kortslutning
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 25 april 2017, 21:15:57 »

Helt klart påverkar "reglerdynamik" regleringen. Jag ändrade från Max till min och nu startar den stup i ett.

Skrivet av: tipo874
« skrivet: 25 april 2017, 21:11:22 »

Det är väl bygeln som väljer om interna pumpen skall gå kontinuerligt eller intermittent? Den är borta, så interna pumpen går intermittent.

Den får väl gå som hittills, den har ju betalat dig flera gånger om.

Om den pajar kan jag tänka mig att köpa en F1255-16 till stugan och flytta hit F1245-12:an.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 april 2017, 16:19:14 »

Märkligt, inga inställningar finns att göra för att påverka antalet start och stopp alls som jag kan se det i alla fall.
Däremot är det ju helt klart att tempgivaren skall sitta i botten av tanken.
Jag skulle ännu hellre sätta på den returledningen mellan tank och värmepump (väl isolerad).

Har du kollat så att bygeln mellan plint 5 och 8 är bortkopplad? (Enligt docknings-schemana skall den ju bort om man har bufferttank).
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 25 april 2017, 16:06:19 »

Eftersom Stiebel har dragit sig ur den svenska marknaden verkar de ha rensat bort viss gammal dok. Jag tror du har fått tag på fel manual.

Jag har tankat upp manualen till: http://hax.se/254588_33427_7932_wpf5_13_mit_wpm_ii_se.pdf

Om man läser på "reglerdynamik" så verkar det bara påverka tillskottet alternativt kompressorsteg om man har flera kompressorer. Har för mig att det även påverkade gången på den enda kompressorn, men jag kan ha misstagit mig där. I så fall finns det nog inget sätt att påverka trögheten hos regulatorn.

Och systemexemplet visar returledningsgivaren monterad i botten av tanken, så det är nog så man får köra.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 april 2017, 15:39:44 »

Vet inte om jag hittade rätt manual, men som jag tolkar det jag läser så skall givaren kopplas in i botten av tanken, eller (min tolkning) som jag tidigare föreslagit på returledningen mellan tank och värmepump.
Du måste ha invalt "BUFFERTDRIFT" till för att reglerdynamiken skall bli rätt.

Däremot hittar jag inte ordet "reglerdynamik" som du hänvisar till någonstans i manualen, förutom "dynamik" i avdelningen för kyldrift.
Har du eventuellt någon länk till en manual som är rätt i förhållande till den värmepump du har?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 25 april 2017, 11:13:13 »

Tipo874, jag tolkar det så att du använder bt25 i den andra installationen i dalarna?
I så fall är det ju den som är "fel". Med on/off pumpar korrigerar man "felet" med ändra gm-värdena.
Jag skriver "fel", för trots allt utnyttjar du tanken bättre med bt25 än utan, mao färre start/stopp.

Stiebel-Eltron har jag ingen koll på, men borde inte givaren då vara på returen till vp?
(Enligt resonemanget i 1x55-tråden).

Japp, jag använder BT25. Den sitter på framledningsröret från tanken, före grenen till klimatsystem 2, så den mäter båda klimatsystemen. I Dalarna sitter det termostater överallt (inte mitt val).

Jag har följt 1x55 reglertråden, och ju mer man tänker på hur VP:arna regleras, ju svårare blir det.  ???
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 25 april 2017, 10:46:45 »

Vilket gradminutvärde har du instället för start av värmepumpen?
Medplacering i tank, eller på returen efter tank måste du ha det ställt så högt det går, alltså så nära 0 som möjligt.
Har du större flöde över värmepumpen än över tanken så kanske du dessutom måste sätta givaren på returledningen mellan tank och värmepump, inte den efter radiatorerna.
Samma om du tillåter termostater att strypa, denna årstid kan du tappa nästan allt flöde i externa kretsen om du har alla termostater aktiva, och då måste den sitta på interna returen.
Styr Stiebel med hysteres istället för gradminuter så måste du minska hysteresen när du har tank om du vill minska översvängningarna i temperatur - det är som du vet en avvägning mellan antalet start och stopp och övertemperering.

Jag skulle absolut satt givaren på returen mellan tank och värmepump och justerat in hysteres/gradminuter så jag fick som mest runt 10 starter/dygn när det är runt 0 till -5 grader ute.

Stiebel reglerar inte med gradminuter, i varje fall inte synligt.

Inställningarna som kan köras är kurva, temp (offset) och reglerdynamik. Med reglerdynamiken kan man göra regleringen snabbare eller trögare. Jag har labbat lite med reglerdynamiken och fått ner den till 1 start per timme. Tyvärr påverkar denna parameter även tillskottet, vilket gör att den kan vara för kvick att koppla i TS och trög att koppla ur det. Jag har kopplat bort steg 1, vilket gör den trögare, och det har funkat rätt bra. Tyvärr räknar den ju TS även när det bortkopplade steg 1 är inkopplat, men det går nästan aldrig nåt TS så det får vara så.

Tidigare har jag haft större flöde (~4,5 på CP) över den externa kretsen än den interna (hastighet 2), och det funkar bra när det är svinkallt och VP går kontinuerligt. Tyvärr brusar det en del i några koppel då.

Just nu har jag lägre flöde på den externa kretsen (~2 på CP).

Jag har tidigare kört med "pumpcykler" på. Det är ett läge där den externa CP:n går 5 minuter och står sedan stilla beroende på utetemp, kortare stillestånd ju kallare det är, under en viss temp går den kontinuerligt. Nu kör jag den kontinuerligt, fast med lägre hastighet, och jag ser att framledningen håller sig varm längre efter VP-stopp.

Problemet med att sätta givaren mellan tanken och VP:n är att då måste jag ha båda cirkpumparna gående kontinuerligt.

Jag har några termostater som begränsar max temp.

Tanken är ju lite liten, 200l. I stugan (F1245-12) har vi en 300l tank, och där har vi ca 8 starter per dygn, utan att framledningen rusar. Där har jag satt GM start till max, vilket är -30. Jag körde med -100 innan jag installerade tanken där, och då hade vi ca en start i timmen.

Jag har precis maxat "reglerdynamik", ska kolla hur den beter sig då under dagen.

Blir det inte bra sätter jag tillbaka som det var tidigare, det har ju funkat skapligt i 13 år ;)
Skrivet av: Magnus Karlsson
« skrivet: 25 april 2017, 10:42:06 »

Tipo874, jag tolkar det så att du använder bt25 i den andra installationen i dalarna?
I så fall är det ju den som är "fel". Med on/off pumpar korrigerar man "felet" med ändra gm-värdena.
Jag skriver "fel", för trots allt utnyttjar du tanken bättre med bt25 än utan, mao färre start/stopp.

Stiebel-Eltron har jag ingen koll på, men borde inte givaren då vara på returen till vp?
(Enligt resonemanget i 1x55-tråden).
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 25 april 2017, 10:16:56 »

Hur är rören kopplade till tank respektive VP . går VP:s tur och retur direkt till tank och systemet tar från tanken med extern pump

Japp, tanken är kopplad med fyra rör.

Uppifrån och ned:

1) Radiatorsystem fram, med separat steglös Wilo cirkpump
2) VP fram
3) Radiatorsystem retur
4) VP retur.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 april 2017, 09:13:16 »

Om det enbart ar antal starter som var problemet tidigare borde det gå att justera styren så vp går lite längre varje gång men det antar jag att du provat du är ju inte ny här  Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 april 2017, 07:25:15 »

Jag fick sätta tillbaka givaren i tanken.  :(

Framledningen låg på runt 55° efter att jag monterat givaren på returen. Det tog alldeles för lång tid för returen att avspegla framledningen. Efter att jag flyttat in givaren i tanken igen ligger den på 40° som max nu. Den går lite oftare, men med lägre temperaturer och bättre COP.

Jag provar att köra cirkpumpen på låg hastighet så att tanken räcker längre. Få se hur det känns i morgon. Ingen skillnad i innetemp ännu. Jag flyttade tillbaka givaren i morse.
Vilket gradminutvärde har du instället för start av värmepumpen?
Medplacering i tank, eller på returen efter tank måste du ha det ställt så högt det går, alltså så nära 0 som möjligt.
Har du större flöde över värmepumpen än över tanken så kanske du dessutom måste sätta givaren på returledningen mellan tank och värmepump, inte den efter radiatorerna.
Samma om du tillåter termostater att strypa, denna årstid kan du tappa nästan allt flöde i externa kretsen om du har alla termostater aktiva, och då måste den sitta på interna returen.
Styr Stiebel med hysteres istället för gradminuter så måste du minska hysteresen när du har tank om du vill minska översvängningarna i temperatur - det är som du vet en avvägning mellan antalet start och stopp och övertemperering.

Jag skulle absolut satt givaren på returen mellan tank och värmepump och justerat in hysteres/gradminuter så jag fick som mest runt 10 starter/dygn när det är runt 0 till -5 grader ute.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 24 april 2017, 21:21:32 »

Hur är rören kopplade till tank respektive VP . går VP:s tur och retur direkt till tank och systemet tar från tanken med extern pump
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 24 april 2017, 18:32:45 »

Jag fick sätta tillbaka givaren i tanken.  :(

Framledningen låg på runt 55° efter att jag monterat givaren på returen. Det tog alldeles för lång tid för returen att avspegla framledningen. Efter att jag flyttat in givaren i tanken igen ligger den på 40° som max nu. Den går lite oftare, men med lägre temperaturer och bättre COP.

Jag provar att köra cirkpumpen på låg hastighet så att tanken räcker längre. Få se hur det känns i morgon. Ingen skillnad i innetemp ännu. Jag flyttade tillbaka givaren i morse.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 april 2017, 08:29:20 »

Tror det är rätt att sätta den som du gjort med on/off-värmepump, men om du haft en inverter hade det varit bättre att sätta den på returen till värmepumpen.
Annars är risken stor att invertern gasar på nåt enormt trots att tanken redan är varmare än den behöver vara (Om det korstluter genom tanken).
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 20 april 2017, 17:55:34 »

Jag är tveksam till att detta hade med ditt haveri att göra ,det är ju klart att det kanske har varit många start,stopp som kan ha påverkat kompressorn ,  men så som du gjort är helt riktigt enligt min mening  :), VP ska ju känna av returen direkt och inte  det blandvatten som finns in tanken , som kanske är lite varmare än returen med ofta start stopp , justering av kurvor som du gjort efter ändringen är en direkt följd av ändrade driftförhållanden , det är bra  :)
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 20 april 2017, 14:05:30 »

Efter att ha följt tråden om F1255 regulatorn, och funderat på BT25, insåg jag att min installation i Uppsala har varit inkorrekt sedan installationen 2004.  >:(

Stiebel-Eltron reglerar på returen, och installatören stoppade in returtempgivaren i dykröret i botten av 200 liters arbetstanken, vilken är kopplad med fyra rör.

Jag har alltid haft många starter, och jag har fått se till att det externa flödet alltid varit större än det mellan VP:n och tanken, annars har det blivit kortslutning och pumpen har stannat även vid svinkyla.

I min installation i Dalarna har jag ungefär en start var tredje timme sedan jag installerade 300 liters tanken, och jag har grunnat på varför det varit sån skillnad mellan installationerna, men tydligen har jag inte funderat tillräckligt djupt.

Vissa sjunger i duschen, jag funderar på givare till värmepumpar, och jag insåg plötsligt i helgen att jag naturligtvis måste flytta givaren till returen från värmesystemet. Då spelar det ju ingen roll hur varmt det blir i tanken, VP:n kommer att gå tills returen når stopptempen. Det är möjligt att detta även kommer att lösa problemet med att VP:n inte hinner stänga av tillskottet i tid utan returen blir så varm att kompressorn stannar när vattnet snurrat ett varv.

Så efter att ha flyttat ut givaren har jag nu justerat flödena över radiatorerna och sänkt hastigheten på den externa pumpen och jag ser att energin i tanken räcker mycket längre nu. Jag har fått bort brus i ett par koppel, och tempen verkar än så länge jämnare. Jag har fått sänka tempen en grad, och nu har jag ca en start varannan timme, mot en start i timmen tidigare. Från början var det ca 30 starter per dygn.

Jag undrar om detta bidragit till kompressorraset för ett par år sedan?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!