Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Luftsolvärme
« skrivet: 23 september 2009, 19:43:32 »

Nej, jag misstänker att det är lite för varmt ute för att skicka ut några större mängder, är det normalt att den larmar flera gånger i veckan?
Idag larmade den igen med "Motorskydd uppstart"... Det kanske inte är något fel på den alls. Nu har den ju inte stängt av sig på länge, bara larmat. Det är ju ingen ide att laga något som inte är trasigt!

Finns säkert kriterier för hur många lösta motorskydd det kan bli innan "helstop" så ett utlöst motorskydd kanske bara blir en "notis" som du beskriver..

Mvh. Johan
Skrivet av: Luftsolvärme
« skrivet: 23 september 2009, 19:35:47 »

Hejsan! En liten fråga! Har det funnits något värmebehov än, och skickar det ut någon värme till radiatorerna?

Mvh. Johan 

Hej igen! Jo, kanske skulle svara på min fråga själv.... Det kan faktisk vara så att tempgivarna är dåligt synkade och följande kan hända:

1. Uppstår värmebehov (kalla sommar..) växelventilen kärvar, alt styrfel vilket gör att radiatorvattnet går "fel väg" och börjar göra varmvatten istället. Vp:ens styrning väntar o väntar på att värmebehovet ska uppnås och stänga värmen (Vp:en fattar inte att varmvattnet går fel väg) men tillslut blir så returen så hög att "maxreturvärdet" ska stänga av kompressorn. Men oftast är skillnaden mellan max retur och högtrycksvakten väldigt liten/felaktig och kan göra att "Högtrycket" löser ut istället för max retur! Om/när högtrycken löser ut finns det en tid innan den "släpper" igen, oftast runt 10min. Detta för att kompressorn ska hinna tryckutjämna innan nästa start! Men i detta exempel har ju inte det felaktiga "värmebehovet" uppnåtts, så fort som tryckvakten släpper vill ju kompressorn starta för att fortsätta försöka uppnå "värmebehovet"!! Men nu är det inte säkert att kompressorn verkligen hunnit tryckutjämna klart och då slutar det garanterat med att motorskyddet löser ut!!

2. När Vp:en gör varmvatten ska kompressorn stanna alt växla över till radiatorerna när VV-tempen uppnåtts! Skulle nu den givaren visa fel/diffa så ska ju "maxretur" stoppa kompressorn, men då kan samma sak hända som i första exemplet och det slutar med utlöst motorskydd!!

3. Sen finns det ännu en sak som kan "spöka" lite. Om max retur löst ut och värme/VV kriteriet inte är uppfyllda och en snabbt "fall" av returtempen gör att kompressorn vill starta ganska omgående efter stoppet och då kan man också råka ut för "tryckutjämningsstrulet"

Så om det skulle bli mera bekymmer med stopp på Vp:en så kolla ovanstående saker! Om man inte vill mäta upp allt så kan det oftast räcka med att sänka max retur några grader och öka på tryckvaktens "omstartid" till den dubbla.


Mvh. Johan          
Skrivet av: rqu
« skrivet: 23 september 2009, 18:40:03 »

Nej, jag misstänker att det är lite för varmt ute för att skicka ut några större mängder, är det normalt att den larmar flera gånger i veckan?
Idag larmade den igen med "Motorskydd uppstart"... Det kanske inte är något fel på den alls. Nu har den ju inte stängt av sig på länge, bara larmat. Det är ju ingen ide att laga något som inte är trasigt!
Skrivet av: Luftsolvärme
« skrivet: 23 september 2009, 16:06:24 »

Hejsan! En liten fråga! Har det funnits något värmebehov än, och skickar det ut någon värme till radiatorerna?

Mvh. Johan 
Skrivet av: rqu
« skrivet: 23 september 2009, 07:43:42 »

I fredags var en reperatör på besök igen och bytte GT6-givaren (eller vad den nu heter). Förhoppningsvis så ska den sluta larma nu.
Skrivet av: rqu
« skrivet: 26 augusti 2009, 07:58:45 »

Hej igen! Vi gör så här: Gå in i menyn genom att trycka en gång på högerknappen. Bläddra fram till nr 3 med ratten "här kan du se alla temperaturer". Tryck 1 gång på högerknappen,bläddra fram med ratten tills det står "kompressor GT:6. Be någon tappa varmvatten så att kompressorn vill starta,när den startar höjs tempen på GT:6 ganska fort. Gör den inte det så visar givaren fel eller komp går inte alls. Lycka till!
Nu har jag testat att spola som attans, först var GT6 på 24,9 grader, när kompressorn gick igång rusade den snabbt iväg och pilade sig uppåt i temperaturen, nu går det långsamt uppåt, 74,1, sedan några sekunder senare 74,4 etc... Ser väl fint ut gissar jag, nu är den uppe på 78,3 grader.

Killen som var här skrev att det "låter lite från relät i kraftkortet, byter säkringen och väntar med kortet", kanske är det det där nedrans kortet ändå?
Skrivet av: rqu
« skrivet: 20 augusti 2009, 17:06:48 »

Hej igen! Vi gör så här: Gå in i menyn genom att trycka en gång på högerknappen. Bläddra fram till nr 3 med ratten "här kan du se alla temperaturer". Tryck 1 gång på högerknappen,bläddra fram med ratten tills det står "kompressor GT:6. Be någon tappa varmvatten så att kompressorn vill starta,när den startar höjs tempen på GT:6 ganska fort. Gör den inte det så visar givaren fel eller komp går inte alls. Lycka till!
Det var nog det snubben som var här tidigare i sommar gjorde, jag spolade varmvatten som attans medans han lurade med IVT:n , jag ska testa detta, tack för tipset!
Skrivet av: ta450
« skrivet: 20 augusti 2009, 16:55:39 »

Hej igen! Vi gör så här: Gå in i menyn genom att trycka en gång på högerknappen. Bläddra fram till nr 3 med ratten "här kan du se alla temperaturer". Tryck 1 gång på högerknappen,bläddra fram med ratten tills det står "kompressor GT:6. Be någon tappa varmvatten så att kompressorn vill starta,när den startar höjs tempen på GT:6 ganska fort. Gör den inte det så visar givaren fel eller komp går inte alls. Lycka till!
Skrivet av: rqu
« skrivet: 19 augusti 2009, 22:22:38 »

Nu larmade den igen om motorskyddet, jag sätter det i samband med att frugan duschade, men det kanske inte alls har med det att göra.

Sammanfattning:
Stängde av sig 2 gånger i våras, samt en gång  i juni eller juli.
"Larm motorskydd uppstart" en gång i våras.

Sedan dess har jag hållit reda på datumen bättre, nu kommer larmen oftare.

3 augusti, stänger av sig.
6 augusti, "Larm motorskydd uppstart"
7 augusti, "Larm motorskydd uppstart"
16 augusti, "Larm motorskydd uppstart"
19 augusti, "Larm motorskydd uppstart"
Skrivet av: rqu
« skrivet: 19 augusti 2009, 10:03:43 »

"Larm motorskydd uppstart " har inget med nåt trasigt kort att göra! Och skulle 4,5 kw steget hänga sig så skulle säkerhetsventilen lösa ut,för värmen måste ju ta vägen nånstans. Du har ett givarfel eller ett kompressorfel om du får det larmet.
Och det kan få hela värmepumpen att stänga av sig också? Det händer ju också ibland, 4 gånger har det hänt hittills.
Skrivet av: ta450
« skrivet: 18 augusti 2009, 20:43:17 »

"Larm motorskydd uppstart " har inget med nåt trasigt kort att göra! Och skulle 4,5 kw steget hänga sig så skulle säkerhetsventilen lösa ut,för värmen måste ju ta vägen nånstans. Du har ett givarfel eller ett kompressorfel om du får det larmet.
Skrivet av: rqu
« skrivet: 17 augusti 2009, 12:08:03 »

Kraftkortet släpper inte kontaktorn för drift av 4,5kW elpannesteg, vilket i sin tur stundtals ger övertemperatur i tanken och naturligtvis också på varmvattnet.

Detta löser du enklast med att byta kraftkort.

Det är så som jag kan se av den information som du skrivit.

Lycka till...
Det är alltså antagkigen ett trasigt kort då antar jag, jag fick ett till larm igår, har för mig killen som var här tyckte att varmvattnet var lite varmt också...
Skrivet av: Beatdiz
« skrivet: 17 augusti 2009, 07:56:56 »

Kraftkortet släpper inte kontaktorn för drift av 4,5kW elpannesteg, vilket i sin tur stundtals ger övertemperatur i tanken och naturligtvis också på varmvattnet.

Detta löser du enklast med att byta kraftkort.

Det är så som jag kan se av den information som du skrivit.

Lycka till...
Skrivet av: rqu
« skrivet: 10 augusti 2009, 01:16:55 »

Hej,man måste mäta med en extern termometer på hetgasröret precis när kompressorn startar för att kolla givarfel. Kan man göra själv om du har en sån termometer, gå samtidigt in i menyn och titta på GT:6= hetgasgivare och jämför.
Tack för tipset, men hetgasröret, var sitter det, jag kanske kan ta min digitala ugnstermometer? Kan det ge problemet med att den stänger av sig också, eller är det troligen kompressorn ändå?
Skrivet av: ta450
« skrivet: 09 augusti 2009, 18:41:54 »

Hej,man måste mäta med en extern termometer på hetgasröret precis när kompressorn startar för att kolla givarfel. Kan man göra själv om du har en sån termometer, gå samtidigt in i menyn och titta på GT:6= hetgasgivare och jämför.
Skrivet av: rqu
« skrivet: 08 augusti 2009, 07:47:12 »

Hej igen,såg att du fått fler larm. Be servicekillen kolla upp givaren och kompressorn,nåt är galet där. Tala om för honom vad larmet betyder om han inte vet det. Det står ju inte i klartext direkt :). Vart bor du? Tänkte på vilken firma du anlitar.
Energisystem Stockholm AB/Energiservice Stockholm/Åbergs Värme står det på fakturan. Huset är i Mörtnäs, Värmdö. Jag spolade varmvatten och det mättes hit och dit när han var här, han verkade kunna menyerna i alla fall som ett rinnande vatten, han verkade ha koll, men det är ju lite svårt att se som lekman, inget fel hittades...
Skrivet av: ta450
« skrivet: 08 augusti 2009, 07:35:40 »

Hej igen,såg att du fått fler larm. Be servicekillen kolla upp givaren och kompressorn,nåt är galet där. Tala om för honom vad larmet betyder om han inte vet det. Det står ju inte i klartext direkt :). Vart bor du? Tänkte på vilken firma du anlitar.
Skrivet av: rqu
« skrivet: 07 augusti 2009, 16:51:22 »

Och nu fick jag ytterligare ett "Larm motorskydd uppstart"!
Skrivet av: rqu
« skrivet: 06 augusti 2009, 20:27:54 »

Nu fick jag precis ett "Larm motorskydd uppstart" (eller något sådant). Spolade lite varmt för att göra rent en badbalja...
Skrivet av: rqu
« skrivet: 04 augusti 2009, 21:33:14 »

Nej inga fler larm vad jag sett. Killen som var här kollade allting, alla värden och temperaturer såg bra ut då i alla fall. Säkert glapp någonstans...
Skrivet av: ta450
« skrivet: 04 augusti 2009, 20:32:46 »

jaha såg att du hade återställt manöversäkringen,läste slarvigt. Har du haft larmet motorskydd uppstart nån mer gång? Det larmet stänger av kompressorn om den inte lyckas höja hetgasen 10 grader på X antal minuter (kommer inte uhåg exakt),eftersom styrningen tror att det är kompressorfel. kan oxå va ett givarfel inte ovanligt,eller att tanken störttappas. Hur som helst så är larmet inge bra i samband med att manöversäkringen bryter.
Skrivet av: rqu
« skrivet: 04 augusti 2009, 10:50:04 »

Hej! kolla anslutningarna till bandkabel mellan styr o kraftkortet
Det gjorde rep-killen som var på besök. Kanske ska byta kabeln själv, är det en vanlig datakabel? Känns lite surt att betala för 1500 varje gång någon kommer och felsöker glapp... Annars är det kanske styrkortet i alla fall.
Skrivet av: ta450
« skrivet: 03 augusti 2009, 22:11:44 »

Hej! kolla anslutningarna till bandkabel mellan styr o kraftkortet
Skrivet av: rqu
« skrivet: 03 augusti 2009, 21:48:28 »

Idag stängde den av sig igen, skit också!  >:(
Skrivet av: rqu
« skrivet: 08 juli 2009, 08:26:30 »

konstigt att den slocknar helt. Är nollan kopplad på rätt plint? Lite långsökt men kolla ändå. Lutar nog åt kraftkortet.

Kan apparaten funka i 2,5 år utan nollan på rätt plint? Jag tror att det är rätt, killen som var här mätte alla inkommande spänningar.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 08 juli 2009, 00:04:12 »

konstigt att den slocknar helt. Är nollan kopplad på rätt plint? Lite långsökt men kolla ändå. Lutar nog åt kraftkortet.
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 07 juli 2009, 21:57:54 »

Kan ju vara lite av varje "om" manöversäkringen löser ut, cirkpump, fläkt, shuntmotor, något av kretskorten, elanod om det är en rostfri vvb. Så om det är ett fel som kommer nån gång då och då kan det vara svårt att hitta. Så det är kanske inte så tokigt att börja med manöversäkringen, trots allt kan det vara den som löser ut lite för tidigt.
Skrivet av: rqu
« skrivet: 07 juli 2009, 19:25:25 »

Du borde ha en 6-årig trygghetsförsäkring på din VP, enligt IVT:s hemsida.

Antingen är det styrkortet eller har du glapp nånstans tror jag.
Från IVT:s hemsida:
Citera
Hur vet jag om jag har en trygghetsförsäkring på min värmepump?
Fråga din återförsäljare eller kontakta Arctic på telefon 08-746 05 60, det underlättar om du har serienumret på värmepumpen.
Jag får ringa dom imorgon och fråga... Vi har tagit över ett LB-hus för ett år sedan drygt så jag har ingen vidare koll.

Service-killen kollade några av kontakterna som kompressorn kunde skaka loss, dom verkade sitta fast i alla fall. Glapp kan det kanske vara ändå... Även om strulet känns litet nu och man kanske kan leva med det så är det inte kul om värmen stannar om man är borta på vintern, det kan ju bli minusgrader inne och skador kanske! 
Skrivet av: rocas
« skrivet: 07 juli 2009, 18:53:21 »

IVT:s "trygghetsförsäkring" täcker självrisken i din villaförsäkring.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 juli 2009, 18:43:47 »

Du borde ha en 6-årig trygghetsförsäkring på din VP, enligt IVT:s hemsida.

Antingen är det styrkortet eller har du glapp nånstans tror jag.
Skrivet av: rqu
« skrivet: 07 juli 2009, 16:48:11 »

Vi har en frånluftsvärmepump IVT-490 , installerad 2006, nu är den 2,5 år och har stäng av sig tre gånger. Två gånger i våras och en gång nu i söndags. Typiskt, då gäller ju inte garantin! Då det hände i våras upptäckte jag det när jag dushade och vattnet inte var varmt, såg då att värmepumpen var svart och avstängd. Satte då igång den genom att trycka på manöversäkringen (tror jag att den heter). Nu i söndags såg jag plötsligt att den var avstäng igen.

Hade en reparatör över för att kolla till den nu idag, han hittade ingenting konstigt med den, han bytte i alla fall ut manöversäkringen. Tyckte möjligtvis att reläet i kraftkortet lär lite, men lät bli att byta kortet (onödigt dyrt). För någon vecka sedan såg jag även ett larm "Motorskydd uppstart" men det har jag inte sett tidigare så det är kanske bara en engångshändelse. Någon som känner igen detta beteende eller har något tips?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!