Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 2 värmepumpar pÃ¥ samma lÃ¥nga kollektor  (läst 22989 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Coca-Cola

  • Gäst
Coca-Cola
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #90 skrivet: 08 december 2015, 17:47:54 »
Tryck i ett system är nivå ! På vatten pelaren ovan manometer

Varje anläggning är unik . Det stämmer kocken . Även estetisk.
Därför väljer jag personligen oftast samma kärl storlek då ett exp
Aldrig kan bli försort .

Det är exakt samma principer som gäller oavsett villa eller fastighet
Vilket material tillbehör är det som  skiljer tycker du?
Cc

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #91 skrivet: 08 december 2015, 18:15:57 »
Mitt inlägg angående skillnader var ett svar på Oraklets antydningar om att det skulle vara lika för mig när det gällde en stor eller liten anläggning. På det svarade jag att det är en stor skillnad när det gäller det som jag kan och sysslar med. Hur det är på VVS låter jag andra bedömma.
På vilket sätt skulle min anläggning fungera bättre med ett tryckkärl monterat? Jag har ett plastkärl ca 120 cm över pumpen
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #92 skrivet: 08 december 2015, 18:21:48 »
Det finns ingen anledning att sätta ett tryckkärl om man har nivåkärlet på högsta punkt, det är bara Oraklet som trollar.
Tror inte cocacola läst alla inlägg.
Om manometer sitter på högsta punkt i ett system är det den visar inte vattenpelaren.
Sitter den lägre än högsta punkt i ett trycksatt system visar den inte heller vattenpelaren, det visar den bara i ett öppet system.
Jag har enormt svårt att förstå varför ni vräker ur er sådan direkta felaktigheter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #93 skrivet: 08 december 2015, 18:29:57 »
Är inte tryck och vattenpelare samma sak?   dontknow

Vissa anger kPa andra mH²O.
Same same!  tummenupp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #94 skrivet: 08 december 2015, 19:20:10 »
Det är en enhet, det är inte samma som att det är vattenpelaren som visas.
Det är tryck som visas, även om tryckmätaren är graderad i mmH2O
Och följdaktligen så är det inte mm H2O som visas i ett trycksatt system.
Där är kpa, bar eller ATM mer korrekta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #95 skrivet: 08 december 2015, 20:39:16 »
Det är ingen som trollar mer än du.  Du gör det genom att konstant förringa dem som inte delar din uppfattning.

Det är sÃ¥klart trycket pÃ¥ vätskan man ser eftersom det inte finns nÃ¥gon luft kvar i köldbäraren.   Jag har sÃ¥ledes säkerställt trycket pÃ¥ sugstutsen  tummenupp

Du borde polisanmäla flexcon ,armtec , och reflex  för att dem tillverkar totalt meningslösa saker som förstör för miljontals användare  dontknow

Jag fortsätter dock att lita pÃ¥ det wilo , grundfos Xylem och sagda exp kärl tillverkare säger  tummenupp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #96 skrivet: 08 december 2015, 21:03:29 »
Jag är utbildad inom automation, och då vi lärde oss vad mmH2O var så fick vi labba med just vattenpelare.
Man mäter inte vattenpelare i ett trycksatt system, man mäter tryck, och ingen vet med säkerhet att det inte finns luft på brinekretsens högpunkt om man inte har en visuell bekräftelse på det, t.ex via ett nivåkärl, eller ett synglas.
Har man en manometer med mmH2O i ett trycksatt system så använder man den på fel ställe, men man kan ju i huvudet räkna om det till tryck.
Det är fakta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #97 skrivet: 08 december 2015, 21:34:01 »
Och som vanligt Oraklet verkar det som om du ser värdel i svart eller vitt. Jag har tidigare försökt förklara att det finns nyanser däremellan, men nu vet jag inte om du inte förstår eller om du bara gör dig dum. Men jag kan ju försöka en gång till. Naturligtvis fyller tryckkärl sin funktion och i många lägen är dom mycket bra men i andera helt onödiga. Jag har inget tryckkärl i mitt hus varken på den varma eller kalla sidan och på den varma sidan har det fungerat utmärkt i över 35 år och jag är rätt övertygad om att det kommer att fungera så länge jag lever. Lika övertgad är jag att om jag i stället haft ett slutet tryckärl med blåsa hade jag redan fått byta minst en gång och högst sannorlikt i en snar framtid. Och tidigare frågade jag vilken fördel jag skulle ha av ett tryckkärl på kalla sidan men har ännu inte fått nått svar på det.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #98 skrivet: 08 december 2015, 21:41:01 »
I ditt system hade det säkerligen fungerar likadant.   Varken bättre eller sämre.   

Det är dock inte det Rikard vill göra gällande.  Han hävdar Ã¥ det bestämdaste  (som du vet )  att jag saboterar och gör saker sämre med tryck kärl   vilket ju sÃ¥klart är nonsens och mÃ¥ste bemötas.

Anser du det riktigt att trycksätta Tupperware om man måste gå upp o ner med ledningarna ?

Jag gör det inte...och nej.   Det beror inte pÃ¥ att det är svÃ¥rt att täta plasten   vilket det sÃ¥klart inte inte är.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #99 skrivet: 08 december 2015, 21:49:52 »
Då tolkar jag hans inlägg lite anorlunda än vad du gör, jag tolkar det han skriver som att det IBLAND skulle fungera lika bra med tex. ett plastkärl och INTE att slutna kärl alltid är sämre.
Men jag tror även att du av nÃ¥gon för mig okänd anledning bara ser det som du vill se och blundar för en del  dontknow
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #100 skrivet: 08 december 2015, 22:11:38 »
Jag är UTB i VVS Rickard ,,, jag labbar inte bara med tryck flöden , 
mvp pÃ¥ manometern är vattenpelaren , DÃ¥ trycket är  höjden pÃ¥  pelarn ....   
Klart att man får ut all luft ur Köldbäraren, när man spolar den ,,

Varför väljer jag att installera  ett EXP i stället för byttan .
1. förtrycket på sugstudsen i en cp är temperatur beroende, ju varmare vatten ju högre tryck ,
Det här är sån som vvsare har i huvudet när vi monterar cirkulations system ,
Pumpar i dag har blivit sjukt dyra,  SÃ¥ min rekommendation är att alltid säkerställa oavsett temp min 4mvp  pÃ¥ sug sidan . Jag ska hÃ¥lla garantin och säkerställa funktionen till kunden ,  det handlar inte om att tjäna extra pengar
det handlar om Kvalitet .
om din anläggning blir bättre Kocken av att byta till trycksatt kärl .  Det har du betalat dyrt för
 SÃ¥  behÃ¥ll du byttan  som sitter 1,2 meter  ovan CP
Den har säkert en volym som klarar din 6 kw vp , ,  Det som skulle vara roligt att veta är vad förtrycket ligger pÃ¥ sug sidan när pumpen gÃ¥r och vad CP behöver lyfta för att klara tryckfallen ... åååh vad jag skulle vilja att det vore standard med mät utag pÃ¥ kb ,, .. , men skulle kb pumpen säga upp sig ,, glöm inte att ändra orsaken till varför,

en liten berättelse ur verkligheten , , VP med sjökollektor  , kunden ringde pÃ¥ referens,. han hade 2 bytter
och det svämma över ,, pÃ¥ sommarn ,  vinter tid fick han fylla ..   jag vill aldrig hÃ¥lla pÃ¥ sÃ¥ här mer , kan du hjälpa mig,,  skräpet ( ja det är min personliga Ã¥sikt) Ã¥kte ut,  dit med ett 35 liters kärl och en 3 bars ventil,  fick ett samtal i sommras   :)   trycket rör sig pÃ¥ nÃ¥got hekto ,   ,  inga larm inget blask pÃ¥ golvet

Ni diskuterade kundpriser på bytta och exp ..
list pris hos grossist 911 kr ,,
ett 35 liters kärl  854 kr  ;)   ja och det kärlet klara 1700 meter  40 slang  0,5bar i förtryck och en 3 kg säk .

med tryck kärlet och en 3 bars säk  gÃ¥r avluftningen av kollektorn hur lätt som helst , Man blir av med alla luftfickor!
Rätt pump och tunna ,  räkna  lite pÃ¥ hur mycket brine kollektorn innehÃ¥ller sen är det bara spola ,,,
skulle en kund ringa och säga det fattas brine ! dÃ¥ har jag gjort fel om det inte läcker pga en spräckt koppling eller dyligt ,   jag fyller/ byter om det behövs kärlet till ett större ,, utan kostnad!
cc


 
 

« Senast ändrad: 09 december 2015, 04:51:11 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #101 skrivet: 09 december 2015, 06:51:10 »
I ditt system hade det säkerligen fungerar likadant.   Varken bättre eller sämre.   

Det är dock inte det Rikard vill göra gällande.  Han hävdar Ã¥ det bestämdaste  (som du vet )  att jag saboterar och gör saker sämre med tryck kärl   vilket ju sÃ¥klart är nonsens och mÃ¥ste bemötas.

Anser du det riktigt att trycksätta Tupperware om man måste gå upp o ner med ledningarna ?

Jag gör det inte...och nej.   Det beror inte pÃ¥ att det är svÃ¥rt att täta plasten   vilket det sÃ¥klart inte inte är.

Det jag hela tiden sagt, och står för, för att det är fakta, är att i en nromal villainstallation så är plastkärlet den bättre lösningen för kunden, speciellt om det ingår i leveransen med värmepumpen:

1. Det är gratis
2. Det håller troligen i 50 år eller mer utan krav på reinvestering
3. Man får möjlighet att visuellt inspektera nivån
4. Enkelt att fylla på om/när det behövs
5. Enkelt att trycksätta med luft via säkerhetsventilen

Sen finns det naturligtvis exempel på stora system, eller där man inte kan montera kärlet på ett smidigt sätt utan att göra krumelurer på rördragningen som resulterar i en massa onödiga böjar på kb-ledningen där det är en fördel med tryckkärl.
Det jag vänder mig emot att att vissa här framställer det som att det alltid är bättre att ersätta dem med tryckkärl som vi vet kostar mer och håller sämre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #102 skrivet: 09 december 2015, 07:03:31 »
Jag är UTB i VVS Rickard ,,, jag labbar inte bara med tryck flöden , 
mvp pÃ¥ manometern är vattenpelaren , DÃ¥ trycket är  höjden pÃ¥  pelarn ....   
Klart att man får ut all luft ur Köldbäraren, när man spolar den ,,

Varför väljer jag att installera  ett EXP i stället för byttan .
1. förtrycket på sugstudsen i en cp är temperatur beroende, ju varmare vatten ju högre tryck ,
Det här är sån som vvsare har i huvudet när vi monterar cirkulations system ,
Pumpar i dag har blivit sjukt dyra,  SÃ¥ min rekommendation är att alltid säkerställa oavsett temp min 4mvp  pÃ¥ sug sidan . Jag ska hÃ¥lla garantin och säkerställa funktionen till kunden ,  det handlar inte om att tjäna extra pengar
det handlar om Kvalitet .
om din anläggning blir bättre Kocken av att byta till trycksatt kärl .  Det har du betalat dyrt för
 SÃ¥  behÃ¥ll du byttan  som sitter 1,2 meter  ovan CP
Den har säkert en volym som klarar din 6 kw vp , ,  Det som skulle vara roligt att veta är vad förtrycket ligger pÃ¥ sug sidan när pumpen gÃ¥r och vad CP behöver lyfta för att klara tryckfallen ... åååh vad jag skulle vilja att det vore standard med mät utag pÃ¥ kb ,, .. , men skulle kb pumpen säga upp sig ,, glöm inte att ändra orsaken till varför,

en liten berättelse ur verkligheten , , VP med sjökollektor  , kunden ringde pÃ¥ referens,. han hade 2 bytter
och det svämma över ,, pÃ¥ sommarn ,  vinter tid fick han fylla ..   jag vill aldrig hÃ¥lla pÃ¥ sÃ¥ här mer , kan du hjälpa mig,,  skräpet ( ja det är min personliga Ã¥sikt) Ã¥kte ut,  dit med ett 35 liters kärl och en 3 bars ventil,  fick ett samtal i sommras   :)   trycket rör sig pÃ¥ nÃ¥got hekto ,   ,  inga larm inget blask pÃ¥ golvet

Ni diskuterade kundpriser på bytta och exp ..
list pris hos grossist 911 kr ,,
ett 35 liters kärl  854 kr  ;)   ja och det kärlet klara 1700 meter  40 slang  0,5bar i förtryck och en 3 kg säk .

med tryck kärlet och en 3 bars säk  gÃ¥r avluftningen av kollektorn hur lätt som helst , Man blir av med alla luftfickor!
Rätt pump och tunna ,  räkna  lite pÃ¥ hur mycket brine kollektorn innehÃ¥ller sen är det bara spola ,,,
skulle en kund ringa och säga det fattas brine ! dÃ¥ har jag gjort fel om det inte läcker pga en spräckt koppling eller dyligt ,   jag fyller/ byter om det behövs kärlet till ett större ,, utan kostnad!
cc

Om manometern sitter på högpunkt, som t.ex. i mitt system, så mäter den ingen vattenpelare, det är fakta, den mäter trycket på brinekretsen i luftfas.
Sen kan man väl om man vill använda både PSI, kpa, ATM, kg, bar eller mVP om man vant sig med det ena eller andra - det valet är fritt.
Men att som du gjorde påstå att man mäter vattenpelaren stämmer inte i sak, man mäter trycket.
I ett icke trycksatt system mäter man vattenpelaren så länge cirkpumpen står still, så snart du startar cirkpumpen mäter du något annat, du mäter vattenpelare samt de tryckfall eller tryckstegringar som flödesmotståndet ger.

Men åter igen, har man vant sig vid att använda ett visst sätt att tänka så går det lika bra att prata vattenpelare som bar eller kpa, även om dessa mått är mer korrekta år 2015.

Det system du hänvisar till måste ha varit installerat utan trycksättning av plastbyttorna, och utan monterad säkerhetsventil, annars skulle vattnet aldrig runnit ut.
Jag påstår inte att du gjorde fel som monterade ett 35 liter tryckkärl, men det hade gått lika bra att montera dit säkerhetsventiler på plastkärlen och trycksatt dessa. Och då hade kunden haft kvar möjligheten att kontrollera brinenivån.

Att "man" blir av med alla luftfickor får stå för dig, från erfarenheter i detta forum vet vi ju att så absolut inte är fallet i alla installationer.
Däremot kan jag ge dig rätt i att det är problemfritt med tryckexpansionskärl om man blir av med alla luftfickor och mikrobubblor vid igångkörningen. (OM man bortser från den normalt sett korta livslängden på dessa kärl.)
Det vi inte kommer att bli eniga om är att så alltid är fallet, även om du själv kanske lyckas med det.

Läckage på KB-sidan har ju i vart fall hittills visat sig vara ett av de vanligare felen, så att det förr eller senare kommer att behöva fyllas och avluftas är ju mer regel än undantag.

Jag lämnar upp till läsarna att avgöra hur de vill ha det med nivå/tryckkärl i sin installation.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #103 skrivet: 09 december 2015, 09:58:51 »
Jo! Den mäter vatten pelaren
När du trycksätter. Plast byttan blir din
Vattenpelare nivå i kärl

Förtrycket blir  vatten pelare  .
Du får göra ett labb test hemma .
Anslut en slang på kb och häng upp
Den på väggen . . Öppna ventilen
Och se.  Vart vatten pelaren hamnar
Med ett tryck pÃ¥ 0.5 bar  ;)
Glöm inte fylla nivån ! I. Kärlet
Du mÃ¥ste ha slangen+ 5 m ovan för  kärlet
Om du inte vill  att det ska blÃ¥sa ut .

Det kan läsarna också prova så får dem se
Vart systemet säger att det har för förtryck

Exp
Ja det hade vart ett par st före mig där
Dom la till en bytta  . ::)

Det är volymen på kärlet som är avgörande
Inte bara trycksättning och montera en säk
Naturlagar :)
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #104 skrivet: 09 december 2015, 10:10:12 »
jag fyller/ byter om det behövs kärlet till ett större ,, utan kostnad!
cc
Detta förutsätter ju: 1. Man ens vet vem som installerat, 2. Att denne är lika generös som dig och även är det många år efter installationen.
I mitt fall är p1 okänd och efter att rengjort filtret(det såg bra ut men det kunde jag ju inte veta innan) behövde jag fylla på några deciliter.
Då var jag rätt glad över att det fanns en tupperwarebytta och en liten dunk brine kvarlämnat av föregående ägare, där sparade jag då hyfsat i stället för att ringa in nån eller köpa nån sorts pump för påfyllning.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!