Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?  (läst 23090 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Hej,
vi har precis flyttat in i ett hus med en installerad bergvärmeanläggning från -05. Om jag inte minns fel så är det en IVT Greenline HT C6 som står och tuffar för att värma huset.
Det var lite kyligt (19/20C) så jag läste lite i manualen och finjusterade värmen från -1,3 till -0,3 och det verkar gjort en del. Vädret är ju lite knepigt då det pendlar mellan 0-10 hela tiden. Hört att vp har mest "problem" att bestämma hur den ska värma när det är 0-5C men det kanske bara är en myt.

Men till min fråga. Jag noterade att radiatorerna inte är fullt öppna överallt i huset. Bör jag vrida upp alla till max så att flödet i systemet blir "öppet" och inte bromsad in någonstans? Vill som titta på detta nu innan snön börjar falla ute :)

Sen sitter det nån blå sak vid taket ovanför C6:an (ser ut som nån regulator pump eller nått) som är väldigt varm när man rör vid den. Vad är det och vad gör den?
Ledsen för mina banalt enkla frågor men kommer från en lägenhet där det bara var att vrida på elementen för att få värme :))

Ser fram emot era svar.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Sitter det termostater på radiatorerna som är halvöppna, eller är det vanliga vred?
Vad är den blå saken kopplad till? Bild?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Har man ställt in rätt värmekurva är det inga speciella problem runt noll grader.

Finns det en rumsgivare? Om det inte finns en sådan och utetemperaturen pendlar kraftigt mellan dag och natt kan det bli problem i och med att det tar tid för temperaturändringar att tränga genom väggarna. Blir det plötsligt varmt ute blir det kallt inne och omvänt. Det beror lite på huset i vilken mån det märks.

Om det går en elkabel till den blå saken är det troligen den externa cirkulationspumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Tror att det är vanliga vred... påminner om denna fast våra är vita.

Stora vredet går från * - 7 och en liten knopp längst ut man kan snurra på också?

Finns ingen innegivare utan bara en utegivare. Kollat kablarna som går och i Menyerna och hittar bara info om ute temp.

Ja det går en elkabel till den "blå grejen".

Kan ta ett kort när jag kommer hem ikväll :)

Måste läsa på mig lite om hur VP fungerar.. man har som noll koll just nu.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det där är en termostat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
I första hand bör du ställa upp majoriteten av termostaterna fullt. Sen justerar du in rätt innetemp mha kurvan/justeringen på värmepumpen (tänk på att vänta ett dygn mellan varje justering).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Blev sent igår.. tog en snabb bild imorse på den "blå grejen" som är varm. Blått för mig är kallt.. tänkte kanske är retur från radiatorslingan?

Bild på blå grej :)
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #7 skrivet: 01 november 2011, 09:50:54 »
Det där är externa cirkulationspump, är helt normalt att den är varmt men om den är jätte varmt så här års
så kan den ha fastnat. Den ska ha samma temperatur som röret har lite längre port som den är kopplat till.
Om man öppnar den svarta proppen på mitten så kan man se och känna om den går, kan komma lite vatten
när man öppnar den men inte är farligt. Om den har fastnat kan man hjälpa igång den med en skruvmejsel
på axeländen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Vill man spara el bör man kontrollera att det inte finns radiatorer som vattnet passerar igenom utan att kylas av nämnvärt. Det bör vara minst 5 graders temperaturskillnad mellan radiatorernas in- och utlopp när pumpen har gått ca en kvart så att vattnet har hunnit omsättas i systemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Kollade igår och den externa pumpen rör på sig som den skall.
Nu är det ju helt plötsligt 10-12C ute igen..

Jag är lite nyfiken på om jag på något sätt kan kontrollera om köldbärarpumpen står i kontinuerlig drift?
Läste en trÃ¥d där det stÃ¥r menyvalet men inte hur man kommer dit.. antar att det är nÃ¥n service meny som man normalt sätt inte ska komma Ã¥t  :-X
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #10 skrivet: 02 november 2011, 09:21:12 »
Den yttre cirkulationspumpen går hela tiden utom när utetemperaturen är högre än den temperatur som är inställd som sommarurkopplingstemperatur (meny 1.14). Den inre cirkulationspumpen kan ställas om vilket görs i meny 5.10 i servicemenyn. Servicemenyn kommer man åt genom att hålla menyknappen intryckt 10 sekunder.

Fanns det ingen manual till pumpen när huset köptes?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #11 skrivet: 02 november 2011, 10:01:23 »

Jag är lite nyfiken på om jag på något sätt kan kontrollera om köldbärarpumpen står i kontinuerlig drift?
Läste en trÃ¥d där det stÃ¥r menyvalet men inte hur man kommer dit.. antar att det är nÃ¥n service meny som man normalt sätt inte ska komma Ã¥t  :-X

Köldbärarpumpen kan du kolla på servicemenyn 5.11 om hur den går.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Köldbärarpumpen kan du kolla på servicemenyn 5.11 om hur den går.
Dum fråga då... hur kommer jag åt service menyn? K1 och K2 hänger jag med på.. sitter på jobbet nu så tänkte jag ställer frågan direkt så jag vet innan jag kommer hem :)

Måste bara tacka för alla svar än så länge.. väldigt intressant forum detta måste jag säga :)
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #13 skrivet: 02 november 2011, 12:48:42 »
Servicemenyn kommer du så som Rorand beskriver, att hålla menyknappen nere 10 sekunder
(knap längst till höger)
Sedan vrider du den röda knappen att du kommer till 5 och trycker meny igen sedan är det bara
att vrida och bläddra fram det man vill se
« Senast ändrad: 02 november 2011, 12:53:18 av Remo »

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Servicemenyn kommer du så som Rorand beskriver, att hålla menyknappen nere 10 sekunder
(knap längst till höger)
Sedan vrider du den röda knappen att du kommer till 5 och trycker meny igen sedan är det bara
att vrida och bläddra fram det man vill se
Pinsamt.. ser ju nu att Roland skrivit det.. tack!
« Senast ändrad: 02 november 2011, 13:28:13 av ebolasmurf »
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!