Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gemensam retur för golvvärme, radiator och VP?  (läst 3408 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ywiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gemensam retur för golvvärme, radiator och VP?
« skrivet: 19 februari 2018, 11:24:59 »
Hejsan - har smugit i kulisserna länge i detta eminenta forum och nu tagit mod till mig att pula "lite" själv hemma. Ska lägga till en arbetstank på 200L till min VP och koppla golvvärme (shuntventil + extern CP) och radiatorer (extern CP) mot denna. Det jag är osäker på är hur känsligt det är med själva rördragningen och vad som funkar att göra där. Då rördragningen skulle underlättas av att göra på detta sätt (bild) och jag skulle slippa dra en massa parallella stammar undrar jag om det funkar att göra såhär? Dvs returen på radiatorerna går samma väg som returen från GV en bit istället för att ligga helt parallellt den biten? Blir det inte någon skillnad - eller kommer det att skita sig?
/Johan
« Senast ändrad: 19 februari 2018, 13:07:39 av Ywiz »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gemensam retur för golvvärme, radiator och VP?
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2018, 13:14:54 »
Vad jag kan se så bör principen bli densamma, BT3 bör dock sättas före T-röret mot radiatorreturen.
Sen måste röret vara grovt nog att klara flödet från både golvvärme och radiatorer samtidigt, hur grovt är röret där?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ywiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gemensam retur för golvvärme, radiator och VP?
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2018, 13:24:52 »
Låter kanon - tack för svaret! Alla rör är 28mm förutom de som enbart går till radiatorerna som är 22mm (Dvs. den röda radiatorreturen samt från radiator CP'n). Min tanke var ju att alla returer ändå ansluter i tankens botten på ett eller annat sätt. Och jag är med på BT3 - missade att flytta den i min skiss!
« Senast ändrad: 19 februari 2018, 13:31:26 av Ywiz »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gemensam retur för golvvärme, radiator och VP?
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2018, 14:12:23 »
Vad är tanken med att ta golvvärmens framledning från botten av tanken?
Jag funderar om det inte är bättre att försöka ha så kallt som möjligt i botten av tanken för att få maximal COP, drar du ut vatten från botten så kommer du att få ett skapligt stort nedåtgående flöde i tanken och varmt vatten söker sig då snabbare dit och tillbaks till värmepumpen.
Eller tänker jag fel?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ywiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gemensam retur för golvvärme, radiator och VP?
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2018, 14:17:10 »
Tanken är väl att golvvärmen ska få en lägre temp att jobba med? Jag har läst på relativt många oberoende ställen att det är vettigt att göra så men jag är inte sen att ändra mig om någon kan visa att det inte är bra!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gemensam retur för golvvärme, radiator och VP?
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2018, 14:18:58 »
Jag är lite tveksam till gemensam retur tycker mig se risken att tex golvärmens höga flöde påverkar radiatorerna men vet man om det är det ju inget problem men kan bli svår justerat. Man kan säkert ta flödet från rad returen via T stycke och dra till golven i alla fall om golvvärmen är på liten yta men då är vi där att flödena kan påverka varandra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ywiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gemensam retur för golvvärme, radiator och VP?
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2018, 14:40:48 »
Lite det jag är rädd för och därför jag ställde frågan... Men eftersom returen ändå blir gemensam till slut tänker jag att det kanske inte spelar någon roll?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gemensam retur för golvvärme, radiator och VP?
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2018, 14:45:31 »
Beror säkert på grovlek på rören och vad flödet är men nog lär det funka med gemensam retur och om dom påverkar varandra får man justera flödena.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ywiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gemensam retur för golvvärme, radiator och VP?
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2018, 14:50:16 »
Och med att justera flödena menar du att justera pumparnas hastighet?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gemensam retur för golvvärme, radiator och VP?
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2018, 14:52:36 »
Ja eller nån typ av strypning för fin justering. Hur stor yta blir det golvvärme på resp radiatorer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ywiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gemensam retur för golvvärme, radiator och VP?
« Svar #10 skrivet: 19 februari 2018, 14:56:11 »
Just nu är det källare och markplan med radiatorer ca(80kvm+80kvm källare) samt två badrum med golvvärme (4 + 15kvm) men det kommer möjligtvis till en utbyggnad (50kvm + 50kvm källare) med golvvärme och det vill jag ha förberett för.

Utloggad Ywiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gemensam retur för golvvärme, radiator och VP?
« Svar #11 skrivet: 19 februari 2018, 15:07:02 »
Appropå detta - bör man ha någon form av flödesmätning och strypining på golvvärmeslingan och radiatorkretsen för lättare injustering? Något annat som jag inte ser på ritningen är någon form av avluftning för VP kretsen eller är det onödigt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gemensam retur för golvvärme, radiator och VP?
« Svar #12 skrivet: 19 februari 2018, 15:07:41 »
Tanken är väl att golvvärmen ska få en lägre temp att jobba med? Jag har läst på relativt många oberoende ställen att det är vettigt att göra så men jag är inte sen att ändra mig om någon kan visa att det inte är bra!

Har du en normal golvvärmeshunt med egen cirkpump, maxbegränsningstermostat och shunt så spelar det ingen roll i mina ögon var du tar vattnet, shunten spär ju ned temperaturen till den temp som värmepumpen anser att värmesystem 2 skall ha.
Du kommer alltså att recirkulera stora delar av vattnet som kommer från golvvärmereturen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gemensam retur för golvvärme, radiator och VP?
« Svar #13 skrivet: 19 februari 2018, 15:09:52 »
Det finns ju flödesmätare som man kan montera på fördelaren för enkel injustering av flödet, det skulle jag i alla fall satsa på.
Typ såhär:
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ywiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gemensam retur för golvvärme, radiator och VP?
« Svar #14 skrivet: 19 februari 2018, 15:15:05 »
Tack Rickard! Jag har ingen "normal" shunt utan kör en central lösning med en trevägs ventil och ventilmotor (esbe) som jag kan styra från VP'n (ivt greenline ht). Har idag inte planerat in någon maxbegränsningstermostat - dumt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gemensam retur för golvvärme, radiator och VP?
« Svar #15 skrivet: 19 februari 2018, 15:21:08 »
Nja, vet inte om det är dumt, jag kör själv utan, men visst, om styrningen skulle gå sönder och värmepumpen börjar trycka ut riktigt varmt vatten med hjälp av elpatron så kan det ju bli tråkigt.
Å andra sidan, OM PEX-slangen går sönder så lär det ju inte vara där den är ingjuten i betong eller flytspackel utan på ett synligt ställe, så det borde ju gå reparera.
Trodde du hade en nibe då det var en sådan på skissen.

Jag kör min golvvärme kopplad direkt mot systemet som radiatorerna, det funkar bra tack vare att jag har så pass feta radiatorer, klarar mig ju med ca 46 grader på framledningen vid -30 grader ute.
« Senast ändrad: 19 februari 2018, 15:22:55 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gemensam retur för golvvärme, radiator och VP?
« Svar #16 skrivet: 19 februari 2018, 15:24:29 »
Slangen hÃ¥ller för värmen men har man ömtÃ¥ligt golv kanske det tar skada jag kör utan max begränsning och om jag eldar kan jag fÃ¥ riktigt hett vatten runt 70 grader gissar jag om shunten skulle öppna fullt. 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ywiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gemensam retur för golvvärme, radiator och VP?
« Svar #17 skrivet: 19 februari 2018, 15:37:01 »
Ok - det låter ju bra så långt! Hur var det med att ta framledningen till golvärmen från botten (verkar ju bra i mitt fall då det inte blir lika hög temperatur) - verkar råda delade meningar om det? Kanske ska posta det som en separat fråga...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gemensam retur för golvvärme, radiator och VP?
« Svar #18 skrivet: 19 februari 2018, 15:38:59 »
Ska du ändå ha shunt så späder den ner tempen till rätt nivå så jag skulle inte ta framledningen från botten och framförallt inte eftersom du ev ska bygga vidare med golvvärme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ywiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gemensam retur för golvvärme, radiator och VP?
« Svar #19 skrivet: 19 februari 2018, 15:40:15 »
Jag kan posta en bild på hur det ser ut i verkligheten då jag börjat torrkoppla just denna bit med retur och GV pump samt ventil ikväll så kanske det är lättare att se om jag är på rätt spår. Stort tack för engagemanget!

Utloggad Ywiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gemensam retur för golvvärme, radiator och VP?
« Svar #20 skrivet: 19 februari 2018, 17:14:31 »
Såhär ser det ut efter en första temporär koppling - nu är tas förvisso framledningen till GV från botten så det kanske jag bör ändra...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!