Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eliminera shunten  (läst 3814 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GulaHuset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Eliminera shunten
« skrivet: 23 januari 2018, 16:54:10 »
Jag har en Nibe F370 kopplad till 120 kvm golvvärme och en liten ynka radiator på ett sovloft, projektören har pga den lilla pytteradiatorn byggt ett tvåtemperatursystem. Fördelaren är en Thermotech integral med integrerad shunt och en Grundfos Alpha2 varvtalsreglerad cirkpump. Integralen shuntar ned temperaturen till golvvärmen och jag vill inte det, för att 370:n ska få arbeta med så låg framledning som möjligt. Jag har strypt ventilen (2) helt, bypass är stängd och returen helt öppen. Ändå shuntar integralen ned framledningstempen. Vid framledning 35 grader på 370:n så får jag ca 30 grader fram mätt på fördelaren. Funderar på om man kan koppla förbi shunten helt genom att ta bort J-röret, flytta termostatventilen (3) upp till cp samt plugga med ändlock där termostatventilen och J-röret satt på undre staven. Bra eller dålig idé?

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Eliminera shunten
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2018, 18:08:31 »
Den termostat som du talar om är en maxtermostat för att inte GV-slingorna  inte ska fÃ¥ för hög värme , max 45C   dom mÃ¥r inte bra av hög temp , är kanske en max inställning pÃ¥ den som stÃ¥r lÃ¥gt

Utloggad GulaHuset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eliminera shunten
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2018, 18:30:06 »
Ja, det är en maxbegränsningstermostat. Står nu på 45 grader, den har normalt ingen effekt, vrider jag upp den 50 ändras inte framledningen.

Det är effekten av den integrerade shunten jag vill få väck.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Eliminera shunten
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2018, 18:34:45 »
Det är den i VP du menar då , finns bara ett sätt höja kurvan , men kommer kanske att bli konstigt eller varmt på resten av systemet då

Utloggad GulaHuset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eliminera shunten
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2018, 20:22:34 »
Jag menar inte VP utan pratar om utrustningen kring fördelaren. Se bilderna. Den shuntar ned framledningstemperaturen. Jag vill inte det, för att kunna köra med lägre kurva och bättre ekonomi.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Eliminera shunten
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2018, 23:39:44 »
Jag menar inte VP utan pratar om utrustningen kring fördelaren. Se bilderna. Den shuntar ned framledningstemperaturen. Jag vill inte det, för att kunna köra med lägre kurva och bättre ekonomi.
Du har lägre framledning i golvvärmen nu pga den shuntar. Helt rätt. Men den avger samma värme som om du skulle köra utan CP+shunt med den högre framledningen som VP levererar. Anledningen är att det går inte att skapa ny energi från ingenting.

Avgiven effekt är lika med konstant x flöde x deltaT

Vill du sänka framledningstempen från värmepumpen och behålla värmeavgivningen så måste du i isåfall höja flödeshastigheten. Totalt. Alternativt stänga/minska flödet till radiatordelen.
« Senast ändrad: 23 januari 2018, 23:45:02 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: Eliminera shunten
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2018, 07:05:22 »
Om huset håller värmen med 30 grader i golvvärmen är det onödigt att VP producerar 35 grader som shuntas ner till 30 grader. Därav vill han plocka bort shunten i golvvärmefördelaren och köra golvvärmen som klimatsystem 1 i pannan.
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Eliminera shunten
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2018, 07:33:28 »
Begränsningen skulle kunna sitta i trimventilen på returen, om den inte släpper ut tillräckligt stort flöde så shuntas värmen ned.
Det skulle gå prova ta väck den ventilen helt, eller borra upp den (om det är möjligt) så att öppningen internt blir större.
Å andra sidan kan det lika gärna (eller också) vara ventilen i termostaten som begränsar flödet in i fördelaren.

J-röret vet jag inte riktigt vad du menar med...
Vad är det?

Det du skulle kunna göra är annars att plocka bort cirkpumpen helt och ansluta fram och retur direkt till var sitt fördelarrör.
Kanske går flytta termostaten till övre röret så att du fortfarande har kvar maxbegränsningsfunktionen.
Skulle den rent fysiskt gå ansluta till "8" i bilden så vore det kanske en fungerande plan.

För att framledningstempen skall sjunka krävs att du bibehåller nuvarande flöde i golvvärmen.
Om du t.ex. kör 5 liter/minut i varje slinga nu och har 4 graders deltaT över golvvärmen så måste du fortsätta med samma flöde på varje slinga för att kunna sänka kurvan på värmepumpen.
Om du idag har 8 graders deltaT över värmepumpen så måste du med andra ord dubblera flödet över själva värmepumpen för att få ett deltaT som "passar" golvvärmen.

"Nedshuntningen" som du vill bli av med kan alltså till viss del bero på att önskad deltaT över värmepump och golvvärme är olika, och då krävs lite högre inkommande temp till fördelaren, men det skulle i så fall räcka med 32 grader fram från värmepumpen, det borde inte behövas 5 grader högre som idag.
« Senast ändrad: 24 januari 2018, 07:37:47 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GulaHuset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eliminera shunten
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2018, 14:50:08 »
Shunten ställs normalt in så att man öppnar strypventilen (2) helt och stänger returen helt. Sedan öppnar man sakta returen tills önskad framledning nås. Jag är helt ointresserad av detta och funderar på hur jag kan bli av med shunten eftersom trots att strypventilen (2) är helt stängd och returen vidöppen så shuntas framledningen ned ca 5 grader. Det verkar vara så som Tmix-shunten rent mekaniskt är integrerad i den undre staven.

Alltså funderar jag på om man kan koppla förbi shunten i den undre staven genom att ta bort J-röret (5), flytta termostatventilen (3) upp till cp samt plugga med ändlock där termostatventilen och J-röret satt på undre staven. Bra eller dålig idé?

@Rickard J-röret är det som på bilden (5) går från den undre staven upp till cp. Alltså framledningsflödet. Gällande flödet kan jag öka det både i VP (från varvtalsläge 2 till 3) och med cp i fördelaren (står nu på konstanttrycksläge CP1).
« Senast ändrad: 24 januari 2018, 14:58:20 av GulaHuset »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Eliminera shunten
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2018, 15:06:26 »
Vad händer med golvvärmesystemet om du bara ändrar kurva så framledningen från VP sänks så mycket som du vill? Tar inte termostaterna hand om regering till önskad rumstemperatur då?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad GulaHuset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eliminera shunten
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2018, 15:17:55 »
Det är 10 slingor varav endast tre (sovrum) har termostater. Övriga sju slingor är fast instrypta enligt projektörens anvisningar och husvärmen styrs i princip med utegivare+kurva samt central innegivare med låg påverkan (värmefaktor 1.0). Den centrala innegivaren mest för att lugna ner VP en smula när vi eldar i Contura-kaminen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Eliminera shunten
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2018, 15:33:48 »
Prova ta väck cirkpumpen helt och anslut termostaten mot övre fördelarröret och framledningen kopplas till den.
PÃ¥ returen tar du bort trimventilen.
Sen får du kanske justera om flödet i slingorna, för du kommer att få ett annat tryckfall än innan över fördelarna, troligen.
JAg tror inte att den där cirkpumpen behövs, kanske får du öka lite på den som sitter i VP istället, men du kommer säkert att spara ström ändå om du kan göra dig av med en cirkpump som troligen är helt onödig.
Det enda som kan hända är väl att det blir kallt där du har radiatorer? (För att du sänker kurvan)
Eller verkar det vara överkapacitet på radiatorerna idag?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GulaHuset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eliminera shunten
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2018, 16:36:07 »
Ja men Rickard det där var ju ännu radikalare, bort med cp också, jag gillar. Bifogar några bilder på dimensioneringen, ser uppgift om totalt flöde 0,294 l/s. Tror att min F370 (senare årsmodeller verkar ha Alpha2) har en Grundfos UPSO 15-60 som verkar kunna åstadkomma uppemot 0,42 l/s i läge III.

Radiatorn är en liten en uppe på ett sovloft och matas via ett avstick nära VP. Den har en termostat aktiv och radiatorn är sällan mer än lite småljummen och det blir ändå varmt +21 grader snabbt uppe på loftet.

Det här är en fjällstuga så det dröjer innan jag kan komma upp dit och bygga om, men jag återkopplar så småningom.
« Senast ändrad: 24 januari 2018, 16:40:11 av GulaHuset »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Eliminera shunten
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2018, 06:43:24 »
Borde inte bli några problem med flödet.
Det du kan överväga är väl kanske byte av cirkpump till en snålare alpha 2 eller Wilo pico.
För att spara på cirkpumpens förbrukning.
Tror inte det tar många år att tjäna in en modern cirkpump om du kan köpa den billigt och installera själv.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GulaHuset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eliminera shunten
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2018, 09:50:17 »
Nej precis det borde väl gå. Hade ett tvåplanshus en gång på 170 kvm, båda planen hade golvvärme, två fördelare och hela klabbet drevs med inbyggd cp i en Fighter 310P, årsmod 1997 tror jag det var. Inga shuntar eller externa pumpar, funkade bra.

Egentligen otroligt att en cp i F370 från 2015 kan betraktas som omodern, men det är väl så.

Borde man inte kunna ta den finare Alpha2-pumpen från fördelaren, den blir ju liksom över, och ersätta UPSO:n i VP med Alpha2 från fördelaren? Vet iofs inte om VP har övervakning/elektronik inkopplad mot UPSO:n på något sätt? Men jag tror inte det, man ställer ju I/II/III helt manuell med en knapp på UPSO:n. Verkar ju inte precis integrerat med styrsystemet i VP. Tror senare F370 har Alpha2 som kontrolleras med styrsystemet i VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 655
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!