Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BeslutsÃ¥ngest jordvärmepump  (läst 9163 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad busbilly

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Beslutsångest jordvärmepump
« skrivet: 21 maj 2006, 21:20:29 »
Vi har nu hållt på i flera månader och fått in olika offerter på värmepumpar.
Från början var vi inne på en luft/vatten men har nu kommit fram till att det nog blir jordvärme istället.
Vi bor i ett gammalt dåligt isolerat hus från slutet av 1800-talet på 150 m2 i södra halland och har idag en gammal oljepanna. Förbrukar ca 4 kubik per år.
Offerten vi (nog) bestämt oss för ser ut såhär
  CTC Ecopart 8,5
  550 m slang
  121500 kr
Är det en lagom stor pump eller?

Offerterna sträcker sig mellan 7,3 kW upp till 9,1 kW och från 450 m slang till 550 m. Jag tycker att det är väldigt svårt att veta vem som har rätt.

Nu när det börjar närma sig beslut har jag desstom börjat tvivla pÃ¥ om det verkligen är jordvärme vi ska ha...  :-\
Hjälp mig med för- och nackdelar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Beslutsångest jordvärmepump
« Svar #1 skrivet: 21 maj 2006, 21:34:52 »
Spridningen i pumpstorlek var inte så speciellt stor, jag har sett värre.

Den storlek du valt kommer nog att funka.

Angående jordvärme så kan du inte gräva ner för mycket slang, men 550 meter räcker säkert.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Beslutsångest jordvärmepump
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2006, 00:25:23 »
Bränner du 4 kubik olja så tycker jag du ska ha jordvärme (alt bergvärme) men jordvärme är billigare om man svettas lite själv och ungefär lika effektivt som bergvärme.

Då slipper du våndas när det blir köldknäppar oxå!

Effekten... 8-9 kw torde va ok. ju större effekt desto mindre svindyr tillskottel!!!

Så är inte priskiöönaden stor så ska du nog snegla på den största!

Har du en elaptron på 9 kw skulle du kunna gör ett bra test som vi ofta skrivit om!!!! Som kan va nog så viktigt!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad busbilly

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Beslutsångest jordvärmepump
« Svar #3 skrivet: 29 maj 2006, 14:17:35 »
Bränner du 4 kubik olja så tycker jag du ska ha jordvärme (alt bergvärme) men jordvärme är billigare om man svettas lite själv och ungefär lika effektivt som bergvärme.

Då slipper du våndas när det blir köldknäppar oxå!

Effekten... 8-9 kw torde va ok. ju större effekt desto mindre svindyr tillskottel!!!

Så är inte priskiöönaden stor så ska du nog snegla på den största!

Har du en elaptron på 9 kw skulle du kunna gör ett bra test som vi ofta skrivit om!!!! Som kan va nog så viktigt!


Vad är det för test, jag läser inte så mycket här för det är för det mesta rena grekiskan för mig...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Beslutsångest jordvärmepump
« Svar #4 skrivet: 29 maj 2006, 15:21:47 »
Bränner du 4 kubik olja så tycker jag du ska ha jordvärme (alt bergvärme) men jordvärme är billigare om man svettas lite själv och ungefär lika effektivt som bergvärme.

Då slipper du våndas när det blir köldknäppar oxå!

Effekten... 8-9 kw torde va ok. ju större effekt desto mindre svindyr tillskottel!!!

Så är inte priskiöönaden stor så ska du nog snegla på den största!

Har du en elaptron på 9 kw skulle du kunna gör ett bra test som vi ofta skrivit om!!!! Som kan va nog så viktigt!


Vad är det för test, jag läser inte så mycket här för det är för det mesta rena grekiskan för mig...

Här är en som gjort testet:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=8324
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad busbilly

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Beslutsångest jordvärmepump
« Svar #5 skrivet: 30 maj 2006, 19:58:52 »
Nu blir det nog en luft/vatten iallafall.
Vi har mätt och räknat på tomten och det är bara 450 m2 och det är väl i minsta laget för jordvärmen?

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Beslutsångest jordvärmepump
« Svar #6 skrivet: 07 juni 2006, 19:07:00 »
Fundera då på en Thermia Atria. Med denna kan du flytta utedelen 30 m bort från huset utan att lägga en isolerad kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!