Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med oljud NIBE 1225 (Sälja 1,5Ã¥r gammal bergvärmepump; gÃ¥r det?)  (läst 72946 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Det verkar som sagt som det blir någon resonans i huset, och eftersom alla on/off pumpar går med i stort sett samma varvtal är risken stor att problemet kommer att finnas oberoende av fabrikat.

En inverterpump vore nog en lösning, om man kan undvika att den går med 50 Hz.

En test kanske vore att sätta in en frekvensomriktare i pumpen och köra kompressorn något långsammare eller snabbare, fast det känns ju som en komplicerad lösning.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Det verkar som sagt som det blir någon resonans i huset, och eftersom alla on/off pumpar går med i stort sett samma varvtal är risken stor att problemet kommer att finnas oberoende av fabrikat.

En inverterpump vore nog en lösning, om man kan undvika att den går med 50 Hz.

En test kanske vore att sätta in en frekvensomriktare i pumpen och köra kompressorn något långsammare eller snabbare, fast det känns ju som en komplicerad lösning.
Japp det var precis så jag tänkte Tipo874, Johan367 kanske kan låna hem en frekvensomformare för att undersöka om det hjälper med annat varvtal ? Gör det det så är ju nästa steg att undersöka bästa sätt att permanenta lösningen. Omformare måste ju vara billigare än en inverterpump. Men hade jag råd skulle jag gärna byta min nibe 1225 on-off styrda maskin mot en modern varvtalsstyrd variant.
/Bo
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Jag har en 11 kW ABB omriktare liggande som jag hade tänkt använda till min pump för att köra den upp till 60 Hz vid sträng kyla.

Kompressorn i min pump är specad för 50 resp 60 Hz.

Jag har tyvärr inte orkat ta tag i det ännu, men om johan367 vill låna den för test så är det bara att komma förbi Uppsala och plocka upp den.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Är det samma frekvens på ljudet i soffan som det är på kompressorn?
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Är det samma stam som går från vardagsrummet och upp till sovrummet på övervåningen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Är det samma frekvens på ljudet i soffan som det är på kompressorn?
Det behöver inte vara samma frekvens, resonans kan ske vid övertoner, dvs dubbla, fyrdubbla etc, liksom vid  delar av hela frekvensen.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Spela in ljudet på en laptop och kör en frekvensanalys.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
Ska läsa igenom era senaste tips när jag har tid i veckan.

Nu har vi en decibelmätare (kanske har något annat namn, men ni förstår vad jag menar). Den visar på 35-36db. Tydligen är gränsvärdet nattetid 30db...
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Ska läsa igenom era senaste tips när jag har tid i veckan.

Nu har vi en decibelmätare (kanske har något annat namn, men ni förstår vad jag menar). Den visar på 35-36db. Tydligen är gränsvärdet nattetid 30db...
Om jag minns rätt är +3db en fördubbling av ljudstyrkan. +6db således 4ggr högre .... men jag kanske minns fel det var väldigt länge sen jag använde en decibelmätare, i mitt fall kontrollmätte vi gränsvärde för skiftarbete i stålverk, det var fråga om 90db då. Fanns ändå folk som kunde sova i nåt hörn....
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
Har ni termostater på radiatorerna? När nålen termostatventilerna blir gammla så kan dom ligga och vibrera och ge ifrån sig oljud i ledningarna.

I och med att ljudet kom tillbaks med minusgraderna så kanske det är just att då termostaterna öppnade fullt och någon av dom börjar vibrera. Eftersom ni hade vedpanna innan så är det förmodligen lågflödes ventiler som sitter på radiatorerna.

Prova stäng en av termostaterna i taget och se om det blir någon skillnad.

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
Har ni termostater på radiatorerna? När nålen termostatventilerna blir gammla så kan dom ligga och vibrera och ge ifrån sig oljud i ledningarna.

I och med att ljudet kom tillbaks med minusgraderna så kanske det är just att då termostaterna öppnade fullt och någon av dom börjar vibrera. Eftersom ni hade vedpanna innan så är det förmodligen lågflödes ventiler som sitter på radiatorerna.

Prova stäng en av termostaterna i taget och se om det blir någon skillnad.

Sprillans nya termostater på alla radiatorer.
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Tjena johan! hur går det för dig?
Ett par frågor bara,Vet du om du har självcirkulation på dina raddar som går till vardagsrummet och upp till sovrummet(grova rör)
och vilken kurva kör du på?Skulle vara lite intressant och veta vilken framledningstemp du har när vp går.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad johan367

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
Nu har nån snubbe varit här och satt flexslang till tryckkärlet. Ljudet minskade markant, men är inte borta. Nu funderar vi på om ljudet även flyttar sig i luften under grunden. Huset är byggt i "två delar" en med källare och en med torpargrund. Det är ovanför torpargrunden som soffan står och som vi har ett ljudproblem vi inte vet var det kommer ifrån. Oljudet i radiatorerna har också minskat markant, men är tyvärr fortfarande kvar... Tryckkärlet sitter fäst i källarväggen, en källarvägg som gränsar mot torpargrundshusdelen...

Någon som har förslag på hur vi ska gå vidare med detta? Tips på åtgärder?
Ca 120(+30)kvm trähus med tilläggsisolering och plåtfasad. 1,5 våningar samt grunduppvärmd källare. Huset är byggt i olika omgångar mellan 1660-1975.
2 vuxna i hushållet. NIBE 1225 - 6kw. Katrineholms kommun, Södermanland. 23 grader inne, ca 12'000kWh/år.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Tjena johan
Har funderat en del på ditt ljudproblem och jag tror att jag kan komma med en intressant lösning.
För det första ska du inte tro att jag inte tror  pÃ¥ vad du säger att ditt oljud kommer frÃ¥n din komp.Men helt klar sÃ¥
ökar ditt oljud när ditt system får börja jobba vid kallare väder så helt klart så har du ett känsligt system.
Har pratat med en kompis som jobbar med ivt och han tycker att det är konstigt att nibe teknikerna inte kan komma överens om
vad ditt ljud kommer ifrån.Din vp jobbar som bekant med en växelventil och den har bara två lägen stängd eller öppen,Ibland
får man sätta dit en knäpptank för att minska ner knäppningar i system du får en mjukare framledningstemperatur ut i ditt system
för om inte få bort ljudet så minskar det markant.Därför föreslår jag att du ska sätta dit ett så kallat utjämningskärl så du får en
mjukare framledningstemperatur ,Vad jag fattar det som så kommer du byta till en vp av modell ivt och en tank sitter ju inte i vägen
om du nu skulle byta till ivt så har du redan en tank klar så investeringen är ju inte bortkastad.Jag tycker du ska fundera på mitt
förslag och prova och jag kom med förslaget till ivt killen och han trodde på iden.Vi får väll se vad andra tycker här på forumet.

Lycka till och hoppas det löser sig för dig. :)
« Senast ändrad: 08 mars 2011, 22:48:03 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
hej johan367 en lång tråd såg den i dag en himla resa

Tryckkärlet sitter fäst i källarväggen, en källarvägg som gränsar mot torpargrundshusdelen..

sitter det fast i väggen så häng upp det i stället eller så att den inte sitter fast i väggen


ang ljud i soffa ja ljudet kan komma via öppningar i typ lock panel osv tätade min lock panel

förra året det vart skillnad , i v-rummet som är ca 55 m2 kunde då höra ljud på olika ställen om man stod på rätt ställe så var det nästan tyst

mvh
alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!