Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Samtidig produktion av värme och tappvatten  (läst 10044 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #30 skrivet: 21 september 2015, 23:14:16 »
Varför kan den inte göra kallare vatten än 40 grader? Det låter som en miss i styrsystemet. Dumt att göra 40 grader med sämre cop när man behöver 25...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #31 skrivet: 21 september 2015, 23:39:58 »
Det är ingen miss, tvärtom! Styrsystemet är smart inställt.
Värmen från EcoAir används till både VV och värme, samtidigt. Om VP levererade kallare vatten måste ju elpatronen värma övre tanken rejält för att det ska finnas VV. Att hålla tanken i intervallet 40-47 grader så den kan leverera både värme och VV är billigare än att ha en värme-tank med lägre temp och en VVB på 55-60 grader. Har du inte läst jämförelsen av Woodbear's och min elförbrukning nu under sensommaren?

EcoEl-EcoAir producerar ju samtidigt både värme och tappvarmvatten. Det är det jag försökt förklara men som ni inte verkar förstå.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #32 skrivet: 22 september 2015, 04:14:26 »
Min gamla Nibe börjar värma tappvarmvattnet när det är 42 grader i beredaren och värmer till 55 grader.
Tycker inte att det borde vara så stor skillnad alls jämför med CTC:s smarta värmning rent besparingsmässigt.
Rätt likt faktiskt.
Men visst, hade CTC:n hållt botten av tanken kall sommartid så hade det blivit för lite tappvarmvatten om övre delen bara varit 55 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #33 skrivet: 22 september 2015, 07:34:22 »
... fast det är överhuvudtaget inte det vi diskuterar, hur cop pÃ¥verkas av ena eller andra lösningen. Du bara slingrar dig.  tOOmten
Jag ville bara påvisa att den inte kommer öppna mot övre delen av tanken när den värms med vp utan i så fall går redan vp max mot nedre delen och övre delen spetsas med elpatron men det verkade inte gå hem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #34 skrivet: 22 september 2015, 07:43:37 »
Du har ett bergvärmesystem där du förvärmer vv innan det går in i en ... vadå? VVB? I såna fall tillverkar ju inte din VP varmvatten, den vara förvärmer till ett annat system. Då är det ju helt separerat.

Det är ju det jag säger, du bara slingrar dig.  tOOmten

Jag kollade just panelen på min EcoEl. Nu ikväll behöver mitt hus 25 °C i framledning. Min EcoAirPE kan inte producera kallare vatten än 40 grader, så den värmer nedre tanken till 47, står still tills den är nere i 40, och värmer sen igen (börvärde 47). Övre tanken är inställd på 44. Nu när vi är ungefär mitt emellan två VP-körningar är tempen i både övre och undre tanken 45. Elpatronen har inte varit igång alls idag.

Så vad säger du Smurfen, när min VP startar igen om ca en timme, så kommer den köra en dryg kvart och värmer då nedre tanken till 47 (och indirekt den övre så den är varmare än 44). Producerar den då VV eller värme anser du?
Gamla Ecoair producerar vv samt värme samtidigt för den saknar möjlighet att styra flödet eftersom den saknar växelventil men den trodde jag inte fanns att köpa i dag. Köper man en lite modernare 250i så har den växelventil samt styrning som fixar vv laddningar till övre delen av tanken även om vv kommer förvärmas i nedre delen. Har finns en länk till manualen där syns växelventil och det står lite hur den laddar vv http://www.ctc.se/files/manuals/16220165.pdf
Även 250i borde vara på väg bort antar att dom tänker använda panndelen från Csi invertern till alla modellerna vilket ctc brukar göra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #35 skrivet: 22 september 2015, 07:48:00 »
Min gamla Nibe börjar värma tappvarmvattnet när det är 42 grader i beredaren och värmer till 55 grader.
Tycker inte att det borde vara så stor skillnad alls jämför med CTC:s smarta värmning rent besparingsmässigt.
Rätt likt faktiskt.
Men visst, hade CTC:n hållt botten av tanken kall sommartid så hade det blivit för lite tappvarmvatten om övre delen bara varit 55 grader.
Skillnaden är att du inte värmer huset med vatten värmt till 47 grader när det räckt med 32 grader för att du ska få ok temp inne. Hänger inte med vad som är smart med det ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #36 skrivet: 22 september 2015, 07:49:17 »
Sommartid tänkte jag på...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #37 skrivet: 22 september 2015, 13:55:03 »
Gamla Ecoair producerar vv samt värme samtidigt för den saknar möjlighet att styra flödet eftersom den saknar växelventil men den trodde jag inte fanns att köpa i dag.

Det blir lite rörigt när du inte håller isär vad som är vad. Både nya och gamla EcoAir är rena värmepumpar och har varken växelventiler eller styr någonting. Det är EcoEl som styr i mitt system och EcoZenit i250 som är ersättaren i nyare system. Att i250 kan styra inkommande varmvatten från EcoAir direkt till den övre tanken istället för att bara värma indirekt genom skiktplåten (som EcoEl gör) lär inte försämra systemet som jag ser det. Men en större förbättring är att i250 har variabelt varvtal på laddpumpen så den inte matar på för fullt under avfrostning eller startfördröjning.

Men du svarade inte på min fråga, så jag upprepar den:
"när min VP startar igen om ca en timme, så kommer den köra en dryg kvart och värmer då nedre tanken till 47 (och indirekt den övre så den är varmare än 44). Producerar den då VV eller värme anser du?"

Det är ju en ganska enkel fråga, så den borde du väl kunna svara på?

(sen när det gäller dina funderingar på när shunten öppnar mot övre delen eller ej och om inkommande från EcoAir matar övre eller nedre tanken på i250 så verkar du göra antaganden som inte stämmer med verkligheten eller inte förstå hur det funkar; om shunten öppnar mot övre tanken så är det ju därför att det finns varmt vatten där som den behöver, oavsett om det tidigare har värmts av VP eller elpatron; du blandar ihop saker och ting eller förklarar dåligt vad du menar)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #38 skrivet: 22 september 2015, 17:23:22 »
Din Ecoel har ingen växelventil och den kan som jag skrev tidigare (fast jag använde fel namn på den) inte välja vad den ska producera utan den gör vv samt värme samtidigt men den modellen är väl nerlagt så det var väl inte den Ctc skröt om antog jag eller finns den kvar ? Den nya modellen kan som du skriver öppna mot övre delen och bryr sig inte om vp eller elpatron har värmt den delen men i praktiken kommer övre delen att spetsas med el när det är så kallt ute att shunten öppnar mot övre delen därför att vp jobbar för fullt mot nedre delen och lyckas inte hålla tempen där inom minst 30 minuter vilket jag tror är minsta shunt fördröjning mot övre delen. Nu kan det ju finnas en skvätt hett vatten i övre delen knappt 100 liter som är värmt av vp långt tidigare men tempen lär sjunka fort och värmas enbart av el eftersom vp har fullt upp med att jobba mot nedre delen. Anledningen att shunten öppnar mot övre delen är inte att det finns varmt vatten där utan det beror på att det är där elpatron sitter placerad och skulle den inte öppna mot övre delen kan inte elpatron hjälpa till med värmen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #39 skrivet: 22 september 2015, 23:01:59 »
Jag tror det är dags att backa tillbaka till den ursprungliga frågan, för att slippa hårklyverier om vart vattnet från VPn tar vägen.

Jag var pÃ¥ Hem och villamässan i Göteborg och hamnade i CTCs monter. – –  Killen i CTCs monter poängterade en mängd gÃ¥nger hur viktigt det var att pannan kunde leverera bÃ¥de värme och tappvatten samtidigt och inte var för sig som "mÃ¥nga av de sämre alternativen" gjorde. Han pratade om att det kunde dröja lÃ¥ng tid mellan gÃ¥ngerna pannan bytte leverans frÃ¥n tappvatten till värme och hur detta kunde orsaka att 65 gradigt vatten trycktes ut i elementen och orsakade knäppningar osv. – – –

Är det verkligen ett problem att inte kunna leverera tapp och värme samtidigt?
(jag har fetmarkerat de centrala delarna)

Sen hoppade Smurfen in  och förvirrade det hela fullständigt.

Vad jag vet sÃ¥ tillverkar även CTC vp endera värme eller vv dom gör inte bÃ¥da samtidigt. – – –  Säljaren har rätt i att vid växling mellan vv resp värme kan det komma/kommer hett vatten ut i rad systemet vilket leder till knäppningar och brukar avhjälpas med en knäpptank eller arbetstank med separat cp till radiatorerna.
(Ã¥terigen jag som fetmarkerat)

Snacka om att virra bort hela frågan. Antingen vet inte Smurfen hur CTC-systemet med EcoZenith+EcoAir (alternativt EcoEl+EcoAir) är uppbyggt och fungerar eller så surrar han på i största allmänhet om nånting som inte gäller CTCs system.

Ska vi ta om från början, så TS får svar på den ursprungliga frågan?
CTC luft/vatten-värmepump EcoAir levererar uppvärmt vatten till innedelen EcoZenith/EcoEl som båda innehåller en tank. VPn levererar vatten som har en temp inom ett bestämt intervall, som EcoZenith/EcoEl bestämmer. Tankdelen EcoZenith/EcoEl levererar sen dels värme ut i radiatorsystemet och dels tappvarmvatten, och den gör båda delar samtidigt.
Värmen ut i radiatorsystemet cirkulerar med en CP, medan tappvarmvattnet går på sjävtryck eftersom det ju bara är en tilloppsledning (kallvatten) som går i en lång spiral inne i tanken och där värms av "radiatorvattnet".
För att få rätt temperatur i vattnet som går ut i radiatorsystemet så fyller tanken på med lite varmare vatten i lagom mängd genom att det finns en blandningsventil (shunten som Smurfen nämner) som blandar returen från radiatorerna med en liten mängd varmare vatten, så att temperaturfallet från radiatorerna kompenseras. Det är alltså inte så att man skickar in hela returen från radiatorerna ner i botten på tanken utan det mesta återcirkulerar. Shunten (blandingsventilen) ställs in automatiskt av styrsystemet så att framledningen till radiatorerna hela tiden håller samma temperatur.

Så svaret på frågan är, åtminstone när det gäller CTCs system: Nej, det är inget problem. Pannan kan leverera både värme och tappvarmvatten samtidigt, utan att det blir knäppningar i radiatorerna, och det kan förmodligen alla system som levereras av de större fabrikanterna.

Smurfens resonemang tycks bygga pÃ¥ idén om att VPn är direktkopplad mot radiatorsystemet och pÃ¥ nÃ¥t vis helt fristÃ¥ende. SÃ¥ funkar inte CTCs system. Panndelen (EcoZenith/EcoEl) och VPdelen (EcoAir) är byggda för att arbeta tillsammans och det är tankdelen (EcoZenith/EcoEl) som är hjärtat och hjärnan i systemet.  EcoAir levererar bara värme in till tanken, och sen är det tanken som bestämmer hur den vill fördela inkommande värme (upptill eller nedtill) beroende pÃ¥ Ã¥rstid, värmebehov, varmvattenförbrukning, osv.

Efter att ha funderat lite har jag en synpunkt till Woodbear, men den tar jag i en ny, separat tråd.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #40 skrivet: 23 september 2015, 07:46:49 »
Många vp är numera direkt kopplade mot radiator systemet och då blir det ibland problem med knäppningar i radiator systemet vilket brukar lösas med nån typ av tanklösning. Anledningen att man inte väljer att göra som Ctc och köra högre temp än huset behöver mot tank är att det ger sämre cop för en kompressor ska helst jobba mot så låg temp som möjligt för max besparing och minst slitage. Om det är vad pannan kan leverera så kan nog alla pannor leverera vv samtidigt som värme de flesta har i dag en beredare som innehåller 160-200 liter vv vilket kan levereras samtidigt som huset värms men kompressorn kan inte leverera 2 olika temperaturer samtidigt en lägre till husets radiatorer samt en högre till vv nästan oavsett fabrikat men det finns några som nyttjar hetgasen till att värma vv och då kan man värma radiatorerna och ett litet delflöde till vv samtidigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #41 skrivet: 23 september 2015, 10:02:01 »
Många vp är numera direkt kopplade mot radiator systemet och då blir det ibland problem med knäppningar i radiator systemet

... och det var väl precis det CTC-säljaren sa, så då hade han väl rätt?

Sen finns det en skillnad om systemet har en inbyggd VVB, genomströmningsberedare (slinga) eller inte alls levererar tappvarmvatten. En VVB måste hålla högre temp än en slingberedare pga risken för legionella.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #42 skrivet: 23 september 2015, 12:48:10 »
Han har helt rätt i att det kan bli knäppningar i radiator systemet med direkt kopplad vp och det slipper man oftast med shuntad lösning. En vvb kan nog hålla lägre temp än en med slinga och ändå få ok med vv. Det är väldigt få vp som klarar att hålla tempen så hög så inte legionella risken finns så därför brukar de flesta köra med legionella höjning varje eller varannan vecka och då höjs temperaturen oftast först med kompressorn så länge den klarar och sen med elpatron de sista graderna. Ctc har en lite annorlunda lösning på sin nya berg vp inverter som har en Tva som verkar ge hyffsat med vv och jag tror dom gått ifrån den traditionella shunten utan den nya vp är direkt kopplad mot radiatorerna men har för mig den har shunt så den kan spetsa in värme från andra värmekällor hur som helst en lite intressant lösning det lär väl komma rapporter på forumet hur den går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #43 skrivet: 23 september 2015, 12:56:48 »
Det är väldigt få vp som klarar att hålla tempen så hög så inte legionella risken finns så därför brukar de flesta köra med legionella höjning varje eller varannan vecka och då höjs temperaturen oftast först med kompressorn så länge den klarar och sen med elpatron de sista graderna.

Nu pratar du om lösningar med inbyggd VVB, inte slingberedare?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Samtidig produktion av värme och tappvatten
« Svar #44 skrivet: 23 september 2015, 13:03:19 »
Jag antog att det var en vanlig vvb du menade var det inte det  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!