Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Max framledning / hetgastemp  (läst 990 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Damme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Max framledning / hetgastemp
« skrivet: 19 september 2011, 21:25:05 »
Hej!

Har en fundering på max temperatur varmvatten från VP till ackumulator, den beror ju mycket på hur effektiv värmeväxlaren än, hur kallt vatten som värms och vilket flöde man har.

När jag kör ut 50grader vatten så har jag ca 95grader på hetgasen ca 42grader på gasen(vätskan) efter värmeväxlaren. Borde man eg inte stoppa värmepumpen på hetgas-temperaturen och inte på utgående vätsketemperatur?

Vad är det som gör att man får dåligt COP vid högre temperatur ?
Vi säger att jag har frekvenstyrd cirkulationspump på framledningstemperaturen och ser till att den alltid puttar fram exakt 50.0grader in till ackumulatorn, borde ju även få bättre skiktning då. (Saknar slinga, laddar i topp och suger i botten av tanken)

Spåna gärna lite på't :)

(Tillägg: i mitt fall bergvärmepump)
« Senast ändrad: 19 september 2011, 21:29:54 av Damme »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Max framledning / hetgastemp
« Svar #1 skrivet: 20 september 2011, 00:54:33 »
Mot slutet går hetgasen ofta upp lite. Normalt sett ligger den väl strax över 30 grader ovanför framledningstemperaturen.

Ju högre temp du kör ut desto mer måste kompressorn jobba (drar mer el vilket ger sämre cop) för att kunna överföra värme till värmesystemet.

Därför är ju flytande kondensering att föredra i de flesta fall. Då är ju framledningstempen i snitt aldrig högre än vad den behöver vara vid rådande utetemperatur.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!