Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Framledningstemp/Returledningstemp Nibe 470F  (läst 1846 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Berganton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Framledningstemp/Returledningstemp Nibe 470F
« skrivet: 31 oktober 2017, 07:55:37 »
Hej,

Framledningstemp ,BT2 Ã¥ker upp och ner  mellan ca 33 °C och 39  °C pÃ¥ 5-10 min.
Returledningstemp, BT3 ligger på mellan 30 °C och 32 °C.
 :dt: max som jag sett är 39-30=9  °C

Jag har tidigare fått lära mig att :dt: borde ligga ganska konstant på 2-3 °C.
Annars krånglar cirkulationspumpen.
Gäller det även vid snabba svängningar som ovan.
Tror att detta har börjat nu när ute tempen har börjat närma sig nollan.

/BA




Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Framledningstemp/Returledningstemp Nibe 470F
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2017, 09:24:32 »
LÃ¥ter lite konstigt med sÃ¥ varierande framledningstemperatur eftersom den shuntar ut värmen Sc:,h  Särskilt när kompressorn inte gÃ¥r kan det dock bli en ganska lÃ¥g temperatur nederst i värmetanken. Varför ska :dt: ligga pÃ¥ 2-3°C ? Golvvärme? Vid DVUT är det tänkt att ligga runt 10 °C. Eftersom det är ett shuntat system är det inte samma sak som värmepumpar där man strävar efter visst :dt: över värmeväxlaren.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Berganton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Framledningstemp/Returledningstemp Nibe 470F
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2017, 10:32:39 »
ok, glöm det jag skrev om  :dt: jag tror jag missförstod ett tidigare inlägg.

Jag har haft problem med cirkulationspumpen tidigare.
Kan detta vara symtom på att den bara snurrar ibland?

/BA

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Framledningstemp/Returledningstemp Nibe 470F
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2017, 14:20:49 »
Kör den cirkulationspumpen bara när kompressorn går? Trodde det bara var på sommaren när den står stilla som den automatiskt motioneras då och då. Hade själv en cirkulationspump som plötsligt stannade efter fem år och pumpfirman sa att det beror på att det är mycket skräp i värmesystemet efter bygget. När man då spolar ur och byter värmevatten kommer den andra cirkulationspumpen istället att hålla mycket länge.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Framledningstemp/Returledningstemp Nibe 470F
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2017, 15:01:48 »
Aktiva termostater?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Framledningstemp/Returledningstemp Nibe 470F
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2017, 15:02:27 »
Det kan vara när den gör varmvatten med tillsatsen då shuntventilen tar lite tid på sig att stänga medan tillsatsen snabbt får upp temperaturen. En del värme hinner ut genom framledningen innan shunten stängs.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!