Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!  (läst 12187 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #15 skrivet: 03 april 2007, 21:47:02 »
Ja visst är det trÃ¥kigt, men jag har pÃ¥ sätt Ã¥ vis fÃ¥tt nÃ¥n slags upprättelse, genom att mina fondplaceringar har blivit rätt. Men när man fÃ¥r en sÃ¥n där idé, vilket säkert händer alla en gÃ¥ng i livet. DÃ¥ förstÃ¥r man inte värdet i den, det gjorde inte jag heller, inne förrän jag fick höra kommentarer som "fan va smart, sÃ¥nt skulle sitta pÃ¥ alla bilar". DÃ¥ börjar jag ana att jag är nÃ¥t bra pÃ¥ spÃ¥ren. Men för mig var det sÃ¥ självklart, sÃ¥ att jag liksom inte tycket det var nÃ¥t att "uppfinna". Hemliga start-spärrar har väl alla haft pÃ¥ sin moped eller vad det nu kan vara  :) Att sätta "allt" i nyckeln var ju bara ett sätt att alltid ha spärren med sig..., utan nyckel behövs ju inte heller tillgÃ¥ng till startspärren... NÃ¥ja, jag ska nog komma pÃ¥ nÃ¥t användbart Ã¥ inte sÃ¥ komplicerat med Vp Ã¥ solfÃ¥ngare Ã¥xÃ¥. Kan Kineserna försörja en hel Olympia-by, Ã¥ret om pÃ¥ det viset, sÃ¥ ska väl jag kunna göra samma sak med en enda kÃ¥k  ;D Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #16 skrivet: 03 april 2007, 21:53:13 »
Hitta inte på något för smart bara, för då kommer amerikanarna. ???
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #17 skrivet: 03 april 2007, 22:09:47 »
Hitta inte på något för smart bara, för då kommer amerikanarna. ???

Du har kollat pÃ¥ Tv ikväll ser jag  :) Nä jag ska bara fundera ut hur jag ska fÃ¥ solfÃ¥ngarna att gÃ¥ i +200C, sÃ¥ att laddtiden förkortas med 50%. Har Du nÃ¥n idé, sÃ¥ fÃ¥r Du gärna hjälpa till  :)

mvh humlan.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #18 skrivet: 03 april 2007, 22:17:25 »
Byta ut glykolvattnet mot nÃ¥gon anpassad gas,kompressor efter vacumröret som trycker upp temp till 200 dÃ¥ men en helsikes kylning via värmeväxlaren = halva uppvärmningstiden ?  :D
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #19 skrivet: 03 april 2007, 22:21:40 »
Byta ut glykolvattnet mot nÃ¥gon anpassad gas,kompressor efter vacumröret som trycker upp temp till 200 dÃ¥ men en helsikes kylning via värmeväxlaren = halva uppvärmningstiden ?  :D

Om Du kollar hur det här topicet började, sÃ¥ ser Du att nÃ¥n redan funderat i dom banorna. Han använder det som solfÃ¥ngarna ger, för att sen höja tempen med värmepumen. Det ger ca 5-5,5 i COP vid +2 frÃ¥n solfÃ¥ngarna... Om jag inte fattat aldeles fel..., jag är ju ingen klippa pÃ¥ tyska direkt  ;D

mvh humlan.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #20 skrivet: 03 april 2007, 22:26:40 »
VÃ¥r tyska vän plastade igen en utedel och la in vatten/glykol i utedelen mot det befintliga förÃ¥ngarbatteriet, alltsÃ¥ en 2-stegs model. Jag tänkte snarare pÃ¥ nÃ¥gon gas i vacumrören som gÃ¥r direkt till kompressor modell 1-stegs (för att slippa frysproblem m.m)  :D
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #21 skrivet: 03 april 2007, 22:36:42 »
VÃ¥r tyska vän plastade igen en utedel och la in vatten/glykol i utedelen mot det befintliga förÃ¥ngarbatteriet, alltsÃ¥ en 2-stegs model. Jag tänkte snarare pÃ¥ nÃ¥gon gas i vacumrören som gÃ¥r direkt till kompressor modell 1-stegs (för att slippa frysproblem m.m)  :D

Hmm gas..., då krävs säkert tillstånd eller nåt annat elände. Det ska gå ändå, rören lämnar ledigt 200 grader, å dom nya jag läst om, klarar att hantera dom temperaturerna åxå, utan att beläggningen förstörs (ca +400C). Därav att jag börjat fundera på att driva upp tempen till +200C.

mvh humlan.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #22 skrivet: 04 april 2007, 08:09:17 »
Hitta inte på något för smart bara, för då kommer amerikanarna. ???

Du har kollat pÃ¥ Tv ikväll ser jag  :) Nä jag ska bara fundera ut hur jag ska fÃ¥ solfÃ¥ngarna att gÃ¥ i +200C, sÃ¥ att laddtiden förkortas med 50%. Har Du nÃ¥n idé, sÃ¥ fÃ¥r Du gärna hjälpa till  :)

mvh humlan.


om solen ger ex. 1000 w/m2 sÃ¥ kan man nog inte plocka ut 2000 w/m2. montera mera solfÃ¥ngare (större yta) sÃ¥ gÃ¥r det upp till 200 ºC 

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Det här är vad jag kallar en innovatör!!!!!
« Svar #23 skrivet: 04 april 2007, 08:22:11 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!