Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Provisorisk lagning av läcka, är det nÃ¥gon idé?  (läst 16645 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad sofson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Nu behöver jag er hjälp, jag vet att forumet vimlar av kompentens.

Har ett gammalt hus som succesivt genomgår en uppfräschning.
Under hösten har jag haft problem att hålla tryck i värmesystemet, gått och småskvätt någon gång i veckan för att hålla ett schysst tryck.
För ett par dagar sedan gav jag mig fn på att hitta läckan, efter mycket letande hittade jag en bit (ca 20 cm) blöt isolering, därunder var det en gammal rak koppling som tårade sig. En droppe i minuten.
Nu har jag försökt laga skadan med ngn typ av lagnings-kit, Clas Ohlsson-style, med knådad epoxi och specialtejp. Det funkar inte.

Jag behöver alltså hjälp på två sätt; troligen med en bättre provisorisk lagning över vintern och en rejäl omgång med en rörmockare till våren. Eller vad tror ni? Ska jag ta det stora greppet nu och var hittar jag i såfall en seriös rörmockare som vill göra såna småjobb?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Provisorisk lagning av läcka, är det någon idé?
« Svar #1 skrivet: 05 december 2010, 23:16:37 »
Förslag: Silfvertejp på röret bredvid muffen till samma dimension sen över båda många varv och slangkämmor på rör och muff.
(Var glad att det inte är ett grenrör)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Provisorisk lagning av läcka, är det någon idé?
« Svar #2 skrivet: 05 december 2010, 23:45:47 »
Inom industrin tex där det är stora belastningar på hetvattenrör, rörledningar med heta aggresiva kemikalier, såsom i ett pappersbruk så kan ett oplanerat stopp pga en plötslig läcka vara en ekonomisk katastrof. Där går det bra att "klamra" rörena vid en läcka med mycket goda resultat så man kan planera in ett stopp för reparation så man slipper tvärstopp för en hel fabrik med allt det innebär.

I ditt fall, ta en gummiduk eller dylikt och vira runt, sen drar du ihop det med slangklämmor. Det skadar nog kanske inte att smeta pÃ¥ nÃ¥ge klet om du har kvar innan du virar runt gummit. Gummit jag skriver om är ju gummimattor i olika tjocklekar och kvaliteer de har liggandes pÃ¥ hyllan, kan funka bra med tex innerslang till cykeldäck! I ett värmesystem till huset är det ju inga tryck att tala om i dessa sammanhang, sÃ¥ detta fixar du nog om du inte har tummen mitt i handen.  Thumbsup
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Provisorisk lagning av läcka, är det någon idé?
« Svar #3 skrivet: 06 december 2010, 05:23:48 »
Du säger att det är en rak koppling som läcker, är det en muff med en tunnare "mutter" efter? Isf sÃ¥ gÃ¥r dom att packa om under drift, det är bara att gänga bort den tunna muttern, dra pÃ¥ mer lin och smack och sedan dra Ã¥t. Tätt  Thumbsup
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Provisorisk lagning av läcka, är det någon idé?
« Svar #4 skrivet: 06 december 2010, 05:59:54 »
om det är ett rostigt skarvrör som läcker så var försiktig om du nu skulle bestämma dig för att prova själv.

det kan verkligen gå fel ,
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Provisorisk lagning av läcka, är det någon idé?
« Svar #5 skrivet: 06 december 2010, 17:31:28 »
Ingen som funderat på att föreslå självvulkaniserande tejp?
Funkar i de flesta sammanhang och även när det är lite blött. Gör rent rören så att det inte sitter en massa löst skit på dom. Sen är det bara att linda tejpen som efter något dygn bildar en homogen gummimassa.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152356433
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Provisorisk lagning av läcka, är det någon idé?
« Svar #6 skrivet: 06 december 2010, 23:02:57 »
Ingen som funderat på att föreslå självvulkaniserande tejp?
Funkar i de flesta sammanhang och även när det är lite blött. Gör rent rören så att det inte sitter en massa löst skit på dom. Sen är det bara att linda tejpen som efter något dygn bildar en homogen gummimassa.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152356433

Det är svårt att få det tätt om det läcker under tiden så att det byggs upp tryck i lagningen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Provisorisk lagning av läcka, är det någon idé?
« Svar #7 skrivet: 07 december 2010, 09:11:21 »
Jag har lagat större läckor än en droppe i minuten med självvulkaniserande tejp. Det viktigaste är att få det torrt precis vid läckan när man börjar linda tejpen runt röret. Vill man vara lite säkrare mot trycket går det att köra glasfiberväv och plastic padding utanpå tejpen.

Sen hittade jag även denna som kan vara ett alternativ
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=133039190
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Provisorisk lagning av läcka, är det någon idé?
« Svar #8 skrivet: 07 december 2010, 17:23:16 »
Sen hittade jag även denna som kan vara ett alternativ
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=133039190

"godkänd för permanent tätning" Vem har godkänt den och för vad?? Sc:,h
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Provisorisk lagning av läcka, är det någon idé?
« Svar #9 skrivet: 07 december 2010, 17:35:45 »
Clas Ohlsson har naturligtvis godkänt den...

och för permanent tätning förståss... det framgår ju!

(Ursäkta, kunde inte låta bli) *vinkar*
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Provisorisk lagning av läcka, är det någon idé?
« Svar #10 skrivet: 07 december 2010, 21:08:36 »
Ring rörmockaren inte kul att veta att man har en tejpad ledning det ska ju ändå lagas riktigt lika bra göra det nu.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Steinlager

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Provisorisk lagning av läcka, är det någon idé?
« Svar #11 skrivet: 09 december 2010, 19:58:14 »
Hej, hittade precis ett läckande koppel till en radiator.
Jag kan se att det är korroderat i storlek som en 10öring och att det är lite fuktigt på röret.
Svårt att säga hur mycket det läcker då röret är lodrätt men det droppar inte ner på golvet snarare
ser jag att det är fuktigt i en rörskarv. Har ej heller märkt av tryckfall annat än kanske 0.05bar på en månad.

På söndag åker vi bort en vecka.
Känns som att jag provar med vulktejp och sedan isoleringtejp utanpå.
Så brukade vi göra med kontakter i radiomaster och hoppas att det fungerar temporärt.

Tänkte ändå komplettera vattenradiatorerna till sommaren så då får jag väl passa på att byta kopplet på den läckande då också.

"Sofson" Har du provat och fått det tätt än?

Ingen som funderat på att föreslå självvulkaniserande tejp?
Funkar i de flesta sammanhang och även när det är lite blött. Gör rent rören så att det inte sitter en massa löst skit på dom. Sen är det bara att linda tejpen som efter något dygn bildar en homogen gummimassa.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152356433

leifa.k
misstänker att slangklämma på en så liten dimension evt kan kollapsa hela röret.
« Senast ändrad: 09 december 2010, 20:17:10 av Steinlager »
LB-Hus Lindö Byggt 1980 1 1/2 plans 170 m2,
IVT C6, borra 160m (155 aktiva meter), 1 rörssystem. Driftsatt 2010-Nov.
Förbrukning pre 2010: 19000
Förbrukning ad 2010: 8000
2 vuxna, 2 barn i hushållet, bor på västkusten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Provisorisk lagning av läcka, är det någon idé?
« Svar #12 skrivet: 10 december 2010, 09:31:19 »
Sen hittade jag även denna som kan vara ett alternativ
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=133039190

"godkänd för permanent tätning" Vem har godkänt den och för vad?? Sc:,h

Jag mailade CO och fick svar från deras leverantör några timmar senare (bra kundvård).

Engelska WRAS har godkänt produkten för användning med dricksvatten http://www.wras.co.uk/
I USA har både NSF och EPA godkänt den för användning på vattenledningar.
http://www.epa.gov/
 
Exakt vad dessa godkännanden innebär vet jag inte men om man vill veta mer så kan man ta kontakt med Marifix som är agent här i Sverige.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Provisorisk lagning av läcka, är det någon idé?
« Svar #13 skrivet: 10 december 2010, 11:44:20 »
Tror du....

att dom kanske har godkänt den för radiatorvatten oxå??
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Provisorisk lagning av läcka, är det någon idé?
« Svar #14 skrivet: 10 december 2010, 13:36:45 »
Tror du....

att dom kanske har godkänt den för radiatorvatten oxå??

Tror inte det behövs så länge du inte spär groggen med det vattnet >:D
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!