Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: INGA radiatorer blir varma  (läst 47433 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #105 skrivet: 05 december 2005, 16:29:24 »
Öppna kärl 5% av totalvolymen
Tryck 10% av totalvolymen

50 liter passar alltså till ett system med max 1000 liter vatten i, inte mer

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #106 skrivet: 05 december 2005, 16:51:59 »
Huset är om jag inte har sagt det förut enplans och källarlöst.

Hej Bertil,

Om du har exp.kärlet på vinden i ett enplanshus utan källare, måste det betyda att kärlet befinner sig någonstan mellan 3 till 5 meter ovanför ditt system.
3 till 5 meter vattenpelare innebär 0,3 -0,5 bars tryck. I ett vanligt tryckexp.kärl har man 1,3 - 1,5 Bar.
Man kanske behöver en våning till för att ha ett vindskärl.

Mvh
pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #107 skrivet: 05 december 2005, 18:44:37 »
Öppna kärl 5% av totalvolymen
Tryck 10% av totalvolymen

50 liter passar alltså till ett system med max 1000 liter vatten i, inte mer
Att man skall ha ett tryckkärl på 10% av volymen i systemet har jag också fått reda på, men det verkar vara en siffra framtagen med en hög säkerhetsfaktor.

Snälla, rätta mig ngn om jag tänker fel.

I min formelsamling från gymnasiet, under värmetabellen för vätskor finns följande formel för vattens volymutv. koeff. 20°C - 100°C, 0.18*10¯³ * K¯¹
Det får jag till ­­­ 0,00018*80=0,0144. Dvs, 1,44% volymökning för vatten som värms från 20°C till 100°C.
M a o har man i s f säkerhetsfaktor nära 7. Ungefär som en hiss, om jag inte mins fel.

Mvh
pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #108 skrivet: 05 december 2005, 18:51:35 »
Både 5% och 10% siffrorna har säkert marginal som i ditt räkneexempel.

Gissar att tryckkärlet dubbleras för att sådär halva volymen upptas av gummiblåsan.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #109 skrivet: 05 december 2005, 20:55:14 »
Nytt exp kärl, det är ju bra!!

Trycket blir alltid litet om man har ett öppet system som du har. Kärlet på vindan ca 2 meter över radiatorerna .  Inga problem med det, som jag ser det.
Nån installatör här!?

Ang stiftet på ventilen, jämför med dom som funkar, det sitter fast om det åker ut utan stuns  :D

Helt klart sommarjobb att om man ska spola systemet. Men oftast är det som sagt vid anslutningarna! Det funkar iofs vintertid, men helst ingen kyla.

En (fräck) rörkille kan nog fixa radiatorn, utan att tappa ur vattnet.
Stänga av radiatorn, bära ut den, då måste man va blixtsnabb med tummen! Det är ju vatten fulla radiatorn!
Sen snabböppna anslutningarna och hoppas på att det släpper.
Det går åt trasor i massor osså några "korstecken"

MEN jag röstar på kärvande ventil...
Om du ruckar den fram och åter en massa gånger samtidigt som nån annan känner på tilloppet och överst på radiatorn.
Ibland kan man känna att det kommer stötar med varmt vatten!!

Ang volymen på ett expansionskärl!
Skvalleröret, sitter inte i toppen så aktiv volym blir inte 50L! sen är det inte säkert att det ALLTID är fyllt till max (till skvallerröret) det dunstar en del, så påfyllning krävs ibland.

Värmen i övrigt då, verkar det ok nu??


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad bertil_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Än e' de' skattefritt att elda med ved.
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #110 skrivet: 05 december 2005, 21:24:49 »
Värmen i övrigt är helt ok, problemet är denna STORA radiator som gör ett rum väldigt svalt (kallt  >:D säger gumman).
Ska jag tolka era inlägg som att 50L expansionskärl är ok, har ingen aning om totala volymen i systemet. Vad är normalt?

Detta börjar bli frustrerande, en enda radiator som inte uppför sig som folk ............ när jag luftade den kunde jag få 40 grader vid luftskruven men lik förbaskat en temperatur i botten som var lägre än rumstemperaturen.
Elcombi ...... men mest ved det blir billigare (än så länge skattefritt men en j-a massa jobb)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #111 skrivet: 05 december 2005, 21:35:21 »
50L ska klara ca 1000L vattenvolym. Jag ser att på Rinkabys kärl sitter skvallerröret längst upp på sidan. Då är hela volymen aktiv!
Länk exp kärl
http://www.rinkabyror.se/index.asp

Har du acktankar!? Det är där du har den stora volymen isåfall.


Ett modernt rad system har bara "några" liters volym.
Ett äldre system med "flänsade" raddar har stor volym.

Här har du en del exempel på volym på radiatorer.

http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/se/display.asp?apid=40

Dom borde väl ha tänkt.. det ska inte va problem.
Ett nyare öppet system är suveränt enkelt/bra vid vedeldning!!

Jämför stiften på ventilen mellan en radiator som funkar kanon.
Stiften är luriga, en del är "delade" så att bara halva stiftet följer med, men då brukar det va dålig stuns i återgången, den ska va distinkt!!

Hoppas det blir stil pÃ¥ den siste snart  :o

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #112 skrivet: 05 december 2005, 21:42:10 »
Detta börjar bli frustrerande, en enda radiator som inte uppför sig som folk ............ när jag luftade den kunde jag få 40 grader vid luftskruven men lik förbaskat en temperatur i botten som var lägre än rumstemperaturen.

Kan det vara så att den "enda" radiatorn är kopplad tvärtemot de andra? De där försöken du utförde med att låta radiatorerna svalna, uppförde sig den här radiatorn som de andra?
Jag har läst dessa inlägg, men kommer inte ihåg hur du gjorde.

Eftersom du kan få fram varmt vatten till luftskruven så tror jag att du släpper in varmt vatten som stiger fort för att sedan transporteras bort, ut ur framledningen.

Låt radiatorn svalna öppna sedan och håll en hand på framledningen så högt som möjligt, (uppe vid termostaten) och den andra på båda (nere vid golvet) om du inte kan avgöra vilket som är retur.

Kämpa på!
/pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad bertil_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Än e' de' skattefritt att elda med ved.
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #113 skrivet: 05 december 2005, 21:42:28 »
Hmmm..........
Visst har jag acctankar.
Får väl fortsätta att motionera det där stiftet, vad tror ni låter det sig göras att byta hela 'ventilhuset' i värsta fall (det kan ju inte handla om så värst mycket vatten ....... och passar jag på när gumman är borta så kanske). Allvarligt talat, det här med stiftet har varit uppe förut, kan jag byta det hela under drift om det inte går att få ordning på sk-ten?
Elcombi ...... men mest ved det blir billigare (än så länge skattefritt men en j-a massa jobb)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #114 skrivet: 06 december 2005, 00:07:47 »
Hmmm..........
Visst har jag acctankar.
Får väl fortsätta att motionera det där stiftet, vad tror ni låter det sig göras att byta hela 'ventilhuset' i värsta fall (det kan ju inte handla om så värst mycket vatten ....... och passar jag på när gumman är borta så kanske). Allvarligt talat, det här med stiftet har varit uppe förut, kan jag byta det hela under drift om det inte går att få ordning på sk-ten?

Hej, det finns ett smart verktyg som medger att man byter termostatens ventilkägla utan att tömma systemet. Men de är nog ganska dyra, rekomenderar en rörläggare, det kan de inte ta så mycket för, 5-10 min arbete inkl. snack.

Fungerar luftningsnippeln?
« Senast ändrad: 06 december 2005, 06:53:50 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #115 skrivet: 06 december 2005, 08:34:46 »

Ska jag tolka era inlägg som att 50L expansionskärl är ok, har ingen aning om totala volymen i systemet. Vad är normalt?


Har 9 radiatorer i huset varav tvÃ¥ smÃ¥, de flesta är av gammal "dragspelsmodell" och till största delen grova ledningar. Totalvolymen i radiatorkretsen är ca 130 L men dÃ¥ är det alltsÃ¥ värmepump med liten vattenvolym i själva pumpen.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #116 skrivet: 06 december 2005, 09:24:54 »
Trådstartaren har acktankar.

Utloggad bertil_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Än e' de' skattefritt att elda med ved.
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #117 skrivet: 07 december 2005, 20:06:56 »
Ny rapport från 'oävla'

Jag har nu vänt riktning på den nya cirkpumpen.......det visade sig med bytet av riktning att några radiatorer uppförde sig som dom ska och andra slutade uppföra sig på rätt sätt. Det verkar som om jag har fyra slingor ut från pannan, någon eller några av dessa är antagligen felkopplade ...... omöjligt att räkna ut hur detta är kopplat då jag inte kan stänga av en slinga i taget. Det verkar som om detta blir ett sommarjobb (skitigt dito gissar jag).

Den stora radiatorn blir jag inte klok på, den blir alltså varm först vid termostaten och sedan vid anslutningen till kopplet. Difftemperaturen är ungefär 12 grader när jag eldar på ordentligt (52 in och 40 ut). Hur vi än har vänt på flödesriktningen och luftat systemet så är radiatorn absolut inte jämnvarm, temperaturen sjunker i överkant med 15 grader per meter (radiatorn är två meter), underkant på radiatorn har en temperatur på ungefär en grad UNDER rumstemperaturen ........... detta har jag svårt att förstå. Termostaten kan jag inte ha monterad för då får jag en fruktansvärt låg temp, däremot fungerar den för jag får en 'snygg' kurva på stigande/fallande temp vid radiatoranslutningen.

Idag har jag en acc.tank på 500L och en gammal CTC Elcombi med varmvattenberedare (acc.tanken är ganska ny). Har funderat på större acc.tank samt en helt ny panna och det är här ni kommer in.

Ska jag satsa på en ren vedpanna samt en ny acc.tank med varmvattenberedare eller ska jag ha en ren acc.tank och en panna med varmvattenberedare. Vad tusan ska jag göra med mina element? Just nu känns det som man borde skruva loss rubbet och spola dom rena, samtidigt skulle jag få en möjlighet att dokumentera slingorna.......

Den som har läst mellan raderna har förstÃ¥tt att jag är bered att 'kasta in handduken' och köpa en elradiator Ã¥t 'gumman' men jag behöver som sagt en del rÃ¥d. Vore väldigt tacksam för sÃ¥dana  Sc:,h
Elcombi ...... men mest ved det blir billigare (än så länge skattefritt men en j-a massa jobb)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #118 skrivet: 07 december 2005, 21:17:07 »
Inge kul lider med dig.. frugan ..köp en electric blanket vetja.. till julklapp. den värmer gott  ;)  Ooopppss vill hon ha varmt i hela huset :-[


Nja du visst kan det va så att (bara) vissa slingor går fel!

Stora radiatorn kan det va stopp i, förekommer ibland. Men om det blir sämre när du sätter på termostaten, det kan va ventilkäglan som kärvar också.
Jag har tagit loss många såna, men jag har en som jag går bet på. Den är omöjlig...
Rad. är iskall, men om man ruckar stiftet kan det komma lite varmvatten, sen är det stop igen.

Ventilen.. verkar det vara samma stuns på stiftet som dom andra?? då är det nog nån flaga som sitter i ventilen eller returkopplet..

Nåt som inte rekommenderas om den sitter fast, det är att (tok) slå med hammare på ventilen, med tex en kofot som mothåll. Då kan den skallra loss.

Men det är risk för LÄCKAGE, jag avråder från den metoden.

Numer har man väl en ren panna och ack för VV och värme! Jag vet inte om det finns keramikpannor med inbyggd VVB.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #119 skrivet: 09 december 2005, 00:51:21 »
Låter som dålig cirkulation, gamla järnrör kan vara helt igensatta, moderna kopparör kan vara slarvigt bockade, kanske ett veck eller så. Du skulle kanske kolla om du har tryck fram till eländet innan du river ner det. Att du har temp.skillnad uppe och nere är ju normalt, men längsmed verkar skumt.
Sen finns det ju andra möjligheter att hålla sin kvinna varm. Hon vill kanske till och med behålla elementet som det är, det skulle ju i så fall lösa problemet.
Annars kanske en bra platts för en braskamin. :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 416
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!