Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: INGA radiatorer blir varma  (läst 47442 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #90 skrivet: 02 december 2005, 14:35:58 »
Jag oroar med för vad du skall fördriva tiden med när du fått ordning på ditt system.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad bertil_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Än e' de' skattefritt att elda med ved.
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #91 skrivet: 02 december 2005, 15:16:24 »
........inga problem. DÃ¥ ska jag isolera vinden, röja i skogen, putsa hojen, klappa 'gumman', analysera trenderna frÃ¥n loggern, köra hem ved ............ och kanske jobba litet oxÃ¥  8)
Elcombi ...... men mest ved det blir billigare (än så länge skattefritt men en j-a massa jobb)

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #92 skrivet: 02 december 2005, 15:19:48 »
En till som önskar han kunde klona sig i 8 exemplar!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #93 skrivet: 02 december 2005, 16:14:12 »
 
Citera
En till som önskar han kunde klona sig i 8 exemplar!

 studs studs studs studs Erkänn ändÃ¥ att VÄRMEPUMPSFORUM är en lisa för själen! studs studs studs studs

Lite rast framför datorn för en trippelarbetande man i detta jämställdhetens tidevarv  :o (läs, nu när männen skall göra "allt" ;) )

 :-X :-[
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bertil_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Än e' de' skattefritt att elda med ved.
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #94 skrivet: 03 december 2005, 23:45:05 »
Statusrapport lördag kväll:

Har installerat ny cirk.pump
Har installerat Rickards Temperaturlogger (5 givare)

- Nu behöver jag hjälp igen -

1 Har installerat pumpen upp och ned (blev så då jag ville byta flödesriktning). I installationspappren står det att
   man inte får installera på detta sätt, beror det endast på att risken för att få in vatten är större eller finns det
   mekaniska skäl (pumpaxeln ligger ju trots allt vågrätt).

2 Har problem med att lufta pumpen .... stänger av, skruvar ut skruven tills det droppar litet ur pumpen, i med
   skruven igen, slår igång pumpen men lik förbaskat är det luft kvar. Pumpen har sugsidan mot inkommande
   från radiatorerna och trycker vattnet mot toppen av pannan, vid vinkeln mot panntoppen finns oxå en avluftning
   som jag har öppnat.

3 Ett par rum har nu blivit riktigt varma (den efterlängtade bastuvärmen) men det mest avlägsna rummet med den
   största radiatorn ser har en radiator som fortfarande verkar märklig. Enligt temperaturloggern ....... in vid termostaten
   43 grader, ut vid kopplet 37 grader, överkant på radiatorn en meter från termostaten 21 grader, underkant på
   'samma' ställe 15 grader. Det skiljer alltså 6 grader mellan över och underkant men 22 grader på en meter i
   horisontalplanet. Har jag fortfarande för lågt flöde?

4 Hur balanserar jag radiatorerna och spelar det någon roll med vilken radiator jag börjar?

5 Kan man sätta upp en 'röris' på önskelistan?

6 För övrigt håller jag med föregående talare vad gäller detta forum  studs  studs  studs
Elcombi ...... men mest ved det blir billigare (än så länge skattefritt men en j-a massa jobb)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #95 skrivet: 04 december 2005, 00:35:37 »
Om du vill veta om du har ett eller tvÃ¥rörssystem, sÃ¥ kan du strypa en av termostaterna helt sÃ¥ att elementet kallnar.  Har du tvÃ¥rörssystem sÃ¥ skall de tvÃ¥ rören som sticker upp ur golvet bli tämligen svala, i takt med elementet.  Har du ett-rörssystem sÃ¥ kommer rören som sticker upp ur golvet att fortsätta att vara varma även när elementet är kallt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #96 skrivet: 04 december 2005, 12:26:52 »
Statusrapport lördag kväll:

Har installerat ny cirk.pump
Har installerat Rickards Temperaturlogger (5 givare)

- Nu behöver jag hjälp igen -

1 Har installerat pumpen upp och ned (blev så då jag ville byta flödesriktning). I installationspappren står det att
   man inte får installera på detta sätt, beror det endast på att risken för att få in vatten är större eller finns det
   mekaniska skäl (pumpaxeln ligger ju trots allt vågrätt).

2 Har problem med att lufta pumpen .... stänger av, skruvar ut skruven tills det droppar litet ur pumpen, i med
   skruven igen, slår igång pumpen men lik förbaskat är det luft kvar. Pumpen har sugsidan mot inkommande
   från radiatorerna och trycker vattnet mot toppen av pannan, vid vinkeln mot panntoppen finns oxå en avluftning
   som jag har öppnat.

3 Ett par rum har nu blivit riktigt varma (den efterlängtade bastuvärmen) men det mest avlägsna rummet med den
   största radiatorn ser har en radiator som fortfarande verkar märklig. Enligt temperaturloggern ....... in vid termostaten
   43 grader, ut vid kopplet 37 grader, överkant på radiatorn en meter från termostaten 21 grader, underkant på
   'samma' ställe 15 grader. Det skiljer alltså 6 grader mellan över och underkant men 22 grader på en meter i
   horisontalplanet. Har jag fortfarande för lågt flöde?

4 Hur balanserar jag radiatorerna och spelar det någon roll med vilken radiator jag börjar?

5 Kan man sätta upp en 'röris' på önskelistan?

6 För övrigt håller jag med föregående talare vad gäller detta forum  studs  studs  studs

Vad gäller balanseringen skulle jag börja med de radiatorer som sitter närmast cirkpumpen och arbeta mig utåt. Försök ställa in difftempen mellan ut och inkommande ledning (vid "hög" temp i radiatorsystemet) till varje radiator till ca 6-8 grader.

Om du inte får värme i alla radiatorer, på hela ytan efter det så har du förmodligen för klen cirkpump eller för dålig funktion på cirkpumpen.
(Eller radiatorer som är fulla med skit)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bertil_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Än e' de' skattefritt att elda med ved.
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #97 skrivet: 04 december 2005, 14:09:31 »


Vad gäller balanseringen skulle jag börja med de radiatorer som sitter närmast cirkpumpen och arbeta mig utåt. Försök ställa in difftempen mellan ut och inkommande ledning (vid "hög" temp i radiatorsystemet) till varje radiator till ca 6-8 grader.

Om du inte får värme i alla radiatorer, på hela ytan efter det så har du förmodligen för klen cirkpump eller för dålig funktion på cirkpumpen.
(Eller radiatorer som är fulla med skit)
Citera

Hmmmm.........

Difftempen mellan in och utgående LEDNING blir bara runt 2 grader men det kan ju bero på värmeöverföring i matrialet (dom sitter ju trots allt ganska nära varandra). 6 - 8 grader har jag mellan termostat och utgående ledning så det är väl ganska ok.

Vad gäller din andra kommentar sÃ¥ var det en som jag inte ville ha ...... frÃ¥gade när jag köpte pumpen om hur stor yta jag kunde förvänta mig att klara med den, svaret var upp till 300m2 ...... jag värmer 180m2! Ã…terstÃ¥r skit i systemet ..... har misstänkt det ganska länge, vattnet tas ur egen (grävd) brunn och är väl inte helt fritt frÃ¥n partiklar, vidare hade tidigare ägare problem med den gamla pannan som läckte varför vatten har fyllts pÃ¥ ganska ofta. Hur tusan gör man rent systemet? Skruvar bort alla radiatorerna och spolar dom ...... eller? Känns som ett stort jobb  :-\

Till min sista fråga, dålig cirkulation kan väl oxå bero på att jag har luft i pumpen ...... men hur tusan luftar jag den? Har öppnat skruven men där droppar det ju bara litet beskedligt.
Elcombi ...... men mest ved det blir billigare (än så länge skattefritt men en j-a massa jobb)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #98 skrivet: 04 december 2005, 22:57:40 »
Vilken tempskillnad har du på stig o retur, jag tror du har bra cirkulation.
Upp till 10 graders tempskillnad är helt ok om man eldar ved.

Citera
största radiatorn ser har en radiator som fortfarande verkar märklig. Enligt temperaturloggern ....... in vid termostaten
   43 grader, ut vid kopplet 37 grader, överkant pÃ¥ radiatorn en meter frÃ¥n termostaten 21 grader, underkant pÃ¥
   'samma' ställe 15 grader. Det skiljer alltsÃ¥ 6 grader mellan över och underkant men 22 grader pÃ¥ en meter i
   horisontalplanet. Har jag fortfarande för lÃ¥gt flöde?

Jag tar gift på att det är luft, ostört så är raddtempen i överkant ALLTID lika!!!
Om inte cirkulationen är enormt liten

MEN det du sa om påfyllnad av vatten i tid och otid, kan ge mycket rost som kan stoppa upp nån stans.

Har du järnkoll på tempen just vid inloppet, den är väl kallare nedtill än upptill!?
Då är den ju rätt kopplad åtminstone.

jag har varit med och burit ut en del raddar som varit helt stopp i.

Kör pumpen, Stäng alla andra raddar!! vrid vredet pÃ¥ den fram och Ã¥ter gärna läääänge... 
Du har väl kollat så det inte är det "vanliga" felet.. en kärvande termostatventil!
Har du en termostat. ta loss känselkroppen känn så stiftet fjädrar ut distinkt och fint. tryck in det med tex baksidan på en skiftnyckel, eller flatsidan på en rejäl skruvmejsel.
Om man misstänker stopp pga av smuts, då måste man tappa ur systemet. Sen kan man spola ur radiatorn ute på gårn, det är som bleck "svartvattnet" Jag har spolat ibland med en trädgårdsslang.... så det blir lite tryck.. men inte för högt..
Sen kan man spola även ledningarna, men det brukar sitta i strypningarna vid ventil och koppel...

Ang pumpen den borde funka i det läget, för visst pekar motorn rakt ut? Men lufta på...

Du ska se det blir toppen
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad bertil_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Än e' de' skattefritt att elda med ved.
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #99 skrivet: 05 december 2005, 07:13:35 »
Tempskillnad vid stig och retur ungefär 10 grader (beror litet på hur hårt jag eldar och hur jag ställer shunten).

Järnkoll har jag på temperaturen (tack Rickard). Ungefär en centimeter in på radiatorns 'koppelsida'. Drygt 40 grader i överkant och 6-8 grader lägre i underkant på radiatorn.

Har tagit bort känselkroppen och stiftet känns som att det fjädrar tillbaks ganska distinkt, har dock inte testat att stänga alla andra raddar.

Spola ur radiatorn ...... börjar kännas som ett sommarjobb :), va' gla' 'gumman' ska bli åt allt svartvatten som antagligen rinner ut på golvet .... ;)

Motorn pekar rakt ut, axeln horisontell med andra ord (misstänkte nog att man inte 'fick' montera så här pga risken för att få in vatten i elanslutningen, något annat skäl kunde inte jag komma på ....... men bäst att fråga i alla fall).
Elcombi ...... men mest ved det blir billigare (än så länge skattefritt men en j-a massa jobb)

Utloggad bertil_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Än e' de' skattefritt att elda med ved.
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #100 skrivet: 05 december 2005, 09:19:32 »
Ok,

Har stängt termostaterna på alla radiatorer utom en.

När jag luftar denna radiator så stiger temperaturen på en punkt mellen 'luftskruven' och termostaten med ett antal grader (känns ju logiskt), det märkliga är att i nederkant på 'samma ställe' händer absolut ingenting med temperaturen. När jag stänger luftskruven sjunker så sakteliga temperaturen även i överkant. Konstant (nästan) in och uttemperatur hela tiden .....
Elcombi ...... men mest ved det blir billigare (än så länge skattefritt men en j-a massa jobb)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #101 skrivet: 05 december 2005, 10:20:43 »
En fråga som har lite bäring på detta med igensatta radiatorer. Hur såg den gamla pumpen ut inuti? Slitage på pumphjulet eller igensatta kanaler? Det brukar vara enkelt att dela på pumphuset.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bertil_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Än e' de' skattefritt att elda med ved.
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #102 skrivet: 05 december 2005, 10:56:31 »
Den gamla pumpen såg väl inte allt för j-lig ut men det har å andra sidan tydligen bara varit i drift i fyra år
Elcombi ...... men mest ved det blir billigare (än så länge skattefritt men en j-a massa jobb)

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #103 skrivet: 05 december 2005, 11:38:41 »
Många teorirer och fenomen... Vi har pratat om misstänkta baklängeskopplingar och dålig cirkpump (som du nu bytt).

Men i flera av dina inlägg låter det som du har väldigt lågt tryck i systemet. Om jag inte minns fel så var det öppen expansion på vinden.
Har du väldigt kort höjd till vinden? Källarlöst?
Om det pyser lÃ¥ lite som du säger och det inte gÃ¥r att lufta allls om cirkpump jobbar, dÃ¥ kan du inte ha mÃ¥nga tiondels Bar. Kanske läge att gÃ¥ över till tryckexpansion som vi skrev om innan. SÃ¥ har du nÃ¥t mer att göra i sommar...  nu till jul tappar du väl inte ostraffat ur systemet en dag utan att tanten blir "svart i ögonen" ;)

Utloggad bertil_se

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Än e' de' skattefritt att elda med ved.
SV: INGA radiatorer blir varma
« Svar #104 skrivet: 05 december 2005, 16:26:04 »
Många teorirer och fenomen... Vi har pratat om misstänkta baklängeskopplingar och dålig cirkpump (som du nu bytt).

Men i flera av dina inlägg låter det som du har väldigt lågt tryck i systemet. Om jag inte minns fel så var det öppen expansion på vinden.
Har du väldigt kort höjd till vinden? Källarlöst?
Om det pyser lå lite som du säger och det inte går att lufta allls om cirkpump jobbar, då kan du inte ha många tiondels Bar. Kanske läge att gå över till tryckexpansion som vi skrev om innan. Så har du nåt mer att göra i sommar...  nu till jul tappar du väl inte ostraffat ur systemet en dag utan att tanten blir "svart i ögonen" ;)

Ok, man kanske inte alltid ska tro på vad folk berättar när dom säljer hus.Släpade mig upp på vinden och grävde fram expansionskärlet under en ryslans massa isolering. Kärlet är rostfritt, tillverkat 2001, volym 50L och provtryckt till 0,2 bar. Evcakueringen kommer ut på toppen så jag gissar att detta är ett 'öppet' kärl. Huset är om jag inte har sagt det förut enplans och källarlöst.

Utan att bläddra tillbaks i er hjälp till mig vill jag minnas att 50L är VÄLDIGT lite.......rätta mig om jag har fel
Elcombi ...... men mest ved det blir billigare (än så länge skattefritt men en j-a massa jobb)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!